Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
416
373
Van mij mag Porcupine Tree wel door komen. Wat is het weer een lekker album geworden.
Waar blijft de lichting van nieuwe namen geeft weer wat voorpret voor de komende tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

daily

Randprogramma
23 mrt 2020
243
291
Ik overweeg om dit jaar voor het eerst naar DTRH te gaan. Meer mensen die wel eens naar beide festivals zijn geweest, en het tegen elkaar af willen zetten? DTRH is stuk kleinschaliger maar ben wel benieuwd naar publiek, sfeer, eten etc.
Ik vraag het het hier want dit forum lijkt stukje actiever ?
 

fiesta

Randprogramma
20 jun 2018
233
289
Ik overweeg om dit jaar voor het eerst naar DTRH te gaan. Meer mensen die wel eens naar beide festivals zijn geweest, en het tegen elkaar af willen zetten? DTRH is stuk kleinschaliger maar ben wel benieuwd naar publiek, sfeer, eten etc.
Ik vraag het het hier want dit forum lijkt stukje actiever ?
Publiek op DTRH vind ik wat meer mainstream, zien en gezien worden. Dat heeft ook invloed op de sfeer. Heb het idee dat op DTRH mensen minder voor de muziek komen en om nieuwe artiesten te ontdekken, maar meer voor 'festival'sfeer. Op LL heb je natuurlijk ook wel vriendengroepen in konijnenpakken, maar die kun je wat makkelijker ontlopen op een groter terrein. Eten is net zoals op LL gewoon ok.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
532
170
Publiek op DTRH vind ik wat meer mainstream, zien en gezien worden. Dat heeft ook invloed op de sfeer. Heb het idee dat op DTRH mensen minder voor de muziek komen en om nieuwe artiesten te ontdekken, maar meer voor 'festival'sfeer. Op LL heb je natuurlijk ook wel vriendengroepen in konijnenpakken, maar die kun je wat makkelijker ontlopen op een groter terrein. Eten is net zoals op LL gewoon ok.
Nu klinkt het net alsof er op dtrh vriendengroepen rondlopen in konijnenpakken. Ik vind juist Lowlands meer zien en gezien worden. Daar gaan in mijn beleving veel mensen heen voor dat zogenoemde festivalsfeer. Vraag elke willekeurige festivalganger die nog nooit op een vd 2 festivals is geweest en ze zullen bijna allemaal zeggen 'nog wel een keer naar lowlands te willen'. Dat mensen niet pur sang voor de muziek/line up naar dtrh komen vind ik juist een pluspunt. Dat betekent dat het festival hoe dan ook tof is, ondanks dat er misschien weinig op de line up staat dat je aan staat. Mocht lowlands een (voor mij) vreselijke line up hebben, dan hoef ik niet per se naar lowlands, terwijl ik me op dtrh altijd wel vermaak.

Ik ga al jaren naar beide festivals en in mijn beleving een aantal verschillen:
- Lowlands over het algemeen een wat 'vollere' line up. Net wat grotere namen maar ook meer namen van formaat onder de headliner. Vind de line up van dtrh dit jaar vrij magertjes en die van lowlands wat steviger.
- Lowlands heeft een uitgebreid nachtprogramma en ook een 24u stage.
- Lowlands heeft met cabaret, een of andere boekenclub, films, science een veel uitgebreidere randprogramma. Vraag is of je daarvoor naar een festival gaat(heb er zelf nooit behoefte aan gehad).
- Dtrh heeft in mijn optiek een veel leukere/spannendere locatie. Valt een hoop te ontdekken, bossen, bospaadjes, strandjes etc. Lowlands is in principe een grote kale vlakte met aan weerszijden stages.
- Dtrh wat meer kleinschalig, 35.000 man ten opzichte van 55.000
- Dtrh heeft veel openlucht stages waar altijd wel wat DJs aan het draaien zijn. Mocht er dus niks op de 3 grote podia staan, zijn er nog genoeg talloze feestjes waar je aan kunt haken. Bij Lowlands is alles in tenten waardoor je bij mooi weer niet per se zin hebt om de hele dag in tenten te gaan staan.
- Mocht het kutweer zijn, dan is lowlands wel weer een chiller festival ;)

Persoonlijk vind ik dtrh een leuker festival, maar ga al jaren ook graag naar lowlands.
 
  • Leuk
Waarderingen: Buddha84 en daily

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Ik overweeg om dit jaar voor het eerst naar DTRH te gaan. Meer mensen die wel eens naar beide festivals zijn geweest, en het tegen elkaar af willen zetten? DTRH is stuk kleinschaliger maar ben wel benieuwd naar publiek, sfeer, eten etc.
Ik vraag het het hier want dit forum lijkt stukje actiever ?

Om in te gaan op de discussie hierboven, zoals ik het mijn tot nu toe enige keer op DTRH en twee keer op LL beleefde: op LL zijn waarschijnlijk meer bezoekers die puur voor de sfeer komen, maar daar heb je dermate veel randprogramma dat je ze ook even goed het hele weekend niet tegen kunt komen. Op DTRH zijn meer sfeerzoekers die je wel bij verschillende artiesten ziet staan, waar ze vervolgens gematigde interesse in hebben.

Ik vond DTRH persoonlijk echt top en ben zeker van plan nog vaker te gaan. Echter zijn LL en BKS voor mij zekerheden die ik elk jaar mee pak, dat is bij DTRH niet zo.

DTRH heeft de mooiere locatie, is gemoedelijker en is iets minder slopend. LL is vooral grootser in alles. Er is altijd iets te doen, het festival staat 24 uur per dag aan. Het is gewoon echt onmogelijk je te vervelen. Het tijdschema op DTRH is in redelijk simpele blokken opgebouwd, dus tenzij je gaat dansen op een van de veldjes krijg je telkens twee keuzes voorgeschoteld. Op LL is er keuze te over. Het mooie aan LL vind ik dat er geen twee mensen te vinden zijn met exact dezelfde festivalervaring. Dat is op DTRH iets minder.

Verder is het eten zeer vergelijkbaar en deels hetzelfde. De sfeer bij beide goed en het muzikale aanbod vooral afhankelijk van smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily

fiesta

Randprogramma
20 jun 2018
233
289
Nu klinkt het net alsof er op dtrh vriendengroepen rondlopen in konijnenpakken. Ik vind juist Lowlands meer zien en gezien worden. Daar gaan in mijn beleving veel mensen heen voor dat zogenoemde festivalsfeer. Vraag elke willekeurige festivalganger die nog nooit op een vd 2 festivals is geweest en ze zullen bijna allemaal zeggen 'nog wel een keer naar lowlands te willen'. Dat mensen niet pur sang voor de muziek/line up naar dtrh komen vind ik juist een pluspunt. Dat betekent dat het festival hoe dan ook tof is, ondanks dat er misschien weinig op de line up staat dat je aan staat. Mocht lowlands een (voor mij) vreselijke line up hebben, dan hoef ik niet per se naar lowlands, terwijl ik me op dtrh altijd wel vermaak.

Ik ga al jaren naar beide festivals en in mijn beleving een aantal verschillen:
- Lowlands over het algemeen een wat 'vollere' line up. Net wat grotere namen maar ook meer namen van formaat onder de headliner. Vind de line up van dtrh dit jaar vrij magertjes en die van lowlands wat steviger.
- Lowlands heeft een uitgebreid nachtprogramma en ook een 24u stage.
- Lowlands heeft met cabaret, een of andere boekenclub, films, science een veel uitgebreidere randprogramma. Vraag is of je daarvoor naar een festival gaat(heb er zelf nooit behoefte aan gehad).
- Dtrh heeft in mijn optiek een veel leukere/spannendere locatie. Valt een hoop te ontdekken, bossen, bospaadjes, strandjes etc. Lowlands is in principe een grote kale vlakte met aan weerszijden stages.
- Dtrh wat meer kleinschalig, 35.000 man ten opzichte van 55.000
- Dtrh heeft veel openlucht stages waar altijd wel wat DJs aan het draaien zijn. Mocht er dus niks op de 3 grote podia staan, zijn er nog genoeg talloze feestjes waar je aan kunt haken. Bij Lowlands is alles in tenten waardoor je bij mooi weer niet per se zin hebt om de hele dag in tenten te gaan staan.
- Mocht het kutweer zijn, dan is lowlands wel weer een chiller festival ;)

Persoonlijk vind ik dtrh een leuker festival, maar ga al jaren ook graag naar lowlands.
Meerdere keren naar beide festivals geweest en ja de vriendengroepen met konijnenpakken toch echt wel tegengekomen op beide festivals. Op DTRH meer gelul tussendoor ervaren, ook vrij ver vooraan in de tent en meer instagram reportages. Dat een festival ook tof is als niet alles op de line up je bevalt alleen maar goed. En de aankleding doet ook veel voor de festivalsfeer. Die vond ik op Primavera ondanks de geweldige line up toch echt minder dan op LL en DTRH. Maar ik kan er slecht tegen dat je op het moment dat een artiest je niet bevalt dan maar besluit om in de tent de week door te gaan nemen. Dan zijn er juist op DTRH genoeg andere plekken waar je ook kunt vermaken. En de praatgroepen heb ik toch erger ervaren op DTRH dan op LL. Maar iedereen zijn eigen ervaring natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
532
170
Meerdere keren naar beide festivals geweest en ja de vriendengroepen met konijnenpakken toch echt wel tegengekomen op beide festivals. Op DTRH meer gelul tussendoor ervaren, ook vrij ver vooraan in de tent en meer instagram reportages. Dat een festival ook tof is als niet alles op de line up je bevalt alleen maar goed. En de aankleding doet ook veel voor de festivalsfeer. Die vond ik op Primavera ondanks de geweldige line up toch echt minder dan op LL en DTRH. Maar ik kan er slecht tegen dat je op het moment dat een artiest je niet bevalt dan maar besluit om in de tent de week door te gaan nemen. Dan zijn er juist op DTRH genoeg andere plekken waar je ook kunt vermaken. En de praatgroepen heb ik toch erger ervaren op DTRH dan op LL. Maar iedereen zijn eigen ervaring natuurlijk.
Praten tijdens optredens is echt de hel. Dat is gewoon kut waar je ook staat.
 

daily

Randprogramma
23 mrt 2020
243
291
Bedankt voor jullie uitgebreidde reacties allemaal! Zelf ervaren maar, want net een kaartje op ticketswap gescoord. Ga de eerste dag alleen en dag 2 haakt mijn vriend aan. Dat wordt voor het eerst zelf mijn tent opzetten maar ook dat komt vast goed. Zal voor verdere vragen zoals welke camping het dtrh topic weer gaan spammen
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Voor mij zijn LL en DTRH de festivals waar ik ieder jaar blind een kaart voor koop. Persoonlijk heb ik iets meer met LL, door het uitgebreidere programma. Daar is altijd wel iets tofs te zien. Dit jaar vind ik het programma van DTRH echter wel veel spannender dan LL, al moeten er voor het laatste festival nog zo'n 50 namen komen. Dus die vergelijking is misschien nog niet zo goed te maken, maar met de kennis van nu springt DTRH er dit jaar echt bovenuit.

LL is ook veel massaler (65000 bezoekers tegen 35000 bij DTRH) en het terrein van DTRH is gemoedelijker en veel sfeervoller. Meer plek om echt te chillen, leuker ingedeeld. Ook iets ander publiek bij DTRH, wat ouder vooral en het is ook een groot Nijmeegs feestje voor mijn gevoel. Dat vind ik als Nijmegenaar persoonlijk wel leuk; ik kom voortdurend bekenden tegen en dat is erg leuk natuurlijk. Maar misschien minder als je niet uit Nijmegen komt.

Het programma op LL is inderdaad veel breder. Literatuur, cabaret en film, dat is op DTRH toch een stuk minder. Maar dat mis ik persoonlijk niet, sla ik op Lowlands ook altijd over. Qua muziek is Lowlands interessanter doorgaans voor mij persoonlijk omdat er meer hiphop wordt geboekt, dat is op DTRH toch wel een beetje bijzaak.

Qua publiek lopen op beide festivals konijnenpakken rond; zelf heb ik daar echter nooit zo'n last van. Ook bij optredens merk ik weinig verschil met erdoor heen kletsen.

Mijn tip: gewoon lekker naar beide festivals gaan ;-)
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Alles is al gezegd behalve dat er op DTRH nu meer dan 35.000 bezoekers komen. Ben even kwijt hoeveel precies
En kom ook lekker op het DTRH forum ;-)
 

pietmoeskops

Campingartiest
3 jun 2020
97
201
Vandaag 1.019 dagen geleden dat we Lowlands 2019 afsloten en nog 77 nachtjes slapen voor we weer mogen. Kan niet wachten!

Inmiddels weer een aantal weken verder en is het nog maar 52 nachtjes slapen. We hebben nog zeker één drop met namen tegoed en natuurlijk het blokkenschema, maar omdat iedereen na al die tijd het Lowlands nieuws wel heeft uitgespeeld en ook de filmpjes van Pinkpop en Best Kept wel heeft gezien heb ik afgelopen maanden veel plezier gehad met TPD TV. Paar gasten die al jaren erg vermakelijke filmpjes maken over hun bezoeken aan festivals.

https://www.youtube.com/c/MasterOfBuckets
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Altın Gün | Charlotte Adigéry & Bolis Pupul | Weval | Zwangere Guy | Al-Qasar | AMARIA BB | For Those I Love | Gotu Jim | The Hatters | Kills Birds | La Brigade du Kif | Prins S. en de Geit | Sinead O’Brien | Soichi Terada (live) | WESLEY JOSEPH
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Kan hier niet blij van worden. Altin Gün, Weval, Zwangere Guy zijn geen slechte namen... maar bohhh zo cliché. Sinead O’Brien is dan nog wel ok en Charlotte Adigéry & Bolis Pupul
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.315
1.747
Sinead O'Brien vind ik ook wel leuk.

Prins S en de Geit en Gotu Jim vielen natuurlijk wel te verwachten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken