Nu klinkt het net alsof er op dtrh vriendengroepen rondlopen in konijnenpakken. Ik vind juist Lowlands meer zien en gezien worden. Daar gaan in mijn beleving veel mensen heen voor dat zogenoemde festivalsfeer. Vraag elke willekeurige festivalganger die nog nooit op een vd 2 festivals is geweest en ze zullen bijna allemaal zeggen 'nog wel een keer naar lowlands te willen'. Dat mensen niet pur sang voor de muziek/line up naar dtrh komen vind ik juist een pluspunt. Dat betekent dat het festival hoe dan ook tof is, ondanks dat er misschien weinig op de line up staat dat je aan staat. Mocht lowlands een (voor mij) vreselijke line up hebben, dan hoef ik niet per se naar lowlands, terwijl ik me op dtrh altijd wel vermaak.
Ik ga al jaren naar beide festivals en in mijn beleving een aantal verschillen:
- Lowlands over het algemeen een wat 'vollere' line up. Net wat grotere namen maar ook meer namen van formaat onder de headliner. Vind de line up van dtrh dit jaar vrij magertjes en die van lowlands wat steviger.
- Lowlands heeft een uitgebreid nachtprogramma en ook een 24u stage.
- Lowlands heeft met cabaret, een of andere boekenclub, films, science een veel uitgebreidere randprogramma. Vraag is of je daarvoor naar een festival gaat(heb er zelf nooit behoefte aan gehad).
- Dtrh heeft in mijn optiek een veel leukere/spannendere locatie. Valt een hoop te ontdekken, bossen, bospaadjes, strandjes etc. Lowlands is in principe een grote kale vlakte met aan weerszijden stages.
- Dtrh wat meer kleinschalig, 35.000 man ten opzichte van 55.000
- Dtrh heeft veel openlucht stages waar altijd wel wat DJs aan het draaien zijn. Mocht er dus niks op de 3 grote podia staan, zijn er nog genoeg talloze feestjes waar je aan kunt haken. Bij Lowlands is alles in tenten waardoor je bij mooi weer niet per se zin hebt om de hele dag in tenten te gaan staan.
- Mocht het kutweer zijn, dan is lowlands wel weer een chiller festival
Persoonlijk vind ik dtrh een leuker festival, maar ga al jaren ook graag naar lowlands.