Ik ben naar … geweest en het was …

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
408
254
OMD oftewel Orchestral Manouevers in the Dark in AFAS Live. "Don't be afraid of some old man with Synths. We're only here to kick your asses in a beautiful musical way."

Het voorprogramma was niet al te best in de vorm van Walt Dicso. Teveel maniertjes in de zang waardoor ik het niet prettig luisteren vond. OMD zelf had ik anderhalf jaar terug op een festival gezien. Toen speelden ze een uur vol beleving en met veel hits. Ik was dus erg benieuwd hoe een losse show van ze was en vooral of ze de aandachtspanne konden vast houden. Kort antwoord, goed en ja.

Ze kwamen op met een filmpje. Achter hun stonden 3 grote verticale schermen waarom gave animaties te zien waren. Hier en daar afgestemd op de muziek (bij over over populatie), maar sowieso iets wat toevoegt. De beleving was er weer. Alle bandleden stonden met plezier op het podium en de zanger wist het publiek erg goed te entertainen zonder dat het een cringe werd. Ze kregen de zaal ook goed mee qua sfeer het hele optreden. Best knap, ik trok het gemiddelde in leeftijd namelijk erg naar beneden en meestal merk ik dan meer geauwehoer dan muziekbeleving om me heen. Hier bleef de nadruk wel op muziek in d zaal en dat was mede de verdienste aan de band. De hits die ze hebben zaten mooi verdeeld over de set. Forever Live & Die zat erg vroeg in en in het midden het werkelijk schitterende Joan of Arc (Maid of Orleans). De reguliere set werd natuurlijk afgesloten met Enola Gay. Wel bijzonder dat een liedje over de bommenwerper van de atoombom (ook hier sloten visuals weer aan) zo'n golf van blijdschap kan veroorzaken. In de toegift werd terug gemijmerd naar hun eerste show in NL (1975!) en na het uptempo Electricity was het klaar.

1u45min hebben ze op het podium gestaan met een goede acct en veel beleving als band die bijna 50 jaar bestaat. De sleet zit er nog lang niet in.

(Ik blijf AFAS vervelend vinden qua bottleneck met die kluisjes)
Helemaal eens met je recensie. OMD speelde sterk en het werd een hele leuke avond waarin veel hitjes de review passeerden.
Het verbaasde me wel dat er zoveel 'oudjes' aan het filmen waren met hun telefoons. Dat is blijkbaar echt iets van alle generaties.
OMD had m.i. trouwens perfect gepast op de "New order spot" op bijvoorbeeld RW en Lowlands.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.030
8.668
OMD oftewel Orchestral Manouevers in the Dark in AFAS Live. "Don't be afraid of some old man with Synths. We're only here to kick your asses in a beautiful musical way."

Het voorprogramma was niet al te best in de vorm van Walt Dicso. Teveel maniertjes in de zang waardoor ik het niet prettig luisteren vond. OMD zelf had ik anderhalf jaar terug op een festival gezien. Toen speelden ze een uur vol beleving en met veel hits. Ik was dus erg benieuwd hoe een losse show van ze was en vooral of ze de aandachtspanne konden vast houden. Kort antwoord, goed en ja.

Ze kwamen op met een filmpje. Achter hun stonden 3 grote verticale schermen waarom gave animaties te zien waren. Hier en daar afgestemd op de muziek (bij over over populatie), maar sowieso iets wat toevoegt. De beleving was er weer. Alle bandleden stonden met plezier op het podium en de zanger wist het publiek erg goed te entertainen zonder dat het een cringe werd. Ze kregen de zaal ook goed mee qua sfeer het hele optreden. Best knap, ik trok het gemiddelde in leeftijd namelijk erg naar beneden en meestal merk ik dan meer geauwehoer dan muziekbeleving om me heen. Hier bleef de nadruk wel op muziek in d zaal en dat was mede de verdienste aan de band. De hits die ze hebben zaten mooi verdeeld over de set. Forever Live & Die zat erg vroeg in en in het midden het werkelijk schitterende Joan of Arc (Maid of Orleans). De reguliere set werd natuurlijk afgesloten met Enola Gay. Wel bijzonder dat een liedje over de bommenwerper van de atoombom (ook hier sloten visuals weer aan) zo'n golf van blijdschap kan veroorzaken. In de toegift werd terug gemijmerd naar hun eerste show in NL (1975!) en na het uptempo Electricity was het klaar.

1u45min hebben ze op het podium gestaan met een goede acct en veel beleving als band die bijna 50 jaar bestaat. De sleet zit er nog lang niet in.

(Ik blijf AFAS vervelend vinden qua bottleneck met die kluisjes)
Heerlijk Brian. Ik wou hier graag heen (maar dan in de Roma), tot ik merkte dat het uitverkocht was. Misschien een volgende keer, vind het zelf fijne muziek. Dat het publiek aan de oude kant is, snap ik wel, al moet elke generatie dit toch kunnen waarderen denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Helemaal eens met je recensie. OMD speelde sterk en het werd een hele leuke avond waarin veel hitjes de review passeerden.
Het verbaasde me wel dat er zoveel 'oudjes' aan het filmen waren met hun telefoons. Dat is blijkbaar echt iets van alle generaties.
OMD had m.i. trouwens perfect gepast op de "New order spot" op bijvoorbeeld RW en Lowlands.
Hoewel ik het met je eens ben missen ze op een of andere manier (onterecht) die legacy status. Dit zou een ideale afwisseling van bijv Pretenders geweest zijn komende Werchter. Ja, opvallend he? Al moet ik eerlijk bekennen dat ik voor mijn schoonvader ook wel Maiden of Orleans een stukje heb opgenomen en doorgestuurd. Is een van zijn favorietjes. Doe ik niet heel vaak, maar nu deden zoveel mensen het dat ik me niet meer schuldig voelde XD
Heerlijk Brian. Ik wou hier graag heen (maar dan in de Roma), tot ik merkte dat het uitverkocht was. Misschien een volgende keer, vind het zelf fijne muziek. Dat het publiek aan de oude kant is, snap ik wel, al moet elke generatie dit toch kunnen waarderen denk ik.
Als je het fijne muziek vind, zeker de volgende keer doen! Deze band levert live. Ik vind dit ook iets voor alle generaties, ze begonnen bijna 20 jaar voor ik er überhaupt was XD. Maar zoals ik hierboven zeg, ergens missen ze geheel onterecht die status onder jongeren.
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
408
254
Hoewel ik het met je eens ben missen ze op een of andere manier (onterecht) die legacy status. Dit zou een ideale afwisseling van bijv Pretenders geweest zijn komende Werchter. Ja, opvallend he? Al moet ik eerlijk bekennen dat ik voor mijn schoonvader ook wel Maiden of Orleans een stukje heb opgenomen en doorgestuurd. Is een van zijn favorietjes. Doe ik niet heel vaak, maar nu deden zoveel mensen het dat ik me niet meer schuldig voelde XD
Zelf maak ik ook wel eens opname hoor als leuke herinnering aan een optreden. Zeker met die mooie visuals van OMD. Dat moest best kunnen, maar je kunt het ook overdrijven. Gisteren zag ik mensen zo wat bij ieder nummer een paar keer hun telefoon omhoog doen, om vervolgens de filmpjes terug te kijken en de leukste daarvan op social media te zetten....

Maar goed, dat doet verder niets af van het prima optreden van de band. Ik had ze graag terug gezien deze zomer op festivals. Ook met hun nieuwe album op zak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
697
483
Gisteren naar SOHN met het Metropole Orkest gaan kijken in het Muziekgebouw Eindhoven en het was gewoon onbeschrijfelijk mooi en goed.
Vanaf de eerste noot met kippenvel en open mond zitten kijken en luisteren. Niet gedacht dat zijn vooral elektronische nummers zo bizar veel aan kracht konden winnen door begeleiding van een symfonisch orkest. Perfecte omstandigheden ook, akoestisch nagenoeg perfecte zaal, publiek dat muisstil was en collectief in een soort van trance verzeild geraakt was. Je zag het ook aan iedereen op het podium en vooral ook aan SOHN zelf hoe hard ze hiervan genoten. Ik gok dat dit nu al het beste concert van 2024 was.

Ps: Wie niet weet wat doen vanavond, er zijn nog tickets voor het concert in Maastricht. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: NiekBBQ en Brian

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.231
744
ik ga vanavond in maastricht, ben benieuwd.
heb m ooit een keer op rock werchter gezien, ik kon hem helemaal niet, maar vond t erg goed.
ben nu al weken aan t luisteren en sommige nummers pakken me echt wel.
 
  • Geweldig
Waarderingen: swissepfan

NachoNienke

Playlistbediener
10 mei 2023
31
20
Vanavond naar Thrice geweest in 013.
Balkon en trappen waren dicht en toch nog veel ruimte. Weet niet of het een top idee was om ze te verplaatsen naar de Main. Het zou eerst de next zijn.

Voorprogramma was Town Portal, die hadden een vrij stevige bas. Prima muziek.

Thrice klonk echt helder. Integraal speelden ze uiteraard 'The artist in the ambulance' en daarna nog wat fijne nummers van de andere albums.
Op een groep vooraan van een man of 50 na was het publiek saai. Er werd niet gepraat, maar de achterste rij zat lekker op hun telefoon spelletjes te spelen.
Afin, mag de pret niet drukken.
Zeer genoten van de band en de stem van Dustin Kensrue lijkt elke keer beter te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Lawaaipapegaai

Campingartiest
2 feb 2024
73
73
Zaterdag naar 'Best of...' geweest in l'Aeronef in Lille. Best wel een mooie grote zaal, goed geluid en mooi licht. Wel apart is dat ze en geen garderobe en geen lockers hebben. Dan de bands:
Treeboy & Arc: speelden voor een bijna lege zaal een strakke en energieke show (gegroeid t.o.v. Left of the Dial)
Unschooling: was voor mij verrassend goed. Heerlijke postpunk (gemist op Zeitgeist, want kwamen toen niet opdagen)
Hotel Lux: wel aardig, maar niet in mijn top 3 van de avond
Gurriers: top, gingen lekker te keer. Dat lukte goed door met Nausea te starten
Lambrini Girls: iets te veel hysterie bij deze meiden. Ook te vaak het publiek laten zakken om vervolgens met zijn allen omhoog te springen
DITZ: topband, topshow. Wat een energie! Geweldig afsluiter van de late avond/ vroege ochtend
 
  • Leuk
Waarderingen: Nelios

Dante

Randprogramma
2 jun 2023
238
391
Naar Froukje in de Oosterpoort geweest, was een leuke show! Je merkt wel echt dat de band steeds beter wordt, veel goede live versies van de nummers. Vooral de toetsenist was het echt sterk, goede aanwinst van de band. De show had van mij alleen wel een paar nummers langer mogen duren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Brian

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
697
483
Net terug van The Last Dinner Party in de Botanique en ik ben zo blij hen nog in een kleine zaal gezien te hebben want dit wordt echt iets groots. Live houden ze het midden tussen Florence + The Machine, Kate Bush en Lana Del Rey. Vol energie, soms ingetogen, vaak theatraal maar altijd on point. Zang was loepzuiver, het publiek aandachtig en enthousiast en de band had er ook ontzettend zin in. Set had misschien nog wat langer gemogen, klopte nu af op zo'n 50 minuten, maar wat een onzettend sterke 50 minuten waren dat. Gaat nu al een van de hoogtepunten in The Barn op Werchter worden komende zomer. Bij de volgende plaat spelen die dames en heer de arena's in alle landen plat en terecht.
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.604
11.227
Net terug van The Last Dinner Party in de Botanique en ik heb zo blij hen nog in een kleine zaal gezien te hebben want dit wordt echt iets groots. Live houden ze het midden tussen Florence + The Machine, Kate Bush en Lana Del Rey. Vol energie, soms ingetogen, vaak theatraal maar altijd on point. Zang was loepzuiver, het publiek aandachtig en enthousiast en de band had er ook ontzettend zin in. Set had misschien nog wat langer gemogen, klopte nu af op zo'n 50 minuten, maar wat een onzettend sterke 50 minuten waren dat. Gaat nu al een van de hoogtepunten in The Barn op Werchter worden komende zomer. Bij de volgende plaat spelen die dames en heer de arena's in alle landen plat en terecht.
Najaar mag je weer los, hè. Zal wel de AB worden aangezien het hier de Grote Zaal van Paradiso wordt. Valt dus nog wel mee. Vijftig minuten is wel echt heel erg karig.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

Thieske

Gouden Tip
23 feb 2023
370
298
Net terug van The Last Dinner Party in de Botanique en ik heb zo blij hen nog in een kleine zaal gezien te hebben want dit wordt echt iets groots. Live houden ze het midden tussen Florence + The Machine, Kate Bush en Lana Del Rey. Vol energie, soms ingetogen, vaak theatraal maar altijd on point. Zang was loepzuiver, het publiek aandachtig en enthousiast en de band had er ook ontzettend zin in. Set had misschien nog wat langer gemogen, klopte nu af op zo'n 50 minuten, maar wat een onzettend sterke 50 minuten waren dat. Gaat nu al een van de hoogtepunten in The Barn op Werchter worden komende zomer. Bij de volgende plaat spelen die dames en heer de arena's in alle landen plat en terecht.
Maandag gezien in Melkweg en sluit mij er volledig bij aan. Kan niet wachten om hiervan te genieten in de Barn en Paradiso eind dit jaar. Dit was echt enorm sterk. Het leek wel alsof ze het uit haar losse pols schudde, ondanks dat het enorm goed was. Geweldige show!! Ga dat zien!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Joslittel en swissepfan

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
697
483
Najaar mag je weer los, hè. Zal wel de AB worden aangezien het hier de Grote Zaal van Paradiso wordt. Valt dus nog wel mee. Vijftig minuten is wel echt heel erg karig.
Bij een volgend album gaat dat anders zijn gok ik. Maar AB is ook al ongeveer het dubbele van de Orangerie in de Botanique, dus steeds groter. 😉
 

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
784
729
Net terug van The Last Dinner Party in de Botanique en ik ben zo blij hen nog in een kleine zaal gezien te hebben want dit wordt echt iets groots. Live houden ze het midden tussen Florence + The Machine, Kate Bush en Lana Del Rey. Vol energie, soms ingetogen, vaak theatraal maar altijd on point. Zang was loepzuiver, het publiek aandachtig en enthousiast en de band had er ook ontzettend zin in. Set had misschien nog wat langer gemogen, klopte nu af op zo'n 50 minuten, maar wat een onzettend sterke 50 minuten waren dat. Gaat nu al een van de hoogtepunten in The Barn op Werchter worden komende zomer. Bij de volgende plaat spelen die dames en heer de arena's in alle landen plat en terecht.
The Last Dinner Party vorig jaar in Hyde Park gezien en nu ook in Botanique. Ik vond het gisteren nu toch ook niet zo geweldig. Je gaat mij niet horen zeggen dat het slecht was, alles was perfect gezongen, maar het was allemaal al zo glad/braafjes. In het album zit er meer punch, dan dat ze gisteren hebben gebracht. En ik vond dat je dat ook aan het publiek zag. Redelijk statisch, nooit echt een gigaclimax. Maar dat ze groot zullen worden, sowieso. Hopelijk volgende keer gewoon wat meer 'ballen' tonen.
 

JKGB

Campingartiest
6 dec 2021
85
50
Naar Froukje in de Oosterpoort geweest, was een leuke show! Je merkt wel echt dat de band steeds beter wordt, veel goede live versies van de nummers. Vooral de toetsenist was het echt sterk, goede aanwinst van de band. De show had van mij alleen wel een paar nummers langer mogen duren.
Goed om te horen! Dat belooft wat voor het Paard..
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

Bert

Support act
14 nov 2014
849
783
Sprints en Englisch Teacher Vera
De volgorde zou eingenlijk andersom zijn. Achteraf goed dat English Teacher eindigde. Sprints is bijna klaar met hun Europese tour en dat merkte je wel. Hoewel een prima concert kreeg ik het gevoel dat het niet soepel ging. Zang was minder sterk dan verwacht en slordig. Zou ze graag een tweede kans gunnen. English Teacher was gewoon erg goed. Post punk werd afgewisseld met rustige nummers. En 12 euro voor twee goede bands is natuurlijk ook mooi meegenomen
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken