Lowlands 2018 - Nieuws en geruchten

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.368
1.824
Kraftwerk staat in augustus overigens ook gewoon op diverse festivals. Zou ik heel erg gaaf vinden.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
De discussie een beetje aan de kantlijn gevolgd. Lowlands is aan het verschuiven richting een jonger publiek. Dus een grotere focus op hip hop/R&B lijkt me dan logisch. De conclusie trekken dat dat is omdat daar zo veel interessante ontwikkelingen zijn lijkt me dubieus. Want wat is er dan zo (ten positieve) veranderd aan de de hip hop scene? Wat voor baanbrekende muzikale verschuivingen hebben er plaatsgevonden? Het gebruik van de autotune? Rap combineren met gladde popdeuntjes? En dan tekstueel: de maatschappij kritiek van Public Enemy is ingeruild voor het egocentrisme en zelfverheerlijking van een Kanye West of het gros van de hedendaagse Nederlandse rappers. The bitches en the money, daar lijkt alles om te draaien. Vergelijk dat eens met Osdorp Posse. Ja, ik weet het: Kendrick Lamar. Maar hij is niet de regel, hij is de uitzondering (check de line-up van Woo Hah eens). Wat me verder opvalt in de discussie: de teleurstelling over het ontbreken (relatief gezien) van gitaarrock. Tja, ik denk dan; dan zit je toch ook bij het verkeerde festival? Natuurlijk is er elk jaar wel rock op Lowlands maar als dat echt je ding is en je houdt van mainstream rock dan is Rock Werchter toch een veel beter alternatief? En voor de indie rock ben je op zusje DTRH en zeker BKS gewoon beter af. Toch?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.368
1.824
Interessante post. Met je laatste opmerking heb je helemaal gelijk: voor rock moet je inderdaad niet op lowlands zijn. Ze hebben altijd een paar interessante namen en de kwantiteit is wat mij betreft voldoende. Mij zul je daarover niet horen mopperen.

Wat betreft je opmerking over hiphop: persoonlijk vind ik dat momenteel een van de interessantste muziekstromingen. Ik beweer niet dat er wereldschokkende zaken in veranderen. Maar ik merk dat ik iets in hiphop vind dat ik in rock (helaas) steeds minder vind: verrassing en energie. Ook live vind ik hiphop vaak ontzettend opzwepend. De afgelopen jaren heb ik heel veel goede hiphop gezien en gehoord van verschillende artiesten. Dus op persoonlijke titel zeg ik: ik vind op dit moment meer in hiphop dan in rock. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn :)

Het kan je smaak niet zijn, maar volgens mij zijn er genoeg hiphopartiesten die verder gaan dan bitches en money. Daarmee schets je wel een beetje een karikatuur. Ik denk ook niet dat alle rockbands diepgaande of interessante teksten schrijven.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.081
8.732
Tegenwoordig verschijnt er heel veel goede, uiteenlopende hip hop. Luister dan ook een pak meer naar dat genre dan pakweg 5 jaar geleden. Maar telkens wanneer ik hoor dat er binnen de hip hop meer vernieuwing is dan binnen andere genres, vraag ik me af of ik wel naar de juiste hiphop luister. Want veel ik ook geniet van dingen als Kendrick, Vince Staples, Tyler The Creator, Run The Jewels of Brockhampton, echt vernieuwend klinken die allemaal niet in mijn oren. Hier en daar een opvallende productiekeuze daargelaten (iets wat je in elk genre wel hoort). Lijkt me trouwens moeilijk om tegenwoordig écht radicaal te vernieuwen.

Ben er ook van overtuigd dat er tegenwoordig evenveel goede gitaarmuziek wordt gemaakt als hip hop. Maar die komt meestal niet zo opvallend aan de oppervlakte. The War On Drugs, Tame Impala, Royal Blood en Alt-J zijn zeldzamere 'nieuwere' voorbeelden van gitaar-indie die in de mainstream geraakt zijn.

Binnen 5 jaar gaat het er ook weer helemaal anders uitzien. Weet je nog toen EDM hip en fris was? Is ook alweer voorbij. :)
 

Goanna

Randprogramma
4 jan 2017
110
3
En das nou het mooie van Lowlands. T gaat van pop naar hiphop en van klassiek naar punk..... Ow ja alles wat zich er tussenin bevind, dat is er ook..... er is dus voor elk wat wils.
Over de hip hop en dansante Nederlandse bodem valt het me op dat Brainpower ineens weer overal (vooral op TV) opduikt.... die nog eeen kanshebber dit jaar :wink:
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Precies. Er wordt plenty goede en opwindende gitaarmuziek gemaakt, in alle genres. Het genre is alleen minder populair maar dat zegt niets over de kwaliteit. Vernieuwend is rock inderdaad niet meer. Alles is al wel gedaan. Zelfs in de extreme varianten (grindcore, black metal, drone) zijn de grenzen wel bereikt. Tenminste; na calculating infinity van Dillinger Escape Plan was het wel zo'n beetje op. Maar dat geldt natuurlijk ook gewoon voor genres die nu wel populair zijn. De vernieuwingen in de dance zijn toch ook marginaal? Afgelopen jaar in de Bravo ('s nachts) echt niet substantieel andere muziek gehoord dan in, pakweg, 2000. Voor hiphop geldt gewoon hetzelfde. Is ook niet erg maar laten we dan niet doen of de stilstand er alleen is binnen de sector rock terwijl de innovatie elders hoogtij viert. Want dat is gewoon onzin.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.416
1.091
Ach ja, sommige stromingen zijn dan weer in en dan weer wat minder in trek. Een aantal jaar terug was het heel veel dubstep, nu veel hip/hop. Ik denk dat er straks vanzelf weer een tegenbeweging in komt vanuit een ander genre. Metal is ook tijdje underground geweest en was toen heel populair. Overal waar je een overkill van hebt, daar heeft iedereen op een gegeven moment ook weer genoeg van.

Btw liefhebbers van TDEP, check Dead Cross. Laat die nou maar gewoon komen op LL. Dus Jeps (boeker verantwoordelijk voor dit genre) doe je best ??
 

Goanna

Randprogramma
4 jan 2017
110
3
Ach ja, sommige stromingen zijn dan weer in en dan weer wat minder in trek. Een aantal jaar terug was het heel veel dubstep, nu veel hip/hop. Ik denk dat er straks vanzelf weer een tegenbeweging in komt vanuit een ander genre. Metal is ook tijdje underground geweest en was toen heel populair. Overal waar je een overkill van hebt, daar heeft iedereen op een gegeven moment ook weer genoeg van.

Btw liefhebbers van TDEP, check Dead Cross. Laat die nou maar gewoon komen op LL. Dus Jeps (boeker verantwoordelijk voor dit genre) doe je best
1f918-1f3fb.svg

Klinkt idd lekkerrrr. Body Count heeft ook weer nieuw werk uit :cool:
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.403
5.142
Precies. Er wordt plenty goede en opwindende gitaarmuziek gemaakt, in alle genres. Het genre is alleen minder populair maar dat zegt niets over de kwaliteit. Vernieuwend is rock inderdaad niet meer. Alles is al wel gedaan. Zelfs in de extreme varianten (grindcore, black metal, drone) zijn de grenzen wel bereikt. Tenminste; na calculating infinity van Dillinger Escape Plan was het wel zo’n beetje op. Maar dat geldt natuurlijk ook gewoon voor genres die nu wel populair zijn. De vernieuwingen in de dance zijn toch ook marginaal? Afgelopen jaar in de Bravo (’s nachts) echt niet substantieel andere muziek gehoord dan in, pakweg, 2000. Voor hiphop geldt gewoon hetzelfde. Is ook niet erg maar laten we dan niet doen of de stilstand er alleen is binnen de sector rock terwijl de innovatie elders hoogtij viert. Want dat is gewoon onzin.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Natuurlijk staat populair niet gelijk aan kwaliteit. Maar in de 00's had je naar mijn mening veel meer interessante bands die toch tegen radio vriendelijke waren, maar een ontzettende hit potentie hadden. Als ik de platen van tegenwoordig hoor, dan zit er echt genoeg leuke nummers bij, maar ik hoor heel weinig nieuwe acts waarvan ik denk... ja die staan over paar jaar bovenaan het Lowlands affiche. Zo'n Vampire Weekend - A Punk of Holiday bijvoorbeeld, dat soort platen hoor ik de laatste jaren amper meer. Als ik leuk vind, dan is het al heel snel Charlie materiaal. Maar ik mis de band die gelijk groot genoeg is om de Alpha te debuteren.
En ik zie heel weinig bands meer debuteren waavan ik denk dat die binnen nu en 7 jaar de Alpha kunnen headlinen, en dan hebben we het niet eens over festivals als Pinkpop headlinen.

Zo'n Car Seast Headrest vond ik vorig jaar erg tof, en vond ik met Drunk Drivers/Killer Whales nog wel enige hit potentie hebben. En die halen het ook niet, en dat soort tracks zijn voor mij langzaam. Ik mis dus een beetje de nummers die nu gemaakt worden, en destijds tussen het lijstje van Franz Ferdinand, The Killers, Kings Of Leon, Bloc Party, Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys, Arcade Fire, Editors etc zou kunnen. Het is toch vaak een enkel uitschiet links en rechts, maar ook niet meer dan dat. Idd een Nothing But Thieves en The War On Drugs doen het leuk, maar ook die zie ik uiteindelijk niet het niveau halen van dat formaat.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.403
5.142
En over die standaard dance avonden wilde ik ook nog even op inhaken. Daar ben ik het wel met je eens. Dit jaar hebben ze vooralsnog niet de standaard Techno dj's staan, en ik zou het persoonlijk niet erg vinden als dit zou behouden.

Daar mag Lowlands iets meer variatie in brengen (lees: hoeft niet per definitie "vernieuwend" te zijn). Zo ben ik nog steeds een voorstander van een progressive trance avondje, of gewoon de classic trance in de India bijvoorbeeld.

Maar toevallig hoorde ik vandaag op StuBru nog Dr. Lektroluv en Goose op de radio.. en toen dacht ik gelijk: dat zou ook wel onzettend tof zijn op Lowlands, zo'n ouderwetse Belgen electro avondje, gooi daarna nog Soulwax erbij en je hebt een top avond. Om je festival te vernieuwen hoef je imo niet altijd vernieuwende muziek te hebben. Als je bepaalde muziek al lang niet meer geboekt hebt, kan het ook zomaar weer "fris" aanvoelen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.441
6.140
Interessante discussie over vernieuwing binnen genres hier. Ik ben het eens met de conclusie dat er in alle genres vernieuwing en vooruitgang is, maar niet wereldschokkend veel. Om het vooroordeel dat rock stilstaat uit de wereld te helpen, wil ik nog een kleine toevoeging doen. Juist binnen de rockmuziek in zijn breedste vorm (van indie tot black metal) wordt ook volop geëxperimenteerd, door de sound te moderniseren met elektronische instrumenten. Kijk naar een band als Muse, een band als Opeth, iemand als Steven Wilson, of een band als Ayreon die dat al sinds hun eerste album doet. Net als Kasabian. Om maar niet te spreken van de hele nu metal/rap metal golf die we gezien hebben.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
Persoonlijk vind ik ook dat inderdaad de indie/rock bands meer aan het experimenteren zijn om er allerlei elektronische snufjes er tegen aan te gooien. Wat naar mijn idee vaak weer heel verrassend klinkt. Zoals two door cinemaclub of zoals de nieuwe van franz Ferdinand. En ga zo maar door. Dat geeft mij meer het idee dat gewoon door blijft ontwikkelen. En ik dat toch liever op Lowlands hoor dan de hip hop wat ik toch allemaal veel op elkaar vind lijken op een paar uitzonderingen na dan. Ieder zijn ding maar dat is lowlands :wink: komt vast allemaal wel weer goed.
 

FlM

Nieuw lid
12 dec 2016
3
0
Zelf heb ik helaas wat minder met Hip Hop. Al heb ik van vrienden gehoord dat Suicideboys er een aardig feestje van maakt. Wellicht dat ik die ga bezoeken op Lowlands, maar iemand als Joost hoef ik dan weer niet te zien. Ik las hier dat Kraftwerk een optie zou kunnen zijn. Ik zou dat echt GEWELDIG vinden.. Verder zie ik graag deze Nederlandse acts op het festival; Weval en Legowelt.
Verder zou ik blij zijn met: Phoenix, Vampire Weekend, Arcade Fire en The Strokes.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.337
1.353
Interessante discussie ja. Wat betreft 'nieuwe' headliners zie ik Tame Impala wel echt als een nieuwe grote jongen die met gemak een Alpha kan vullen. De muziek blijft wel door ontwikkelen maar het komt heel langzaam en met veel mindere mate dan dat het in de 00's was. Toen was het genre indie natuurlijk ook helemaal hip; tegenwoordig is de elektro-pop helemaal in met namen als Imagine Dragons, Twenty one Pilots, Bastille enzovoort die zich graag onder de noemer 'alternatief' plaatsen. Helaas. Dit zijn helaas wel de nieuwe headliners van de toekomst ben ik bang. In het genre van 00's zal niet heel veel opstaan, uitzonderingen daar gelaten.
 

Goanna

Randprogramma
4 jan 2017
110
3
Niet heel lang gelden wist een band als Volbeat toch ook de alpha goed te vullen. Animo genoeg voor denk ik.
 

brawljeff

Campingartiest
2 feb 2018
72
2
Milky Chance staat op Sziget en daarna op vrijdag 17 en zaterdag 18 augustus in Duitsland. Voor heel Europa zijn er nu concerten en festivals bekend, behalve in Nederland. Grote kanshebber dus voor zondag 19 augustus op Lowlands?

Mochten ze geheel onverwachts toch nog voor The Killers gaan als derde headliner, komt die aankondiging waarschijnlijk pas op of na 28 februari. Dan staan ze, verrassend genoeg niet uitverkocht, in Ziggo Dome.
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.552
838
Op het Werchter forum las ik dat the smashing pumpkins van juli tot september in Amerika staan. Die kunnen we dus aftrepen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken