Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
105
202
Misschien is het niet helemaal mijn ding door dat ik haar teksten moeilijk te verstaand vind als je ze niet vaker hebt geluisterd, maar wat vind iedereen echt zo goed aan Eefje de Visser? Hoe haar show met visuals is vind ik tof, maar de muziek/songteksten vind ik moeilijk te verstaan en ik vind het na 20 minuten wel veel op elkaar lijken.
Ik vind het fantastisch. Voor mij neemt het zowel muzikaal als tekstueel steeds net een andere wending dan verwacht. Het is inderdaad allemaal wel wat in dezelfde stijl, maar ik stoor me daar minder aan dan zo’n schizofrene band als Parquet Courts, waarbij het lijkt alsof elk bandlid wat nummertjes mocht schrijven in z’n favoriete stijl.

Ieder z’n meug. En gelukkig maar.
 

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Jezus ik hoop niet dat dit de richting van het festival wordt. Lekker gek gedaan met die De Staat en Opposites maar hoop dat ze vanaf volgend jaar weer 3 internationale kleppers neerzetten.
Liever niet, maar zal mij niets verbazen. Blijkbaar toch ook wat het gros van mensen wilt die op lowlands rondlopen. Publiek is jonger en meer hipster geworden en loopt meer warm voor de wat meer feestacts, dan voor bijvoorbeeld rock (leegte bij liam en een bmth). En volgens mij waren de dure arctic monkeys qua headliner het slechtst bezocht van de drie.

Dus tja, als het werkt, en het volle tenten en velden trekt, kan ik mij goed voorstellen dat lowlands dit in de toekomst vaker zal doen. Zeker met aankomend jaar wat duurder gaat worden, is het boeken van een goldband als headliner natuurlijk een topmanier om geld te besparen en toch wel heel veel publiek te trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.287
6.478
De staat was uit te leggen als vervanger. The Opposites was uit te leggen als een 'exclusieve' reünie en de jaren daarna afspraken nagekomen. Hopelijk volgende jaar gewoon weer 3 internationale acts. En dan mag daar er wel eentje kleiner van zijn.
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
464
809
mwah, je kunt dat niet pro-actief voorkomen mijn inziens, moet je niet willen afdwingen...moet je verdienen.
Nou heb dit weekend bij meerdere optredens last gehad van mensen die aan het ouwehoeren waren tijdens optredens die een gefocust en stil publiek verdiende.

Met als grootste ergenis in het voorvak tijdens Michael Kiwanuka.. Ga dan gewoon ergens achterin staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: bardt, @Marc en redle
12 nov 2016
655
392
Eefje de Visser heb ik trouwens nooit gezien, maar die Bitterzoet plaat snapte ik niet. De Nederlandse taal werkt bij mij niet voor zwoele sensuele teksten.
 

whosvegas

Playlistbediener
23 aug 2022
38
13
De staat was uit te leggen als vervanger. The Opposites was uit te leggen als een 'exclusieve' reünie en de jaren daarna afspraken nagekomen. Hopelijk volgende jaar gewoon weer 3 internationale acts. En dan mag daar er wel eentje kleiner van zijn.
The Opposites idd een zwakke headliner
Kleuter hip hop noem ik het :)
 
  • Leuk
Waarderingen: nieuwsgierig

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
230
226
De staat was uit te leggen als vervanger. The Opposites was uit te leggen als een 'exclusieve' reünie en de jaren daarna afspraken nagekomen. Hopelijk volgende jaar gewoon weer 3 internationale acts. En dan mag daar er wel eentje kleiner van zijn.
Nouja, goed. Ze stonden ook op Paaspop. En Pukkelpop jaar daarvoor. En Sexyland voor Corona. En in de Gashouder 3 uitverkochte concerten. Dus zo exclusief was het niet. Maar snap wat je bedoeld!
 

Broccoli Rob

Campingartiest
18 aug 2017
88
154
mwah, je kunt dat niet pro-actief voorkomen mijn inziens, moet je niet willen afdwingen...moet je verdienen.
Of je kunt als festival voor wat meer bewustwording zorgen tegen dit gedrag (en misschien ook voor de lui die het zelf niet eens door hebben dat ze het doen), en andere festivalgangers aanmoedigen om maar even op een lieve manier te vragen of ze even stil kunnen zijn. Als je dit bijvoorbeeld voor de show aan tijdens het wachten af en toe op de schermen laat zien kan het misschien wel een effect hebben. Een beetje zoals die campagne op DTRH om mensen aan te spreken op overschrijdend gedrag, of slachtoffers ervan te vragen of het ok met ze gaat. Niet dat ik deze twee problemen met elkaar wil vergelijken aangezien het verschil in de ernst ervan.
 

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
230
226
Of je kunt als festival voor wat meer bewustwording zorgen tegen dit gedrag (en misschien ook voor de lui die het zelf niet eens door hebben dat ze het doen), en andere festivalgangers aanmoedigen om maar even op een lieve manier te vragen of ze even stil kunnen zijn. Als je dit bijvoorbeeld voor de show aan tijdens het wachten af en toe op de schermen laat zien kan het misschien wel een effect hebben. Een beetje zoals die campagne op DTRH om mensen aan te spreken op overschrijdend gedrag, of slachtoffers ervan te vragen of het ok met ze gaat. Niet dat ik deze twee problemen met elkaar wil vergelijken aangezien het verschil in de ernst ervan.
Zit wat in. Kleine moeite om een ''shhhhh'' voor de show te laten zien op de grote schermen bij Alpha en Bravo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek

elo

Headliner
3 dec 2013
5.002
3.688
Ik snap nooit zo goed dat men zegt dat "het publiek veranderd". Ja dat is zo, maar het komt in feite ook omdat het festivak veranderd en dat komt niet eens zozeer door de geboekte acts/bands (alhoewel, deels wel). Met name de buzz die wordt geschept rondom festivals is toch anders aan het worden, mensen wíllen erbij zijn, willen dansen, nachten doorhalen, feesten, etc. De nadruk komt (al is dit bij Lowlands ook juist 1 van hun krachten) steeds meer te liggen op alles wat er naast de muziek nog is, en dat zorgt imo voor een veel breder publiek, maar ik weet niet of dat zo slecht is. Bij acts als The Murder Capital of Yves Tumor (lees: subjectief gezien zeer sterke acts) zul je 'dat' soort publiek niet snel zien.

Tenslotte is het natuurlijk niet goed te praten dat steeds meer lui door de muziek heen lullen, naar voren gaan in treintjes 1 minuut voor het optreden of te weinig aandacht schenken aan de act. Dat is een tendens die ik inderdaad op meer plekken zie, en daar moet een oplossing voor komen, die heb ik alleen niet. Ik zie in ieder geval wel dat het publiek heel snel verveeld raakt, en dan afleiding gaat zoeken. Dat is denk ik een probleem dat verder gaat dan alleen de festivals.

Zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: superginger

ikheetmark

Playlistbediener
23 jan 2022
8
17
Faves van het weekend waren toch wel Charlotte Adigery & Bolis Popul (echt heerlijk gedanst daar zeg, HAHA en Mantra live zijn zo zo goed), de vrijdag nacht met Floating Points en Four Tet (beste nacht in de bravo en een werkelijke droom om Four Tet live te zien), Togo All Stars (wat is het heerlijk om te zien als de artiesten gewoon met een big smile echt genieten van het enthousiaste publiek), Wet Leg (de perfecte opening van het festival), Oscar and the Wolf (ik kende het niet eens maar jeetje dit was wel echt een show hoor), Caribou (Never Come Back en Sun live horen is wel een momentje), Mdou Moctar (dat gitaarspel van de frontman!!!!!), Kelly Lee Owens (die keiharde bas voelde ik tot in mijn botten, heerlijk), Yves Tumor (helemaal vooraan staan genieten van Kerosene), Noisia (gewoon hartstikke tof en dan komt Skrillex nog even kijken), Arctic Monkeys (misschien uiteindelijk een beetje te hoge verwachtingen maar 505 live ga ik nooit vergeten), Eris Drew & Octo Octa (de liefde tussen hun spatten het podium af en zo mooi en speciaal om twee trans vrouwen op de zaterdag nacht op het bravo podium te zien staan!!) en als laatste met geen enkele schaamte zeg ik de Coke Singalong (als S10 Smoorverliefd van Doe Maar doet, Meau doet Onderweg van Abel en dan als laatst met z'n alle Ademnood van Linda Roos en Jessica dan kan ik het alleen maar zeggen dat het een van mijn hoogtepunten was...)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.895
8.528
Publiek is jonger en meer hipster geworden en loopt meer warm voor de wat meer feestacts, dan voor bijvoorbeeld rock (leegte bij liam en een bmth).
Iedereen en zijn buurman loopt blijkbaar warm voor Goldband, maar hipsters? Die vind je misschien toch het meest in een tent die maar voor ene kwart gevuld is. En die een jaar of 5 geleden voor dezelfde act misschien wel nog vol was geweest...

Moet wel zeggen dat ik zelf niet echt mee ben met dat Goldband. Is toch niet zo heel boeiende muziek? Een beetje flauw zelfs (als het om te lachen bedoeld is).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mandita505 en Joslittel

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
105
202
Iedereen en zijn buurman loopt blijkbaar warm voor Goldband, maar hipsters? Die vind je misschien toch het meest in een tent die maar voor ene kwart gevuld is. En die een jaar of 5 geleden voor dezelfde act misschien wel nog vol was geweest...

Moet wel zeggen dat ik zelf niet echt mee ben met dat Goldband. Is toch niet zo heel boeiende muziek? Een beetje flauw zelfs (als het om te lachen bedoeld is).
De grap is dat het stucadoors zijn. Waren. Best een mansig wereldje, en daar komt dan ineens ditsoort zoetsappige pop vandaan. Ik ben ervan overtuigd dat het zonder die gimmick inderdaad Muziekfeest op het plein-materiaal was geweest.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.287
6.478
Nouja, goed. Ze stonden ook op Paaspop. En Pukkelpop jaar daarvoor. En Sexyland voor Corona. En in de Gashouder 3 uitverkochte concerten. Dus zo exclusief was het niet. Maar snap wat je bedoeld!
Ja, wat ik dus bedoelde was dat het in 2020 een 'exclusief' optreden zou zijn geweest. De jaren erna is de afspraak blijven staan dat ze mochten headliner, maar is het exclusieve eraf gegaan. En dan heb je natuurlijk nog de band tussen Lowlands en the Opposites. Ach ja
 
  • Leuk
Waarderingen: djessnl en eva84

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.287
6.478
Of je kunt als festival voor wat meer bewustwording zorgen tegen dit gedrag (en misschien ook voor de lui die het zelf niet eens door hebben dat ze het doen), en andere festivalgangers aanmoedigen om maar even op een lieve manier te vragen of ze even stil kunnen zijn. Als je dit bijvoorbeeld voor de show aan tijdens het wachten af en toe op de schermen laat zien kan het misschien wel een effect hebben. Een beetje zoals die campagne op DTRH om mensen aan te spreken op overschrijdend gedrag, of slachtoffers ervan te vragen of het ok met ze gaat. Niet dat ik deze twee problemen met elkaar wil vergelijken aangezien het verschil in de ernst ervan.
Ik heb er vaak wel last van, de groepjes die zich naar voren wurmen of het praatvolk. Maar tijdens mijn top 15 die ik hier op Lowlands heb gezien toch niet. Raar dat die beleving van publiek zo kan verschillen.
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in cijfertjes: ik hoorde dat Lowlands een omzet heeft gedraaid van 35 miljoen, waarvan ze normaal gezien ongeveer 5% overhouden. De duurste act die dit jaar geboekt werd zou 1 miljoen gekost hebben. Dat zal Arctic Monkeys wel zijn, denk ik dan?
Die 1 miljoen zal dat niet Stromae geweest zijn?
 

Kimkem123

Nieuw lid
23 aug 2022
1
0
Iemand Aurora gezien? Binnenkort wel tickets voor ze in Paradiso maar weet niet niet of ik daar perse heen wil/ga.

Heb zelf vooral donderdag en vrijdag nog wel aardig wat FOMO gehad en op het punt gestaan om nog een ticket voor 200piek van ticketswap te kopen, maar het paste echt net niet helemaal in mn (werk)planning.

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat die oude Bravo vroeger ook zo vol stond als dat deze nieuwe al jaren staat op vrijdag/zaterdag.
Ik vond het een mooie show iig van Aurora
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
566
167
Ik snap nooit zo goed dat men zegt dat "het publiek veranderd". Ja dat is zo, maar het komt in feite ook omdat het festivak veranderd en dat komt niet eens zozeer door de geboekte acts/bands (alhoewel, deels wel). Met name de buzz die wordt geschept rondom festivals is toch anders aan het worden, mensen wíllen erbij zijn, willen dansen, nachten doorhalen, feesten, etc. De nadruk komt (al is dit bij Lowlands ook juist 1 van hun krachten) steeds meer te liggen op alles wat er naast de muziek nog is, en dat zorgt imo voor een veel breder publiek, maar ik weet niet of dat zo slecht is. Bij acts als The Murder Capital of Yves Tumor (lees: subjectief gezien zeer sterke acts) zul je 'dat' soort publiek niet snel zien.

Tenslotte is het natuurlijk niet goed te praten dat steeds meer lui door de muziek heen lullen, naar voren gaan in treintjes 1 minuut voor het optreden of te weinig aandacht schenken aan de act. Dat is een tendens die ik inderdaad op meer plekken zie, en daar moet een oplossing voor komen, die heb ik alleen niet. Ik zie in ieder geval wel dat het publiek heel snel verveeld raakt, en dan afleiding gaat zoeken. Dat is denk ik een probleem dat verder gaat dan alleen de festivals.

Zo.
Ben t met je eens dat t zowel de programmering als de verveling bij sommigen is wat t praatpubliek veroorzaakt. Denk dat als lowlands een bks achtige line up presenteert t al minder zou zijn (al ben ik nooit op bks geweest dus weet niet of t probleem hier ook speelt). Aan de andere kant, op werchter bij metallica waren t echt de mensen die speciaal voor metallica kwamen die tijdens nothing else matters zich nog even naar voren willen wurmen of iemand bij de keel grijpen omdat diegene te dicht bij z'n vriendin stond. Heel irritant en weinig aan te doen, soms heb je gewoon wat rotte appels ertussen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.506
10.827
Iemand Aurora gezien? Binnenkort wel tickets voor ze in Paradiso maar weet niet niet of ik daar perse heen wil/ga.

Heb zelf vooral donderdag en vrijdag nog wel aardig wat FOMO gehad en op het punt gestaan om nog een ticket voor 200piek van ticketswap te kopen, maar het paste echt net niet helemaal in mn (werk)planning.

Ik kan mij trouwens niet herinneren dat die oude Bravo vroeger ook zo vol stond als dat deze nieuwe al jaren staat op vrijdag/zaterdag.
Op Øya overtuigde ze me wel, terwijl ik niks met d'r muziek heb. Komt misschien ook omdat dat een headlinershow was.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken