Gisteren ook naar The War On Drugs geweest in de Ziggo Dome. Heerlijk optreden.
Eerst even de tip meegeven om niet op P2 te parkeren. Kort op elkaar, het haalt het slechtste in mensen naar boven qua manieren, een kort stukje naar de stoplicht daarna dat lang op rood blijft zodat er nauwelijks doorloop is. Niet doen!
We waren lekker op tijd in Amsterdam dus hadden alle voor een broodje Döner en een koffie daarna. Alsnog voor de deuren opengingen in de rij en na even wachten eindelijk weer eens de Ziggo Dome binnen voor het eerst in zoveel jaar. Dit is een typisch concert waarbij ik van te voren bang was voor the Dutch disease. Dus snel een mooi plekje vooraan uitgezocht en uiteindelijk samen met iemand gestaan via de Kink/festileaks appgroep. Erg gezellig om op die manier mensen te ontmoeten. Het voorprogramma sloot erg goed aan bij de hoofdact. Muziek kwam in de buurt en ze speelden ook erg goed. Ze kwamen zeker over, waren strak en daardoor kwam ik lekker in de sfeer voor The War On Drugs. Daarna duurde het maar een halfuurtje voor TWOD opkwam, mooi op tijd. Vanaf minuut 1 was duidelijk dat dit optreden om muzikale schoonheid zou gaan. Het geluid was vanaf moment 1 precies goed afgesteld. Alle instrumenten kon je in detail horen en de zang was perfect. De hele band was ook vanaf moment 1 in topvorm. En die gitaar in de nummers, het is toch heerlijk. Eerste keer dat ik ze zag, dus ik heb geen referentie kader, maar de nieuwe nummers vielen heel goed in de set met de oude nummers. Lichtshow was schitterend. Ik denk dat dit op Werchter (op DTRH al meer) niet zo mooi uitkomt in het half licht. Ze speelden ruim 2 uur en een kwartier en er kwamen meerdere pareltjes voorbij, met natuurlijk de veelgeprezen Under the Pressure, I Don't Live Here Anymore en Thinking of a Place als hoogtepunten. Maar om alleen die eruit te lichten is oneerlijk want alles was goed. Geen moment saai, maar elk moment was intens genieten.
Ik kreeg via via te horen dat er achterin de zaal en op de tribunes veel werd geluld. Gelukkig had ik hier geen last van, maar wat zonde toch oom daar van te voren al rekening mee te moeten houden en dat zoveel mensen er wel last van hebben. Daar moet het in NL echt eens afgelopen mee zijn!
Voor iedereen die vandaag in België gaat veel plezier (en als je nog twijfelt en op ticketswap hoopt, doen!). Ik ga ze op Werchter wel overslaan voor Black Pumas, want zo goed als hier gaat het niet meer lukken.