Lowlands 2023

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.817
1.734
De Jeugd van Tegenwoordig: Ondanks talloze zijprojecten binnen en buiten de muziek bleven Faberyayo, Willie Wartaal, Vjèze Fur en Bas Bron terugkeren naar het iconische moederschip. Achttien jaar na de doorbraak en met nieuwe muziek na vijf jaar afwezigheid geldt DJVT simpelweg als de meest relevante Nederlandse rapgroep ooit.
John Coffey: Goed nieuws: John Coffey is terug! De Utrechtse post-hardcoreband die eerder deze eeuw jarenlang de vaderlandse club- en festivalpodia overhoop speelde, kleunt er weer ouderwets in met volop volvette gitaarmuren, epische refreinen, circlepits: the works.
ADF Family: Ronnie Flex zet opnieuw een een-tweetje om in edelmetaal, dit keer met halfbroer en sparringpartner ADF Samski. Live wordt ADF Family een old school hiphopfeestje vol hits en nieuwe dansvloervullers, met diverse bevriende MC’s bovenaan de gastenlijst.
Cordae: ‘From A Birds Eye View’ overziet Cordae de Amerikaanse hiphopgeschiedenis: van grote hoogte, met een scherp oog voor detail. In zijn muziek slaat hij een brug tussen oude rotten, idolen uit zijn tienerjaren en de populaire hiphopstijlen van vandaag.
Dee Diggs: Dee Diggs put volop uit de historie van house en alles wat daarop volgde om rauw swingende sets te maken, met een flamboyante, uitgelaten sfeer voor iedereen die zich vrij wil voelen. Na het veroveren van een prominente plek in de queerscene van New York volgt nu Lowlands.
Elias Mazian (live): Elias Mazian verdiende zijn sporen in het dancecircuit, maar popparel ‘Vrij van Dromen’ smaakte naar meer. Warme synthgeluiden met modern-poëtische bespiegelingen knipogen ongegeneerd naar de jaren 80. Met unieke, wonderschone scenografie van Boris Acket.
The Haunted Youth: The Haunted Youth is de opwindendste nieuwe band van België, aangevoerd door meesterbrein Joachim Liebens. Gelaagde synthesizers, galmende gitaren, in effecten gedrenkte vocalen en achteloos voortstuwende drums: laat dit nooit voorbijgaan.
Kelela: In de muziek van de Amerikaanse R&B-diva Kelela komen club en huiskamer naadloos samen. Live worden beats gehuld in diepe bassen, een fraai contrast met Kelela’s hoog overvliegende zang. Songs uit het diepst van haar ziel, iconisch en emotioneel.
MEROL: MEROL dendert over de Lage Landen, met smaakvol geproduceerde beats als brandstof, refreinen die zich voor onbepaalde tijd tussen je oren nestelen en ongeëvenaarde tekstuele knipogen. Weer eens wat anders dan zoute zilte zeeën en lege flessen wijn.
Mimi Webb: Via een TikTok-doorbraak, een gouden EP en twee toptienhits verscheen de Engelse singer/songwriter Mimi Webb wereldwijd op de radar. Met albumdebuut ‘Amelia’ op zak beschikt ze over genoeg galmende popparels voor een retedikke Lowlandsshow.
Oxlade: In Oxlade’s interpretatie van alté deelt hij ontspannen zijn verlangens en gevoelens. Dat levert de ene keer zwoel broeiende grooves op en de andere keer uitgelaten krakers met pakkende hooks: kom dansen met deze creatieve bruggenbouwer en absolute hitmaker uit Nigeria.
Sadar Bahar: Volgens veteraan Sadar Bahar ligt de essentie van house in het hart van de soul, funk en disco. Opgegroeid in het Chicago van de jaren 70 en 80, draaide hij alle lekkere muziek van die tijd aan elkaar tot een van het zweet druipend geheel. Zak lekker weg in zijn groovemoeras.
Snail Mail: Snail Mail is de nom de plume van singer/songwriter Lindsey Jordan. Haar bewogen muziek is soms hard maar vaker breekbaar, steevast verpakt in hartstochtelijk intieme songs. Wat nog intenser wordt met de vierkoppige band die Snail Mail live is.
Suze Ijó: Temperatuur: zomers. Tempo: relaxed. Gemoedstoestand: uitgelaten. Veel meer regels heeft de Rotterdamse Suze Ijó niet. De dj en feestorganisator verenigt een hele hoop smaken in haar grenzeloze sets. Kom het leven vieren met de optimistische potpourri van Ijó.
Wunderhorse: Jacob Slater rook op zijn zeventiende aan succes in de punkband Dead Pretties en galoppeert met Wunderhorse terug de muziekwereld in. Een mix van grungy indierock met invloeden van psych en americana, met een verschroeiende paardenkracht.
ZULU: In standje brulboei gooit ZULU uit Los Angeles frustraties over racisme en geweld tegen zwarte Amerikanen de wereld in, inclusief een minuscuul vleugje hoop op verbetering. Verwacht keiharde riffs en grunts, afgewisseld met samples van inspiratoren.
Alewya: De Londense singer/songwriter Alewya wordt terecht de hemel in geprezen. Haar kleurrijke muziek is een multiculti mash-up van dancehall, reggaeton, jungle en afro. Dat alles gekleid tot euforische bangers met melancholieke zang. Halleluja.
Alogte Oho & His Sounds of Joy: Producer Max Weissenfeldt liep in Ghana meteen warm voor Alogte Oho’s goddelijke gospelsound met reggaerandje. Hij regelde een begeleidingsband, zodat Alogte Oho & His Sounds of Joy hun blijde boodschap wereldwijd kunnen verkondigen.
Amber Arcades: Op derde album ‘Barefoot On Diamond Road’ cirkelen barokpop, shoegaze en triphop gracieus om de engelenzang van singer/songwriter Annelotte de Graaf heen. Muziek om je traag dobberend in te wentelen, in de lange, warme zomer van Amber Arcades.
Bakar: Zomerse dromers checken het bijzonder warme geluid van de Londense Bakar. Zoek ergens tussen The Roots, Maroon 5, Bloc Party en feelgoodsoul uit de jaren zestig, en ontdek dat een festival overhooprocken ook prima kan zonder scheurende gitaren.
Bubliczki: Een twist geven aan Poolse folkmuziek was wat frontman Mateusz Czarnowski voor ogen had toen hij in 2007 Bubliczki oprichtte. Met zes makkers uit de regio Kasjoebië en hun mix van folk, balkanbeats, klezmer en gipsy zette hij al vele podia en festivals op stelten.

eee gee: De vanuit New York opererende Deense indiemuzikant Emma Grankvist maakt als eee gee elegante, licht filmische soulpopliedjes die als sprookjes over het voetlicht golven. Inclusief Bee Gees-knipoog: de smachtend gezongen cover ‘More Than A Woman’.
julie: De raadselachtige leden van julie vormen een van de spannendste nieuwe rockbands van het moment. Verwacht onverbiddelijke stofzuigergitaren, compromisloze drum-erupties, experimentele songstructuren en betoverende engelenzang.
NONCHELANGE: In een reeks even aanstekelijke als ontwapenende elektropopliedjes neemt hij op zijn debuutalbum zijn psyche onder de loep. Maar boven alles is NONCHELANGE een verbinder: ‘Iedereen is lelijk als je maar lang genoeg kijkt’. Zing maar mee!
Nusantara Beat: Naast hun Indonesische roots deelt het door de wol geverfde zestal van Nusantara Beat hun ambitieuze missie: alle populaire muziek van de archipel samenbrengen in een zinderende psychedelische rockshow. Voor deze groove is geen Lowlander immuun.
piri: Hoe gaat het met piri, de helft van piri & tommy? Frank en vrij vertelt ze erover, wat haar mix van UK garage, drum-’n-bass en disco tegelijk kwetsbaar en meeslepend maakt. Expliciet, maar nooit ranzig. Het geluid van de club, omgevormd tot frivole pop.
 

mgbss

Support act
15 feb 2019
787
473
Ik vind het posten eigenlijk niet waard.

Edit: ik zie er wel veel dingen tussenstaan die ik absoluut uit nieuwsgierigheid wil zien, maar er staat geen naam tussen waar ik voor zou omrijden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MarkD en wsslvrwrt

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.817
1.734
Voor mij is Elias Mazian een hele fijne boeking. Zijn vorige EP heeft heel veel voor mij betekend tijdens corona. Zou 'm graag dan ook weer live zien. Kon beide keren niet dat hij in Amsterdam optrad de afgelopen jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: djessnl en mgbss

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
231
227
Mjah. Prima. Jeugd leuk. Elias Mazian leuk. Cordae is vgm ook tof, Piri klinkt leuk.

Blij dat het niet de laatste lichting is. Tis erg mager, tegelijkertijd heb ik ook niet echt veel (realistische) wensen meer. Ik smak nog wel naar een Sef en Spinvis, gewoon lekker vroeg in de dag.

Ach. T zal wel weer gewoon leuk worden!
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
668
595
Niet zo'n heel boeiend lijstje, maar er staan wel wat onbekende namen op die ik nog een luisterbeurt moet geven.

Zulu vorig jaar gezien, is facking hard, erg blij mee! John Coffey ook lekker. Verder weinig gitaar zo te lezen
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

LIBOH

Randprogramma
26 jan 2023
236
143
Dit ziet er op eerste gezicht wel aardig uit.
Van t weekend weer wat te checken.
John Coffey:

The Haunted Youth:
Wunderhorse:
ZULU:
amber Arcades:
Bubliczki:
julie:
Nusantara Beat
 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong

fernak

Playlistbediener
1 jun 2019
17
7
John Coffey en Zulu deze drop, erg vet. Belooft een heftige editie te worden! Nog steeds stiekeme hoop op drain, zo te zien komen er nog wel meer namen dus wie weet!
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.329
5.024
Niet laaiend over deze lichting, maar moet ook best wel wat checken nog zo te zien.

DJVT en John Coffey, beide niet slecht maar zal ook geen absolute must zijn. ADF en Merol helemaal niet my cup of tea.

Wel blij met Haunted Youth, Wunderhorse, Amber Arcades en Snail Mail. Maar zit ook genoeg onbekends tussen dus.
 

davadude

Randprogramma
9 jan 2020
244
358
De boeking van Bakar is erg leuk. Heeft muziek gemaakt met artiesten zoals Myd en SabastiAn, en zelf ook redelijk goed spul gemaakt. Kan het aanraden als je een beetje van alles wil hebben in een optreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: anniek

Bob105

Support act
18 jun 2021
797
982
Langzamerhand komt er wel een alleraardigst programma te staan voor de gitarenliefhebbers, het "echte" harde werk buiten beschouwing latende. Lowlands staat natuurlijk bekend om te programmeren voor ieder wat wils, maar dit jaar staan er voor mijn gevoel wel meer dan normaal. Had ik na de tegenvallers van vorig jaar niet verwacht eigenlijk?

Behalve dat Arctic Monkeys en Liam Gallagher tegenvielen, stond het niet alleen bij de laatstgenoemde erg leeg. Optredens van bijvoorbeeld fever333, bring me the horizon en cleopatrick werden voor zover ik kon overzien relatief matig bezocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en spongebobsong

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
668
595
Langzamerhand komt er wel een alleraardigst programma te staan voor de gitarenliefhebbers, het "echte" harde werk buiten beschouwing latende. Lowlands staat natuurlijk bekend om te programmeren voor ieder wat wils, maar dit jaar staan er voor mijn gevoel wel meer dan normaal. Had ik na de tegenvallers van vorig jaar niet verwacht eigenlijk?

Behalve dat Arctic Monkeys en Liam Gallagher tegenvielen, stond het niet alleen bij de laatstgenoemde erg leeg. Optredens van bijvoorbeeld fever333, bring me the horizon en cleopatrick werden voor zover ik kon overzien relatief matig bezocht.

Er staat wat mij betreft een lekker 'gitaarprogramma' dit jaar! Hopelijk worden deze bands niet in een te grote tent gezet, dat doet vaak toch vaak af aan de sfeer en is niet lekker voor de moshpitters imo. Zo'n bomvolle X-ray zoals tijdens The Chats een paar jaar terug is toch het allerleukst.
 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong

Gebruikers die dit onderwerp bekijken