Ik ben naar … geweest en het was …

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.969
8.617
Soulwax in de AB dus. (met @Yannick)

Godmiljaar zo strak. Heel overweldigend en steengoed. Na 45 minuten zonder stilte begint Stephen een dankwoortje met een heel grof Gents accent en dan pas besef je weer dat deze wereldband er gewoon eentje van om de hoek is.

Wel zeggen: show was wel een beetje aan de korte kant. Al is dat ook wel eens fijn op een maandag. Concertjaartje begonnen en het latje is gelegd.

Dit gaat heel veel indruk maken op de festivals straks.
 
Laatst bewerkt:

mees

Randprogramma
9 jan 2020
107
133
Gisteren (29-1) naar Brutalismus3000 in de Melkweg geweest.
Tja.. echt goed was het niet, wel vermakelijk. Verreweg het jongste publiek wat ik ooit heb meegemaakt bij een concert (echt niemand onder 30). o_O (misschien ga ik naar teveel rock concerten)

Het voelde meer als een soort ADE hardstyle rave dan echt een concert, wat ik ook wel een beetje verwacht had. Ze hebben wel echt iets unieks naar mijn mening, dus ik vind het jammer dat ze dat live niet zo goed kunnen uiten. Ze speelden tussendoor ook veel nummers van andere (hardstyle) artiesten (onder andere een recent Skrillex nummer dat echt amper geremixed was dus de drop was echt totaal out of place). De schreeuwerige zang op plaat is wat Brutalismus echt leuk maakt naar mijn mening maar het leek er op alsof veel nummers gewoon niet live werden gezongen. Ik stond wel van een afstandje, dus ik kan het misschien fout hebben.

Ondanks, toch best een leuke tijd gehad! Publiek was zeer heftig vooraan maar achteraan was het best gemoedelijk. Beste momenten uit de show waren voor mij wel de nummers die gespeeld werden van hun debuutalbum, geweldige plaat. Satan Was A Babyboomer blijft ook nog steeds een banger.

Ze zouden niet misstaan op een festival als Lowlands, ben benieuwd hoe groot ze gaan worden. Als ze de volgende keer weer naar Nederland komen zet ik denk ik wel liever gewoon thuis de plaat op :)
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
949
989
Soulwax in de AB dus. (met @Yannick)

Godmiljaar zo strak. Heel overweldigend en steengoed. Na 45 minuten zonder stilte begint Stephen een dankwoortje met een heel grof Gents accent en dan pas besef je weer dat deze wereldband er gewoon eentje van om de hoek is.

Wel zeggen: show was wel een beetje aan de korte kant. Al is dat ook wel eens fijn op een maandag. Concertjaartje begonnen en het latje is gelegd.

Dit gaat heel veel indruk maken op de festivals straks.
Hier was ik ook en dit was heel leuk.

Zat me wel voortdurend af te vragen wat al die knoppen waar ze heel de tijd aan het draaien zijn nu echt doen voor de muziek...
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
949
989
Volgens mij gebruiken zij ook een Korg MS-20 (de orginele). Klein inkijkje :)
Bedankt. Interessant.

Ik geloof heus wel dat ze de muziek daar live staan te maken met hun synths, maar ik snap te weinig van die instrumenten om te zien wat ze nu feitelijk aan het doen zijn. Ik probeerde erop te letten bij elke draai of ik nu een effect op de muziek hoorde of niet, en dat was maar af en toe het geval.
Fascinerende show wel op die manier.
 

Thieske

Gouden Tip
23 feb 2023
353
276
S10 ook op 9 augustus naar OLT de Goffert.

Vond haar laatste show enorm sterk met haar band, maar kan helaas hier niet naar toe door vakantie :(
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.179
2.999
Soulwax dus. Heel strak, heel luid, heel vet. Die drie drummers blijven toch echt een meerwaarde. NY Excuse was ongezien bruut.
We kregen ook de uitgebreide dubbele encore met Conversation Intercom dat ze al bijna 20 jaar niet meer spelen. Blij dat ik last minute nog ben gegaan.

Volgens mij gebruiken zij ook een Korg MS-20 (de orginele). Klein inkijkje :)
Geen Korg op het podium deze tour. Wel vier gigantische -ik vermoed- volledig custom synths die waarschijnlijk een godsvermogen kosten.

b4a0067c-48d6-4fbf-a952-e1b2cadb5977.jpg
 

Pommer

Randprogramma
21 sep 2023
146
168
Gisteren naar Reactivate geweest. Terug naar de hardstyle classics waar ik early 2000's best into was. Had vooral mijn kaartje gekocht om eindelijk eens Donkey Rollers te zien wat er destijds niet van gekomen was.

Gezien: Adrenalize, The Pitches, Josh & Wesz, Donkey Rollers (Live), Wildstyles, Noisecontrollers (Live), Psyko Punkz, E-Force (Live) en Adaro vs. Crypsis.

Vorig jaar was ik ook geweest en toen vond ik de sfeer wat vervelend. En bij binnenkomst was het ook opvallend dat er een leger aan beveiligers bij de 013 aanwezig was (wat normaal nooit zo is). Maar toen ik aankwam waren de lockers al vol, en moest ik op de boven verdieping mijn jas in het kluisje stoppen. Daarom maar ook op het balkon gaan en daar was de sfeer best relaxed. Hier stonden de "oudere" liefhebbers die wel zin hebben een feestje maar ook niet zonodig met ontbloot bovenlijf "het mannetje" probeerde te zijn. Dus eigenlijk de gehele avond daar gebleven en best prima vermaakt. Donkey Rollers was wel de tofste van het stel, met daarna Psyko Punkz, Josh & Wesz, E-Force die ik eveneens goed vond. Met Noisecontrollers en Wildstyles had ik wat minder. Maar toch al bij al een gezellig avondje gehad.
Haha grappig om dit hier te lezen, ik was ook groot liefhebber van hardstyle classics (Donkey Rollers ook mijn favo) en ben in mijn tiener/begin 20-er jaren echt elk festival of nachtfeestje af gegaan. Nu ga ik nog zo'n 1 of 2 x per jaar en dat blijft leuk (laatste keer was Vroeger Was Alles Beter in oktober). Verder wel helemaal over op (rock) festivals/concerten, maar die oude liefde roest toch nooit helemaal.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Haha grappig om dit hier te lezen, ik was ook groot liefhebber van hardstyle classics (Donkey Rollers ook mijn favo) en ben in mijn tiener/begin 20-er jaren echt elk festival of nachtfeestje af gegaan. Nu ga ik nog zo'n 1 of 2 x per jaar en dat blijft leuk (laatste keer was Vroeger Was Alles Beter in oktober). Verder wel helemaal over op (rock) festivals/concerten, maar die oude liefde roest toch nooit helemaal.
Hehe. Ja hier heb je in de omgeving (Roosendaal) ook een festival die heet Oude Liefde Roest Niet, letterlijk. Staan ook van die classic acts. Ik hou het echt maar op 1 of 2x per jaar. Zo ga ik mogelijk ook naar Masters of Hardcore dit jaar.

En ja ik doe het dan echt voor de nostalgie. Daar moet soms ook ruimte voor zijn
 

Pommer

Randprogramma
21 sep 2023
146
168
En ja ik doe het dan echt voor de nostalgie. Daar moet soms ook ruimte voor zijn

Ja zeker, je zult mij ook niet meer bij 'nieuwe' hardstyle feesten zien. Maar zoals laatst zo'n comeback van Showtek op Qlimax gaf me dan wel weer even kippenvel.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.021
3.704
Ian Paice (Deep Purple) in de Nieuwe Nor. Morgen wellicht meer. Totaal niet mn ding, maar best vermakelijk.
 
Laatst bewerkt:

JKGB

Campingartiest
6 dec 2021
84
50
Vorige week naar Spinvis in Carré geweest. Heel erg mooi. Blijft bijzonder hoe hij zn nummers steeds in net iets andere arrangementen steekt, zodat je toch weer naar nieuwe dingen zit te luisteren, ook al heb je het nummer al tig keer gehoord.

Overigens: geen live muziek maar ik ben ook in het Eye geweest bij Wall of Eyes on film; bijzonder evenement. Heel fijn om drie kwartier lang, ongestoord naar het nieuwe album te kunnen luisteren. Met drie kinderen in huis is dat geen vanzelfsprekendheid.. En dan als toetje ook nog een aantal clips EN de korte Netflix-film bij Anima, allemaal van Paul THomas Anderson. Was nooit zo'n fan van Anima, maar met die film erbij kwam het wel binnen zeg..

En als toetje ook nog naar Dark Side of the Moon in Omniversum. Ook hier lekker onderdompelen in de muziek. Met prachtige beelden op dat enorme scherm...
 

Elisa Day

Playlistbediener
17 jul 2023
31
57
Gisteren bij The Luka State geweest in Metropool Enschede, met Carsick als support. Lekkere enthousiaste Engelse rammelbandjes. Veel energie. Leuke avond gehad!

Vorig jaar trouwens The Luka State ook al eens op Graspop gezien, was toen wel een grappig optreden. Toen ze begonnen stonden er misschien 40 man/vrouw publiek bij Jupiler Stage, waarschijnlijk vanwege het weer (regen op zondag, na 3 dagen zon en warm) en het tijdstip (opener om een uur of 12). Toch begonnen ze alsof het hele veld vol stond met veel enthousiasme en gaandeweg het optreden liep het ook best wel vol en werd het een leuk feestje. Aan het einde liepen ze het podium af en omdat het nogal lang duurde voor ze terugkwamen voor een toegift was vrijwel het gehele publiek al weer weg en stonden ze weer voor anderhalve man en een paardenkop te spelen :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
62
56
En vandaag weer het geval in de Effenaar… Gelukkig woon ik zelf maar een klein half uur er vandaan maar ook een vrouw ontmoet die uit Den Haag gekomen is
Dinsdag in Trix waren ze er wel. Maar ik vond het niet best. De gitaristen dragen het nog enigszins, maar Eldritch loopt een beetje mompelend heen en weer op het podium. Publiek ging wel redelijk uit zijn dak. The Virginmarys in het voorprogramma waren wel aardig.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.398
6.660
Ik ben afgelopen zaterdag naar Midwinter Prog Festival geweest en het was fantastisch.

Beetje last minute beslissing was het. Ontstaan nadat @wenteldave hier zijn ticket aanbood, @Dr. Hannibal me vervolgens appte dat hij wel interesse erin kreeg en uiteindelijk bleek dat @Querulante Partij het ticket al had geclaimd. En dus besloten we met z'n drieën die kant op te gaan. En dat bleek een uitstekende beslissing, want wat was dit een fijne dag!

Algemeen: Midwinter Prog is de wintereditie van het alom geroemde festival Midsummer Prog. De wintereditie vindt plaats in en rond de grote zaal van het fijne Tivoli in Utrecht. Ik heb goede ervaringen met deze venue. Het geluid is eigenlijk altijd goed, de rond opgezette zaal is sfeervol en er zijn volop bars door het hele pand, waardoor je nooit heel lang in de rij hoeft te staan voor drinken. En ja, ik als roker word ook heel blij van het balkon, waardoor ik niet steeds helemaal naar de ingang moet. Ideaal, want zo ben ik niemand tot last met mijn sigarettenrook en hoef ik er ook niet ver voor te lopen.

Het festival heeft voor deze gelegenheid met zorgvuldigheid vijf bands geselecteerd, die elk minimaal een uur speeltijd krijgen. Daarmee geef je als festival wel een mooi signaal af, vind ik.

De aftrap werd gegeven door het Noorse achttal van Meer. Zij blinken uit in hun meerstemmige zanglijnen (soms wel met zes tegelijk) en de twee violisten, die een prominente rol vervulden in de progressieve melodieën van deze band. Het klonk soms wel erg zoetsappig, bijna songfestival-achtig, allemaal. Maar met hun oprechte enthousiasme, strakke samenspel, toch wel regelmatig intelligente muzikale passages en vooral hun spatzuivere samenzang maakte Meer tot een hele fijne opener van dit festival. Pluspunten voor de zangeres die laat op de avond nog persoonlijk shirts stond te verkopen, terwijl de merch eigenlijk al was opgeruimd. En mensen op goed vertrouwen vandaag pas PayPal links gaat sturen, omdat ze (waaronder ik) geen contant geld bij hadden. Heel tof.

Vervolgens was het de beurt aan het Nederlandse Temic. Een nieuwe progband, met gelouterde leden en een verdienstelijke debuut plaat achter hun naam. Het was hun eerste optreden ooit en wat mij betreft kunnen ze terugkijken op een geslaagd debuut. Voor een eerste keer speelde de band erg overtuigend. Wat schoonheidsfoutjes hier en daar en soms niet optimaal geluid, maar zeker een band met potentie. Vooral de manier waarop de (sowieso overtuigende) zanger het publiek bij het laatste nummer aan het zingen kreeg, was heel tof.

Als derde betraden de Franse progrockers van Lazuli het podium. Ik was bij het inluisteren op plaat niet geheel overtuigd van deze band, maar dat beeld veranderde totaal tijdens hun set. Want wat was dit vet! Snaarstrak en met groot enthousiasme werden de progressieve melodieën op ons losgelaten. De band maakt gebruik van een aantal onorthodoxe instrumenten, waaronder hun eigen ontworpen 'Le Leode', wat lijkt op een soort slapstick, maar dient als een soort slideguitar waarmee scherpe solo's werden gespeeld. De set van 75 minuten vloog voorbij en was tot dan toe mijn hoogtepunt van de dag.

Spock's Beard is een gelouterde Amerikaanse prog band, die al een tijdje niet meer in Nederland had opgetreden. Samen met Meer was dit de rustigste band van de dag, meer progrock dan prog metal. En hoewel het zeker niet slecht was, was hun set na een tijdje wel een goed moment om even te gaan eten, aangezien de rij bij de kraampjes tussen de bands door toch wel lang was en diezelfde rij tijdens Spock's Beard inmiddels verdwenen. Achteraf gezien hadden we wel meer van deze set willen zien. Maar de honger en later de verleiding om even in de Ronda (kleine zaal) te gaan kijken, won het.

In de Ronda speelde namelijk de Nederlandse rapper Lijpe. Ik ben nog nooit bij een dergelijk Hip-Hop concert geweest, aangezien ik absoluut niet van die muziek hou. Maar dit was wel een mooie gelegenheid om eens te ervaren hoe de sfeer bij zo'n concert is. Fascinerend wel. Ik vond de sfeer niet onaangenaam. Het publiek was enthousiast en ik voelde me als metalhead niet bekeken ofzo. Wel apart dat bij de start van elk nummer er gelijk honderden telefoontjes tegelijk de lucht in gingen om te filmen. Dat zal ik nooit begrijpen, haha. Conclusie: zeker niet mijn ding, maar de kleine tien minuten dat ik erbij was, bevielen me meer dan ik verwacht had.

Dan het hoofdgerecht: Pain of Salvation! Dat Gildenlow en zijn vrienden uitstekende muzikanten zijn, dat wist ik. Dat ze door de jaren heen een hoop mooie liedjes hebben gemaakt, wist ik ook. Maar dat het geheel live zó goed is, dat blies me van mijn sokken. Al vanaf de eerste noot was het publiek vol mee. En vanaf het derde nummer stond het geluid ook perfect afgesteld en werd ik volledig meegezogen in een fantastisch schouwspel. Ontroering en euforie wisselden elkaar voortdurend af. En het gedeelte vanaf magistrale 'On a Tuesday', durf ik het zelfs één van de betere live-ervaringen die ik ooit heb gehad te noemen. De oorspronkelijke afsluiter, het epische 'The Passing Light of Day' ontroerde me tot tranen aan toe. De toegift 'Icon' deed dat dunnetjes over. Waanzinnig gewoon, zo mooi! Dit is een concert wat ik nooit meer ga vergeten. De toegift (en de technische problemen eerder in de set) en vervolgens vertraging met de trein kostte me uiteindelijk een behoorlijk prijzige taxirit naar huis, maar dat was het meer dan waard. Ze komen niet vaak naar de Lage Landen, maar als ze weer komen en je houdt van progmetal: doe jezelf een plezier en koop een kaart. Want veel beter dan dit gaat het echt niet worden.

Dan nog wat observaties over het festival zelf. Wat is prog publiek toch een fijn publiek! Ondanks dat het een lange dag was en het met vijf verschillende bands onvermijdelijk is dat het één meer aanspreekt dan het ander, heb ik geen moment last gehad van de Dutch Disease. Elke band werd met groot enthousiasme onthaald. Ik heb amper mensen uitgebreid zien filmen. En tussen de optredens door heb ik met behoorlijk wat mensen een fijn gesprek gehad. Met name op het rookbalkon was er altijd wel iemand om even een praatje mee te maken.

Kortom, het was een topdag. Had hem me niet beter kunnen wensen. Zeker ook door het aangename gezelschap van de andere twee forumleden. Echt tof dat je door een forum als dit in contact komt met gelijkgestemden. En daar dus zelfs uiteindelijk onvergetelijke concerten en festivals mee kunt beleven. :)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.850
1.762
In de Ronda speelde namelijk de Nederlandse rapper Lijpe. Ik ben nog nooit bij een dergelijk Hip-Hop concert geweest, aangezien ik absoluut niet van die muziek hou. Maar dit was wel een mooie gelegenheid om eens te ervaren hoe de sfeer bij zo'n concert is. Fascinerend wel. Ik vond de sfeer niet onaangenaam. Het publiek was enthousiast en ik voelde me als metalhead niet bekeken ofzo. Wel apart dat bij de start van elk nummer er gelijk honderden telefoontjes tegelijk de lucht in gingen om te filmen. Dat zal ik nooit begrijpen, haha. Conclusie: zeker niet mijn ding, maar de kleine tien minuten dat ik erbij was, bevielen me meer dan ik verwacht had.
Haha zijn jullie via het rookbalkon bij Lijpe gaan kijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken

  • Bert