Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Dit weekend alvast 2 memorable shows gedaan

Op vrijdag het voorlaatste concert van Front Zwei Vier Zwei in de AB. Die hebben daar even getoond hoe je een carrière moet afsluiten en dat is dus op een hoogtepunt. Nooit zoveel 50-plussers tegelijk uit "pit-pensioen" zien komen ;)

Op zaterdag dan naar Ziele Klanken Psalm I, waar metal artiesten herwerkte versies van hun eigen songs brachten met daarnaast een aantal unieke samenwerkingen tussen deze artiesten en dit in de unieke setting in de kerk van AMUZ in Antwerpen.
CHVE (Amenra) was voorzien om de avond te openen maar moest verstek laten gaan om medische redenen. De opener van de avond was hierdoor Jayn Maiven (Darkher). Daarna kregen we een indrukwekkende set van Kathrine Shepard (Sylvaine) die afsloot met een compositie die ze samen met Jo Quail speciaal voor deze avond gemaakt had.
Daarna kregen we dan Jo Quail op zowel akoestische als elektrische cello (met looping station & overdubs).
Mark Deeks (Arð / Winterfylleth) bracht herwerkte versies van Arð songs solo op piano en samen met Jo Quail op cello en een 18-koppig koor (MAZE uit Rotterdam) . Met hier als afsluiter een prachtige versie van Only Three shall know.
Daarna was het dan de beurt aan Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) die een aantal gedichten bracht eerst solo, daarna met Deeks op piano.
Om de avond af te sluiten kregen we dan nog een paar My Dying Bride songs (Like a Perpetual Funeral, I almost loved you (nooit eerder live gespeeld), Sear me & The Cry of Mankind) opnieuw met Deeks op piano en Jo Quail op cello en MAZE.

Het jaar is nog jong maar deze 2 samen met het concert van The Ocean eerder deze maand in de Vooruit zijn alvast stevige kanshebbers om hoog in de concertlijst van 2025 te gaan eindigen.
Dan zullen wij elkaar vast wel ergens tegen zijn gekomen gisteren bij Ziele Klanken Psalm I. Voor mij een opeenvolging van hoogtepunten en allemaal verschillend maar toch goed passend bij elkaar. De opbouw van de laatste set was gewoonweg fenomenaal door solo te starten met het voordragen van gedichten en dan met een volledig gevuld podium de set te eindigen. Locatie was ook gewoon perfect hiervoor in combinatie met de benaderbaarheid van de artiesten (stonden meestal bij de merch of na afloop bij de bar praatjes te maken)
Vooral de unieke en eenmalige samenwerkingen maakten het een heerlijk avondje uit.
Wij gingen voor Darkher en zagen de rest vooraf als een leuk extraatje maar daarmee deden wij de rest tekort.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: nikita en johanra
Dan zullen wij elkaar vast wel ergens tegen zijn gekomen gisteren bij Ziele Klanken Psalm I. Voor mij een opeenvolging van hoogtepunten en allemaal verschillend maar toch goed passend bij elkaar. De opbouw van de laatste set was gewoonweg fenomenaal door solo te starten met het voordragen van gedichten en dan met een volledig gevuld podium de set te eindigen. Locatie was ook gewoon perfect hiervoor in combinatie met de benaderbaarheid van de artiesten (stonden meestal bij de merch of na afloop bij de bar praatjes te maken)
Vooral de unieke en eenmalige samenwerkingen maakten het een heerlijk avondje uit.
Wij gingen voor Darkher en zagen de rest vooraf als een leuk extraatje maar daarmee deden wij de rest tekort.
Ja kan niet anders dan dat we mekaar gezien hebben :)
Kan eigenlijk geen enkel minpunt bedenken behalve dan dat CHVE er niet was. Hopelijk komt er een Psalm II , dan ben ik er zeker terug bij.
Darkher en Sylvaine kende ik vooraf eigenlijk enkel qua naam, maar beiden kunnen op mijn aanwezigheid rekenen bij een volgende passage. Vond Sylvaine net iets indrukwekkender vooral door die song met screams die ze deed.

• Leuk
Waarderingen: JK79
Ja kan niet anders dan dat we mekaar gezien hebben :)
Kan eigenlijk geen enkel minpunt bedenken behalve dan dat CHVE er niet was. Hopelijk komt er een Psalm II , dan ben ik er zeker terug bij.
Darkher en Sylvaine kende ik vooraf eigenlijk enkel qua naam, maar beiden kunnen op mijn aanwezigheid rekenen bij een volgende passage. Vond Sylvaine net iets indrukwekkender vooral door die song met screams die ze deed.
Darkher treedt maar heel weinig op en maar een enkele keer buiten Engeland dus dit was vrij uniek. We zijn er vorig jaar speciaal voor naar Noord-Engeland geweest. Ik gok dat Darkher met band je meer zal bevallen en volgens mij staat ze met (extra gitarist en zelf elektrische gitaar) op Prophecyfest dit jaar. Van Sylvaine is de Hellfest set op youtube (als die er nog staat) een aanrader en ze heeft vocals op Kodama en L’île des morts van Alcest (zo zijn wij met haar in aanraking gekomen).
Maar inderdaad hopen op een Psalm II op dezelfde locatie.

• Leuk
Waarderingen: nikita en johanra
Afgelopen zaterdag naar Magoria geweest in De Pul.
Na het nummer van hun 2e album voorbij zien komen, toch maar eens gaan kijken hoe zo een rock/metal opera tot leven komt dacht ik! Conclusie: heel tof en uniek concept met ijzersterke zang en band en het verhaal van het haunted house was goed to volgen in de show.
Ook relatief klein, maar wel vol enthousiast publiek dus kdenk dat de meeste het wel goed vonden haha. De prijs die ze halverwege hadden gewonnen van een magazine? kende ik niet als vlaming, maar wel tof dat ze die verdiende erkenning krijgen!
Zeker een aanrader van meer gothic/symphonic rock/metal liefhebbers die eens een ander soort show willen beleven!

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Afgelopen zaterdag naar Magoria geweest in De Pul.
Na het nummer van hun 2e album voorbij zien komen, toch maar eens gaan kijken hoe zo een rock/metal opera tot leven komt dacht ik! Conclusie: heel tof en uniek concept met ijzersterke zang en band en het verhaal van het haunted house was goed to volgen in de show.
Ook relatief klein, maar wel vol enthousiast publiek dus kdenk dat de meeste het wel goed vonden haha. De prijs die ze halverwege hadden gewonnen van een magazine? kende ik niet als vlaming, maar wel tof dat ze die verdiende erkenning krijgen!
Zeker een aanrader van meer gothic/symphonic rock/metal liefhebbers die eens een ander soort show willen beleven!
Hoe is deze zaal verder eigenlijk? Ik ben er nog nooit geweest, maar het is relatief dichtbij en er staat af en toe wel eens wat interessants.

Hoe is deze zaal verder eigenlijk? Ik ben er nog nooit geweest, maar het is relatief dichtbij en er staat af en toe wel eens wat interessants.
Kdenk nu datk hier een 5 keer ben geweest nu met o.a. rhapsody/xandria/temperance ook en qua geluid was het altijd dik in orde (was recent een nieuw geluidsysteem geplaatst).
De 1e verdiep is niet altijd open afhankelijk van het volk/maar er is genoeg plaats op de floor dan. (Ge staat altijd wel ofwel vooraan aan het podium of een paar meter achter als je wilt)
De bar is wel pin-only en de prijzen denk ik zoals de meeste bars ondertussen.
Ook dicht bij de snelweg, met gratis parkingsplaatsen in de omgeving en vlak erlangs ligt er ook een kebabzaakske.

Ik ben hier ook meer naar toe aant gaan voor die reden eigelijk, want hier in belgie komen de bands die in De Pul komen enkel vaak in DVG in Kortrijk (+-2u15 heen en terug ipv 1 uur heen en terug naar de pul).

Nog nooit problemen gehad qua personeel en publiek en met rhapsody zelfs kreeg iedereen een gratis bitterbal opt einde watk wel tof vond dat dat nog wordt gedaan. Kzou zeggen ne keer proberen!

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Over de grote zaal kan ik niets zeggen, maar ik vind de kleine zaal van De Pul 1 van de betere zalen van Nederland. Intiem, goed geluid, goede parkeergelegenheid. De grote zaal heb ik nog niet gezien, eigenlijk.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion
Ik zag dat Alessi Rose geboekt was voor Pinkpop, wat mij echt verbaast. Dan was de booker vast niet bij haar optreden op Eurosonic.. Ik vond haar optreden absoluut niet Stage 4 waardig..

Gelukkig wel veel moois gezien in eigen stad. Van de 23 bands/artiesten die ik heb gezien waren deze 6 mijn favorieten:
  • Kingfishr - 3x gezien (NTR sessie, Plato en in Huize Maas). Van alle optredens die ik gezien heb waren hier duidelijk de meeste fotografen aanwezig, wat ook (vaak) wel wat zegt. Vorig jaar bij Eurosonic en bij Rock Werchter stonden ze niet hoog op mijn lijstje. Dit jaar vond ik ze bij de NTR sessie zo leuk dat ik ook 's avonds ervoor koos om ze te zien, ook al zou ik dan een andere favoriete band missen. Ik vond ze ook qua persoonlijkheid het meest integer overkomen, dankbaar om er te staan. Bij de NTR sessie en Huize Maas zongen ze Shot in the dark tussen het publiek, akoestisch en - zelfs in Huize Maas - zonder microfoon. Bij Plato record store was dat niet mogelijk, dus gingen ze op de verkoopcounter staan. Deze band ga ik zeker nog vaker zien!
  • CVC, heerlijke muziek, deels meerstemmig en ze wisselden ook de vocals af. Dansbaar en toch was de gitaar ook duidelijk aanwezig. Zelfs de mensen die er normaal als een standbeeld bij staan kregen ze aan het dansen. 😁
  • Colt, een jonge Belgische band, Nederlands sprekend, maar Franstalig gezongen. Nog zo'n band waarbij je niet stil kan blijven staan.
  • Isaac Roux had ik op Rock Werchter afgelopen jaar gezien. Hun muziek doet mij denken aan het eerste album van Ben Howard, maar dan mooier. Rustige muziek dus en de hele zaal was stil, aandachtig aan het luisteren.
  • Corella kwam op mij over als een band met de nodige stage ervaring, maar de muziek had voor mijn gevoel (nog) niet echt hitpotentie. Zou ik ze wel graag gunnen en ook zonder hit zijn nummers leuk voor een avondje livemuziek.
  • Soft Launch Leuke jonge band, en eigenlijk het tegenovergestelde van Corella. Minder ervaren, maar wél nummers die al deels op de radio gedraaid worden.
Verder nog het vermelden waard (leuk om ze ergens weer live te zien, maar geen must):
  • BUG - uit welke enge kelder kwamen zij gekropen? Bizar en heftig, maar toch denk ik dat het wel werkt op een festival! Los van de tekst (energievampiereeeeeeeeen) klinkt het ook echt wel goed. Dansen en springen en - niet in Plato, maar vast wel in een andere setting: moshen voor de ruige mannen.
  • Antony Szmierek Zijn nummer Yogateacher is echt leuk.
  • Cliffords Leuke band die je het wel gunt als ze een hit hebben. De frontzangeres had een mooie uitstraling.
  • Getdown Services sprak het publiek toe om niet te praten tijdens hun set (vooral de mensen uit de muziekindustrie). Ze hebben humor en hier kun je lekker moshen.
  • Cardinals Deed mij wat denken aan Liam Gallagher, stoïcijnse look van de zanger, maar de muziek is best oké
  • Michael Ekow & May Dansmuziek met een gitarist (May) en een jonge meid als dj. We kregen nog een knuffel van Michael met een 'thanks for the positive energy'. Altijd leuk!!
  • Stevie Bill toch wel een beetje trots dat ze gewoon Nederlands is :)
Ik las dat iemand vroeg naar de sfeer: als je snel keuzestress hebt dan is dit niet een festival voor jou. De betere bands worden vaak tegenover elkaar geprogrammeerd om het publiek beter te verdelen over de locaties. Er zitten wel hele toffe locaties bij, met de Stadsschouwburg als meest unieke plek: je komt via de backstage de vloer op en dan is het eigenlijk de omgekeerde wereld, je staat namelijk zelf op het podium en het podium voor de band is opgebouwd op de plek waar normaal de stoelen staan voor bezoekers. Hierdoor heb je een prachtig weids uitzicht op het elegante theaterinterieur met rode stoelen, de balkons en het kleurrijk versierde plafond.
En het is gewoon leuk bandjes te ontdekken voordat ze doorbreken. Zo heb ik hier Dua Lipa, Nothing but Thieves, Sam Fender en Royal Blood gezien, maar er zijn natuurlijk nog veel meer grote namen die hier gestart zijn: Stromae, Jungle, Fontaines DC, Oscar & The Wolf, Hozier, Sam Smith. Als je per jaar terug kijkt zijn er er eigenlijk best veel namen die we nu wel kennen, waarvan ik geen idee had dat ze ook ooit op Eurosonic stonden.

Heerlijke avond shoegaze in de Muziekgieterij. Cold Gawd was fantastisch. Ga dat zien op Grauzone!

Users who are viewing this thread