Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Sorry, maar ik vind het maar een kitsch lelijk amateuristische poster.

Plus de indeling is vreemd door de headliners horizontal weg te zetten per dag en de opvulling dan weer vertical te groeperen.

Plus de indeling is vreemd door de headliners horizontal weg te zetten per dag en de opvulling dan weer vertical te groeperen.

Ja ik zat ook even te kijken, vooral bij dat blok onder de headliner is het wmb nogal vaag welke dag die nou horen, zeker als je voor het eerst iets hoort over (de acts op) Pinkpop.

Ik ben dan toch altijd nog het meest gecharmeerd van dit soort posters, al zal dat wel saai gevonden worden:

poster-RO-en-web.jpg

29542242_2063163153723832_6602802532191062946_n.jpg

idd... tm 2014 stond alles nog onder elkaar opgesomd.
PP18_merch_web_23_10_11_12_13_14.png

daarna in 2015 en 2016 kolommen per dag,
vorig jaar was het ook de verdeling zoals nu, eerste lijn headliners horizontaal en er onder per dag de dagindeling.
PP18_merch_web_kaart_2015_16_17.png

Ik denk dat met dezelfde insteek als op de 2017 poster de designafbeelding voor 2018 ontworpen is. Waarbij nu de tekst over de grote lotusbloem staat.

Het is duidelijk komkommertijd, als de poster van een festival al ruimschoots wordt besproken dan wel getracht wordt de diepere betekenis ervan te doorgronden ;-)

Laat de festivals maar komen!

EddieVerder wrote:

Ja ik zat ook even te kijken, vooral bij dat blok onder de headliner is het wmb nogal vaag welke dag die nou horen, zeker als je voor het eerst iets hoort over (de acts op) Pinkpop.

Ik ben dan toch altijd nog het meest gecharmeerd van dit soort posters, al zal dat wel saai gevonden worden:

Er zijn wel meer redenen om meer gecharmeerd te zijn van die posters dan van die van Pinkpop :wink:

Metal acts hebben dan ook veel meer met logo's dan die acts dan op Pinkpop staan. Ze hebben wel slechtere posters gehad in het verleden, ook betere.

Kesselman wrote:

DennisvdBr wrote:

Timmetje wrote:
Ik ga bijvoorbeeld puur voor de muziek en wordt daarin beter bediend bij een Lowlands of Werchter.

Ik ga bijvoorbeeld puur voor de muziek en wordt daarin beter bediend bij Pinkpop.

zelfs jij kan dit niet beweren zonder in lachen uit te barsten!!!!

Waarom? Op basis van het programma zou ik eerder voor Pinkpop kiezen dan Lowlands dit jaar.

Lowlands en Pinkpop kun je als festivals ook helenaal niet met elkaar vergelijken.

Maar je maakt me niet wijs dat er iemand is die , als je puur kijkt naar de line up, zegt dat pinkpop beter is dan werchter dit jaar.

Dennis gaat echt niet toegeven hoor, Je bent niet de eerste. Maar als hij tevreden is met PP dan is dat ook zijn goed recht?

Persoonlijk vind ik Werchter in het niets vallen met Graspop. En daar zal het ook niet iedereen het mee eens zijn.

Vind dat zowel Rock Werchter als Graspop met hun beste lineup 'in de breedte' komen sinds lang. Beide staan volgepropt met headliners en ook daaronder staat er veel 'groots' om van te snoepen. Maar Graspop is natuurlijk een pak minder 'gevarieerd'. Met blijft een genrefestival zoals ook Melt, Couleur Café en North Sea Jazz dat op een bepaalde manier zijn. Maar als je van metal of harde rock houdt (en niks anders wilt zien) dan ga je nergens beter tot je trekken komen dan op GMM dit jaar denk ik.

Maar goed: dit is een Pinkpop thread merk ik weer. ?

Het is duidelijk komkommertijd, als de poster van een festival al ruimschoots wordt besproken dan wel getracht wordt de diepere betekenis ervan te doorgronden ?

Laat de festivals maar komen!

Hier is het altijd komkommertijd

Paddy wrote:

Kesselman wrote:

DennisvdBr wrote:

Timmetje wrote:
Ik ga bijvoorbeeld puur voor de muziek en wordt daarin beter bediend bij een Lowlands of Werchter.

Ik ga bijvoorbeeld puur voor de muziek en wordt daarin beter bediend bij Pinkpop.

zelfs jij kan dit niet beweren zonder in lachen uit te barsten!!!!

Waarom? Op basis van het programma zou ik eerder voor Pinkpop kiezen dan Lowlands dit jaar.

Lowlands en Pinkpop kun je als festivals ook helenaal niet met elkaar vergelijken.

Maar je maakt me niet wijs dat er iemand is die , als je puur kijkt naar de line up, zegt dat pinkpop beter is dan werchter dit jaar.
Is het niet zo dat Rock Werchter al sinds jaar en dag bakken meer budget ter beschikking heeft t.o.v. Pinkpop (met daarbij i.i.g. vroeger ook een substantieel deel subsidie van de Belgische overheid)? Dus in die zin gaat de vergelijking ook gewoon mank. Zo zal PSV 99 van de 100x boven Roda JC eindigen, om maar wat te noemen, dat is geen hogere wiskunde.

Ik begrijp niet goed waarom mensen hier maar blijven vissen en stoken om mensen iets te laten 'toegeven'. Waarom zou Dennis of wie dan ook iets moeten toegeven wat voor hem compleet irrelevant is? Hij gaat immers niet naar Werchter, maar naar Pinkpop. Je hebt mensen die ieder jaar met grote tevredenheid naar Frankrijk op vakantie gaan, wat heeft het dan voor zin om ze te blijven zeggen dat ze naar Italië moeten gaan, omdat dat zoveel mooier is?

Zo zijn er ongetwijfeld ook weer festivals die volgens velen weer een mooiere/betere line-up hebben dan Rock Werchter. Moet je dan Werchter-gangers op het Werchter-forum laten toegeven dat bv. Glastonbury/Rock am Ring/Sziget/Hurricane 'beter' is?

Laat gewoon iedereen in zijn waarde, en gun iedereen zijn voorpret in zijn eigen forum (of, zoals ik al eens eerder voorstelde, maak een aparte thread aan die volledig gewijd is aan de discussie welke festivals het 'allerbeste' zijn).

En toch heb ik door de loop der jaren al acts gezien zoals The Rolling Stones, Bruce Springsteen, Paul McCartney, Rammstein, Metallica, Coldplay, Foo Fighters, Muse, The Killers, Robbie Williams, Justin Bieber, Kings Of Leon, System Of A Down, John Mayer, Mumford & Sons, Lionel Richie, Queens Of The Stone Age, Arcade Fire, Faith No More, Slash feat. Myles Kennedy, Martin Garrix, Biffy Clyro, Avenged Sevenfold, Above & Beyond, Avicii, Kygo, Live, Prophets Of Rage, Elbow, Puscifer, Skunk Anansie, The Script, Herbert Grönemeyer Kaiser Chiefs, White Lies, Wolfmother, Guus Meeuwis, Liam Gallagher, Richard Ashcroft, Machine Gun Kelly, The Hives, Simple Plan, Jimmy Eat World, Bring Me The Horizon, Bodycount, The Wombats, Anouk en uiteraard Dotan niet te vergeten. En nog zoveel meer.

En ja ik heb ook regelmatig kritiek op Pinkpop, maar toch heb ik veel leuke optredens daar gezien. Net zoals ik zie op Lowlands of BKS, of een Rock Werchter. Dit jaar mag ik het weer aanvullen met o.a Bruno Mars. Dus ja ik snap ook wel dat men zoals Dennis soms gewoon de positieve kanten van het affiche bekijkt ipv de negatieve. Want ik vind die eerste 2 dagen van Werchter ook niet bijster goed in de breedte als ik het negatief ga bekijken.

Is het niet zo dat Rock Werchter al sinds jaar en dag bakken meer budget ter beschikking heeft t.o.v. Pinkpop (met daarbij i.i.g. vroeger ook een substantieel deel subsidie van de Belgische overheid)? Dus in die zin gaat de vergelijking ook gewoon mank. Zo zal PSV 99 van de 100x boven Roda JC eindigen, om maar wat te noemen, dat is geen hogere wiskunde.

Ik begrijp niet goed waarom mensen hier maar blijven vissen en stoken om mensen iets te laten ‘toegeven’. Waarom zou Dennis of wie dan ook iets moeten toegeven wat voor hem compleet irrelevant is? Hij gaat immers niet naar Werchter, maar naar Pinkpop. Je hebt mensen die ieder jaar met grote tevredenheid naar Frankrijk op vakantie gaan, wat heeft het dan voor zin om ze te blijven zeggen dat ze naar Italië moeten gaan, omdat dat zoveel mooier is?

Zo zijn er ongetwijfeld ook weer festivals die volgens velen weer een mooiere/betere line-up hebben dan Rock Werchter. Moet je dan Werchter-gangers op het Werchter-forum laten toegeven dat bv. Glastonbury/Rock am Ring/Sziget/Hurricane ‘beter’ is?

Laat gewoon iedereen in zijn waarde, en gun iedereen zijn voorpret in zijn eigen forum (of, zoals ik al eens eerder voorstelde, maak een aparte thread aan die volledig gewijd is aan de discussie welke festivals het ‘allerbeste’ zijn).

Ik heb me niet gemengd in al die discussies, want iedereen moet inderdaad zelf weten welk festival die bezoekt, maar ik vind dit toch maar een rare mening.

Wat hebben voetbalclubs hiermee te maken? En vakantiebestemmingen? Je kiest toch uit eigenbelang voor het festival met de betere line-up, en daar rijd je dan naartoe. Volgens mij kies je niet elk jaar voor een andere voetbalclub.

Het is gewoon pijnlijk voor jou en vele andere 'fans' van Pinkpop, dat het festival de laatste jaren aan alle kanten ingehaald wordt door Rock Werchter, Best Kept Secret, Down the Rabbit Hole en meer. Dat heeft ook niet zo veel te maken met wat je subjectief een beter programma vindt, maar heeft er alleen maar mee te maken dat alle concurrerende festivals een duidelijke visie hebben op wat een passend programma is. Pinkpop programmeert gewoon hetgeen wat de meeste kaarten verkoopt, of dat nu Justin Bieber of Pearl Jam is. Maar veel erger is nog dat daaronder zowel Blof als A Perfect Circle kan staan, zowel The Script als Avenged Sevenfold. Het is gewoon echt een verzameling muziek die totaal niet bij elkaar past, maar wel allemaal artiesten die ofwel goedkoop zijn om te boeken ofwel op zichzelf kaarten gaan verkopen. Een BKS of RW zet een veel logischere line-up bij elkaar, waarna je het jaar erna weer een vergelijkbare line-up krijgt en geen bij elkaar geraapt zootje. En ik snap niet waarom je Glastonbury erbij haalt, want het gaat hier natuurlijk over Nederlandse/Belgische festivals.

En al die discussies, in dit topic met name, hebben er alleen maar mee te maken dat jij en andere fans van 'het oude Pinkpop' een soort van 'trouw' blijven aan 'hun' festival. Ik snap het gewoon niet helemaal. Zelf ben ik groot fan van Le Guess Who en Best Kept Secret, maar ik ga toch echt alleen maar als de line-ups mij overtuigen. Dus, dit jaar maar één dag naar Best Kept Secret en geen drie, want dat vind ik de moeite niet.

Maar, los van dat alles, is iedereen natuurlijk vrij om naar zijn of haar festival te gaan. Ja, het kan best dat je Pinkpop dit jaar een betere line-up vind dan Werchter, maar dat argument klinkt niet heel geloofwaardig als Dennis het zegt, die gaat immers elk jaar naar Pinkpop. En met de willekeur die de line-up van Pinkpop is, kun je denk ik heel moeilijk elk jaar tevreden zijn.

Maar Black Lies, dat is ook wel heel erg door je eigen ogen bekeken natuurlijk. Dennis woont volgens mij om de hoek. En is misschien toch blij dat hij Pearl Jam, Foo Fighters, Bruno Mars, Snow Patrol, Noel Gallagher, The Offspring, Editors, A Perfect Circle, Oscar & The Wolf, The Kooks, Nothing But Thieves, Sigrid, Greta van Fleet, Marmozets, Brian Fallon, Parov Stelar etc. in zijn achtertuin kan zien.

Willekeur is niet eens erg imo, als het maar kwalitatieve willekeur is. En daar ben ik het wel "persoonlijk" mee eens dat ze daar te kort in schieten. En een Maan riekt zelfs naar vriendjespolitiek. Maar ik heb dan weer totaal niks met Sevn Alias, Lil Kleine en Ronnie Flex, maar onder de "jeugd" is dat best een ding. Persoonlijk vind ik het ook gewoon heel zwak dat ze JP Cooper en Oh Wonder 2 jaar achter elkaar boeken op een groter podium dan vorig jaar, terwijl daar geen enkele aanleiding voor is. Overigens vind ik Oh Wonder best ok, maar niet als herhaling.

BLØF zal volgens de muziek nazi boekjes allemaal niet zo correct zijn, en persoonlijk kan ik kotsen om Zoutelande. Maar het is wel een band met handen vol met "hits" om een uur te vullen. Dus zelfs dat vind ik nog geen rare Pinkpop boeking.

Nee als het bij mij om de hoek zou zijn, dan zou ik ook wel bereid zijn om een weekend kaart te nemen hoor. En ik hou ook gewoon van festivals als Le Guess Who en BKS net zoals jij dat doet. Ik ga dan namelijk ook lekker naar beide, dat kan ook een optie zijn voor een "liefhebber", een week later sta ik dan weer bij Graspop, en in augustus weer in Biddinghuizen.

Ik heb me niet gemengd in al die discussies,
maar dat mag uiteraard wel, ieder zijn mening hé

...maar dat argument klinkt niet heel geloofwaardig als Dennis het zegt, die gaat immers elk jaar naar Pinkpop. En met de willekeur die de line-up van Pinkpop is, kun je denk ik heel moeilijk elk jaar tevreden zijn.
zal je zeggen, ik heb niet zo'n moeite met tevreden zijn over de Pinkpop line-up idd...
Ik vind de breedte in de line-up wel zeer goed weer, maar daarmee zeg ik niet dat elke act mijn persoonlijke voorkeur heeft.
Gelukkig zorgt het tijdschema er (elk jaar) weer voor dat hetgeen niet mijn persoonlijke voorkeur is kan ontlopen.
Hetgeen bestempeld als 'meuk' bijvoorbeeld, kunnen we ontlopen sinds 2014 in Stage 4.
Maar met Stage 4 kwam ook de mogelijkheid om juist meer kleine acts bij te boeken, waar juist de kleine acts vaak het vergrootglas opgelegd krijgen ivm het onbekende.
Daarbij zal (en ik blijf zeggen dat het een Nederlands festival is) er altijd wel Nederlandse inbreng op Pinkpop zijn, we kunnen niet ontkennen binnen de Nederlandse "pop" dat Lil Kleine, Ronnie Flex, Blof etc tot de invloedrijke acts horen momenteel. Blof zelfs qua populariteit aantikt aan Nederlandstalige als Doe Maar of Borsato.
Dus die horen ook binnen de breedte van het programma, staan hoe gek we het hier op het forum ook kunnen vinden ook, dus wel begrijpelijk op mainstage op Pinkpop.

Qua nationaliteiten vind ik het overigens ook weer best oke hoor.
van de 53 acts
15 NL acts (waarvan 2 in Garden of Love en één Nu of Nooit winnaar),
10 Amerikaans, 4 uit Australie, 17 van UK/IE, maar 2 uit Belgie en 5 uit andere Europese landen.
Zelfs met deze statistieken doet Pinkpop niet onder tov voorgaande jaren.

( fyi, ik vond het vakantievoorbeeld van limboluus wel erg goed verwoord. )

Wat dat betreft ben ik het wel met je eens Indiaan. Pinkpop ligt in je achtertuin, ook voor mij, waardoor die namen die ne noemt de moeite wel waard zijn om er tevoet naar toe te lopen. Aan de andere kant zoek ik dit jaar zowel op BKS en Werchter m'n toevlucht om de kwalitatievere namen te zien.

En ik kijk persoonlijk wel erg uit naar Bruno Mars. Kan toch niet ontkennen dat die gast echt een zooi met toffe nummers heeft gemaakt. Ik denk oprecht dat het goed kan uitpakken net zoals Robbie Williams.

Wat dat betreft ben ik het wel met je eens Indiaan. Pinkpop ligt in je achtertuin, ook voor mij, waardoor die namen die ne noemt de moeite wel waard zijn om er tevoet naar toe te lopen. Aan de andere kant zoek ik dit jaar zowel op BKS en Werchter m’n toevlucht om de kwalitatievere namen te zien.
dat met de "achtertuin" kan ik niet ontkennen dat dat in de keuze enorm helpt in de keuze, maar die keuze/intresse is dan ook wel héél langzaam gegroeid sinds 1988 toen Pinkpop naar Landgraaf kwam...

Het punt "kwalitatievere namen" is een andere discussie, want mijn maatstaven over kwalitatief liggen denk ik iets anders bij mij dan bij jou of andere hier op het forum.
Misschien zijn zelfs de namen die jij kwalitatiever vind, voor mij juist een hulp in de keuze om niet naar Lowlands, BKS of Werchter te gaan bijvoorbeeld.

Kan me vinden in zowel het betoog van Indiaantje als van Black Lies. Natuurlijk staan er regelmatig uitstekende, grote namen op Pinkpop. En als je in de buurt woont, kan ik me goed voorstellen dat die namen voldoende reden zijn om te gaan. Er is volgens mij ook niemand hier op het forum die beweert dat er nooit grote of goede namen op Pinkpop staan. En die grote namen zijn voldoende om genoeg volk te trekken. Zolang het blijft uitverkopen, zal Mojo/Buro Pinkpop niet van deze koers afstappen. Overigens kun je wel de vraag stellen bij de namen die Indiaantje noemt, of je ze enkel op Pinkpop had kunnen zien.

Mijn (de laatste jaren steeds terugkerende kritiek) op Pinkpop is de opbouw van het programma onder de headliners. Ik vind dat Black Lies het uitstekend verwoordt. Je weet van tevoren nooit wat je krijgt op Pinkpop. Ik vind dat oprecht jammer.

En uiteraard is het logisch dat Pinkpop wordt vergeleken met Rock Werchter. Beiden majorfestivals, geografisch liggen ze extreem dicht bij elkaar en qua doelgroep is er gewoon een fikse overlap, lijkt me. Dat je er hoe dan ook, wat er ook geprogrammeerd wordt, voor kiest om hoe dan ook naar Pinkpop te gaan, omdat je hart daar ligt of omdat het gewoon in je achtertuin is, prima. Ik ga ook ieder jaar ongeacht welke namen op het programma staan naar Lowlands. Dat festival stelt me ook eigenlijk nooit teleur. Al zou ik wel kunnen afhaken als er plots een of twee slechtere jaren tussen zitten. Er is per slot van rekening genoeg te kiezen in festivalland. Dus daarin volg ik Black Lies ook.

Het is echter wel logisch dat wanneer iemand geen band heeft met Pinkpop of in de achtertuin van Pinkpop woont en een majorfestival wil bezoeken, een vergelijking zal maken tussen Werchter en Pinkpop. Iemand uit pak 'm beet Utrecht bijvoorbeeld. En in dat geval denk ik dat Werchter eerder gekozen gaat worden dan Pinkpop (subjectieve mening uiteraard, maar volgens mij heb ik voldoende afstand tot beide festivals. Al besef ik dat mijn persoonlijke smaak nooit helemaal uitgezet kan worden).

Kwalitatieve namen is altijd subjectief, maar Pinkpop programmeert zeker voor de 'lagere' plekken al wat jaren echt heel lui en makkelijk. Wat niet subjectief is is de debiele running order die ze er toch ieder jaar weer van weten te maken met dingen als APC om 1930 ofzo. Of 5FDP op een dag met verder alleen pop. FNM die een 3FM af mag sluiten om 19u. Een DJ (RIP) die halverwege de middag wat MP3'tjes af staat te spelen.

Users who are viewing this thread