Na lang (jaren) alleen maar gelezen te hebben, ga ik me nu dan toch ook maar eens in de discussie mengen.
Ik ben jarenlang naar Pinkpop geweest. Het ligt om de hoek, je zag er leuke tot hele leuke artiesten en ook ieder jaar grote kleppers.
Voor mij is het jarenlang geen vraag geweest om naar Pinkpop te gaan, dat deden we altijd.
Toen ik ook nog eens een relatie kreeg met een super Pinkpopfan, dacht ik dat Pinkpop voor altijd een blijvertje zou zijn.
In 2016 echter kreeg ik het idee dat ik met mijn Pinkpop kaartje ik me een beetje bekocht voelde ten opzichte van Werchter, waar naar mijn mening een veel beter programma stond, met ook mijn held Paul McCartney er gewoon bij. Ik heb op dat moment met mij partner de afspraak gemaakt om het jaar erna toch eens een keer Werchter te gaan proberen. Zo gezegd, zo gedaan. En wat was ik blij, want het programma was voor mij vorig jaar echt wel beter op Werchter dan op Pinkpop.
Ik heb op Pinkpop wel de green day dag gewerkt en daardoor grote gedeeltes van het programma wat ik op papier niet sterk vond meegekregen (aangezien het alleen tijdens Green Day zelf echt druk en daardoor hard werken was) en ook in de praktijk viel me dat niet mee.
De ervaring op Werchter was ook nog eens positiever voor mij en mijn vriendin. De Belgen zijn gewoon beleefder, relaxter. Het eten vond ik beter, de aankleding is leuker (want laten we eerlijk zijn, behalve de muziek is er ook niets op Pinkpop om de festivalsfeer er goed in te brengen, dus het festival is ook echt afhankelijk van de line-up) en zoals gezegd, het programma was top (mede dankzij die andere band waar ik groot fan van ben: Radiohead).
Wij hebben dus ook blind gekozen voor Werchter dit jaar ten opzichte van Pinkpop. Natuurlijk was ik wel benieuwd naar het programma van Pinkpop, aangezien ik de headliners van Pinkpop zelf leuker vind dan de meeste van Werchter en we misschien wel de zondag een kaartje voor hadden willen kopen.
Echter, behalve die headliners viel het mij enorm tegen. De zondag is dan nog wel leuk, maar ga ik niet dat bedrag voor betalen. Ik hoop via TicketSwap goedkoper er aan te kunnen kopen, dan zullen we nog wel gaan denk ik.
Als we dan gaan kijken waar het "betere" programma staat lijkt het me duidelijk dat in de breedte ook nu weer Werchter de absolute winnaar is. Het is ook niet het programma dat ik zou hebben samengesteld (Nick Cave is niet mijn ding, maar natuurlijk wel een prima boeking, net zoals Bruno Mars dat op Pinkpop is, wat ik dan wel weer leuk vind).
Mara je kunt toch moeilijk volhouden dat het Werchter programma slecht is (zoals iemand beweerde) met acts als: QOTSA, Gorillaz, James Bay, the Killer, London Grammar, Ben Howard, Anderson.Paak, Angus & Julia Stone, Jack White, Fleet Foxes, Stereophonics, Arctic Monkeys, Nick Cave, NIN, Eels. En dan heb ik de dubbele namen niet vermeld. Als ik dit nu ook weer opschrijf, dan is het me wel weer duidelijk dat het programma in de breedte veel sterker is.
En als ik dan naar het Pinkpop programma kijk, dan vind ik het te makkelijk om de al eerder genoemde NL-se artiesten te boeken en dan ook nog zo'n prijsstijging door te voeren. Ik mis een gedeelte van de eerder bij Werchter vermelde namen.
En als ze dan daar iets mee zouden doen in de festival ervaring, dan is het ook prima. Naar Sziget ga ik echt niet voor het programma, maar omdat ik naast de "grote" acts nog zoveel andere dingen kan doen. Als ik wil kan ik een hele dag andere dingen bekijken/doen dan naar het hoofdpodium te gaan en dan nog heb ik een topdag. Maar ook daarin staat Pinkpop naar mijn mening stil.
Zo, dat was mijn eerste berichtje.
En voor de mensen die wel naar Pinkpop gaan, veel plezier, maar dat zal wel lukken.