Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Tja, ik heb vorig jaar eindelijk Foo Fighters gezien. Was nu ook weer geen mega hoogvlieger voor mij, nee. Leuke band hoor, maar het kwam vrij 'standaard' over. Ik steek het ook vooral op Grohl die me eerder irriteert dan entertaint. Komt allemaal wat gemaakt over ook (iets waar anderen zoals Eddie Vedder dan beter/authentieker doen). Zelfs de grote fans waren om me heen waren halverwege het concert een pak minder laaiend na een zoveelste extended jam.

Hoef ze dus niet per se nog eens te zien, MAAR ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn dit dit goed trekken, zeker op een festival. Want een ouderwetse feelgood band met veel herkenbare hits blijven ze wel. Moet ook zeggen dat ik zelf vrij weinig heb met hun muziek (al heb ik ook weinig met SOAD en Royal Blood, wat ik live wel geweldig vond).
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Geweldig toch dat ik net als gisteren bij die DJ discussie, waar ik niet ben op in gegaan wederom uit de context wordt gehaald.
De “3 headliners en de rest is bijzaak”-mentaliteit werd volgens mij al vaak aangehaald in hoe PP z’n programma precies samen gesteld, werd volgens mij al eens bevestigd in die letterlijke woorden door Pinkpop zélf. Ik heb hier geen woord gezegd over smaak maar heb ’t letterlijk over het top down programmeren.
Waren de woorden van Rob Trommelen.
https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171833/baas-boekers-mojo-concerts-over-stijgende-prijzen-en-miljoenen-uitgeven
Top Down programmeren, dat is het juist...
De kleine namen onder en de grote boven.
Te beginnen onderaan bij het kleinste podium en eindigen bovenaan bij het hoofdpodium.
Zie je nu ook terug in de programmering.
Klopt
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Yannick wrote:
Geweldig toch dat ik net als gisteren bij die DJ discussie, waar ik niet ben op in gegaan wederom uit de context wordt gehaald.
De “3 headliners en de rest is bijzaak”-mentaliteit werd volgens mij al vaak aangehaald in hoe PP z’n programma precies samen gesteld, werd volgens mij al eens bevestigd in die letterlijke woorden door Pinkpop zélf. Ik heb hier geen woord gezegd over smaak maar heb ’t letterlijk over het top down programmeren.

Waren de woorden van Rob Trommelen.
https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171833/baas-boekers-mojo-concerts-over-stijgende-prijzen-en-miljoenen-uitgeven
Top Down programmeren, dat is het juist…
De kleine namen onder en de grote boven.
Te beginnen onderaan bij het kleinste podium en eindigen bovenaan bij het hoofdpodium.
Zie je nu ook terug in de programmering.
Klopt
Toch lees ik nu niks over "bijzaak". Dus wie is er nu iets uit de context aan het halen?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Tja, ik heb vorig jaar eindelijk Foo Fighters gezien. Was nu ook weer geen mega hoogvlieger voor mij, nee. Leuke band hoor, maar het kwam vrij ‘standaard’ over. Ik steek het ook vooral op Grohl die me eerder irriteert dan entertaint. Komt allemaal wat gemaakt over ook (iets waar anderen zoals Eddie Vedder dan beter/authentieker doen). Zelfs de grote fans waren om me heen waren halverwege het concert een pak minder laaiend na een zoveelste extended jam.

Hoef ze dus niet per se nog eens te zien, MAAR ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn dit dit goed trekken, zeker op een festival. Want een ouderwetse feelgood band met veel herkenbare hits blijven ze wel. Moet ook zeggen dat ik zelf vrij weinig heb met hun muziek (al heb ik ook weinig met SOAD en Royal Blood, wat ik live wel geweldig vond).
Ze zijn de laatste jaren wat minder geworden. De show op Pinkpop 2011 staat misschien aangeschreven als een van mijn favoriete optredens ooit. De beleving, de sfeer, zelfs de weersomstandigheden, alles kwam toen tot zijn recht.

Daarna heb ik ze nog meerdere keren gezien. Waarbij ik op Rock Am Ring bijna was weggelopen omdat het zeer matig was (precies alles zoals je aangeeft), terwijl ze later in de ZiggoDome weer een stuk beter waren (Dave toen met zijn gebroken been). D

“Je hebt 3 grote namen nodig, daar zorg ik voor. De rest is invullen”.
Dat is nog geen bijzaak....
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Het is een oud interview...
De quote's die ik uit het interview intressant vond, kan je nu ook afspiegelen op Pinkpop 2018.

"Pinkpop is geen hogere wiskunde, hoor. Je hebt drie grote namen nodig. Daar zorg ik voor en de rest is invullen. Dat doen we met zijn allen. Pinkpop is een mainstream festival. Ik ga er ook met mijn zonen naartoe. Je moet het breed programmeren."

"Pinkpop is het plattelandsfestival van het zuiden. Het publiek wil meezingen. Je hebt vijftien, twintig namen die als hoofdact kunnen fungeren. Grote acts hebben plannen anderhalf jaar of twee jaar vooruit. Over twee jaar bestaat Pinkpop 50 jaar. Dat moet iets speciaals worden. Daar ben ik nu al mee bezig."

"Met hardrock doe ik niet meer zoveel. We hebben geprobeerd een aantal grote festivals neer te zetten. Maar dat is een zachte dood gestorven. Het probleem is dat er niet genoeg headliners zijn. Hardrock is een niche. Als bands bekender worden, willen ze niet meer op een hardrockfestival spelen maar op Pinkpop of Werchter."

"Het hele popklimaat is wel veranderd. Je hebt nu artiesten die een grote hit scoren maar nog niet kunnen toeren omdat ze nog maar twee nummers hebben. Het klassiek model van langzaam je publiek opbouwen, is weg."

"Mijn ervaring is dat als iemand een artiest heel graag wil zien, het hem niet uitmaakt hoeveel hij moet betalen. Bands zijn ook veel duurder nu. Red Hot Chili Peppers bijvoorbeeld zette ik in 2005 voor 400.000 euro op Pinkpop. Nu kosten ze anderhalf tot twee miljoen."
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Helemaal off topic, maar volgens mij is mijn laatste post in dit topic verdwenen. Kan het zijn dat ik zelf heb gedaan? Zie het nergens meer terug namelijk, ook niet in mijn profiel. Verder geen ramp, gewoon nieuwsgierigheid.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Helemaal off topic, maar volgens mij is mijn laatste post in dit topic verdwenen. Kan het zijn dat ik zelf heb gedaan? Zie het nergens meer terug namelijk, ook niet in mijn profiel. Verder geen ramp, gewoon nieuwsgierigheid.
om een of andere reden als spam gemarkeerd... raar...
heb het ont-spammed
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Raskolnikov wrote:
Helemaal off topic, maar volgens mij is mijn laatste post in dit topic verdwenen. Kan het zijn dat ik zelf heb gedaan? Zie het nergens meer terug namelijk, ook niet in mijn profiel. Verder geen ramp, gewoon nieuwsgierigheid.

om een of andere reden als spam gemarkeerd… raar…
heb het ont-spammed

Thanks!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
...ga ik lekker rocken op Pinkpop op Dave en z’n vrienden! Zoals het op een echt Pinkpop hoort te gaan ! HELL YEAH !
Is wel de headliner waar ik het meest naar uit kijk.
Afgelopen weekend nogmaals Foo Fighters op Glastonbury 2017 terug gekeken en was gewoon genieten.
Dat Grohl veel lult tussendoor, totaal niet erg. Daarna knallen ze gewoon 3 hits achter elkaar.
 

jorgo

Playlistbediener
26 feb 2018
5
0
jorgo wrote:
In 2016 echter kreeg ik het idee dat ik met mijn Pinkpop kaartje ik me een beetje bekocht voelde ten opzichte van Werchter, waar naar mijn mening een veel beter programma stond, met ook mijn held Paul McCartney er gewoon bij.

Dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters…..Werchter niet. Dat is in mijn ogen de beste band die dit jaar op de festivalvelden speelt. Dus niet naar RW, wel naar Pinkpop.
Nogmaals: ik denk dat de challenge ligt bij Pinkpop om niet dezelfde line-up te ambieren dan Werchter heeft.

Klopt, dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters en Werchter niet. Dat komt natuurlijk omdat ze vorig jaar al op Werchter stonden, waar Pinkpop toen met Justin Bieber aankwam. Of Kings of Leon, die ook op Werchter stonden, alleen dan wel als co-headliner met Arcade Fire (en op Werchter dus ook nog Radiohead). Dat is dus precies wat ik bedoel. Voor iets meer geld (zeker dit jaar) meer grote acts. En, nogmaals, los van mijn persoonlijke voorkeur.
Uit het rijtje QOTSA, Gorillaz, London Grammar etc, had Pinkpop toch nog wel 2 a 3 namen mogen neerzetten. Dat zou het als meer in balans maken naar mijn mening.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Dirk wrote:

jorgo wrote:
In 2016 echter kreeg ik het idee dat ik met mijn Pinkpop kaartje ik me een beetje bekocht voelde ten opzichte van Werchter, waar naar mijn mening een veel beter programma stond, met ook mijn held Paul McCartney er gewoon bij.


Dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters…..Werchter niet. Dat is in mijn ogen de beste band die dit jaar op de festivalvelden speelt. Dus niet naar RW, wel naar Pinkpop.
Nogmaals: ik denk dat de challenge ligt bij Pinkpop om niet dezelfde line-up te ambieren dan Werchter heeft.

Klopt, dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters en Werchter niet. Dat komt natuurlijk omdat ze vorig jaar al op Werchter stonden, waar Pinkpop toen met Justin Bieber aankwam. Of Kings of Leon, die ook op Werchter stonden, alleen dan wel als co-headliner met Arcade Fire (en op Werchter dus ook nog Radiohead). Dat is dus precies wat ik bedoel. Voor iets meer geld (zeker dit jaar) meer grote acts. En, nogmaals, los van mijn persoonlijke voorkeur.
Uit het rijtje QOTSA, Gorillaz, London Grammar etc, had Pinkpop toch nog wel 2 a 3 namen mogen neerzetten. Dat zou het als meer in balans maken naar mijn mening.
Werchter heeft: Björk, The National, Beach House, Slowdive, Lorde, Madlib, Belle & Sebastian, Spirtualized, Arca, Charlotte Gainsbourg, Grizzly Bear, Mogwai, Shellac, Idles, Sevdaliza, Jon Hopkins, Dead Cross, Car Seat Headrest, Ariel Pink, Oneohtrix Point Never niet. Primavera wel.

Schuurmans is een seniele oude man, mensen die op verkoop dag 1 hun kaart kochten zijn mongolen, de line-up van Werchter begin vanaf bovenaan het affiche, Er zijn echt wel relevantere namen te vinden dan Queens OF The Stone Age, Dennis kan alleen maar positief zijn over Rock Werchter... bladiebladiebla et cetera, et cetera. mirror on the wall bla
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Met mij gaat het prima Dennis. En daar?
zen.jpg

. . . . ik wacht op 15 juni . . . .
 

festivalddictsam

Gouden Tip
15 jan 2017
351
0
Werchter dit , Werchter dat....waarom wordt Pinkpop bijna alleen maar vergeleken met Werchter?
En het belangrijkste....laat iedereen zijn eigen mening hebben. Sommige mensen gaan liever naar Werchter andere liever naar Pinkpop. Maar om de keuze van de Pinkpop gangers dan niet te accepteren vind ik een beetje kinderachtig.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
1.016
169
Balans, schmalans. :)
En vorig jaar is niet dit jaar. In 2011 stonden de Foo Fighters weer op Pinkpop, en daarvoor op 2008, dus ja, wat is je punt. Dit jaar staan ze op Pinkpop. punt.

En met al die uitgebalanceerde namen die jij noemt dan zou Pinkpop meer op Werchter lijken. Ik weet niet of nederlandse festivals dezelfde wishlist aan bands hanteren als de belgische festivals.
De nederlandse festivalmuzieksmaak wordt niet zo voorgekauwd als in Belgie met StuBru. In Belgie lopen een hoop mensen weg met Arsenal, Daan of dEUS bijvoorbeeld, ik kan niet warmlopen voor die muziek ....
 

jorgo

Playlistbediener
26 feb 2018
5
0
jorgo wrote:

Dirk wrote:

jorgo wrote:
In 2016 echter kreeg ik het idee dat ik met mijn Pinkpop kaartje ik me een beetje bekocht voelde ten opzichte van Werchter, waar naar mijn mening een veel beter programma stond, met ook mijn held Paul McCartney er gewoon bij.


Dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters…..Werchter niet. Dat is in mijn ogen de beste band die dit jaar op de festivalvelden speelt. Dus niet naar RW, wel naar Pinkpop.
Nogmaals: ik denk dat de challenge ligt bij Pinkpop om niet dezelfde line-up te ambieren dan Werchter heeft.


Klopt, dit jaar heeft Pinkpop de Foo Fighters en Werchter niet. Dat komt natuurlijk omdat ze vorig jaar al op Werchter stonden, waar Pinkpop toen met Justin Bieber aankwam. Of Kings of Leon, die ook op Werchter stonden, alleen dan wel als co-headliner met Arcade Fire (en op Werchter dus ook nog Radiohead). Dat is dus precies wat ik bedoel. Voor iets meer geld (zeker dit jaar) meer grote acts. En, nogmaals, los van mijn persoonlijke voorkeur.
Uit het rijtje QOTSA, Gorillaz, London Grammar etc, had Pinkpop toch nog wel 2 a 3 namen mogen neerzetten. Dat zou het als meer in balans maken naar mijn mening.

Werchter heeft: Björk, The National, Beach House, Slowdive, Lorde, Madlib, Belle & Sebastian, Spirtualized, Arca, Charlotte Gainsbourg, Grizzly Bear, Mogwai, Shellac, Idles, Sevdaliza, Jon Hopkins, Dead Cross, Car Seat Headrest, Ariel Pink, Oneohtrix Point Never niet. Primavera wel.

Schuurmans is een seniele oude man, mensen die op verkoop dag 1 hun kaart kochten zijn mongolen, de line-up van Werchter begin vanaf bovenaan het affiche, Er zijn echt wel relevantere namen te vinden dan Queens OF The Stone Age, Dennis kan alleen maar positief zijn over Rock Werchter… bladiebladiebla et cetera, et cetera. mirror on the wall bla

Klopt, hoewel ook Slowdive en Lorde vorig jaar al op de affiche stonden (misschien nog meer, maar dat weet ik uit mijn hoofd niet). Dus dat seniele valt wel mee. En the National staat op Werchter classic, ik denk omdat ze hun eigen festival in het Werchter weekend organiseren. En wat betreft de andere namen, misschien komen die nog wel in de komende aankondigingen.
Primavera staat trouwens wel ook op het lijstje om naar toe te gaan. Mooie line up de laatste jaren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken