Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
DennisvdBr wrote:
Raskolnikov wrote:
Denk dat Pink, Lady Gaga en Justin Timberlake elkaar allemaal niet zoveel ontlopen qua status. Justin Bieber staat iets hoger aangeschreven, Katy Perry en Beyonce zeker.

Ik denk ook niet dat je per se op je toppen van kunnen hoeft te zijn om Pinkpop te headlinen. En dat bedoel ik helemaal niet vervelend. Een iets kleinere derde headliner is toch niet ongebruikelijk. Het gaat erom dat je ruim een uur het publiek kunt vermaken.

Als Pinkpop volgend jaar Metallica / Lady Gaga / Foo Fighters op het affiche heeft, zullen veel mensen tevreden zijn.


Zit wat in ja.

Ben inmiddels wel meer aan het denken dat GnR volgend jaar de 2e leg kan doortrekken op festivals.
Als ze dan 2 uurtjes classics knallen zijn de rockers ook wel tevreden denk ik…
Daarom is het voor Pinkpop misschien wel heel interressant in de gaten te houden.

Andere naam die wel eens het affiche kan halen is Fall Out Boy. Hebben inmiddels een tour in Australie aangekondigd in februari en maart, zie ze best doortrekken in Europa.
Nog nooit op Pinkpop gestaan, dus dat kon wel eens tijd worden.


Guns N’ Roses zie ik niet voor een kort optredentje komen. Axl wil nummers van Chinese democracy op de setlist en Slash wil uitgebreide solo’s en intro’s.

Denk dat Guns 'N' Roses ook qua prijs wellicht te hoog gegrepen is. Die verkopen in hun eentje al weides met 60.000 man uit met tickets boven de 100 euro. Hun gage zal fenomenaal hoog zijn. Kan me voorstellen dat zij duurder zijn dan Paul McCartney, Stones en Springsteen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Queens of the Stone Age is qua headliner positie imo vergelijkbaar met Kings of Leon of Greenday.

nee man... tuurlijk niet!


Denk dat Guns ‘N’ Roses ook qua prijs wellicht te hoog gegrepen is. Die verkopen in hun eentje al weides met 60.000 man uit met tickets boven de 100 euro. Hun gage zal fenomenaal hoog zijn. Kan me voorstellen dat zij duurder zijn dan Paul McCartney, Stones en Springsteen.
Aan de andere kant, er is gezegd dat de prijskaart omhoog gaat door wat headliners vragen.
Kan Guns N Roses wel in dat plaatje passen.
De kaarten nu waren niet eens boven de 100 euro voor de reguliere tickets was het ongeveer 95 euro.
Ze zijn nooit duurder dan Macca of The Stones, qua gage voor festivals...
Overigens Springsteen in dit rijtje ha ha, in vergelijking met die andere twee is Springsteen een koopje, hij staat buiten de top 5 van duurste Pinkpop-acts met net aan 6 nullen dacht ik.
Daarbij, kan je de gage voor een festival-optreden niet echt vergelijken met de inkomsten van een eigen concert.
In het verleden heeft Guns N Roses overigens vaker op festivals gespeeld, zie ze nog best zo'n trip nog maken in een 2e tour-leg hoor.

Het is maar, stel dat hé.... Maar als ze festivals bezoeken dan is Pinkpop imo best een optie.
Ik opper alleen de optie dat we ze in de gaten moeten houden hé.

Overigens, in other news... Blijkbaar gaat het gerucht dat Foo Fighters maart / april 2018 in Zuid-Amerika kunnen gaan touren, dat is omstreeks de Lollapalozaa festivals daar zo. Laten we dat ook in de gaten houden, dat zou eens in het voordeel van een Pinkpop (of nog andere Europese festivals fyi) komst kunnen werken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
QOTSA moet blij zijn als ze de ZiggoDome uitverkopen :) leuke band, maar hebben we allemaal tig keer gezien. Er is meer nodig op Pinkpop.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
QOTSA moet blij zijn als ze de ZiggoDome uitverkopen
1f642.svg
leuke band, maar hebben we allemaal tig keer gezien. Er is meer nodig op Pinkpop.

Dat wordt elk jaar geroepen, en dan uiteindelijk is het een line-up met Kings of Leon en Green Day als headliners die we ook al tig keer hebben gezien. Pinkpop boekt tegenwoordig wat er te boeken valt, maar een line-up met Guns n Roses of Coldplay zal meer dromen zijn dan werkelijkheid worden. Helemaal na zo'n rampjaar qua verkoop als het dit jaar is geweest.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Helemaal na zo’n rampjaar qua verkoop als het dit jaar is geweest.

Ik heb het idee dat overigens KOL niet helemaal eerste keus was.

Je opmerking, Pinkpop boekt wat er te boeken valt, dat is niet helemaal waar. Beetje kort door de bocht.
Aanbod speelt heel erg mee hé... OF aanbod werkt niet mee, hoe je het ziet...
MOJO heeft hier en daar zodanig geschoven dat Green Day en KOL op Pinkpop stonden, zo zie ik dat.
Rampjaar, dat is ook wel relatief, in principe was de zaterdag uitverkocht (voordat er wat extra tickets vrij kwamen, vermoedelijk uit niet verkocht weekend aanbod) en waren de weekendkaarten ook boven de 30k verkocht.
De andere dagen waren niet eens de minste dagkaarten ooit verkocht, dat kon nog veel minder dan nog als je over rampjaar spreekt.
Ik geloof niet dat Buro Pinkpop zichzelf heel veel pijn heeft gedaan deze editie.

Voor volgend jaar liggen de kansen weer heel anders, ik geloof dat het aanbod voor festivals wel goed zit hoor.
Er zal flink wat komen touren, ook daarbij acts die niet vies zijn van een festival hier en daar.
Als dat een beetje goed in elkaar valt krijgen we vast weer een heel ander affiche als dit jaar.
Moet alleen goed in elkaar passen, tourschema passen en concurrerende bookers niet de vis voor de neus wegscheppen.
 

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
390
241
Mocht Guns and Roses komen dan is gelijk het festival geslaagd. Normaal is de setlist 2uur en 50 minuten. Eergisteren was een uitzondering en Slash heeft bevestigd dat het een record was. Nog nooit hadden ze langer dan 3 uur en 22 minuten opgetreden. Uiteraard kwam dat door Angus Young met wee extra nummers en wellicht komt hij nog een keer langs op Landgraaf. Een setlist van bijna drie op Pinkpop moet kunnen op de eerste dag. Bruce Springsteen mocht dat ook met de Killers voor hem. Zij waren overigens toen de Gouden Tip. Ze hadden nooit gekomen maar omdat ze voor Bruce optraden en zelfs een nummertje meespeelden was het contract snel getekend.

De tour van GnR heeft nu al zo'n 200 miljoen opgeleverd en de kans is zeer reëel dat ze nog even doorgaan. Opnieuw nieuwe data in de VS in maanden oktober en november. Misschien Azie en of Australie nog een keer en dan afsluiten met festivals en enkele concerten in Europa. Het lijkt mij dat de heren dan genoeg hebben verdiend.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
De tour van GnR heeft nu al zo’n 200 miljoen opgeleverd en de kans is zeer reëel dat ze nog even doorgaan. Opnieuw nieuwe data in de VS in maanden oktober en november. Misschien Azie en of Australie nog een keer en dan afsluiten met festivals en enkele concerten in Europa. Het lijkt mij dat de heren dan genoeg hebben verdiend.

Gooien we Royal Blood als gouden tip erin. Van mij mogen ze komen
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Haha ja Dennis, wat dacht ik inderdaad toen ik Bruce Springsteen in het rijtje met Stones en McCartney zette. Nu ik het teruglees kan ik het zelf ook bijna niet geloven. Die is inderdaad van een compleet andere orde.

Maar serieus: ik waardeer je optimisme. En ik hoop ook echt dat Pinkpop volgend jaar weer een mooie line-up heeft. Ik denk net als Timmetje dat ze zich financieel niet nog een jaar als dit jaar kunnen veroorloven. Ook al denk jij dat het meevalt. Maar Jan Smeets wekte niet bepaald de indruk tevreden te zijn. Dat zegt wel iets lijkt me.

Ik zie Foo Fighters wel verschijnen. Metallica misschien ook wel (tenzij er een grote Fortarock komt wellicht). Maar Guns N Roses, nee ik zie dat niet gebeuren. En ik denk echt dat het kostenplaatje daarbij een rol zal spelen (los van de vraag of ze überhaupt weer naar Europa komen). We zullen het volgend jaar zien.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
QOTSA verdient wel een headlineplek hoor. Of althans; in België toch, waar ze echt wel populair zijn. Misschien is dat in NL minder?

Jammer dat FF groter is dan QOTSA en niet andersom...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
QOTSA verdient wel een headlineplek hoor. Of althans; in België toch, waar ze echt wel populair zijn. Misschien is dat in NL minder?

Jammer dat FF groter is dan QOTSA en niet andersom…

Nou, na afgelopen Werchter snap ik wel dat FF groter is...

Denk niet dat PP het aandurft om QOTSA als headliner neer te zetten. Op RW wel, evt als coheadliner.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Haha ja Dennis, wat dacht ik inderdaad toen ik Bruce Springsteen in het rijtje met Stones en McCartney zette. Nu ik het teruglees kan ik het zelf ook bijna niet geloven. Die is inderdaad van een compleet andere orde.

Maar serieus: ik waardeer je optimisme. En ik hoop ook echt dat Pinkpop volgend jaar weer een mooie line-up heeft. Ik denk net als Timmetje dat ze zich financieel niet nog een jaar als dit jaar kunnen veroorloven. Ook al denk jij dat het meevalt. Maar Jan Smeets wekte niet bepaald de indruk tevreden te zijn. Dat zegt wel iets lijkt me.

Ik zie Foo Fighters wel verschijnen. Metallica misschien ook wel (tenzij er een grote Fortarock komt wellicht). Maar Guns N Roses, nee ik zie dat niet gebeuren. En ik denk echt dat het kostenplaatje daarbij een rol zal spelen (los van de vraag of ze überhaupt weer naar Europa komen). We zullen het volgend jaar zien.
Ik denk dat het financieel allemaal wel meevalt. JB is niet goedkoop, maar die dag heeft aan verkoop het er wel uit gehaald. KoL of Green Day zijn echt niet de duurste headliners ooit. Ik denk dat ze er ook wel beetje rekening mee hebben gehouden dat het geen topjaar zou worden, maar ik denk dat de uitgave aan headliners ook wel eens groter is geweest. Het zal misschien geen vetpot zijn geweest dit jaar, maar op zijn minst kiet spelen is echt wel gebeurt. En dan met wat drank verkoop dat je echt wel uit de kosten komt. Laten we nu ook niet doen of er geen kip of af kwam ;)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Raskolnikov wrote:
Haha ja Dennis, wat dacht ik inderdaad toen ik Bruce Springsteen in het rijtje met Stones en McCartney zette. Nu ik het teruglees kan ik het zelf ook bijna niet geloven. Die is inderdaad van een compleet andere orde.

Maar serieus: ik waardeer je optimisme. En ik hoop ook echt dat Pinkpop volgend jaar weer een mooie line-up heeft. Ik denk net als Timmetje dat ze zich financieel niet nog een jaar als dit jaar kunnen veroorloven. Ook al denk jij dat het meevalt. Maar Jan Smeets wekte niet bepaald de indruk tevreden te zijn. Dat zegt wel iets lijkt me.

Ik zie Foo Fighters wel verschijnen. Metallica misschien ook wel (tenzij er een grote Fortarock komt wellicht). Maar Guns N Roses, nee ik zie dat niet gebeuren. En ik denk echt dat het kostenplaatje daarbij een rol zal spelen (los van de vraag of ze überhaupt weer naar Europa komen). We zullen het volgend jaar zien.


Ik denk dat het financieel allemaal wel meevalt. JB is niet goedkoop, maar die dag heeft aan verkoop het er wel uit gehaald. KoL of Green Day zijn echt niet de duurste headliners ooit. Ik denk dat ze er ook wel beetje rekening mee hebben gehouden dat het geen topjaar zou worden, maar ik denk dat de uitgave aan headliners ook wel eens groter is geweest. Het zal misschien geen vetpot zijn geweest dit jaar, maar op zijn minst kiet spelen is echt wel gebeurt. En dan met wat drank verkoop dat je echt wel uit de kosten komt. Laten we nu ook niet doen of er geen kip of af kwam ?

Ik denk ook niet dat ze meteen failliet gaan hoor :). Maar ik denk wel dat ze er iets meer van verwachten doorgaans.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Ik denk idd net als Indiaantje dat Pinkpop wel in de groene cijfers is gebleven idd. Dat de vvk van zondag en maandag tegen viel naar verwachting, dat zal ik niet ontkennen. Meer mensen hier hadden van de verkoop van maandag ook meer verwacht toch...
Maar dat zal echt allemaal niet meespelen met samenstellen van het 2018 affiche... Hele andere acts aan de orde, zal heel anders lopen!

mattman wrote:
QOTSA verdient wel een headlineplek hoor. Of althans; in België toch, waar ze echt wel populair zijn. Misschien is dat in NL minder?

Jammer dat FF groter is dan QOTSA en niet andersom…


Nou, na afgelopen Werchter snap ik wel dat FF groter is…

Denk niet dat PP het aandurft om QOTSA als headliner neer te zetten. Op RW wel, evt als coheadliner.

ja, FF is in NL veel populairder dan QOTSA dat durf ik wel te zeggen.
Daarbij QOTSA staat met alle plezier een tree lager op het affiche bij Foo Fighters.

Overigens wel grappig hoeveel mensen toch Metallica en Foo Fighters verwachten... Ik ook overigens nog steeds hoor. Zullen ze nu toch maar waar moeten maken dan hé!! :mrgreen:

Metallica verwacht ik idd niet op een grotere FortaRock editie... Ik blijf er bij, heb het al vaker genoemd, daar verwacht ik TOOL.
Maar dat is mijn gedachtegang, komende maanden vallen de puzzelstukjes wel verwacht ik...

Wat is het, eerste festivals komen rond september met wat nieuws. Tegen die tijd gaan de grotere geruchten wel wat harder hé...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.467
708
QOTSA hengelde al eventjes als headliner op meerdere festivals bij hun vorige album, nu zullen ze dat zeker zijn. Voor PP zijn ze denk ik idd niet geschikt, RW daarentegen zullen ze wss niet mislopen met een (co)headlineplaatsje

Gaga sloot met vlag en wimpel een de dag op Coachella af en sinds haar optreden op de Super Bowl eerder dit jaar heeft haar geflopte album terug nieuw leven gekregen. Ik denk dat ze gelijk staat aan een show die tot in de puntjes is afgewerkt en een hoop spektakel is om naar te kijken en dus volkomen headliner waardig.

Tsja NIN kan dat willen en krijgen in de VS maar hier in Europa zijn ze volgens mij niet meer dan een sub, zijn volgens mij ook niet veel meer gestegen in populariteit hier dus ik zie ze wel als een heel sterke sub voor Metallica maar dat zal dan idd in het schemerlicht zijn ..
Vreemd dat je voor NIN wijst op de verschillen tussen de VS en Europa, maar voor Lady Gaga Amerikaanse successen aanhaalt als reden voor een headlinerstatus in Europa. Maar ondertussen is haar show in het Sportpaleis na 5 maanden voorverkoop nog steeds niet uitverkocht (enkel de goedkopere staanplaatsen zijn weg). Misschien dat het in Nederland wat anders is, maar mij lijkt ze echt niet sterk genoeg om een dag te gaan dragen.

Overigens gaat NIN gewoon nee zeggen tegen festivals indien de spot hun niet aanstaat. In 2014 hebben ze ook bewust gekozen voor zaalshows in mei/juni met slechts een paar festivalpassages (Primavera en Rock am Ring). Mag trouwens duidelijk zijn dat je niet op RW 2009 was gezien jouw "sterke sub voor Metallica" opmerking ;)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.258
6.744
Yannick wrote:
QOTSA hengelde al eventjes als headliner op meerdere festivals bij hun vorige album, nu zullen ze dat zeker zijn. Voor PP zijn ze denk ik idd niet geschikt, RW daarentegen zullen ze wss niet mislopen met een (co)headlineplaatsje

Gaga sloot met vlag en wimpel een de dag op Coachella af en sinds haar optreden op de Super Bowl eerder dit jaar heeft haar geflopte album terug nieuw leven gekregen. Ik denk dat ze gelijk staat aan een show die tot in de puntjes is afgewerkt en een hoop spektakel is om naar te kijken en dus volkomen headliner waardig.

Tsja NIN kan dat willen en krijgen in de VS maar hier in Europa zijn ze volgens mij niet meer dan een sub, zijn volgens mij ook niet veel meer gestegen in populariteit hier dus ik zie ze wel als een heel sterke sub voor Metallica maar dat zal dan idd in het schemerlicht zijn ..


Vreemd dat je voor NIN wijst op de verschillen tussen de VS en Europa, maar voor Lady Gaga Amerikaanse successen aanhaalt als reden voor een headlinerstatus in Europa. Maar ondertussen is haar show in het Sportpaleis na 5 maanden voorverkoop nog steeds niet uitverkocht (enkel de goedkopere staanplaatsen zijn weg). Misschien dat het in Nederland wat anders is, maar mij lijkt ze echt niet sterk genoeg om een dag te gaan dragen.

Overigens gaat NIN gewoon nee zeggen tegen festivals indien de spot hun niet aanstaat. In 2014 hebben ze ook bewust gekozen voor zaalshows in mei/juni met slechts een paar festivalpassages (Primavera en Rock am Ring). Mag trouwens duidelijk zijn dat je niet op RW 2009 was gezien jouw “sterke sub voor Metallica” opmerking
1f609.svg
Daar hebde inderdaad een punt ja. Het zal aan de opeenvolging van zwakke albums zijn en enkel haar harde kern zijn die nog maar kaartjes zullen hebben gekocht, zeker? Het zal toch zowieso in het pop genre zijn dat die derde headliner te vinden zal zijn.

Nee daar was ik niet bij, was daar nog wat te jong voor toen :lol: Welke subs die in het straatje van Metallica passen zijn anders beschikbaar of bezig met nieuw werk?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Een klein deel van de fanbase maar hoor.
Als Metallica komt dan vind ik de sfeer juist altijd gezelliger. Maar goed, ik kampeer dan ook niet de hele dag in het voorvak.

Qua subs die passen bij Metallica:
Volbeat (inmiddels al zelf headliner, zeker op de stevigere festivals)
QOTSA (op veel ook al headlinerwaardig)
Stonesour
Korn

De vorige keer stond arcade fire ervoor, en dat werkte ook.
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
683
801
Wat heerlijk dat gespeculeer en dát terwijl PP pas over 11 mnd is! ?
Mij Gouden Tip bestaat meestal uit acts die ik nog nooit (op PP) heb gezien( of heb gemist) en heel graag ns wil zien, zoals Fatboy Slim, Fall out Boy, Florence + the Machine, Royal Blood (3x is scheepsrecht) en Vampire Weekend (zijn die überhaupt nog actief? Heb er al n tijdje niets meer van gehoord).
Nightwish tourt in mrt-apr in Amerika en komen daarna met n Europese tour. Doen zij festivals? En is het iets voor PP? Zou ook wel gaaf zijn.
Headliners als Metallica, FF, QOTSA, GnR ed mogen allemaal komen van mij maar is iig niet vernieuwend want hebben er al vaker gestaan.... (maar mij zou je niet horen klagen ☺️) als het maar niet ten nadele komt van rest vd programmering.....
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken