Nog steeds herstellende, maar ik vond dit wel echt een topeditie. Qua artiesten viel bijna niemand tegen, verwachtingen werden meer dan waargemaakt. Plusjes en minnetjes:
——
drukte. Het was uitverkocht en dat was te merken. Vooral de vrijdag heb ik constant in volle tenten gestaan. Zaterdag en zondag overdag werd het beter, maar ze hadden volgens mij flink wat meer kaarten verkocht + meer mensen die naar het terrein gingen ipv hele dag op de camping zitten + eerste keer weer festival voor velen zorgde voor een enorme drukte
-- veel te weinig
wc’s op het terein. Bij de alpha weinig (waarom bij dat science gebied niet meer plaatsen?), maar ook bij de heineken was het te klein, en maar 1 wc gebied plaatsen bij de india, bravo en xray is erg zuinig. Met nachtprogramma niet te doen
—
xray: deze stage is toch wel ieder jaar te klein. Meerder optredens niet kunnen zien, en nachtprogramma was helemaal onmogelijk. Maak dit nou toch eens wat breder en langer
-
wegrijden op de maandag. Ja, er moeten heel veel autos op hetzelfde moment weg over de kleine dijk, maar je kan toch wel iets meer verzinnen dan dit ieder jaar maar te laten gebeuren?
- hoog aantal
lamme mensen die om onverklaarbare reden in een voorvak willen staan, om vervolgens het hele uur met rug naar de stage hun dag gaan doornemen bij een michael kiwanuka, en af en toe zin hebben om te joelen en te schreeuwen. Ga dan lekker achteraan staan
-
lichtgevende stokken en balonnen/strandballen. Leuk voor de bands waar het goed losgaat, zoals een pendulum of fred again.., maar niet alle optredens vragen hierom. Sta je op een mooie plek bij balthazar bijvoorbeeld, zie je de helft van de stage niet omdat er een lichtgevende kerstboom een uur lang in de lucht wordt gehouden 4 meter voor je neus en iedereen de focust om strandballen over te slaan.
-
cleopatrick: tussen elk nummer waren ze een minuut bezig met stemmen, en je verstond de zang niet. Was gewoon slecht
+-
arctic monkeys: ja ik weet dat het niet meer alleen uptempo springmuziek meer is, maar (vooral het middenstuk) wat was het soms saai zeg. Wel strak en goed, maar een betere setlist had het wel beter gemaakt
+
opposites: eerder weg bij sam fender om bij de opposites een goede plek te bemachtingen, maar dat was verkeerd gegokt. Half uur van te voren bij opposites kon je de tent al niet meer in en was de drukte bizar. Eerste half uur van de set was ook mwah, maar daarna alleen maar hitjes en de hele alpha ging helemaal los. Toch wel een mooi optreden, terwijl het kwalitatief gezien (zeker voor een headliner) niet helemaal goed was.
+
bmth: prima, had er misschien meer van verwacht, maar ze speelden (en schreeuwden) goed. Frontman is wel echt een camerageil showmannetje, maar gaf hierdoor wel genoeg energie aan het publiek. Alleen een acoustische versie van follow you had niet gehoeven, had ook het gevoel dat bijna niemand meezong.
+ prima optredens gezien van
glass animals, palaye royale, balthazar en
liam gallagher
++
oscar: weinig van verwacht, maar wat is deze muziek live goed zeg. Veel beter dan ik dacht
++
sam fender: wat goed zeg, vooral het middenstuk met zn hardere nummers inclusief pyro deed het erg goed, en maakte het hele publiek in 1x los. En wát kan hij gitaar spelen. Helaas 30 min voor het einde weggegaan om opposites goed te zien, wat een fout
++
Fever 333: helaas op de zondag met een lager energieniveau, maar sterk optreden en energieke frontman. Hadden wel iets minder praatjes mogen zijn over al het onrecht in de wereld, maar qua muziek en show was dit zeer goed
++
froukje: op plaat soms een beetje saai, maar live een stuk beter met een volledige band. Positief verrast
+++
dubioza collectiv: niks van verwacht, maar wat een feest was dit zeg. Hele tent ging helemaal los. Topsfeer
+++
dadi freyr: besloten in de heineken te blijven voor rufus, en wat een topshow. Is meer een comedieshow met wat muziek, maar het werkte ontzettend goed. Topsfeer ook in het publiek
+++
Michael kiwanuka: kwam 5 minuten vroeger op, en speelde ook erg goed. Wat een prachtige muziek en stem heeft deze man. Helaas was de sfeer in bet voorvak ook iets minder, veel gelul en overslaan van strandballen. Dit soort luistermuziek op lowlands is toch altijd wat moeilijker
+++
stromae: wat baal ik dat ik deze grotendeels heb moeten missen door rufus, en hierdoor ook helemaal achteraan stond. Kreeg dus niet alles van de show mee, maar wat ik wel meekreeg was zo ontzettend goed. Toch maar ticketswap in de gaten houden voor z’n ziggo dome concerten
+++
nachtprogramma zondag in de bravo. Amelie en fjaak waren erg goed, en alle ruimte van de wereld. Zondagnacht wel het beste. Helaas noisia moeten missen (hoorde dat het ook heel druk was), maar bravo was heerlijk
++++
eten op lowlands: toch altijd wel het beste eten wat op festivals te vinden is. Redelijk geprijsd (4 munten geeft je een flinke bak vol eten) en erg lekker em gevarieerd.
++++
tash sultana: vind dat de liedjes best saai zijn, maar live is dit heel mooi om te zien hoe ze dit doet. Ontzettend knap, en alle soorten instrumenten speelt ze ook meer dan uitstekend. Bizar hoe muzikaal 1 persoon kan zijn.
++++
goldband: geleerd van de drukte op een vrijdag, uur van te voren in het voorvak gepropt. En wat een topsfeer was dit zeg. Prima ruimte voorin, alles werd meegezongen, iedereen ging los, goede show, het was echt ijzersterk.
+++++
groepscamping: heerlijk laat aankomen op de vrijdag, geen tafels, partytenten en stoelen meesjouwen, en topplekken hebben. Was ruimte genoeg, en een oase van rust qua buren in de nacht. Heb nog nooit zo goed geslapen zeg
+++++
rufus du sol: alle verwachtingen waargemaakt. Wat een productie is dit zeg met die lichtshow. Alles prachtig uitgedacht. Muziek zelf ben ik al jaren fan van, dus alles kwam samen. Enige mindere was dat de zanger z’n stem een beetje kwijt was en niet alle noten kon raken, maar maakte gelukkig niet uit.
+++++
pendulum: jaren op gewacht, maar eindelijk was het zo ver. Wat was dit mokerhard en goed zeg, hele (drukke) bravo ging voor tot achter los, iedereen zong alle teksten en melodieën mee, ijzersterk
Overall een erg sterke editie van lowlands voor mij, maar het kwam toch voornamelijk door de artiesten. Mocht het volgend jaar weer uitverkocht zijn (hoewel ik mij dit afvraag na een prijsstijging en vermindere koopkracht), twijfel ik te gaan. Het was echt veel te druk dit jaar.