Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Alles wat buiten het rock segment komt is voor onze rockbeer al defnitief kut.

Van al deze festivals zijn de weekend kaarten van Pinkpop wel het snelste uitverkocht overigens. Ongeacht al onze zinloze meningen hier.
 

Schlalip

Playlistbediener
2 apr 2015
48
24
? Eindelijk inderdaad. Na al die objectieve meningen iemand die gewoon zijn mening deelt. Heerlijk.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.420
6.105
Van al deze festivals zijn de weekend kaarten van Pinkpop wel het snelste uitverkocht overigens. Ongeacht al onze zinloze meningen hier.

De top 40 (gebaseerd op verkopen) staat elke week ook weer vol met de grootst mogelijke meuk. Maar inderdaad, niemand heeft kritiek op de commerciële strategie van Pinkpop. Sterker nog, dat is de kritiek: te commercieel.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.559
3.149
Het is dit festivaljaar voor de rockliefhebber in Nederland gewoon ellendig. Pearl Jam en Foo Fighters zijn dan wel
rock uiteraard (hoewel ik die tweede het liefst in een gig van max. 1.5 uur zie in de hoop dat ze dan effectief dezelfde tijd benutten als in een 2.5 uur durende gig incl. gelul), maar deze moeten het doen met ene Snow Patrol en ene The Script. Had The Offspring en A Percect Circle van plek gewisseld met deze twee braderieacts en het had al een ander aanzien.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Alles wat buiten het rock segment komt is voor onze rockbeer al defnitief kut.

Van al deze festivals zijn de weekend kaarten van Pinkpop wel het snelste uitverkocht overigens. Ongeacht al onze zinloze meningen hier.
Er is ook gewoon een schare trouwe fans, plus met dit soort headliners trek je ook altijd gewoon wel 20k man per dag extra zo'n beetje. Dus het zal echt niet ineens zomaar weer een jaartje hebben met alleen die trouwe fans (wat die ondergrens van zo'n 20k was in de magere jaren). En of dat dan regionaal volk is, of mensen wat sowieso blind een kaartje koopt, of wat dan ook... Het zal Mojo / Buro Pinkpop aan hun reet roesten, als er maar voldoende tickets verkocht worden.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
Het is dit festivaljaar voor de rockliefhebber in Nederland gewoon ellendig. Pearl Jam en Foo Fighters zijn dan wel
rock uiteraard (hoewel ik die tweede het liefst in een gig van max. 1.5 uur zie in de hoop dat ze dan effectief dezelfde tijd benutten als in een 2.5 uur durende gig incl. gelul), maar deze moeten het doen met ene Snow Patrol en ene The Script. Had The Offspring en A Percect Circle van plek gewisseld met deze twee braderieacts en het had al een ander aanzien.
ik denk dat je dan Snow Patrol en The Script een beetje te kort doet. Ik geef toe, ik vind Snow Patrol te hoog staan op alle affiches en The Script is ook niet mijn ding. Maar ik snap de impact van deze acts momenteel.
Qua rock acts, tel ik op Pinkpop Pearl Jam en Foo Fighters ook Walden, Slydigs, Last Internationale, Offspring, A Perfect Circle, Marmozeets, Gang of Youths, Triggerfinger Overslept en Greta Van Fleet. Dan kan je qua genre stroom rock eventueel nog Snow Patrol, The Acadamic, Walking on Cars, Nothing But Thieves, Noel Gallagher, Editors, Brian Fallon of Scarlet Pleasure nog kan toevoegen.... Blof durf ik wel in de Nederlandse rock/pop achtige hoek te zetten.
Dan is dat bijna de helft van het affiche, dat voor een mainstream festival best netjes, vind ik...

( edit, overigens het gelul van Grohl stoort mij niet. Van mij mag Foo's meer dan 3 uur krijgen... )
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
En wat mij betreft zou Snow Patrol weer juist headliner mogen zijn, die hebben zoveel goede nummers joh. Maar het moet wel je ding zijn
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Indiaantje89 wrote:
Alles wat buiten het rock segment komt is voor onze rockbeer al defnitief kut.

Van al deze festivals zijn de weekend kaarten van Pinkpop wel het snelste uitverkocht overigens. Ongeacht al onze zinloze meningen hier.

Er is ook gewoon een schare trouwe fans, plus met dit soort headliners trek je ook altijd gewoon wel 20k man per dag extra zo’n beetje. Dus het zal echt niet ineens zomaar weer een jaartje hebben met alleen die trouwe fans (wat die ondergrens van zo’n 20k was in de magere jaren). En of dat dan regionaal volk is, of mensen wat sowieso blind een kaartje koopt, of wat dan ook… Het zal Mojo / Buro Pinkpop aan hun reet roesten, als er maar voldoende tickets verkocht worden.
Ja en dat blijft toch jammer. Smeets heeft destijds ook wel beetje zijn ziel verkocht aan Mojo hoor. Maar als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik toch echt een affiche proberen te bouwen waar ik trots op ben en waar ik zelf heen zou gaan. En ik denk nog steeds dat dat kan gepaard kan gaan met een goede verkoop van kaarten. Denk ik dan, maar misschien ben ik daarom juist geen boeker en hun wel :).

Tevens zitten die mensen toch net iets anders in de muziek scene zitten dan wij als forumleden. Die zien letterlijk iedere show van een Ronnie Flex of Lil kleine uitverkopen bij wijze van spreken. Dus in hun optiek is dat echt een grote naam voor het affiche want bijna niemand verkoopt zo goed als hun dat doen. Dan kom je in een soort van bubbel dat ze ook daadwerkelijk gaan denken dat het echt goed is. dat zie je toch ook gebeuren bij al die 3voor12/3fm gasten, die lopen er ook allemaal mee weg.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.965
1.751
En The Offspring is geen braderie act wil je zeggen?

Bij The Offspring ga ik een uur lang mijn stembanden helemaal naar de klote krijsen. Geweldige sentimentband, die ik nooit eerder live zag. Dus hoe vals de dikbuikige Dexter ook zingt, ze kunnen het bij mij niet fout doen. Braderieact, als in daar loopt iedereen stoïcijns gapend langs op alsof het marktkraampjes vol meuk betreft? Graag, des te verder kan ik vooraan gaan staan. Van die 2,5 uur Pearl Jam daarna kan ik ook wel de eerste 10 minuten missen...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
dit idd...
het is opgelegd door MOJO, zo kan je het zeggen.
Jan Smeets is wel een rock-minded persoon hoor, maar staat wel open over vernieuwing en geeft daarom de carte blanche aan MOJO.
Trommelen is overigens ook meer rock-minded.
en dan kom je idd bij het stukje 3voor12/3FM minded en het uiverkopen van losse shows van Lil Kleine en Ronnie Flex, ja dat bepaald ook een deel van het affiche.
Zo krijg je dus ook Gers Pardoel op het affcihe hé... "want we denken dat dat wel werkt op Pinkpop"
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:

Indiaantje89 wrote:
Alles wat buiten het rock segment komt is voor onze rockbeer al defnitief kut.

Van al deze festivals zijn de weekend kaarten van Pinkpop wel het snelste uitverkocht overigens. Ongeacht al onze zinloze meningen hier.


Er is ook gewoon een schare trouwe fans, plus met dit soort headliners trek je ook altijd gewoon wel 20k man per dag extra zo’n beetje. Dus het zal echt niet ineens zomaar weer een jaartje hebben met alleen die trouwe fans (wat die ondergrens van zo’n 20k was in de magere jaren). En of dat dan regionaal volk is, of mensen wat sowieso blind een kaartje koopt, of wat dan ook… Het zal Mojo / Buro Pinkpop aan hun reet roesten, als er maar voldoende tickets verkocht worden.

Ja en dat blijft toch jammer. Smeets heeft destijds ook wel beetje zijn ziel verkocht aan Mojo hoor. Maar als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik toch echt een affiche proberen te bouwen waar ik trots op ben en waar ik zelf heen zou gaan. En ik denk nog steeds dat dat kan gepaard kan gaan met een goede verkoop van kaarten. Denk ik dan, maar misschien ben ik daarom juist geen boeker en hun wel :).

Tevens zitten die mensen toch net iets anders in de muziek scene zitten dan wij als forumleden. Die zien letterlijk iedere show van een Ronnie Flex of Lil kleine uitverkopen bij wijze van spreken. Dus in hun optiek is dat echt een grote naam voor het affiche want bijna niemand verkoopt zo goed als hun dat doen. Dan kom je in een soort van bubbel dat ze ook daadwerkelijk gaan denken dat het echt goed is. dat zie je toch ook gebeuren bij al die 3voor12/3fm gasten, die lopen er ook allemaal mee weg.

3voor12 is natuurlijk wat dat betreft z'n geloofwaardigheid jaren geleden al verloren. die hebben gewoon klip en klaar toegegeven dat ze lekker positief zijn omdat ze anders gezeik krijgen en er nou eenmaal niemand gebaat bij is als ze een act compleet afkraken. Meestal hebben ze qua LL nog wel een paar venijnige stukken, maar voor PP niet echt. Idem voor OOR, die er natuurlijk ook vuistdiep inzitten. Wat dat betreft krijg je ook gewoon een enge circlejerk, en Jan blijft het jaar na jaar rechtlullen.

Aan de andere kant; ze hebben zich al eens 'gebrand' aan Arcade Fire, wat natuurlijk een gouden boeking was en een magische show werd, maar waar ze dik voor hebben moeten dokken. Ik denk dat ze toen wel een beetje beseft hebben (en met Radiohead dat naar BKS ging) dat dat een verloren strijd is. laat dat in NL maar lekker uitvechten tussen DTRH/BKS en het in BE naar Werchter gaan (mooi trouwens hoe dat succes gisteren compleet verklaard werd door de subsidie die ze krijgen, als dat dan weerlegd wordt hoor je letterlijk NIEMAND er meer over). Pinkpop pakt wel de mainstream meuk en vult het aan met wat NL spul en wat 'leuks' en toegankelijks wat verder tourt.

Ik denk wel dat er gewoon een beter affiche samen te stellen is als je ziet wat er in het festivalseizoen hier in zalen staat en/of ons landje overslaat, maar goed... Ook is er zeker al wat te winnen door een wat logischere running order samen te stellen. Maar aan de andere kant; wij (ik voorop) zit hier regelmatig te zeiken op PP, maar er lopen straks gewoon weer 65k+ man per dag met idiote roze hoedjes op. Dus wie is hier nou de snackbar?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.069
8.712
En The Offspring is geen braderie act wil je zeggen?

Goeie opmerking wel. Daar waar zoveel mensen roepen dat ze Ronnie Flex maar niks vinden omdat het geen 'kwaliteit' zou zijn, wel deze belegen act boeking goedpraten. Zelden iemand zo weinig gepassioneerd op een podium zien staan als deze mannen in 2016. (Ja, ik heb KoL ook al gezien).

Aan de andere kant: het is voor mij geen band die nostalgische gevoelens losweek bij mij. Dus misschien dat anderen die met een nostalgische bril wel nog (meezing)pret aan kunnen beleven. ;-) Dan lijkt me een goede plek voor PJ me meer waard, want dat belooft een écht memorabele show te worden.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Indiaantje89 wrote:
En The Offspring is geen braderie act wil je zeggen?

Bij The Offspring ga ik een uur lang mijn stembanden helemaal naar de klote krijsen. Geweldige sentimentband, die ik nooit eerder live zag. Dus hoe vals de dikbuikige Dexter ook zingt, ze kunnen het bij mij niet fout doen. Braderieact, als in daar loopt iedereen stoïcijns gapend langs op alsof het marktkraampjes vol meuk betreft? Graag, des te verder kan ik vooraan gaan staan. Van die 2,5 uur Pearl Jam daarna kan ik ook wel de eerste 10 minuten missen…
Dat plezier gun ik je wel hoor ;) wees niet bang. Het was meer een opmerking op Rockbeer dat Snow Patrol een braderie act zou zijn.

Ik heb ze voor het eerst en voor het laatst gezien op Lowlands 2011. Toen was het idd al een oude lullen band incl. bierbuikjes en ontzettend slecht live optreden. Maar het publiek gewoon zo goed los op die nostalgische hits idd dat het eigenlijk allemaal niet meer uitmaakte.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.815
dit idd…
het is opgelegd door MOJO, zo kan je het zeggen.
Jan Smeets is wel een rock-minded persoon hoor, maar staat wel open over vernieuwing en geeft daarom de carte blanche aan MOJO.
Trommelen is overigens ook meer rock-minded.
en dan kom je idd bij het stukje 3voor12/3FM minded en het uiverkopen van losse shows van Lil Kleine en Ronnie Flex, ja dat bepaald ook een deel van het affiche.
Zo krijg je dus ook Gers Pardoel op het affcihe hé… “want we denken dat dat wel werkt op Pinkpop”

Volgens mij is de carte blanche voor Mojo niet het gevolg van de vernieuwingsdrang van Jan Smeets. In de jaren 80 was pinkpop op sterven na dood, omdat het buro Pinkpop niet meer lukte om aansprekende bands te boeken. Smeets heeft toen Mojo benaderd met de vraag: kunnen jullie ons helpen? En die gast die destijds Mojo leidde ging akkoord, op voorwaarde dat ze volledige carte blanche kregen. Smeets had geen andere keuze dan akkoord te gaan.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Dit is ook gewoon weer gelul, Jan heeft nl. veto-recht maar gebruikt het nooit. het is niet zo dat Mojo carte-blanche heeft bedongen. Jan is op dat gebied gelukkig bijtijds genoeg om in te zien dat hij wellicht niet meer helemaal 'bij' is qua wat wel en niet kan, dus gebruikt hij z'n veto niet. Zelfs niet omtrent Bieber, waar hij toch wel serieus boos om geweest schijnt te zijn.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.815
Drie jaar geleden of zo was er een documentaire op NPO over Pinkpop en Jan Smeets. Toen zei die kerel van Mojo letterlijk: carte blanche of niet. En daarna ging het over het vetorecht van Jan Smeets. Die man van Mojo glimlachte slechts een beetje, meewarig bijna.

Ik geloof best dat hij boos was om Bieber, maar ik geloof niet dat hij iets te zeggen heeft over de programmering. Waarom heeft hij dat vetorecht dan niet gebruikt bij Bieber?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Dit is ook gewoon weer gelul, Jan heeft nl. veto-recht maar gebruikt het nooit. het is niet zo dat Mojo carte-blanche heeft bedongen. Jan is op dat gebied gelukkig bijtijds genoeg om in te zien dat hij wellicht niet meer helemaal ‘bij’ is qua wat wel en niet kan, dus gebruikt hij z’n veto niet. Zelfs niet omtrent Bieber, waar hij toch wel serieus boos om geweest schijnt te zijn.
Die veto recht heeft hij meer symbolisch dan dat hij die daadwerkelijk heeft hoor. Mocht hij hem echt gaan gebruiken dan zegt Mojo fuck Pinkpop en pleuren ze het in het Goffertpark neer.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.364
1.815
Loveless wrote:
Dit is ook gewoon weer gelul, Jan heeft nl. veto-recht maar gebruikt het nooit. het is niet zo dat Mojo carte-blanche heeft bedongen. Jan is op dat gebied gelukkig bijtijds genoeg om in te zien dat hij wellicht niet meer helemaal ‘bij’ is qua wat wel en niet kan, dus gebruikt hij z’n veto niet. Zelfs niet omtrent Bieber, waar hij toch wel serieus boos om geweest schijnt te zijn.

Die veto recht heeft hij meer symbolisch dan dat hij die daadwerkelijk heeft hoor. Mocht hij hem echt gaan gebruiken dan zegt Mojo fuck Pinkpop en pleuren ze het in het Goffertpark neer.

Juist. Zonder Mojo kan Smeets geen Pinkpop organiseren. En dat weer Jan Smeets en de mensen van Mojo weten dat ook.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.063
6.109
Volgens mij is de carte blanche voor Mojo niet het gevolg van de vernieuwingsdrang van Jan Smeets. In de jaren 80 was pinkpop op sterven na dood, omdat het buro Pinkpop niet meer lukte om aansprekende bands te boeken. Smeets heeft toen Mojo benaderd met de vraag: kunnen jullie ons helpen? En die gast die destijds Mojo leidde ging akkoord, op voorwaarde dat ze volledige carte blanche kregen. Smeets had geen andere keuze dan akkoord te gaan.

Dit is ook gewoon weer gelul, Jan heeft nl. veto-recht maar gebruikt het nooit. het is niet zo dat Mojo carte-blanche heeft bedongen. Jan is op dat gebied gelukkig bijtijds genoeg om in te zien dat hij wellicht niet meer helemaal ‘bij’ is qua wat wel en niet kan, dus gebruikt hij z’n veto niet. Zelfs niet omtrent Bieber, waar hij toch wel serieus boos om geweest schijnt te zijn.

ik zei, hij staat open voor viernieuwing en geeft daarom carte blache aan mojo, wel blijven opletten. Dat met veto recht, dat klopt, maar dan nog geeft Jan aan MOJO de vrijheid, Buro Pinkpop heeft volgens mij niet veel invloed in de lineup.
Als Jan Smeets elk jaar zou boeken houden we een Bleusrock Tegelen achtige lineup over. Nee, voor de nieuwe acts moet hij het overlaten aan MOJO, zo is het toch.
En ja, in de jaren 80 heeft Jan het stokje aan MOJO moeten geven voor Pinkpop 1986 en redde Ramakers destijds PInkpop met The Cure. In 2006 deed MOJO hetszelfde toen Trommelen de lineup van 2006 in het zadel hielp met RHCP, Tool en Placebo.
In beide gevallen speelde nog wat mee, zowel in 1986 en 2006 eiste MOJO carte blanche krijgen en een budget verhoging om te kunnen boeken wat MOJO voor ogen had.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken