Hi all, vraagje. Zelf ben ik nog niet eerder naar Le Guess Who geweest en overweeg nu een dagkaart te kopen (wrs zaterdag, anders ticketswap). Sinds een jaar of twee veel meer met muziek, concerten en festivals bezig, en ondanks dat ik nu al wat aardig artiesten heb leren kennen moet ik toch bekennen dat intimiderend weinig namen van Le Guess Who mij bekend voor komen. En op dit forum lijken jullie wel bekend met de artiesten (super gaaf!). Wel hou ik er heel erg van om op een festival zoals DTRH lekker rond te lopen en tegen bandjes aan te lopen. Is dit dan een goed festival om een kans te geven? En tips hoe je dan het beste hier rond kan struinen, zeker gezien de vele locaties?
edit: en is dit 70 euro waard als je bijna geen artiesten kent?
Ik ga al jaren (woon ook in Utrecht, dat maakt het wel makkelijker), meestal 4 dagen. Volg alternatievere muziek al decennia, maar ook ik ken keer op keer nauwelijks iets van de aankondigingen.
Het andere festival waar ik de laatste jaren bijna altijd heen ga is Best Kept Secret. Als ik dat vergelijk met Le Guess Who?, dan is BKS voor mij het veel 'makkelijkere' festival, met veel namen die ik al ken, best een aantal die ik al eerder zag en maar weinig waarmee ik echt helemaal niets kan.
Le Guess Who? ervaar ik als een stuk moeilijker, uitdagender, abstracter, maar daardoor op zijn manier zeker niet minder goed. Zelfs met inluisteren vooraf (weliswaar véél minder intensief en gestructureerd dan teunajax doet) is voor mij de kans op
hit or miss een stuk groter. Soms lijkt iets me vooraf best tof, maar kan ik er eenmaal daar helemaal niets mee. Maar andersom kan net zo goed.. Het lastige is dan dat 'zappen' tussen optredens eigenlijk alleen binnen Tivoli echt makkelijk gaat. Soms valt daardoor voor mij een van de dagen een beetje in het water. Maar de volgende dag kan dan weer plots helemaal raak zijn.
Ik zou het in ieder geval zeker eens proberen. Stel je zo veel mogelijk open voor nieuwe ervaringen, dan komt het vast goed! Enige is wel dat ik meen dat Le Guess Who? in tegenstelling tot veel andere festivals bij mijn weten minder een festival is waarbij het de laatste dagen makkelijk Ticketswappen is. Mocht een donderdag je niet te slecht uitkomen, dan zou ik daar gewoon een kaartje voor kopen.