Lowlands 2025

mgbss

Support act
15 feb 2019
997
1.162
Maar goed, dit is toch vooral een beetje iets wat tussen de oren zit, niet? Je zal het toch onmogelijk merken als er op elke dag een pakweg 15K dagjesmensen rondlopen.

Ik ben zelf nooit in Biddinghuizen geweest dus ik zal het misschien niet 'snappen' (en vandaar m'n vraag hier), maar op DTRH zou ik het zelf wel dikke prima vinden als er ook mensen zouden zijn die er maar een dagje zijn.
Ik denk oprecht dat je het eens moet ervaren hoe het is. Ik vind het persoonlijk echt een vibekiller.
 

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
Maar goed, dit is toch vooral een beetje iets wat tussen de oren zit, niet? Je zal het toch onmogelijk merken als er op elke dag een pakweg 15K dagjesmensen rondlopen.

Ik ben zelf nooit in Biddinghuizen geweest dus ik zal het misschien niet 'snappen' (en vandaar m'n vraag hier), maar op DTRH zou ik het zelf wel dikke prima vinden als er ook mensen zouden zijn die er maar een dagje zijn.

Dat merk je zeker weten op de laatste dag en al helemaal op de laatste nacht. Dat merk je aan de gesprekken die je met mensen hebt. Het soort mensen wat rond loopt… Zou echt funest zijn voor de sfeer.

Dagjesmens zijn doe je maar op Pinkpop ;)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.755
9.702
Dat merk je zeker weten op de laatste dag en al helemaal op de laatste nacht. Dat merk je aan de gesprekken die je met mensen hebt. Het soort mensen wat rond loopt… Zou echt funest zijn voor de sfeer.

Dagjesmens zijn doe je maar op Pinkpop ;)
Of Pukkelpop.

Nogmaals, ik kan er dus niets over zeggen. Maar goed, ik laat het hier wel liggen. Merk ook echt dat het voor de meesten een no go zou zijn. En een beetje een grappige observatie.
 

philmania

Playlistbediener
12 jul 2018
39
75
Pirmavera verkoopt ook dagtickets. Op zaterdag zaten er zo'n 3000 Lana del Rey die hards vanaf 12:00 (Lana speelde rond 22:00) in het voor vak. Ook alle artiesten die daarvoor speelden ergerden zich eraan.

Edit: Ze speelde op vrijdag maar dat doet er niet toe
 
Laatst bewerkt:

Kaasrasper

Campingartiest
14 jan 2015
96
68
Maar waarom zijn dagjesmensen dan zo'n vibekiller? Hoezo beïnvloeden zij gesprekken of de sfeer - ben oprecht benieuwd hoor :) Vind het zelf ook een grappige observatie. Lees alleen maar korte statements als 'funest', 'horror' etc. :D Maar waaaarom!!??

Ik heb op Pukkelpop, Rock Werchter en Best Kept Secret nooit door gehad wie er een dag is en wie een heel weekend (los van de mensen die met een hele rugtas meezeulen misschien).

Of op Dour... daar is het ook met dagjesmensen nog steeds een compleet gekkenhuis hahaaaa
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.692
Maar waarom niet? Ik zie eigenlijk vooral voordelen.
Persoonlijk (en dat is een utopie en misschien een dwaze gedachte) houd ik ervan als er een soort radicale gelijkheid geldt op een festival. Je komt allemaal op donderdag aan, je kruipt allemaal op maandag compleet gesloopt de camping weer af. Iedereen is verrot. Je afkomst, beroep en wat dan ook geldt in de tussenliggende dagen niet. Je slaapt allemaal in een rottentje. Je bent hoe dan ook niet brandschoon. Iedereen heeft dezelfde kansen. Het enige verschil is de keuzes die je maakt in het weekend, maar uiteindelijk zijn alle keuzes waardevol. Aan het eind van het weekend heeft iedereen een compleet andere ervaring, maar de omstandigheden waren vrijwel identiek.

Natuurlijk staat dit hele concept sowieso al op losse schroeven. Met Gllamping, met Easycamp, de kaartprijzen die veel mensen het komen al onmogelijk maken, met alle andere mogelijkheden die je hebt om je geld en status te tonen. Laten we dan in ieder geval nog het gezamenlijke weekend behouden om nog een beetje die gelijkheid te houden.
 

Novis95

Randprogramma
11 mei 2023
179
556
Maar waarom niet? Ik zie eigenlijk vooral voordelen.
Nahh, ik denk dat je het o.a. wel gaat merken in de bezoekersaantallen bij bepaalde optredens. Kijk wat er vorig jaar gebeurde toen Billie Eilish een uurtje optrad. Een hele stoet mensen die vanaf opening festivalterrein bij de Alpha gaat zitten en lak heeft aan alles wat er verder gebeurt. Ik denk dat je dit soort gedrag meer in de hand werkt als je het festival ook beschikbaar maakt voor dagjesmensen. Niet alle dagjesmensen zijn zo, dat begrijp ik, maar ik denk wel dat je een soort bezoeker uitnodigt dat meer schijt heeft aan het hele festival en vooral bezig is met zijn/haar 'dagje uit'.

Nou ben ik het wel met je eens dat het verschil tussen het zogenaamde dagjesgepeupel en de mythische weekendwezens wel wat overtrokken wordt hoor, maar specifiek voor Lowlands geloof ik wel dat de 'gezamenlijke' commitment aan het weekend een van de redenen is waarom het feestje zo mooi is. Een enkele dag vraagt simpelweg een ander type toewijding/voorbereiding en een andere instelling.

Wat mij betreft laten we het lekker zo.
 

kroetskipoetski

Playlistbediener
24 mei 2024
23
56
Persoonlijk (en dat is een utopie en misschien een dwaze gedachte) houd ik ervan als er een soort radicale gelijkheid geldt op een festival. Je komt allemaal op donderdag aan, je kruipt allemaal op maandag compleet gesloopt de camping weer af. Iedereen is verrot. Je afkomst, beroep en wat dan ook geldt in de tussenliggende dagen niet. Je slaapt allemaal in een rottentje. Je bent hoe dan ook niet brandschoon. Iedereen heeft dezelfde kansen. Het enige verschil is de keuzes die je maakt in het weekend, maar uiteindelijk zijn alle keuzes waardevol. Aan het eind van het weekend heeft iedereen een compleet andere ervaring, maar de omstandigheden waren vrijwel identiek.

Natuurlijk staat dit hele concept sowieso al op losse schroeven. Met Gllamping, met Easycamp, met alle andere mogelijkheden die je hebt om je geld en status te tonen. Laten we dan in ieder geval nog het gezamenlijke weekend behouden om nog een beetje die gelijkheid te houden.
Ik vind dit nogal naief om te denken dat ‘we’ allemaal op de camping staan met 65000 mensen, mijn schatting is 40.000 de overigen overnachten in de buurt, ik zie nooit enig verschil tussen een campeerder en iemand die elders overnacht, en kom er al jaren!
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.755
9.702
Persoonlijk (en dat is een utopie en misschien een dwaze gedachte) houd ik ervan als er een soort radicale gelijkheid geldt op een festival. Je komt allemaal op donderdag aan, je kruipt allemaal op maandag compleet gesloopt de camping weer af. Iedereen is verrot. Je afkomst, beroep en wat dan ook geldt in de tussenliggende dagen niet. Je slaapt allemaal in een rottentje. Je bent hoe dan ook niet brandschoon. Iedereen heeft dezelfde kansen. Het enige verschil is de keuzes die je maakt in het weekend, maar uiteindelijk zijn alle keuzes waardevol. Aan het eind van het weekend heeft iedereen een compleet andere ervaring, maar de omstandigheden waren vrijwel identiek.
Ja, dat is de romantische gedachtegang. :) De ondertitel van het festival, nota bene.

Maar als er morgen 15K dagjesmensen en 50K weekendmensen (of 20-45), dan ga je het ook niet merken. Of het moet in positieve zin zijn - ik kan me voorstellen dat een The National op DTRH meer mensen trekt als er ook dagtickets zijn, waardoor hun fans ook de kans hebben om erbij te zijn. Dat 'Billie Eilish voorvak' verhaal is natuurlijk eerder uitzondering dan regel - en ik kan me niet voorstellen dat er zoveel verschil was tussen het aantal wachtende Billie fans op PkP23 en LL23.
 
  • Leuk
Waarderingen: micham en Timmetje

soepstengel

Playlistbediener
23 jul 2024
20
39
Ook niet als je de keuze hebt? Weekendtickets voor de wie dat wil (en de meerderheid per dag, zoals op de meeste festivals) en een percentage aan dagtickets voor zij die dat willen?

Ofwel: zou je het verschil echt merken dan? Lijkt me toch iets wat vooral tussen de oren zit, meer iets principieel dan iets wat je ook echt zou merken.
Houdt er nou maar gewoon over op! Een no go .uit 🤙🏽😜

LL = hele weekend
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en philmania

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
Tja, ben ook vele jaren om weekendfestivals geweest met (forse) aantallen aan dagjesmensen. Geen idee hoe je dat verder kan plaatsen of uitleggen, maar een sfeer zoals Lowlands heb ik echt nog nergens eerder meegemaakt. Dat kan ook gewoon door het concept Lowlands zelf komen en niet zozeer door wel of geen dagjesmensen, maar ik denk toch dat het wel invloed heeft.

Laten we gewoon hopen dat het een collectief strijden en tegelijk genieten blijft!
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.692
Ik vind dit nogal naief om te denken dat ‘we’ allemaal op de camping staan met 65000 mensen, mijn schatting is 40.000 de overigen overnachten in de buurt, ik zie nooit enig verschil tussen een campeerder en iemand die elders overnacht, en kom er al jaren!
Ik zeg ook dat het een dwaze gedachte en een utopie is. Maar ik wil graag denken dat het anders is.
 

fiesta

Gouden Tip
20 jun 2018
463
525
Naar aanleiding van een discussie in de appgroep. Lima en Heineken live muziek van 00:00 - 01:00 en dan aansluitend de alternatieve club nachten aub. Van mij mag sexyland ook terug
Ja ik mis zoiets als de cashbah van BKS in de nacht. Als de dance steeds meer naar de avond komt kunnen ze dan ook wat gitaren naar de nacht brengen? Bands en/of een indie club nacht. En dan graag ergens waar je niet vanwege veiligheid geweigerd wordt, want dat is gewoon kut in een dichte Lima op zondagavond.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.698
Zou het inderdaad lekker vinden als er in de buurt van de Lima nog iets komt waar je als gitaarliefhebber d e nacht kan doorbrengen, maar denk dat zoiets niet gaat gebeuren helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: micham

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
Zou het inderdaad lekker vinden als er in de buurt van de Lima nog iets komt waar je als gitaarliefhebber d e nacht kan doorbrengen, maar denk dat zoiets niet gaat gebeuren helaas.

Nachtprogramma mag van mij inderdaad wel op de schop. Kan me goed voorstellen dat wanneer je niet van techno houdt je zeker op de laatste nacht nergens je ei kwijt kan
 
  • Leuk
Waarderingen: fiesta

fiesta

Gouden Tip
20 jun 2018
463
525
Ook niet als je de keuze hebt? Weekendtickets voor de wie dat wil (en de meerderheid per dag, zoals op de meeste festivals) en een percentage aan dagtickets voor zij die dat willen?

Ofwel: zou je het verschil echt merken dan? Lijkt me toch iets wat vooral tussen de oren zit, meer iets principieel dan iets wat je ook echt zou merken.
Denk wel dat je het merkt met mensen die sneller alleen voor een bepaalde act komen dan. Zit niet echt te wachten op vanaf 12.00 in het voorvak kamperende fans die dan met hun rug naar de rest van de acts gaan staan praten. Nu waren er vorig jaar al een aantal bij Billie, maar de prijs voor een weekendkaart is dan nog vaak wel net een te grote drempel. De sfeer op Primavera op de Lana dag was ook niet al te best hoorde ik. En vind ik ook een van de mindere kanten aan RW.
 
  • Leuk
Waarderingen: micham

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.755
9.702
Denk wel dat je het merkt met mensen die sneller alleen voor een bepaalde act komen dan. Zit niet echt te wachten op vanaf 12.00 in het voorvak kamperende fans die dan met hun rug naar de rest van de acts gaan staan praten. Nu waren er vorig jaar al een aantal bij Billie, maar de prijs voor een weekendkaart is dan nog vaak wel net een te grote drempel. De sfeer op Primavera op de Lana dag was ook niet al te best hoorde ik. En vind ik ook een van de mindere kanten aan RW.
Dat zijn ook wel echt uitzonderingen hoor. Op Pukkelpop, mét dagkaarten, heb je daar eigenlijk zo goed als nooit last van. Primavera idem. Dat Lana verhaal was zo opvallend net omdat dat kamperen op Primavera eigenlijk amper gebeurt. Blijft het qua publiek (verscheidenheid qua genres, open mindedness, enthousiasme) het beste festival waar ik al geweest ben.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken