Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Wat betreft aankomst en vertrektijden: ik heb dit jaar voor het eerst op de Glamping gestaan (haters gonna hate) en het grote voordeel was toch wel echt geen enkele rij of file te hebben gehad. Op donderdag aangekomen om 14:00 en op zondag 23:30 vertrokken (dat wel).
Daarnaast is het gewoon net wat prettiger slapen zo'n relaxed bed, je auto staat zo ongeveer naast de tent en het was lekker rustig. Zeker als je gezondheid niet helemaal meewerkt en je toch maar met zn 2en bent.. Daarnaast is het model van de Glamcamp een goede manier om van de dertigers/veertiger/vijftigers met een goede portemonnee extra centen af te troggelen om zo de rest van het festival wat goedkoper (lees: toegankelijker) te houden.

Ik heb ook nog wat mensen gesproken die op de Eurocamp stonden, ook zeer prijzig en geen festivalgevoel, maar wel goed slapen, geen rijen en aankomst en vertrek natuurlijk een stuk soepeler.
Eurocamp kost kamperen 150 euro voor 6 personen, wat was jij kwijt (geweest) voor 6 personen?
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en AudioWout

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Ik sliep voor de tweede keer op Molecaten. Goedkoper dan Eurocamp. Wel verder weg. Plus je auto staat achteraan dus ruim 20 minuten lopen vanaf de ingang.
Dat is wel een nadeel. Ben overdag wel fitter om deze door te komen.
Eurocamps heeft een bus transfer van 10.00 tot 06.00 uur drie dagen lang voor 37.50 pp ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc, Bert en AudioWout

dnns86

Nieuw lid
23 aug 2022
1
0
Ik had het trouwens wel te doen met de mensen op camping 6, die door een geknapt rioolsysteem hun tenten en spullen weg konden gooien.

Thanks Rob! Wij stonden hier dus midden in met onze groep. Die ziekmakende lucht was onze wekker rond 06.15u. Binnen 10min moeten evacueren en toen zat al meer dan 3/4 van onze spullen compleet onder de shit. Inmiddels contact met de organisatie, ze geven aan met een gepaste oplossing te komen. Dus ben benieuwd…
Enige voordeel van dit voorval was dat we snel thuis waren 😅
 

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Nog steeds herstellende, maar ik vond dit wel echt een topeditie. Qua artiesten viel bijna niemand tegen, verwachtingen werden meer dan waargemaakt. Plusjes en minnetjes:


—— drukte. Het was uitverkocht en dat was te merken. Vooral de vrijdag heb ik constant in volle tenten gestaan. Zaterdag en zondag overdag werd het beter, maar ze hadden volgens mij flink wat meer kaarten verkocht + meer mensen die naar het terrein gingen ipv hele dag op de camping zitten + eerste keer weer festival voor velen zorgde voor een enorme drukte
-- veel te weinig wc’s op het terein. Bij de alpha weinig (waarom bij dat science gebied niet meer plaatsen?), maar ook bij de heineken was het te klein, en maar 1 wc gebied plaatsen bij de india, bravo en xray is erg zuinig. Met nachtprogramma niet te doen
xray: deze stage is toch wel ieder jaar te klein. Meerder optredens niet kunnen zien, en nachtprogramma was helemaal onmogelijk. Maak dit nou toch eens wat breder en langer
- wegrijden op de maandag. Ja, er moeten heel veel autos op hetzelfde moment weg over de kleine dijk, maar je kan toch wel iets meer verzinnen dan dit ieder jaar maar te laten gebeuren?
- hoog aantal lamme mensen die om onverklaarbare reden in een voorvak willen staan, om vervolgens het hele uur met rug naar de stage hun dag gaan doornemen bij een michael kiwanuka, en af en toe zin hebben om te joelen en te schreeuwen. Ga dan lekker achteraan staan
- lichtgevende stokken en balonnen/strandballen. Leuk voor de bands waar het goed losgaat, zoals een pendulum of fred again.., maar niet alle optredens vragen hierom. Sta je op een mooie plek bij balthazar bijvoorbeeld, zie je de helft van de stage niet omdat er een lichtgevende kerstboom een uur lang in de lucht wordt gehouden 4 meter voor je neus en iedereen de focust om strandballen over te slaan.
- cleopatrick: tussen elk nummer waren ze een minuut bezig met stemmen, en je verstond de zang niet. Was gewoon slecht
+- arctic monkeys: ja ik weet dat het niet meer alleen uptempo springmuziek meer is, maar (vooral het middenstuk) wat was het soms saai zeg. Wel strak en goed, maar een betere setlist had het wel beter gemaakt
+ opposites: eerder weg bij sam fender om bij de opposites een goede plek te bemachtingen, maar dat was verkeerd gegokt. Half uur van te voren bij opposites kon je de tent al niet meer in en was de drukte bizar. Eerste half uur van de set was ook mwah, maar daarna alleen maar hitjes en de hele alpha ging helemaal los. Toch wel een mooi optreden, terwijl het kwalitatief gezien (zeker voor een headliner) niet helemaal goed was.
+ bmth: prima, had er misschien meer van verwacht, maar ze speelden (en schreeuwden) goed. Frontman is wel echt een camerageil showmannetje, maar gaf hierdoor wel genoeg energie aan het publiek. Alleen een acoustische versie van follow you had niet gehoeven, had ook het gevoel dat bijna niemand meezong.
+ prima optredens gezien van glass animals, palaye royale, balthazar en liam gallagher
++ oscar: weinig van verwacht, maar wat is deze muziek live goed zeg. Veel beter dan ik dacht
++ sam fender: wat goed zeg, vooral het middenstuk met zn hardere nummers inclusief pyro deed het erg goed, en maakte het hele publiek in 1x los. En wát kan hij gitaar spelen. Helaas 30 min voor het einde weggegaan om opposites goed te zien, wat een fout :(
++ Fever 333: helaas op de zondag met een lager energieniveau, maar sterk optreden en energieke frontman. Hadden wel iets minder praatjes mogen zijn over al het onrecht in de wereld, maar qua muziek en show was dit zeer goed
++ froukje: op plaat soms een beetje saai, maar live een stuk beter met een volledige band. Positief verrast
+++ dubioza collectiv: niks van verwacht, maar wat een feest was dit zeg. Hele tent ging helemaal los. Topsfeer
+++ dadi freyr: besloten in de heineken te blijven voor rufus, en wat een topshow. Is meer een comedieshow met wat muziek, maar het werkte ontzettend goed. Topsfeer ook in het publiek
+++ Michael kiwanuka: kwam 5 minuten vroeger op, en speelde ook erg goed. Wat een prachtige muziek en stem heeft deze man. Helaas was de sfeer in bet voorvak ook iets minder, veel gelul en overslaan van strandballen. Dit soort luistermuziek op lowlands is toch altijd wat moeilijker
+++ stromae: wat baal ik dat ik deze grotendeels heb moeten missen door rufus, en hierdoor ook helemaal achteraan stond. Kreeg dus niet alles van de show mee, maar wat ik wel meekreeg was zo ontzettend goed. Toch maar ticketswap in de gaten houden voor z’n ziggo dome concerten
+++ nachtprogramma zondag in de bravo. Amelie en fjaak waren erg goed, en alle ruimte van de wereld. Zondagnacht wel het beste. Helaas noisia moeten missen (hoorde dat het ook heel druk was), maar bravo was heerlijk
++++ eten op lowlands: toch altijd wel het beste eten wat op festivals te vinden is. Redelijk geprijsd (4 munten geeft je een flinke bak vol eten) en erg lekker em gevarieerd.
++++ tash sultana: vind dat de liedjes best saai zijn, maar live is dit heel mooi om te zien hoe ze dit doet. Ontzettend knap, en alle soorten instrumenten speelt ze ook meer dan uitstekend. Bizar hoe muzikaal 1 persoon kan zijn.
++++ goldband: geleerd van de drukte op een vrijdag, uur van te voren in het voorvak gepropt. En wat een topsfeer was dit zeg. Prima ruimte voorin, alles werd meegezongen, iedereen ging los, goede show, het was echt ijzersterk.
+++++ groepscamping: heerlijk laat aankomen op de vrijdag, geen tafels, partytenten en stoelen meesjouwen, en topplekken hebben. Was ruimte genoeg, en een oase van rust qua buren in de nacht. Heb nog nooit zo goed geslapen zeg
+++++ rufus du sol: alle verwachtingen waargemaakt. Wat een productie is dit zeg met die lichtshow. Alles prachtig uitgedacht. Muziek zelf ben ik al jaren fan van, dus alles kwam samen. Enige mindere was dat de zanger z’n stem een beetje kwijt was en niet alle noten kon raken, maar maakte gelukkig niet uit.
+++++ pendulum: jaren op gewacht, maar eindelijk was het zo ver. Wat was dit mokerhard en goed zeg, hele (drukke) bravo ging voor tot achter los, iedereen zong alle teksten en melodieën mee, ijzersterk

Overall een erg sterke editie van lowlands voor mij, maar het kwam toch voornamelijk door de artiesten. Mocht het volgend jaar weer uitverkocht zijn (hoewel ik mij dit afvraag na een prijsstijging en vermindere koopkracht), twijfel ik te gaan. Het was echt veel te druk dit jaar.
 

AudioWout

Playlistbediener
11 aug 2022
22
34
Eurocamp kost kamperen 150 euro voor 6 personen, wat was jij kwijt (geweest) voor 6 personen?
Oh wow, dat is een heel stuk goedkoper dan :)
Bij ons waren we voor een van de simpelste tenten voor 2 personen 640 euro kwijt..
Dus voor 6 zou dat 1920 euro zijn hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
652
575
- lichtgevende stokken en balonnen/strandballen. Leuk voor de bands waar het goed losgaat, zoals een pendulum of fred again.., maar niet alle optredens vragen hierom. Sta je op een mooie plek bij balthazar bijvoorbeeld, zie je de helft van de stage niet omdat er een lichtgevende kerstboom een uur lang in de lucht wordt gehouden 4 meter voor je neus en iedereen de focust om strandballen over te slaan.

Eens, laten we alsjeblieft kappen met deze onzin. Paar jaar geleden ipv de visuals naar een opblaasminion moeten kijken tijdens Jon Hopkins
 

UpInSmoke

Playlistbediener
22 jul 2022
48
79
Mooie editie! Top weer, bands die de verwachtingen waar maakten, leuke gesprekken met vreemden, zelfs de yoga gehaald op vrijdag (weliswaar met blik klok ter ondersteuning).

Wat er uit sprong voor mij:
-Prins S en de Geit maakten van de x-ray een vulkaan, mooi als de hype wordt waar gemaakt.
-Hang Youth, gewoon lekker rellen, met veel humor tussendoor, ging stuk.
-Noisia, Groningen Koningen.
-Pendulum lekker veel klassiekers
-GoldBand, leuk ff met de groep, ben niet zo van de alpha maar dit was gruwelijk

Enige minpunt is dat het alweer voorbij is. Tot volgend jaar :D
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Heel kort: heb weer een geweldige tijd gehad. Het zal altijd mijn favoriete festival blijven. Nu zit ik weer in dat zwarte gat dat immer aanwezig is na Lowlands.

Oké, muzikaal was dit niet de beste editie, maar ik heb toch echt weer veel steengoede dingen gezien. Eefje de Visser had ik nog nooit gezien en zij heeft voor mij echt de show van het weekend gegeven. Sowieso was het een feest vol Hollandse glorie, want Goldband en Froukje vond ik ook fantastisch. Froukje is zo gegroeid en zorgde echt voor een hoogtepunt. Verder vond ik Arctic Monkeys een van de fijnere headliners van de afgelopen jaren. Ik heb een stukje van Stromae gezien, maar een volle blaas en de enorme drukte deden mij beslissen om Yves Tumor te gaan zien. Geen spijt van want jezus wat was dit tof. Heel sferisch.

Het is hier al wat vaker gezegd, maar de drukte viel me ook op. In positieve en negatieve zin. Glass Animals in de Alpha was megarustig, evenals bij Liam Gallagher. The Murder Capital en Arlo Parks in de Heineken waren ook leeg. Bij de India heb ik altijd een goede plel weten te bemachtigen. In omgekeerde vorm was het over de koppen lopen bij Fred again.. Wij hadden een goede plek, maar ook hier speelde de blaas parten en om daarna nog terug te gaan was een onmogelijke opgave. Echt van gebaald want dit was echt een van de dingen die ik héél graag helemaal had gezien. Vond hetgeen wat ik zag ook heel goed. De zaterdagnacht voelde verloren aan omdat het overal gewoonweg druk was. Het allerergste was echter gisteren met het wegrijden. Twee vrienden in een andere auto vertrokken tegelijk met ons, maar hadden wat meer geluk met wegrijden. Zij waren al thuis en wij waren nog steeds maar een paar meter verder. Fyi, het is meer dan 2 uur rijden voor ons. Dit was echt heel naar.

Ik heb echt genoten en dit weekend was er weer eentje voor in de boeken. Op naar volgend jaar!
 

Broccoli Rob

Campingartiest
18 aug 2017
88
154
Thanks Rob! Wij stonden hier dus midden in met onze groep. Die ziekmakende lucht was onze wekker rond 06.15u. Binnen 10min moeten evacueren en toen zat al meer dan 3/4 van onze spullen compleet onder de shit. Inmiddels contact met de organisatie, ze geven aan met een gepaste oplossing te komen. Dus ben benieuwd…
Enige voordeel van dit voorval was dat we snel thuis waren 😅
Ah balen man! Ik hoop voor jullie dat ze met een prima compensatie te komen. Mooi dat je alsnog het positieve er van in kan zien:D
 
  • Leuk
Waarderingen: dnns86 en wsslvrwrt

Dexterio

Playlistbediener
1 aug 2022
22
12
Misschien is het niet helemaal mijn ding door dat ik haar teksten moeilijk te verstaand vind als je ze niet vaker hebt geluisterd, maar wat vind iedereen echt zo goed aan Eefje de Visser? Hoe haar show met visuals is vind ik tof, maar de muziek/songteksten vind ik moeilijk te verstaan en ik vind het na 20 minuten wel veel op elkaar lijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: UpInSmoke

UpInSmoke

Playlistbediener
22 jul 2022
48
79
Misschien is het niet helemaal mijn ding door dat ik haar teksten moeilijk te verstaand vind als je ze niet vaker hebt geluisterd, maar wat vind iedereen echt zo goed aan Eefje de Visser? Hoe haar show met visuals is vind ik tof, maar de muziek/songteksten vind ik moeilijk te verstaan en ik vind het na 20 minuten wel veel op elkaar lijken.
Ik was afgeknapt toen ik haar destijds in Simplon zag. (5/6 jaar geleden?) waren er briefjes neergezet waarop stond, niet smoezen/praten. Get the fuck outa here your not that important.
 

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
228
224
Voor een gezonde bedrijfsvoering is een marge van 5% wel weinig. Volgend jaar wordt een ticket sowieso weer duurder, €25 of €30 wordt nu al aangegeven. De bierprijs steeg dit jaar 40%, als dat zo doorgaat zit je volgend jaar zo op €4, voor een biertje. Het trucje van dit jaar om naast de prijs ook de inhoud aan te passen gaat volgend jaar niet meer lukken want kleinere bierglazen zijn er niet.

Ja hier schrok ik ook van. 1.75m komt dat op uit. Dat is erg mager. Maar tegelijkertijd is dat waarschijnlijk waar EvE (kwam hem nog even tegen, t*ringdikke bril wel hahahah) en de rest op hebben gerekend. De opstartkosten zullen relatief duurder zijn geweest na corona, ze zullen verlies hebben geleden en alle suppliers en partners ook dus duurder zijn geworden. Volgend jaar gewoon weer heel me uitkering in een weekend erdoorheen jagen in support van de cultuursectoor.

Ik heb niet echt een uitkering hoor haha.

Dan wat anders! Durven we stiekem al te dromen over de lineup van 2023? Wie zouden jullie graag willen zien? Zal zelf ook met een lijstje komen straks.
 

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Dan wat anders! Durven we stiekem al te dromen over de lineup van 2023? Wie zouden jullie graag willen zien? Zal zelf ook met een lijstje komen straks.

Mijn gokje: goldband nog een keer, maar dan op een hogere positie, misschien zelfs headliner. Na de staat en opposites gewoon als headliner te doen, kunnen ze prima goldband op deze positie zetten. Tent en heel het veld zal weer helemaal volstaan, en is toch wel wat goedkoper dan een arctic monkeys oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: djessnl

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.327
Mijn gokje: goldband nog een keer, maar dan op een hogere positie, misschien zelfs headliner. Na de staat en opposites gewoon als headliner te doen, kunnen ze prima goldband op deze positie zetten. Tent en heel het veld zal weer helemaal volstaan, en is toch wel wat goedkoper dan een arctic monkeys oid.
Jezus ik hoop niet dat dit de richting van het festival wordt. Lekker gek gedaan met die De Staat en Opposites maar hoop dat ze vanaf volgend jaar weer 3 internationale kleppers neerzetten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken