Le Guess Who? 2023

Marin

Dagopener
14 apr 2021
598
466
Voor degene die nog tickets zoeken, weekend en zondagtickets zijn weer beschikbaar
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.847
3.199
The Smile was ook mijn eerste gedachte toen ik dit zag. 9 November is ook de donderdag toch?
The Anonymous Project takes place on the opening night of Le Guess Who? 2023, Thursday 9 November at TivoliVredenburgā€™s Grote Zaal. yup
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.176
13.373
Tof concept! Ben vooral heel bang dat dit straks gewoon The Smile blijkt te zijn, terwijl ik alleen een donderdagticket zaterdagticket heb.
Aangezien je er niet achter zou moeten komen, ook na afloop niet, wie de artiest was, lijkt het me heel stug dat Thom Yorke ook komt invliegen. Maar inderdaad, wel een cool concept met het risico dat je bepaalde artiesten misloopt (wat inderdaad knap vervelend zou zijn).
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
168
43
Het zal gewoon Radiohead zijn in die kubus. En ze spelen integraal hun nieuw album in premiĆØre.
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.522
2.663
Bijzonder concept dit en ben benieuwd hoe dit gaat werken.
En in de Grote Zaal: lijkt me heel waarschijnlijk dat Johnny Greenwood voor/na dit concept op hetzelfde podium staat.
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
168
43
Zelfde weekend als LGW, in Belgiƫ. Laat Deerhoof maar komen! Top liveband.
 

Bijlagen

  • E1F9F251-8A56-4C00-B5A9-3BF8BBEDC282.jpeg
    E1F9F251-8A56-4C00-B5A9-3BF8BBEDC282.jpeg
    166,6 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
Zelfde weekend als LGW, in Belgiƫ. Laat Deerhoof maar komen! Top liveband.
Staan al wel in TivoliVredenburg een paar weken eerder. Bovendien stonden ze er ik dacht 2 jaar terug nog. Verwacht ze daarom dit keer niet. Vanuit Sonic City zie ik Witch wel doorkomen. Geen Nederlandse data en voldoende ruimte in het schema.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.176
13.373
Following the announcement of the initial line-up for Le Guess Who? 2023, including programs curated by Heba Kadry, Nala Sinephro, Slauson Malone 1 and Stereolab, we now add several special projects to this yearā€™s festival edition, featuring COSMOS, Hidden Musics and The Anonymous Project.

COSMOS​

COSMOS is Le Guess Who?ā€™s globe-spanning initiative that amplifies some of the most exciting local scenes from around the world. Through films, interviews, performances, and artist residencies, COSMOS connects international music communities and shares their stories. In 2023, the following Embassies will present films about their local communities ā€“ both physically at the festival as well as freely available online:

Buh Records - Lima, Peru
Liquid Architecture - Melbourne, Australia
Movement Radio - Athens, Greece
NORRM & LaMunai Records - Bandung, Indonesia
Oroko Radio - Accra, Ghana
POP MontrƩal - MontrƩal, Canada
Sharjah Art Foundation - Sharjah, United Arab Emirates
V2X Mag - Ho Chi Minh City, Vietnam

Additionally, and for the first time, COSMOS presents live performances at Le Guess Who?. This program features RįŗÆn Cįŗ”p ĐuĆ“i Collective who are at the forefront of sound art and experimental music in Ho Chi Minh City, Vietnam; Ruhail Qaisar, whose sound-collage memoirs are based on local myths and his recollections of growing up in the Ladakh region of the high-altitude Himalayas; The Phantasmagoria of Jathilan, an exploration of the Jathilan horse dance, a folk trance dance popular in Java that is commonly used to regain strength; and Bengal Chemicals, a rising star in the experimental electronic music scene in Kolkata, India.

Hidden Musics​

Le Guess Who? presents the fourth edition of Hidden Musics, which originated in collaboration with Chris Eckman (Glitterbeat Records) and GRAMMY Award-winning producer Ian Brennan. The project focuses on deeply localized music and features artists embedded in rich, often centuries-old musical traditions that have been developed with little or no outside influences.

Performing as part of Hidden Musics are Pankisi Ensemble, an all-female traditional music group from Georgia, who preserve and develop lesser-known genres of Chechen music that are rarely heard outside of their own community; Sophia Nzayisenga, the first female master of the Inanga, a traditional stringed music instrument; Rwandaā€™s The Good Ones, a band that was formed as a healing process after the genocide and with the original members reuniting Rwandaā€™s Tutsi, Hutu, and Abatwa tribes; and "the man with singing fingersā€, Rəhman Məmmədli, whose blazing, psychedelic guitar music sprang from one of the most tumultuous and transformative periods in Azerbaijanā€™s history.

The Anonymous Project​

Le Guess Who? recently announced The Anonymous Project: a radical new format for artists to present their work and for listeners to discover it. On the opening night of the festival, several artists will perform in a white cube on stage with scenography commissioned to ensure the artists will remain anonymous at all times: before, during and after their performances.

With this project, we want to create a space to experiment freely with new sounds and in new directions, without any judgment or expectations based on the artistā€™s previous work or their public profile. For listeners, we hope it will create an experience that is 100% pure, focused on the exploration of sound without any preconceptions. These performances mark the start of your festival experience with exactly what Le Guess Who? stands for: the imaginative and transformative power of sound.

Thursday and Saturday Tickets still available​

Thursday and Saturday tickets for Le Guess Who? 2023 are still available; 4-Day Festival Passes, Friday and Sunday tickets are now sold out.

Le Guess Who? collaborates with The Dutch Council for Refugees and Buddy to Buddy for ā€˜Grant an Entryā€™, which gives visitors the option to buy an additional day ticket for newcomers residing in The Netherlands, who would like to visit the festival but donā€™t have the financial means to do so.
 
  • Leuk
Waarderingen: Processierups

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
Moet eerlijk zeggen dat ik die Cosmos films op Le Guess Who nooit bekijk. Als er zoveel goede muziek staat ga ik niet kijken naar iets dat ik thuis ook zou kunnen kijken. Als ik het goed begrijp is alles onder die lijst van instanties en plaatsnamen wel gewoon live op het festival?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.176
13.373
Moet eerlijk zeggen dat ik die Cosmos films op Le Guess Who nooit bekijk. Als er zoveel goede muziek staat ga ik niet kijken naar iets dat ik thuis ook zou kunnen kijken. Als ik het goed begrijp is alles onder die lijst van instanties en plaatsnamen wel gewoon live op het festival?
Ja, mee eens. Als het goed is, is alles na "Additionally" (onder 't kopje van COSMOS) gewoon live en daarboven niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
EĆ©n naam ook maar die op de zaterdag staat (The Good Ones). Toevallig ook de enige die ik al kende. Op zich ook logisch want dat was al de dag met de meeste artiesten. Volgens mijn administratie:

DagAantal artiesten
Donderdag14
Vrijdag25
Zaterdag35
Zondag20
Eindtotaal94
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
49
161
Hi all, vraagje. Zelf ben ik nog niet eerder naar Le Guess Who geweest en overweeg nu een dagkaart te kopen (wrs zaterdag, anders ticketswap). Sinds een jaar of twee veel meer met muziek, concerten en festivals bezig, en ondanks dat ik nu al wat aardig artiesten heb leren kennen moet ik toch bekennen dat intimiderend weinig namen van Le Guess Who mij bekend voor komen. En op dit forum lijken jullie wel bekend met de artiesten (super gaaf!). Wel hou ik er heel erg van om op een festival zoals DTRH lekker rond te lopen en tegen bandjes aan te lopen. Is dit dan een goed festival om een kans te geven? En tips hoe je dan het beste hier rond kan struinen, zeker gezien de vele locaties?

edit: en is dit 70 euro waard als je bijna geen artiesten kent?
 
Laatst bewerkt:

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
Hi all, vraagje. Zelf ben ik nog niet eerder naar Le Guess Who geweest en overweeg nu een dagkaart te kopen (wrs zaterdag, anders ticketswap). Sinds een jaar of twee veel meer met muziek, concerten en festivals bezig, en ondanks dat ik nu al wat aardig artiesten heb leren kennen moet ik toch bekennen dat intimiderend weinig namen van Le Guess Who mij bekend voor komen. En op dit forum lijken jullie wel bekend met de artiesten (super gaaf!). Wel hou ik er heel erg van om op een festival zoals DTRH lekker rond te lopen en tegen bandjes aan te lopen. Is dit dan een goed festival om een kans te geven? En tips hoe je dan het beste hier rond kan struinen, zeker gezien de vele locaties?

edit: en is dit 70 euro waard als je bijna geen artiesten kent?
Ik ken bij elke aankondiging van Le Guess Who? ook minder dan een kwart van alles dat aangekondigd wordt. Bij de helft van dat kwart kom ik er zelf pas achter dat ik het ooit geluisterd heb als ik er een beetje induik. Dan denk ik "oh ja verrek, dat was die Iraanse artiest met die toffe drone plaat die ik twee jaar geleden een keer geluisterd heb". Bij festivals als BKS en DTRH ken ik meestal 90% van wat er aangekondigd wordt, dus LGW is ook voor mij vrij intimiderend; voor iedereen denk ik.

Hoe je hier vervolgens mee omgaat is denk ik voor iedereen anders. Zelf ga ik altijd op absurd gestructureerde wijze te werk waarbij ik alle namen in een spreadsheet zet, opzoek wat voor genre muziek ze maken, van elke artiest een album in een Spotify lijst gooi, die allemaal luister en ze een 'rating' geef in de spreadsheet op basis van hoe graag ik de artiest vervolgens zou willen zien. Dat komt zeker bij een LGW goed van pas, want als ik het tijdschema zie dan zeggen sommige namen me al weinig meer. Anderen lezen bijvoorbeeld de bio's zoals ze op de website van LGW staan en luisteren dan de dingen die interessant lijken. De Spotify playlist op shuffle zetten is ook altijd een prima methode, zolang je het maar ergens opslaat wat je wel of niet leuk vond en eventueel de leuke dingen verder luistert.

Voor het festival zelf maak ik een redelijk strak tijdschema, waarbij ik ook rekening houd met de afstanden tussen locaties. De eerste keer, toen ik een losse dag was, ben ik vooral in TivoliVredenburg geweest om de reistijd tussen shows te beperken en had ik een vouwfiets om snel naar die ene show in de Helling te fietsen die ik perse wilde zien (geen succes want mijn ketting vloog er af op een donker stuk waar ik hem er niet gemakkelijk op kreeg. Pas een stuk lopen verder onder een felle lantaarnpaal lukte dat). Afgelopen jaar was ik er het hele weekend voor een soort vader-zoon weekend. Toen deden we het wat rustiger aan, waarbij we probeerden ons beider favorieten te combineren op een manier de afstandtechnisch gezien ook te doen was. Maar heel eerlijk, als je gewoon in TivoliVredenburg van zaaltje naar zaaltje hopt om te kijken wat er staat te spelen dan zie je alsnog heel veel vets.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken