Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
668
595
Verslagje van wat ik gezien heb dit weekend:

De drukke vrijdag begonnen met Wet Leg, een lekkere opener en maar goed dat ze naar de Heineken zijn verplaatst want die stond bomvol. Vervolgens naar de X-Ray voor Joe and the Shitboys. Droge punk en heerlijk vooraan gestaan in de mosh! Daarna nog een half uurtje gezien van FKJ, die show zeg er prima uit maar stond wat te ver om te het echt goed mee te krijgen. Daarna met The Murder Capital het hoogtepunt van de dag gezien, wat een geweldige band. Ik had ze al 3x gezien, maar de muziek grijpt je iedere keer weer.
Vervolgens naar Parquet Courts in de India. Ik had ze in mei nog in Paradiso gezien, en achteraf had ik dan toch liever Jungle gezien in de tent ernaast. De show was leuk, maar niet meer dan dat. Daarna snel naar de Alpha voor Liam Gallagher en hoewel ik er erg naar uitkeek viel het toch wel tegen. Niet dat het slecht was of dat het aan Liam zelf lag, maar de Alpha was redelijk matig gevuld en achterin kreeg je de sfeer van het meezingen ook niet echt mee. Toch maar weg gegaan en Zwangere Guy gezien, dit was uiteindelijk een goede afsluiter van de dag.

Zaterdag wat laat uit de tent en Altin Gun geskipt omdat ik ze ook al op BKS had gezien. Goldband was de volgende op de planning en dit was super! Lekker meezingen op de foute muziek en de sfeer was top, zelfs ver op de heuvels. The Kooks had ik weinig hoge verwachtingen van, maar ze deden het toch heel leuk! Togo All Stars was ook erg gezellig in de Lima maar het hoogtepunt was bij Fred Again in de Heineken. Ik kon gelukkig nog net in de propvolle tent, maar van helemaal achterin heel erg genoten van de show! Vervolgens op tijd naar de Arctic Monkeys en een mooie plek kunnen scoren. Ik vond het een vermakelijke en strakke rockshow, erg genoten ondanks de wat slechte recensies. Wat mij betreft kon alleen de setlist iets beter, maar al met al vond ik het veel beter dan anderen.

Zondag zou beginnen met het NNO, maar heb ik een post hierboven al beschreven wat ik van deze blunder vind. Als vervanger maar even in de snikhete Juliet geweest. De zondagmiddag was niet echt heel boeiend, en uiteindelijk bij Geese pas mijn eerste echte optreden. Prima showtje en rustig genoten van de muziek met een biertje in m'n hand. Vervolgens met achter elkaar Yard Act en Shame in de India kwam de zondag los! Yard Act nog nooit gezien en genoten van de droge lyrics en frontman, Shame al eerder gezien en heerlijk gemosht! Twee top optredens!
Wel iets eerder weg gegaan om Slowthai te zien en dit was geen slechte keus, ik hou heel van zijn energie op het podium en z'n nummers. Een mooie afsluiter van het weekend.

In de nachten vooral overal en nergens geweest tussen de Hacienda, India en Bravo. Four Tet was hierbij het hoogtepunt, wat een geweldige DJ en producer is het toch.

Mijn 9e Lowlands was vooral top vanwege de gezelligheid met de groep en omdat het de eerste was in 3 jaar. De line up viel wel tegen en als rockliefhebber heb je op LL toch steeds meer het gevoel niet echt prioriteit te hebben. Ik hoop dat Lowlands niet teveel een festival wordt puur voor het feesten, maar de focus vooral legt op een goed dagprogramma.

De plus en minpunten nog even:

+ De nieuwe brug, wat een verademing
+ Lowlands blijft gewoon het leukste festival

- Sfeer vond ik wat minder dan vorige jaren, teveel feestpubliek dat niet verder komt dan de Alpha overdag en Bravo in de nacht, te weinig echte liefhebbers van muziek.
- De prijzen en kleinere biertjes
- De rij voor de bandjes en terug bij de parkeerplaats blijft beide dramatisch, dit moet toch beter kunnen?
- Nieuwe India is overdag wat sfeerloos en minder intiem, s'nachts dan wel weer gaaf (mogen de India en Heineken niet gewoon geel en rood ofzo, maakt het een stuk gezelliger!)
- Line up was voor mij karig, maar volgend jaar kan zomaar weer top zijn

Ondanks dat dit niet de beste LL editie was kijk ik wel weer uit naar volgend jaar :)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Een fantastisch Lowlands gehad.

Donderdag begon met lang wachten. File met de auto viel mee, maar de camping rij was een dikke 2 en een half uur wachten en rustig naar voren schuifelen. Eindelijk door de poort en op naar de camping. Wat een drukte! overal vol. We wouden graag een plekje op camping 1 dus richting daar vertrokken. Na een tijdje in de hitte gelopen aan wat mensen gevraagd om de spullen bij hun achter te laten en enkel met tent op pad te gaan. Half uur gezocht, niks. Dan toch maar naar camping 0? Terug naar onze spullen en er was bij die mensen net plek gekomen omdat mensen hun tenten naar vrienden hadden verplaatst. Mooi daarbij kunnen staan en meteen al goed contact met de buren. Dit is alleen maar beter geworden door elke ochtend samen te ontbijten, biertjes samen te doen en ook veel op het terrein samen opgetrokken. Ik heb weer nieuwe festivalvrienden waar ik volgend jaar bij ga staan. Beste buren ooit!!!!

Do
Donderdag lekker wat wezen dansen op de silent disco. Eerste blauwe plek opgelopen met een pitje op RATM. Nog een tijdje staan dansen met @RubenFrusciante en andere leden van Festileaks!

Vr
Prins S. en de Geit (9,5)
Wat een drukte en wat een hitte. Ik was zelf al behoorlijk gehypet dus een half uur van te voren aanwezig. Toen puilde de tent al uit. En we kregen precies waarvoor we kwamen. Een feest met emotionele lading. Alles klopte, van de geiten op de schermen tot het publiek. Ik heb gezweet op plekken waarvan ik niet wist dat ik ze had. Op Kinderboerderij werden we een groot collectief en op het drieluik Rood Staan, Hard Gaan, Bring Back The Duck en Kan Je Niet Maken was de X-ray een gekkenbende en moshpit. Wat een heerlijke opener vaan het festival.
Wet Leg (6) Nog een klein stukje (vanaf Ur Mum) kunnen zien van buiten de tent. Ik was nog steeds buiten adem dus heb vanaf een afstandje gekeken. Tent puilde ook al uit hier. Wat ik ervan hoorde was prima.
FKJ (8) In de zijkant van de Bravo met ogen dicht staan genieten en me in vervoering laten brengen. Veel naar geluisterd de laatste tijd en de show sloot aan op wat ik ervan verwachte.
Balthazar (6) Met een lekker bakje ramen nog een groot gedeelte van Balthazar mee gepikt. Al vaker gezien natuurlijk en ze waren weer net zo goed als ze altijd zijn.
The Murder Capital (7,5) Post-punk ala Fontaines D.C. Deze show pakte me echter een stuk meer. Opzwepend, beklemmend, duister, stuwend. Goed van genoten met een mooie plek vooraan.
Parquet Courts (7) Het begon heel moeilijk. Ze zaten te klooien met versterkers en het leek of ze hun best deden het een zo moeilijk mogelijke bevalling voor het publiek te maken. Was voor mij geen probleem, want wat ze deden klonk wel gewoon erg goed. Het was alleen niet toegankelijk. Tot ze ineens vanuit het niks een funky riffje speelden en het publiek meteen als donderslag bij heldere hemel los ging. Dat hebben ze een paar nummers op rij vol gehouden met als hoogtepunt natuurlijk Wide Awake. Aan het einde sloten ze weer af met ontoegankelijke muziek. Lekker!
Liam Gallagher (4) 1 punt voor met het publiek Wonderwall zingen, 1 punt voor het goed gespeelde Champagne Supernova, 1 punt omdat hij goed bij stem was en het laatste punt omdat hij meer dan 10 minuten met een tamboerijn in zijn mond stond en alleen met 2 sambaballen aan het schudden was. Voor de rest miste ik bezieling en was het een teleurstelling die ik voor de liedjes en door de regen wel tot het einde heb afgekeken.
Sam Fender (8) Iets later aangeschoven bij Sam Fender maar er was zat ruimte. Ik sta nog steeds dubbel qua gevoel voor deze gast. Mooie muziek, goede show, maar het gemak waarmee hij shows afzegt vond ik een beetje wrang. Maar zoals gezegd, hij speelde echt heel goed en met mooie muziek.
Go_A (8,5) Net buiten de Lima aan de achterkant met een plekje waarop ik alles mooi kon zien. Feest vanaf minuut een. Folklore stijl die ik heel goed kan hebben. Ja, het leek een beetje op elkaar allemaal , maar ik vond de stijl zo uniek dat ik me hier niet aan heb geërgerd.

Bij Hang Youth na 2 liedjes weg gegaan. Toen had ik mijn taks bereikt qua het woord kanker. Prima dat ze willen en laat ze er lekker mee doorgaan, het is gewoon niet iets waar ik lekker op ga. Ik heb zelf geen last gehad van de regen, want stond toen bij optredens in tenten. Verder nog lekker gedanst in de India en Adonis die avond voor ik rond een uurtje of 4 mijn tentje opzocht.

Za
Nana Adjoa (9)
Besloten om wakker te worden bij Nana Adjoa was een perfecte keuze. De liedjes zijn heerlijk mellow, maar toch gebeurt er muzikaal zoveel dat je geen moment verveelt. Ontzettend sympathiek optreden met een steengoede band. Hier wil ik naar een zaalshow van!
Goldband (9) Samen met alle buren helemaal uit onze plaat gegaan. Plekje achter in de Alpha, maar overal was feest. Muzikaal ook een aantal prima liedjes.
Biig Piig (2) Was vooral hysterisch en dat ging ten koste van alles. Snel bij weg gegaan.
Togo All Stars (6,5) Was leuk en gezellig, maar ik had niet de spanningsboog voor het hele optreden. Wel lekker gedanst.
Declan McKenna (9,5) Onverwacht hoogtepunt. Stond ook eigenlijk niet echt op mijn lijstje maar met een vriend meegegaan. Mooi plekje vooraan gehad en ik kende meer dan ik dacht. Een beetje no nonsens rock show waarvan de sfeer er helemaal in zaat en zelfs nog een bescheiden leuk pitje op het einde.
Pendulum (live) (10) Ik ben pas halverwege dit optreden binnen gelopen, maar dit was wel een van de leukste half uren van het festival. Meteen buren kunnen vinden en keihard los kunnen gaan. Ik denk niet dat ik ergens zo hard aan het dansen ben gegaan als dit halfuur, heerlijk!
Chanel Tres (7) Ik kende dit van tevoren niet. Een soort electro hiphop met dansers. Was wel vet.

Arctic Monkeys heel bewust overgeslagen en als ik alle verhalen hoor is dat de goede keuze geweest. Festileaks meeting bezocht en op de foto gegaan. Leuk om weer wat bekende gezichten van eerdere meetings te zien en wat bijgepraat. Ook nog andere forumleden ontmoet @royke , @Pompompidom @Moniek en misschien nog wat anderen die ik nu vergeet (sorry 🙈). Mee gedaan aan de wetenschaps quiz met als hoogtepunt Thierry de technicus die elke als hij opkwam een staande ovatie kreeg en luid werd toegezongen. Ook een klein stukje Fred Again.. meegepakt, maar ik vind die muziek niks. Was vast vet als je er wel into bent, maar ik pas. Ik ben nog wel naar de Studio 666 film geweest. Slechte film, maar door sfeer in de tent en Foo Fighters toch afgekeken. Prima vermaakt. Daarna nog lekker dansen in de X-Ray.

Zo
Froukje (7,5)
Prima show, maar ik was brak van de weinige slaap. Ik denk dat dit de reden was dat ik het wat minder dan normaal vond. Ik vond haar ook wat minder zingen, maar met zo'n uitgebreid festival schema en omdat ze nog net is begonnen vergeef ik dat haar.
Gayle (7,5) Verassend goed. Vanwege het afzeggen van NNO hier maar naar de hele show geweest. Geen spijt van. Was redelijk rustig. Ze is een typisch Amerikaans jong meisje (18, is ook wel erg jong voor een wereldtournee met 1 grote hit) dat het allemaal spannend vind en drugs, sex en drank heel spannend vindt en dergelijke. Maar ze was wel heel enthousiast en kon echt goed zingen. Door het jeugdige enthousiasme kreeg ze het publiek ook lekker mee. Beter dan verwacht dus. En, ABCDE Fuck You!
Tash Sultana (6) Lekker op de heuvel gezeten en genoten van de mooie muziek, tot ik begin te knikkebollen. Na driekwart ongeveer richting de tent gegaan om te eten en even een powernapje te doen.
Mdou Moctar (9) Sympathieke frontman die het publiek behoorlijk goed wist op te zwepen met fantastisch gitaarspel. Was erg goed!
Dadi Freyr (8,5) Droge humor, leuke vrolijke muziek, fijn dansen. Prefecte festivalact.
Stromae (10) Super vet, echt geweldig. Wat een schermen, wat een lichten, wat een performance. Geluid was vanaf het begin spot-on, zang was perfect, er was een twerkende robothond, eigenlijk klopte gewoon alles. Jammer dat ik in het linker voorvak in de achterkant in het midden verdrukt werd, maar dat mocht gelukkig de pret niet drukken.

Nog gedanst in de India en een klein uur Noisa meegemaakt, maar het lichaam was op een gegeven moment op.

Lowlands was fantastisch. Mede door de fantastische mensen die ik heb leren kennen. Maar de sfeer daar is ongelofelijk fijn. Ik heb geen agressie oid in welke vorm dan ook meegemaakt. Ook geen tot weinig last van kletsende mensen bij optreden. De drukte viel mij mee op het terrein. Ik kon me makkelijk van tent naar tent verplaatsen. Bij sommige optredens was het druk, maar meestal is een beetje op tijd komen goed genoeg voor een leuke plek. Bij de barren nooit lang gestaan (je moet natuurlijk ook niet naar de drukste bar gaan). Wel lange rijen voor de wc's gezien. Zelf als man geen last van gehad, maar dat moeten ze wel beter aanpakken. Ook het grote oponthoud bij de ingang de eerste dag had beter gemoeten en de drukte op de camping was dit jaar ook dramatischer dan andere jaren. Muntprijs was stevig, maar in vergelijking bij Rock Werchter was het een stuk beter. Friet stoofvlees was daar 4*3,50 (14 euro) en hier 3*3,30 (9.90 euro). Dus voor mij viel het qua dat betreft mee. Kleiner bier was niet het geval bij de despo's en aan Heineken kom ik niet ;)

Volgend jaar koop ik weer blind een kaartje. Ondanks dat ik op andere festivals meerdere goede shows heb gezien die me langer bij blijven, heb ik van Lowlands weer het meest genoten.

Afsluiten met mijn top 15:
1. Stromae
2. Pendulum (live)
3. Prins S en de Geit
4. Declan McKenna
5. Nana Adjoa
6. Mdou Moctar
7. Goldband
8. Dadi Freyr
9. Go_A
10. FKJ
11. Sam Fender
12. The Murder Capital
13. Froukje
14. Gayle
15. Parquet Courts
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Mijn eerste Lowlands dan, en ik moet toegeven ik ben toch wel een beetje verliefd op het festival geworden. De hele vibe is heel erg chill, ook al vind ik de line-up de minste van alle festivals die ik heb bezocht deze zomer.
Donderdag in de avond aangekomen, en meteen tot het gaatje gegaan bij de silent disco. Erg gezellige avond met onder andere @Brian en een mooie opening van het festival.

Vrijdag dus meteen wakker worden met een goede kater. Verder sowieso de sterkste dag van de drie. Begonnen bij de hype Wet Leg, en wat maakten ze die waar zeg. Van meerdere mensen vantevoren gehoord dat ze nog wat onwennig zijn live op het podium (wat niet raar is aangezien ze pas een paar jaar muziek maken) maar daar was gelukkig niks van te merken. Letterlijk en figuurlijk een hele hete show in de Heineken-tent. Stukje van Frenna meegekregen, die meer covers deed dan eigen werk voor m'n gevoel, gewoon niet echt best maar dat verbaast natuurlijk bijna niemand. Dubioza Kollektiv klonk van buiten de tent tijdens wat eten echt wel lekker. Het eten op Lowlands is sowieso het beste dat ik deze zomer op festivals heb gehad, met Primavera Sound als prima tweede. Wat je hier krijgt vergeleken met op Pinkpop en Rock Werchter is de kwaliteit op die laatste twee echt schandalig, en dat voor dat geld... Met diehard Balthazar fans de hele show net van buiten de Alpha gezien. Derde keer dat ik ze zag en ja deze band is gewoon altijd erg goed. Niks meer, niks minder. Altijd helemaal losgaan tijdens The Boatman en Fever is echt een wereldsong. Bij Michael Kiwanuka vooral zitten wachten in het voorvak op Liam Gallagher, want had hem op Rock Werchter al een fenomenale show zien geven. Weer erg goed, maar de vibe in de Alpha was vele malen minder dan in The Barn en ik heb dus niet zó aandachtig zitten luisteren als op Rock Werchter. En dan Liam Gallagher, toch wel dé doorslaggevende naam voor mij om naar Lowlands te gaan. Ik wilde hem deze zomer gewoon zien, zeker gezien de man echt in misschien wel de beste vorm van z'n leven verkeert. Dus helemaal vooraan recht voor het podium op nog geen 10 meter afstand van mijn held staan was toch wel bijzonder. Ontzettend blij dat hij Slide Away, één van m'n favoriete Oasis-nummers, speelde. Balen dat hij niet Everything's Electric, toch de beste van dat laatste solo-album, speelde maar ja als je dan afsluit met Wonderwall en een volledige versie van fucking Champagne Supernova (waar ik in de Ziggo Dome 2,5 jaar terug een piano versie van 4 minuten kreeg) dan maakt dat natuurlijk alles goed. Achteraf niet in de bovenste regionen van m'n favoriete shows (ik heb er dan ook wat gezien) van dit jaar en zelfs niet mijn favoriete Lowlands-optreden, maar alsnog erg blij dat ik hem zo goed in vorm heb gezien. Zowel voor als tijdens het optreden enorme hoosbuien waardoor het publiek niet tot buiten de tent kwam. Maar ja, om de sfeer mee te krijgen moet je dan aar verder naar voren gaan staan denk ik dan. Daarna gerend naar de Bravo om nog een groot deel van Sam Fender, ja hij bestaat dus, te zien. Ondanks dat hij dus echt straalbezopen was, was hij wel echt heel erg goed. En afsluiten met Seventeen Going Under, grote klasse. Dat van die stemproblemen is natuurlijk onzin, deze man is volgens mij mentaal zo instabiel/onzeker als maar kan dus ik hoop wel echt dat hij goed op zichzelf let en de mensen om hem heen ook. The Opposites geskipt om met een Festileaks-delegatie bij Go_A te staan, en damn dat was de juiste keuze. Grootste feest van het weekend. Wat een liefde heeft die band daar gevoeld in een uitpuilende Lima. Daarna nog een stuk Hang Youth meegepakt, maar dat is muzikaal natuurlijk flinterdun. Telkens 20, 30 seconden springen op überlinkse statements, waar ik opzich best goed op ga, gevolgd door wat onzin-gelul tussendoor dat langer duurt dan de nummers zelf. Maar dat een heel uur is wel erg lang dus richting het einde toch naar de camping gegaan, aangezien ik me de hele dag niet top had gevoeld door een vroeg pieken op donderdag.

Zaterdag geopend met Altin Gün. Tweede keer dat ik ze zag deze zomer maar heb het telkens na een paar nummers wel gezien. Skip dit voortaan toch maar, ondanks dat het best prima is. Dan Goldband, de headliner van de zaterdag. Mijn god wat stond dat veld vol. Alles wat je ervan verwacht, deze band is gemaakt voor dit festival lijkt het wel. Gewoon een uur lang alles meezingen en dansen/hakken. Wat gegeten en vanaf de heuvel toch maar dé hit Heat Waves bij Glass Animals gecheckt, weinig bijzonder. Met een paar mensen besloten om in het voorvak bij Bring Me The Horizon te gaan. Waar ik ze op Rock Werchter 2019 maar saai vond, was dit best een gave show. M'n schoen nog kwijtgeraakt in de moshpit, maar alsnog teruggevonden. Benieuwd naar Fred Again.. maar ik voel de hype niet zo. Niet slecht, maar mij doet het maar weinig. Dus na een dik halfuur weggegaan om in het voorvak te staan bij Oscar & the Wolf, half gedwongen door een deel van de Festileaks-delegatie. En waar ik misschien twee nummers kende vantevoren ben ik enorm fan geworden door dit optreden. Dit is echt een popshow zoals deze moet zijn. Was echt heel erg sterk, zelfs afsluiten met een nieuw nummer maakte niks uit, want wat een banger. Het deed Colombie ook erg veel, z'n eerste show in lange tijd, dus dat maakte het extra bijzonder. Ik wilde eigenlijk ook Pendulum zien, maar we hadden een plek zó vooraan dat ik toch maar ben gebleven om Arctic Monkeys van heel erg dichtbij te zien. Tuurlijk spelen ze strak, genoeg hits en wat fan-favorieten (Do me a Favour, Crying Lightning, Brianstorm) maar ik vond het erg tegenvallen. En dat ondanks ik toch echt best wel fan ben en uitkeek om ze voor de eerste keer te zien. Ik wist dat we maar twee nummers van hun beste album zouden krijgen, maar dan zóveel AM-nummers, gaaaaap. Knee Socks, Snap Out Of It en vooral I Wanna Be Yours en One For The Road vind ik toch zulke zeiknummers. Speel in plaats daarvan gewoon When The Sun Goes Down, Fluorent Adolescent of Four Stars Out of Five... Mijn broertje, beginnend concertganger, is wel erg fan dus grote kans dat ik met hem alsnog een eventuele Ziggo Dome-show bezoek maar ik mag toch hopen dat ze dan wat meer van hun debuut spelen, want met deze setlist (en dan heb ik het niet over nummers als Potion Approaching) hoef ik ze echt niet meer te zien. Dat ze, behalve de drummer, als een stel zoutzakken op het podium staan helpt natuurlijk niet mee. Ach, afsluiten met I Bet You Look Good On The Dancefloor en R U Mine is natuurlijk wel heerlijk. Daarna ontzettend zat in de Armadillo geworden en lag weer veel te laat in m'n tent.

Zondag dan, ik was trots op mezelf dat ik op tijd was op het terrein voor Froukje. Nog zo'n mega tegenvaller. Net als Goldband vind ik haar gewoon bijna synoniem met Lowlands, maar het feit dat ik haar op Pinkpop beter vond zegt genoeg. Ik had een speciale show verwacht, maar daar kwam niks van terecht. Tuurlijk heeft ze een paar echt goede nummers en is het heerlijk dansen op een aantal daarvan, maar ik vind haar live ook gewoon echt niet heel goed. Ze zingt enorm vlak, zorgt ook niet voor dermate interactie. Lame, gewoon lame. Alles wat Goldband wél heeft wat het bijzonder maakt, heeft Froukje niet. Leukste moment was toen S10 meedeed. Daarna terug gegaan naar de camping met Festileaks-groep om vervolgens veel en veel te drinken voor we aankomen bij Caribou. Begin was leuk, maar gewoon niet mijn act dit dus halverwege naar FEVER 333 gegaan. Daar een uur lang lopen beuken en headbangen met nog twee anderen, blijft toch een heerlijke energie hebben deze band. Hierna kickte al die cocktails dus in en heb ik in m'n eentje een uur lang in hogere sferen gestaan bij James Blake. Heb het optreden wel meegekregen, en voelde heel intens, maar mijn god wat was ik weg. Daarna naar m'n tent teruggegaan om mezelf fysiek en mentaal op te laden om nog één keer alles te kunne geven bij Yves Tumor. Nog even een stuk kunnen meepakken van Slowthai en dit klonk toch ook wel erg goed. Ga ik volgende keer zeker helemaal checken. Naar Yves Tumor dus. Man, man, man wat was dit vet. Die introgeluiden alleen al, zou net zo goed een instrumentale Nine Inch Nails-track kunnen zijn. Nog geen tien minuten voor aanvang denk ik dat er 20 mensen in de India stonden, maar uiteindelijk was er toch wel wat volk. Yves Tumor was in het begin wat onwennig (misschien teleurgesteld door de opkomst) maar hen gaf zich helemaal over na een tijdje. Het publiek was dedicated en Yves deed er alles aan om ons erbij te betrekken. Hele bijzondere show met precies de juiste setlist. Echt heel sterk en enorm blij dat dit mijn afsluiter was van Lowlands 2022. Want ben uiteindelijk nog wel gesprint naar Stromae om, hypocriet, toch nog even te dansen bij Alors on Danse, weinig nummers waar ik zo uitzinnig van wordt, maar dit was een één op één copycat van die AFAS-show in februari (die ik al niet zó geweldig vond, want vind Multitudine echt een mega saai album met als enige uitschieters Santé en L'enfer!!!). Mensen keken me ook aan van "hoe weet deze dude al de dansmoves van Stromae voordat hij ze doet?", nou omdat elke beweging, elke bindtekst exact hetzelfde was. Maar goed, buiten dat ik heel blij ben dat ik het heb geskipt voor die bijzondere show van Yves Tumor, kan ik er weinig over zeggen, het zal vast wel goed zijn geweest. Niet persé een act die je twee keer hoeft te zien wat mij betreft al was ik er, again hypocriet, waarschijnlijk toch wel heengegaan als het niet clashte met Yves Tumor.

Al met al een mooi weekend en een erg fijn festival dus. Nu ontiegelijk ziek met 40 graden koorts, maar dat hoort er denk ik wel een beetje bij. Het sowieso waard en ook wel een beetje verdiend na zon uitgebreide festivalzomer, dus ontzettend blij dat dit nu gebeurt en niet tijdens de festivalzomer.

Top10 dan:
1. Yves Tumor *****
2. Liam Gallagher ****1/2
3. Oscar & the Wolf ****1/2
4. Sam Fender ****1/2
5. Go_A ****
6. Goldband ****
7. Wet Leg ****
8. Balthazar ****
9. James Blake ***1/2
10. FEVER 333 ***1/2
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Wiens schuld het ook was (Organisatie Lowlands of van Stromae), het is toch gewoon een blunder dat dit is gebeurd? Er staan 160 man op het podium die dagenlang repeteren en uitkijken naar deze show. Het was gewoon een grote logistieke blunder en qua planning moet alles gewoon 100 procent kloppen bij zoiets, het feit dat de Alpha dan niet zo vol staat heeft daar weinig mee te maken.
Ik wilde eindelijk een keer het orkest wel eens zien op Lowlands, dus persoonlijk was het ook extra zuur. Maar goed, volgend jaar een nieuwe kans
Nu boeit dit onderwerp me niet erg veel maar Lowlands is toch juist de énige partij die hier wat aan kon doen? Dit soort problemen hoor je in de pre-productie te tackelen. Je weet met welke productie Stromae komt en je weet wat het orkest nodig heeft van tevoren, dat is geen verrassing die ochtend.
De beste stuurlui staan aan wal. Natuurlijk weten ze wat er nodig is. Het gaat bijna 30 jaar probleemloos goed. Soms is er ook gewoon iets als “pech” of “tegenslag”. En nu gaat iedereen net doen alsof een Orkest veel belangrijker is dan de headliner wat natuurlijk niet zo is. En het orkest staat om de zoveel jaar op Lowlands en is vrijwel het enige major festival van de EU waar dit soort orkesten uberhaupt mogelijk zijn. En ja zonder voor die 100 nogwat orkestleden. Maar anders had je tienduizendend Sromae fans te kort gedaan door ze neer te zetten met een karige productie.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
Dus na een dik halfuur weggegaan om in het voorvak te staan bij Oscar & the Wolf, half gedwongen door een deel van de Festileaks-delegatie.
Haha, ik wis precies wie dit was. Ze probeerde mij ook te overtuigen maar dat is niet gelukt ;)

Goed om te lezen dat jet het mooi hebt gehad. Zo zag het de keren dat ik je tegen kwam ook zeker uit!
 
  • Confetti
Waarderingen: RubenFrusciante

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
De beste stuurlui staan aan wal. Natuurlijk weten ze wat er nodig is. Het gaat bijna 30 jaar probleemloos goed. Soms is er ook gewoon iets als “pech” of “tegenslag”. En nu gaat iedereen net doen alsof een Orkest veel belangrijker is dan de headliner wat natuurlijk niet zo is. En het orkest staat om de zoveel jaar op Lowlands en is vrijwel het enige major festival van de EU waar dit soort orkesten uberhaupt mogelijk zijn. En ja zonder voor die 100 nogwat orkestleden. Maar anders had je tienduizendend Sromae fans te kort gedaan door ze neer te zetten met een karige productie.
Helemaal mee eens. Natuurlijk is het lullig voor zoveel mensen en echt niemand had dit gewild. Maar de afweging productie door laten gaan voor de headliner of de opener is natuurlijk een gemakkelijke. Ik ga er van uit dat de organisatie er alles aan doet om dit goed te maken, dat zijn ze natuurlijk wel aan hun stand verplicht.
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
535
181
Weer genoten van LL. Mijn uitschieters waren Goldband',Tash Sultana, Murder Capital,Nu Genea,Lathums,Fever333. Voor de rest valt het mij op dat er steeds meer Snuivende Konijnen rondlopen.Dit is mij na 21 jaar LL nog nooit zo erg opgevallen als nu. Bij mijn idee was het toen meer van af en toe een blowtje. Hoop niet dat dit de overhand gaat krijgen.
Heb meer moeite met mensen die naast mij staan te blowen/roken dan mensen die naast me een puntje wegsnuiven.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Zo ook weer in het land der levenden.
Wat een geweldig weekend heb ik gehad, die groepsplek was top ! Alleen wel een eind lopen zeg, maar goed die paar stappen extra maakte ook niks uit.
Vond de drukte verder eigenlijk wel meevallen, heb nooit echt ergens moeten wachten ofzo. Ja natuurlijk bij de populaire artiesten was het druk, maar dat is in de andere jaren niet anders geweest. (Was mijn 14e keer) . Alleen bij Ki/Ki was het echt heel erg druk, maar goed dat nam ik dan maar voor lief.
Drukte bij het weggaan precies hetzelfde als altijd, wij liepen om 08:00 weg vanaf de camping en was mooi 12:00 uur thuis. Helemaal lekker dus :-D
Vond de line up, van tevoren een beetje tegenvallen, maar eigenlijk viel het 't weekend wel mee.
Pendulum, Prins S & de geit, Goldband, Eefje, Aurora & Koffee waren echt heel goed. Valt me trouwens op dat bijna niemand haar hier noemt.
Vond the kooks echt supersaai.
Merk wel dat ik het de nachten wat zwaarder had als vorige edities, maar hey ben dan ook geen 18 meer ;-)
Verder echt goede vibe, leuke mensen ontmoet en heerlijk gegeten. En die prijzen, achja toen ik net op me rekening keek vond ik het nog best meevallen wat ik uiteindelijk heb uitgegeven.
 

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
231
227
Weer genoten van LL. Mijn uitschieters waren Goldband',Tash Sultana, Murder Capital,Nu Genea,Lathums,Fever333. Voor de rest valt het mij op dat er steeds meer Snuivende Konijnen rondlopen.Dit is mij na 21 jaar LL nog nooit zo erg opgevallen als nu. Bij mijn idee was het toen meer van af en toe een blowtje. Hoop niet dat dit de overhand gaat krijgen.
Ach. Zelf ook een klein snuifje genoten, met de nadruk op klein omdat ik liever lam dan doorgesnoven ben op Lowlands. Maar ik denk dat dit heel simpel te duiden valt: 80% van Amsterdam komt naar LL en 80% van Amsterdam zit aan de sos.

Voeg daar nog een ''COKE IN DE UITVERKOOP'' op de mainstage aan toe (fucking vet hahaha, Mula B legend) en je bent er.
 

djessnl

Randprogramma
16 mrt 2018
231
227
Klein addendum:

Ik hoor veel mensen over asociaal volk. Zit zeker wat in. Maar ik denk dat 3 dingen hierin belangrijk zijn:

1. De eerste Lowlands en voor mij een van de eerste festivals dit jaar (alleen Paaspop ook gepakt, geopend en afgesloten dus dat seizoen.) Dat is gewoon weer ontzettend wennen denk ik ook. Ik vond het ook veeeel drukker voelen dan normaal en ben ook echt mega gesloopt terwijl ik denk ik nog nooit zoveel nachtrust op een LL heb gepakt.

2. Zet 50 man in een kamer en er zitten gegarandeerd 5 aso's tussen. Doe dit x1000 en dan krijg je dus dit. Vooral met een steeds breder, diverser en daardoor 'toegankelijkere' lineup.

3. Zelf je bek opentrekken helpt ook. Als iemand door je heen beukt terwijl je al 20 minuten staat te wachten of iemand gooit een biertje over je heen, zeg er wat van. Vaak krijg je een excuus, een geldige reden, een muntje of whatever. Je weet niet altijd wat iemands intentie zijn, vaak valt het allemaal best mee maar komt het vooral bot en lomp over.

Groetjes x

EDIT: Ohja, Bravo toptent, superaccessible. Je moet soms ook een beetje door de menigte heen 'beuken' om een chill plekje te vinden. Iemand anders zei het ookal, in het midden en ook vooraan is vaak echt nog best wel plek. Is allemaal massa psychologie. Iedereen ziet het uitpuilen aan de achterkant en denkt ''ja godver laat maar'' maar even 2-3 minuten erdoorheen en je hebt alle dansruimte die je kan wensen of staat oog in oog met je favoriete artiest. En ook daar zijn uitzonderingen voor: Bij de Alpha met een headliner is dat natuurlijk anders, en als je met 8 man bent ipv 2 moet je dat ook niet doen want dat is gewoon naar en aso.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

JazzyJazz

Playlistbediener
9 aug 2017
34
63
Zo, langzaam weer een beetje aan het bijkomen. En heerlijk nagenieten met artikelen, de eerste shows die online staan en natuurlijk ook jullie recensies.
Ik heb weer onwijs genoten en een aantal steengoede optredens gezien van acts die ik al eerder gezien had (o.a. Goldband, Oscar & The Wolf, Eefje de Visser) en nieuwe acts gezien waar ik erg naar uitkeek en die niet teleurstelden (o.a. Sevdaliza (persoonlijke nr 1), Zwangere Guy, Prins S, Pendulum (incl Voodoo People) en Rufus du Sol (wat een zieke lichtshow!)).
Het nachtprogramma kon me, op Noisia na (kon m'n shirt letterlijk uitwringen van het zweet) niet echt boeien. Toch wel veel van hetzelfde als andere jaren, misschien ook beetje verzadigd met alle dj's na alle festivals dit jaar.

Grootste ergernis dit jaar waren de, zoals ik ze noem, Amsterdammers die niet uit Amsterdam komen. Ik werd af en toe echt schijtziek van de hippe groepen 30'ers die het normaal vinden om bij concerten te laat aan te komen en zich met 10 man naar voor te beuken (en dan vervolgens als een stel zombies te staan of meer naar elkaar schreeuwen dan het optreden zien). En dan ook niet even vragen of je er langs mag, maar gewoon iedereen omver lopen. Zo verschrikkelijk asociaal en gebeurd naar mijn idee steeds meer. Als je iets wil zien, kom dan gewoon op tijd. Ik sta ook minstens een half uur van te voren bij acts die ik heel graag wil zien. Anders gewoon accepteren dat je buiten staat. (zo, dat moest er even uit)

Het allermooiste was dat het mijn eerste Lowlands was met m'n nieuwe vriendin en dat we samen van donderdagmiddag tot zondag diep in de nacht er alles uitgehaald hebben en alleen maar van oor tot oor gestraald hebben van de optredens, de gezelligheid en elkaar (en zelfs samen zitten janken bij de sing-a-long van 'Het is een nacht':ROFLMAO:).
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.023
Klein addendum:

Ik hoor veel mensen over asociaal volk. Zit zeker wat in. Maar ik denk dat 3 dingen hierin belangrijk zijn:

1. De eerste Lowlands en voor mij een van de eerste festivals dit jaar (alleen Paaspop ook gepakt, geopend en afgesloten dus dat seizoen.) Dat is gewoon weer ontzettend wennen denk ik ook. Ik vond het ook veeeel drukker voelen dan normaal en ben ook echt mega gesloopt terwijl ik denk ik nog nooit zoveel nachtrust op een LL heb gepakt.

2. Zet 50 man in een kamer en er zitten gegarandeerd 5 aso's tussen. Doe dit x1000 en dan krijg je dus dit. Vooral met een steeds breder, diverser en daardoor 'toegankelijkere' lineup.

3. Zelf je bek opentrekken helpt ook. Als iemand door je heen beukt terwijl je al 20 minuten staat te wachten of iemand gooit een biertje over je heen, zeg er wat van. Vaak krijg je een excuus, een geldige reden, een muntje of whatever. Je weet niet altijd wat iemands intentie zijn, vaak valt het allemaal best mee maar komt het vooral bot en lomp over.

Groetjes x

EDIT: Ohja, Bravo toptent, superaccessible. Je moet soms ook een beetje door de menigte heen 'beuken' om een chill plekje te vinden. Iemand anders zei het ookal, in het midden en ook vooraan is vaak echt nog best wel plek. Is allemaal massa psychologie. Iedereen ziet het uitpuilen aan de achterkant en denkt ''ja godver laat maar'' maar even 2-3 minuten erdoorheen en je hebt alle dansruimte die je kan wensen of staat oog in oog met je favoriete artiest. En ook daar zijn uitzonderingen voor: Bij de Alpha met een headliner is dat natuurlijk anders, en als je met 8 man bent ipv 2 moet je dat ook niet doen want dat is gewoon naar en aso.
Je bent veel te positief ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: elo en djessnl

AudioWout

Playlistbediener
11 aug 2022
22
34
Wat betreft aankomst en vertrektijden: ik heb dit jaar voor het eerst op de Glamping gestaan (haters gonna hate) en het grote voordeel was toch wel echt geen enkele rij of file te hebben gehad. Op donderdag aangekomen om 14:00 en op zondag 23:30 vertrokken (dat wel).
Daarnaast is het gewoon net wat prettiger slapen zo'n relaxed bed, je auto staat zo ongeveer naast de tent en het was lekker rustig. Zeker als je gezondheid niet helemaal meewerkt en je toch maar met zn 2en bent.. Daarnaast is het model van de Glamcamp een goede manier om van de dertigers/veertiger/vijftigers met een goede portemonnee extra centen af te troggelen om zo de rest van het festival wat goedkoper (lees: toegankelijker) te houden.

Ik heb ook nog wat mensen gesproken die op de Eurocamp stonden, ook zeer prijzig en geen festivalgevoel, maar wel goed slapen, geen rijen en aankomst en vertrek natuurlijk een stuk soepeler.
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
567
167
Zo, lekker weekendje weer. Goed genoten en erg gezellig gehad met de groep waarmee ik was maar de line up mistte toch wat wauw momenten.

Donderdag lekker op m'n dooie gemak met ov naar t terrein. Paar vrienden van me hadden alle tenten sochtends vroeg meegenomen om een gezellige spot op camping 1 te securen en dat was goed gelukt. Aangekomen, tent stond er al, biertje open, geen stress. Het bier vloeide meteen rijkelijk dus vrijdag was ik er ook t minst aan toe van t hele weekend. De optredens die dag maakte echter veel goed! Wet leg was meteen een hoogtepunt voor mij. Eerst volgende daarna wat boeiend was voor mij was parquet courts wat een leuk sfeertje had met de regen en de lekkere nummers. Eerder hier weg gegaan voor liam gallagher. Dit was toch wel t optreden van t weekend waar ik t meest hyped voor was. Na zijn album van dit jaar ben ik voor t eerst echt de oasis bibliotheek ingedoken en best wel fan geworden in een korte tijd. Vrienden meegenomen die vooral voor wonderwall kwamen, maar ik ging meteen helemaal uit m'n plaat. Morning glory en rock 'n roll star om mee te beginnen, wauw. De show kakte helaas wel wat in bij de solo nummers, en liam was ook wat chagrijnig door t lauwe publiek vgm wat de show niet ten goede kwam. Maar ach, uiteindelijk gaan die classics er in als zoete koek. Beetje een gekke show met hoge pieken en soms wat inkakkers, maar goed genoten van z'n arrogantie en stem.
Daarna was t tijd voor t allerbeste optreden van t weekend: eefje de visser. Niet per se fan van de muziek maar dit was gewoon een retegoeie show, wat zeg ik, productie. Tot in de puntjes uitgewerkt, fantastisch.
Toen eenmaal de nacht viel ben ik lekker uit m'n plaat gegaan bij go_a, soort the prodigy meets Oekraïnse folk. Ging er erg lekker op.
Ook uit m'n plaat gegaan bij hang youth. Muzikaal niet sterk maar vind t echt een lompe parel in t Nederlandse muziek landschap die iedere aanwezige in een soort linkse hooligan verandert. Heerlijk. In de nacht nog een beetje bij de bravo gekeken, was wel lekker maar ook een volle dag gehad dus om 3 uur lekker richting de tent.

Zaterdag was voor mij dan qua optredens de minste dag. Begonnen met Altin gün en badbadnotgood, goede optredens maar t maakte me nog niet helemaal wakker. Later met een vriendin even naar biig piig geweest, leuk maar ook niet heel bijzonder. Halverwege met een groepje vertrokken naar bring me the horizon. Toch wel een van de weinig hardere acts van t weekend, waar ik er liever meer van had gezien. Iemand noemde t hier al, t festival kan beter of veel meer hardere acts boeken, of helemaal geen. Tot kort voor de start was t voorvak nog maar half gevuld wat me best verbaasde gezien deze band al best groot geworden is de laatste jaren. T werd gaandeweg wel iets voller. Dan de show, die was enorm lekker. Bmth is niet de standaard metalband waarbij gewoon keihard geragd wordt. Er is ook ruimte voor een dansende frontman (erg goed bij stem overigens voor zijn doen), ballads en danseressen, en dat werkte hier gewoon. De pits waren lekker hard en iedereen om me heen was echt aan t genieten. Wel t idee dat dit de soort hardere muziek is die later festivals gaat headlinen.
Na bmth wat rond gelopen en aanschouwd hoe achterlijk druk t was bij Fred again.... Even naar de camping gegaan om wat vrienden te ontmoeten en vervolgens naar pendulum te gaan. Verdomme, wat was dit een feest. Heb lowlands nog nooit zo massaal uit z'n plaat zien gaan. Vriend van mee waarmee ik was was na 10 min al weg omdat ie een goeie plek wou bij AM, maar ik ben lekker blijven staan en geen moment spijt van gehad. Zelfs bij t gehandicapte deck rechts achterin waar ik stond waren gewoon 3 pits naast elkaar. Echt ff een uurtje geweldig beuken.
Hierna naar AM gegaan en dit viel alles wat tegen. Geluid was niet top en de setlist kreeg me niet echt enthousiast. Vrienden opgezocht en na een half uurtje maat naar fatima yamaha gegaan. Was leuk maar niet bijzonder. Later op de avond de adonis in geweest voor t eerst. Je moet ff wachten maar dan is t echt een feest binnen dat maar niet ophoudt, geweldig! Na 2 uurtjes wat t hier wel mooi geweest en toen nog even m'n vrienden opgezocht die aan de drugs zaten. Was wel grappig ze allemaal zo te zien maar als je t zelf niet doet dan zit je toch in een heel andere vibe. Samen in de bravo lekker gedanst en hierna snachts gedoucht, wat echt een goed idee was zo zonder rij.

Zondag lekker fris wakker geworden dankzij de douche voor t slapen gaan. Tijd voor de laatste dag alweer. Wat vrienden opgezocht van buiten m'n groep waarmee ik was en hier lekker mee gepilst op t terrein met een goed optreden van arlo parks op de achtergrond. Ga hiervan nog wel een keertje naar een zaalshow om wat aandachtiger van haar te kunnen genieten.
Daarna een vriendin ontmoet om samen naar mdou moctar te gaan. Was een lekker optreden, maar dankzij enige vermoeidheid en alcohol inname was bij mij de focus wat weg. Hierna lekker gegeten en door naar shame. Al de 4e keer dat ik ze zag. Eerste keer was in 2018 in Engeland waarbij fontaines dc in t voorprogramma stond; how the tables have turned. Heel erg lekkere show weer met een leuk crowdsurfende opa. Goed sfeertje en ook de nieuwe nummers bliezen de tent op.
Hierna even terug naar de tent waar de hele groep zich verzameld had voor een grandioze cocktailavond. Alles mee in flessen t terrein op om allemaal nog even lekker te feesten voor de laatste keer. Dat gebeurde vooral bij stromae. Wat was dit een ontzettend waardige afsluiter. Mega productie en een goede bak hits maar ook zwaarmoedige nummers waarin hij zijn mentale problemen bespreekt die op veel applaus kunnen rekenen. Vind t sowieso een mooie ontwikkeling dat steeds meer artiesten open worden over hun mentale gezondheid. Heb echt t idee dat de maatschappij daar beter van wordt.
Na stromae nog even terug naar de camping om de cocktails bij te vullen en door naar noisia. Was erg tof maar ook erg warm binnen. De groep raakte wat versnipperd en uiteindelijk nog even met een vriend genoten van m'n laatste rotdog van t weekend. Daarna nog even gebeukt in de bravo, en toen was t om 4 uur wel mooi geweest. Lekker naar de tent om te pitten.

Ik heb echt een lekker weekend gehad, al ben ik t wel eens met alle comments over de drukte en t doorgesnoven publiek. Lowlands is voor mij ook meer een feestfestival dan bijvoorbeeld rock werchter waar ik dit jaar ook heen was, maar de organisatie moet er naar mijn insziens wel voor waken dat t niet te veel een feestfestval wordt. Weet niet zeker of ik nog zou gaan mocht t aandeel elektronische muziek nog veel groter worden, ik vind juist de afwisseling zo fijn. Dit is even een licht kritische noot, maar waarschijnlijk ben ik er volgend jaar toch wel weer.
 

Modderfokker

Nieuw lid
22 aug 2022
3
5
Voor een gezonde bedrijfsvoering is een marge van 5% wel weinig. Volgend jaar wordt een ticket sowieso weer duurder, €25 of €30 wordt nu al aangegeven. De bierprijs steeg dit jaar 40%, als dat zo doorgaat zit je volgend jaar zo op €4, voor een biertje. Het trucje van dit jaar om naast de prijs ook de inhoud aan te passen gaat volgend jaar niet meer lukken want kleinere bierglazen zijn er niet.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: eva84 en StevieU2

Bert

Support act
14 nov 2014
846
777
Wat betreft aankomst en vertrektijden: ik heb dit jaar voor het eerst op de Glamping gestaan (haters gonna hate) en het grote voordeel was toch wel echt geen enkele rij of file te hebben gehad. Op donderdag aangekomen om 14:00 en op zondag 23:30 vertrokken (dat wel).
Daarnaast is het gewoon net wat prettiger slapen zo'n relaxed bed, je auto staat zo ongeveer naast de tent en het was lekker rustig. Zeker als je gezondheid niet helemaal meewerkt en je toch maar met zn 2en bent.. Daarnaast is het model van de Glamcamp een goede manier om van de dertigers/veertiger/vijftigers met een goede portemonnee extra centen af te troggelen om zo de rest van het festival wat goedkoper (lees: toegankelijker) te houden.

Ik heb ook nog wat mensen gesproken die op de Eurocamp stonden, ook zeer prijzig en geen festivalgevoel, maar wel goed slapen, geen rijen en aankomst en vertrek natuurlijk een stuk soepeler.
Ik sliep voor de tweede keer op Molecaten. Goedkoper dan Eurocamp. Wel verder weg. Plus je auto staat achteraan dus ruim 20 minuten lopen vanaf de ingang.
Dat is wel een nadeel. Ben overdag wel fitter om deze door te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Gebruikers die dit onderwerp bekijken