Helemaal eens met je recensie. OMD speelde sterk en het werd een hele leuke avond waarin veel hitjes de review passeerden.OMD oftewel Orchestral Manouevers in the Dark in AFAS Live. "Don't be afraid of some old man with Synths. We're only here to kick your asses in a beautiful musical way."
Het voorprogramma was niet al te best in de vorm van Walt Dicso. Teveel maniertjes in de zang waardoor ik het niet prettig luisteren vond. OMD zelf had ik anderhalf jaar terug op een festival gezien. Toen speelden ze een uur vol beleving en met veel hits. Ik was dus erg benieuwd hoe een losse show van ze was en vooral of ze de aandachtspanne konden vast houden. Kort antwoord, goed en ja.
Ze kwamen op met een filmpje. Achter hun stonden 3 grote verticale schermen waarom gave animaties te zien waren. Hier en daar afgestemd op de muziek (bij over over populatie), maar sowieso iets wat toevoegt. De beleving was er weer. Alle bandleden stonden met plezier op het podium en de zanger wist het publiek erg goed te entertainen zonder dat het een cringe werd. Ze kregen de zaal ook goed mee qua sfeer het hele optreden. Best knap, ik trok het gemiddelde in leeftijd namelijk erg naar beneden en meestal merk ik dan meer geauwehoer dan muziekbeleving om me heen. Hier bleef de nadruk wel op muziek in d zaal en dat was mede de verdienste aan de band. De hits die ze hebben zaten mooi verdeeld over de set. Forever Live & Die zat erg vroeg in en in het midden het werkelijk schitterende Joan of Arc (Maid of Orleans). De reguliere set werd natuurlijk afgesloten met Enola Gay. Wel bijzonder dat een liedje over de bommenwerper van de atoombom (ook hier sloten visuals weer aan) zo'n golf van blijdschap kan veroorzaken. In de toegift werd terug gemijmerd naar hun eerste show in NL (1975!) en na het uptempo Electricity was het klaar.
1u45min hebben ze op het podium gestaan met een goede acct en veel beleving als band die bijna 50 jaar bestaat. De sleet zit er nog lang niet in.
(Ik blijf AFAS vervelend vinden qua bottleneck met die kluisjes)
Het verbaasde me wel dat er zoveel 'oudjes' aan het filmen waren met hun telefoons. Dat is blijkbaar echt iets van alle generaties.
OMD had m.i. trouwens perfect gepast op de "New order spot" op bijvoorbeeld RW en Lowlands.