Lowlands 2024

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.166
2.413
Heel simpel gezegd is er voor Lowlands meer vraag dan aanbod. Dit is ook voor festivals zoals Glastonbury en Tomorrowland het geval.

Jongeren hiervoor de schuld geven is niet echt redelijk. Er is gewoon een grote groep van jong tot oud die graag naar het festival komt.

Het betreft hier wel een welvaartsprobleem waar de rijke jongeren met de rijke papa en mama wel heel vaak naar een duur concert of festival gaan. De jongeren die de huur, boodschappen, etc zelf moeten betalen kunnen misschien mogelijk niet naar Lowlands vanwege de kosten. Hoe duurder festivals en concerten gaan worden hoe meer het een welvaartskloof gaat creëren. Maar goed dat is een andere discussie .

De enige oplossing om het authentiek te houden is twee weekenden organiseren. Capaciteit uitbreiden is niet slim omdat dit misschien invloed heeft op de sfeer.

Ze kunnen eerst eens beginnen met tickets op naam zoals bij Pukkelpop.

Voor iedereen die kan gaan heel veel plezier . Gaat vast weer een tof weekend worden. Ik wacht nog even op de undercard van Pukkelpop en ga mogelijk daar naar toe en ligt ook wat dichterbij voor mij.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.404
1.083
Het is ook geen oordeel, eerder een constatering. Tuurlijk is dit altijd de kracht van het festival geweest, maar de vriendengroep die ik beschreef komt eigenlijk gewoon niet voor de muziek of het programma. Ze komen puur voor de sfeer, de koffie, de feesten snachts.... Ze gaan dus ook niet een andere act opzoeken, of acts ontdekken. Daar komen ze gewoon niet voor.
Dat haalde ik er ook uit, maar ja, daar kunnen we toch moeilijk een waardeoordeel over geven, al snap ik je gevoel 100 % Alleen zijn wij hier op het forum liefhebbers van festivals en muziek. Dat geldt voor heel veel mensen niet.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.404
1.083
Blij is niet het goede woord. Op een zondagochtend een reactie geven op een mail van een man die uit een bepaalde emotie is geschreven, daar heb ik respect voor. Hoeft hij ook niet te doen.

Qua antwoorden, wat ik al schreef, hetgeen ik me vanochtend hier afvroeg die vragen heb ik niet gesteld. Wel of er gewerkt wordt met een denktank / panel en dat is dus niet het geval.

Dus zowel niet pijnlijk voor mij als voor de organisatie.

Een kinderhand is gauw gevuld 😉
Nu wel reactie gehad op een aantal vragen die ik hier al gesteld had. Nu geen tijd, maar kom ik later even op terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
Het is ook geen oordeel, eerder een constatering. Tuurlijk is dit altijd de kracht van het festival geweest, maar de vriendengroep die ik beschreef komt eigenlijk gewoon niet voor de muziek of het programma. Ze komen puur voor de sfeer, de koffie, de feesten snachts.... Ze gaan dus ook niet een andere act opzoeken, of acts ontdekken. Daar komen ze gewoon niet voor.
Dat is ook naar mijn idee wat er aan de hand is. Gewoon de Hype om er bij te zijn. LL verkoopt wel uit . Maar de sfeer in de halve lege tenten wordt hier echt niet beter van. En dat wordt alleen maar erger. Omdat ze daar niet voor komen. Ik snap best dat LL divers is . Maar dit is ook de kracht. Maar niet met deze toenemende groep. Want dat wordt hun ondergang. Want welke bands gaan er nog staan straks overdag voor lege tenten . Die zoeken dan wel een ander podium.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
En soms is het ook gewoon fijn om iets luchtigs mee te pakken. Ik zal niet snel naar een J Hus concert gaan. Maar op Lowlands pak ik zoiets toch wel mee. Zoals ik ook blij ben dat ik eerder een Juice WRLD, Migos, Stormzy, Burna Boy al eens gezien heb. En volgens mij zijn we allemaal in de Alpha begonnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Christiaan en Dante

Mits

Campingartiest
2 aug 2022
63
48
Het is een dunne lijn. Bands wilden altijd graag op Lowlands spelen. Maar als dat niet meer zo is heb je als festival wel een probleem. Dan krijg je de band line up gewoon moeilijker voor elkaar.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Dat is ook naar mijn idee wat er aan de hand is. Gewoon de Hype om er bij te zijn. LL verkoopt wel uit . Maar de sfeer in de halve lege tenten wordt hier echt niet beter van. En dat wordt alleen maar erger. Omdat ze daar niet voor komen. Ik snap best dat LL divers is . Maar dit is ook de kracht. Maar niet met deze toenemende groep. Want dat wordt hun ondergang. Want welke bands gaan er nog staan straks overdag voor lege tenten . Die zoeken dan wel een ander podium.
Maarja die verhalen hoorde ik rond 2010 ook. Misschien ben jij muzikaal Lowlands ontgroeid ipv andersom. Maar we moeten wel kritisch blijven op dingen zoals Goldband als headliner hoor. Dus ik ben het ook niet geheel met je oneens.
 

ap908sdfdu

Nieuw lid
3 feb 2024
4
2
Dit was inderdaad wel een van de puntjes die me opvielen aan LL afgelopen jaren vs andere majors. Prima om te ouwehoeren tijdens een concert maar ga dan niet voorin de tent staan. Van M83 eigenlijk niks meegekregen vorig jaar omdat IEDEREEN stond te ouwehoeren en te wachten op Midnight City. En bij Bicep stond er een kerel naast me in de ring na te bespreken wat voor drugs ze gisteren op hadden en waarom dat wel/niet gingen herhalen vanavond... Ga dan ergens anders heen
Eens, publiek bij M83 was echt tergend.
 

rrr

Playlistbediener
5 feb 2023
30
43
Mijn ervaringen van de chaos die Lowlands voorverkoop heet, had ik nog niet echt gedeeld met jullie.
Bij deze mijn verhaal.

Ik zat voor tienen al ingelogd en klaar met 4 devices in de aanslag, en had mijn vrienden gevraagd dat ook te doen.

Tegen 11'en zat ik in 2 hotlines met in totaal zo'n 20 personen en ongeveer 60 devices online.
Toen het eindelijk zover was en het startschot viel moest ik me eerst op alle 4 devices door de robot controle werken. Bij alle 4 de devices moest dat 2x voordat het goed ging. Ondanks dat ik zeker weet dat ik ze goed had overgenomen. Hier heb ik denk ik best wat plekjes in de rij verspeeld.

Eenmaal in het systeem was het wachten op de plek in de rij.
Maar dat was flink schrikken, op 2 van de 20 personen na had iedereen een startnummer van boven de 20000.
Wat opviel was dat in beide groepen de newbie het laagste cijfer had en dus het eerst aan de beurt was.
Dat zal toeval geweest zijn, maar wel opmerkelijk.
Nadat de newbies hun kaarten hadden gekocht waren we nog niet compleet en sloeg de paniek toe omdat het inmiddels 1115 was geweest en de eerste 'uitverkocht' labels al zichtbaar werden.
Toch is het restant van de kaarten gekocht nadat deze labels al te zien waren.

Ikzelf slaagde rond 1133 nog, mijn eerste poging van 8 kaarten werd niet geaccepteerd, maar nadat ik het aantal had verlaagd naar 2 kwam ik er toch nog wel door. Dit was wel op het device met het laagste startnummer bij de start.

Regelmatig las ik hier dat je niet moet refreshen terwijl je in de wachtrij staat. Maar omdat ik toch een paar devices met hele hoge startnummers had, dat toch wel een paar keer gedaan. Geen enkele keer zette dat me lager in de rij terug. Een aantal keren schoof ik juist best wat plekjes naar voren op.

Toen de stofwolken van het slagveld waren neergedaald, bleek dat er voor alle 20 man een kaartje was gescoord.
Ik heb de rest van de dag op een roze wolk gelopen, daar waar ik vorig jaar nog weken met een zware kater heb rond gelopen.

S'avonds op mijn werk hoorde ik nog van een collega die met zijn 14'en online zaten en waar er alleen 1 ict'er 2x doorheen was gekomen. Die ene persoon heeft dus met 2 aankopen die hele groep van kaarten voorzien.
Het kan wederom toeval zijn maar deed me wel afvragen of er dan toch trucjes zijn om het systeem te beïnvloeden?

Mijn conclusies:
-Om 1000 inloggen leek weinig effect te hebben.
-Refreshen leek geen negatieve invloed te hebben.
-Met mijn laagste startnummer slaagde in rond 1133 toch nog om kaarten te scoren.
-In 2 verschillende groepen kwam de newbie er het eerst doorheen.
-Handige ict'ers lijken een voorsprong te hebben.
-Eenmaal in de shop hielp het verlagen van het aantal gewenste kaarten me toch nog aan 2 tickets.
-Ook na het zien van het bordje uitverkocht kon ik toch nog kaarten kopen.
-20 personen op 60 devices leverden ons 4 transacties op met een 'buit' van in totaal 20 kaarten.

Opgelucht kan ik uitkijken naar mijn 29e Lowlands.
Ikzelf wilde persé nu al een kaart, maar mijn clubje van de afgelopen jaren wacht nu express op de kaartdump die ook dit jaar ongetwijfeld weer gaat plaatsvinden in de week voor Lowlands.
Tip voor volgend jaar: de 'wachtruimte' opent volgens mij rond 10:30. Dan kan je dan al de Captcha enzo invullen, bij mij gingen al mijn devices keurig om 11:00 de wachtrij in haha. Ik had hetzelfde probleem bij de presale vrijdag: ging toen 'te vroeg' de wachtruimte in, waardoor ik niet doorhad dat je de captcha al kon invullen etc. Het is dus zaak om ergens tussen half 11 en 11 in te loggen, dan word je om 11 op een willekeurige plek geplaatst. Bij mij ging dat van plek 80.000 tot 12.000. Een aantal vrienden kwamen ook op een goede plek terecht, en bij de presale hadden wij ook al een redelijke buit, dus wij zijn er weer met 15 man bij zonder al te veel stress!
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
Het besef dat het publiek echt is veranderd, kwam bij mij goed in 2013. Nick Cave gaf een briljant concert in de Alpha als hoofdact die helaas half leeg was. Ik hoorde hier en daar reacties als "ik ga niet naar die depressieve muziek".

Ik ben erg benieuwd of The Smile goed tot z'n recht komt en dat niet iedereen er doorheen loopt te lullen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.963
8.614
Ik ben erg benieuwd of The Smile goed tot z'n recht komt en dat niet iedereen er doorheen loopt te lullen.
Als The Smile als laatste liveact in de Bravo staat, gaat dat goedkomen hoor. Zelfs in condities die nog 10 keer slechter zijn (voor een TW Classic publiek, op de main in de gietende regen) heb ik erg van die show genoten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Onibaba en Raskolnikov

cybermarco

Playlistbediener
1 sep 2021
33
42
Mijn ervaringen van de chaos die Lowlands voorverkoop heet, had ik nog niet echt gedeeld met jullie.
Bij deze mijn verhaal.

Ik zat voor tienen al ingelogd en klaar met 4 devices in de aanslag, en had mijn vrienden gevraagd dat ook te doen.

Tegen 11'en zat ik in 2 hotlines met in totaal zo'n 20 personen en ongeveer 60 devices online.
Toen het eindelijk zover was en het startschot viel moest ik me eerst op alle 4 devices door de robot controle werken. Bij alle 4 de devices moest dat 2x voordat het goed ging. Ondanks dat ik zeker weet dat ik ze goed had overgenomen. Hier heb ik denk ik best wat plekjes in de rij verspeeld.
.
Die 2 captcha's waren standaard. Tig x ingevuld en altijd 2 na elkaar inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en freezeroz

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.166
2.413
Dat is ook naar mijn idee wat er aan de hand is. Gewoon de Hype om er bij te zijn. LL verkoopt wel uit . Maar de sfeer in de halve lege tenten wordt hier echt niet beter van. En dat wordt alleen maar erger. Omdat ze daar niet voor komen. Ik snap best dat LL divers is . Maar dit is ook de kracht. Maar niet met deze toenemende groep. Want dat wordt hun ondergang. Want welke bands gaan er nog staan straks overdag voor lege tenten . Die zoeken dan wel een ander podium.
Gevaarlijke ontwikkeling voor het festival als je het mij vraagt. Kwalitatief goede bands worden dan niet meer gewaardeerd en er worden alleen nog maar feestgangers geboekt.
 

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
366
292
Dat is ook naar mijn idee wat er aan de hand is. Gewoon de Hype om er bij te zijn. LL verkoopt wel uit . Maar de sfeer in de halve lege tenten wordt hier echt niet beter van. En dat wordt alleen maar erger. Omdat ze daar niet voor komen. Ik snap best dat LL divers is . Maar dit is ook de kracht. Maar niet met deze toenemende groep. Want dat wordt hun ondergang. Want welke bands gaan er nog staan straks overdag voor lege tenten . Die zoeken dan wel een ander podium.
Dit was volgens mij ook de conclusie van de uitgebreide analyse van Festileaks na afgelopen editie. Het was altijd divers en dan is het dus prima dat er ook groepen vooral voor de sfeer komen, maar het wordt nu steeds minder divers met vooral hetzelfde type groepen die vooral voor de sfeer en de feestacts komen.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.541
2.016
Gevaarlijke ontwikkeling voor het festival als je het mij vraagt. Kwalitatief goede bands worden dan niet meer gewaardeerd en er worden alleen nog maar feestgangers geboekt.
Ik denk ook dat wij klagers maar een klein deel van de huidige doelgroep die Lowlands voor ogen heeft zijn, dus hoe graag ik ook zou zien dat ze meer mijn kant op programmeren: Waarom zouden ze, als ze nu elk jaar misschien wel 2x kunnen uitverkopen.
Uiteindelijk wijken bands bands toch wel uit naar andere festivals, als ze niet op Lowlands zouden willen spelen voor een halflege tent. Misschien speelt dit wellicht festivals als BKS en hopelijk zelfs DTRH(zijn wat dat betreft dit jaar al goed op weg)/Pinkpop in de kaart om anders te gaan boeken.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
Maarja die verhalen hoorde ik rond 2010 ook. Misschien ben jij muzikaal Lowlands ontgroeid ipv andersom. Maar we moeten wel kritisch blijven op dingen zoals Goldband als headliner hoor. Dus ik ben het ook niet geheel met je oneens.
Ik ben het niet ontgroeid . Ben een van de grootste liefhebbers in allerlei soorten op dr Hip Hop na. Dus dat is een verkeerde aanname. Maar goed wat mij gewoon op valt de laatste jaren. En ik kwam er ook al 20 jaar. Is dat het feestpubliek de overhand gaat voeren . Zonde voor de rest van de line up voor half volle tenten. Dat is mijn punt. En daar moeten ze mee op passen. Naar mijn idee zijn er liefhebbers genoeg van andere soorten muziek. Maar deze krijgen op deze manier geen kans meer. Zoals bv onze groep. Geen een kaart.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
805
995
Is er nou al enige duidelijkheid wat er met de verlate alpha-slots gaat gebeuren? Als de headliners tevens de afsluiters zijn, dat zou betekenen dat er 1 band per dag meer op de alpha kan staan als ze spelen van 23:30-01:00? Of gaan we elke dag ergens willekeurig op de avond een DJ (Peggy Gou, Skrillex) geprogrammeerd krijgen? Hoop toch niet dat we er helemaal mee kappen, want de spreiding rond 00:00 was beduidend beter.
 

ed_zonder_muts

Playlistbediener
7 jun 2023
13
8
mijn ervaring om de onzin die hier voorbij komt te ontkrachten.

Iets voor 11en de wachtruimte in, 3 x catcha ingevuld meen ik. Kwam op plek 6675 binnen om 11u en om 11.15uur uitgecheckt met kaarten.
Geen meerdere devices, niet refreshen en ben ook zeker geen ICT'er(lulverhaal hierboven dat een IT'er handiger is hiermee).
Het is gewoon een loterij, mits je wel de regels volgt en dus 11.00uur er doorheen gaat.
Waar ik voornamelijk moeite mee heb is al die "groepen" die allemaal maar max 8 kaarten kopen en dan aan het einde van de dag kijken hoeveel ze er totaal hebben. Snap niet zo goed dat je dat op dat moment niet via WhatsApp kan regelen. Je weet hoeveel je er nodig hebt en je hebt 10min om je aankoop te doen... Met die max van 8 kaarten werk je doorverkoop iig in de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en @Marc

Gebruikers die dit onderwerp bekijken