Vol weekendje!
7 dec: Song van het Jaar festival 3voor12 in TivoliVredenburg
Leuk avondje gehad, niveau van de muziek varieerde van bedroevend slecht (Donnie, Merol) tot best wel tof (Indian Askin, De Likt). Kensington was live ook stukken beter dan ik verwacht had. Alleen wat een rot locatie is dat Tivoli zeg. Prima zalen, daar niet van, maar om van de ene zaal naar de andere te komen moet je een volledig doolhof over 3 verdiepingen door, met verschillende bottlenecks en deuren die halverwege de avond opeens op slot worden gedaan. Echt een misser. Verder gezellig avondje.
8 dec: The War on Drugs (+Sandy Alex G) in de Ziggo Dome
Eerste keer zitplaatsen in de Ziggo Dome, eerste rang tweede ring. Was een prima plek voor dit concert, heel ontspannen! Voorprogramma had ik absoluut niks mee, nummers en jamsessies die vooral voor de band zelf er leuk leken maar mij niks deden. The War on Drugs zelf waren echter top! Goeie live uitvoering van heel veel fijne nummers, hele gave lichtshow. Vroeg hoogtepuntje met Pain, en ook nummers als Thinking of a Place en Disappearing stonden als een huis. Fijn concert, Ziggo Dome blijft een top hal.
9 dec: A Perfect Circle (+Chelsea Wolfe) in AFAS Live
Kijk, zo kan een voorprogramma ook zijn. Chelsea Wolfe was mij onbekend maar heeft er zeker een fan bij. Heavy en traag maar ook melodieus, muziek die je echt wel pakt op zn tijd. Goed opgewarmd begonnen we aan de hoofdact, iedereen in de zaal hield zich ook netjes aan het verzoek geen elektronische apparatuur te gebruiken dus dat gaf een heerlijke show beleving zonder afleidende prikkels. Ook de bierkoeriers met hun rugzak taps bleven gelukkig weg tijdens de hoofdact, wat een irritatie kunnen die lui soms zijn. Dus ja, A Perfect Circle. Wat een band. Volledig meegenomen en weggeblazen door Maynard en companen. Elk nummer wordt zn eigen wereld, de instrumentatie overweldigd terwijl de vocalen je omhelzen of juist wakker schreeuwen. Door bepaalde heel natuurlijk klinken audio effecten en het gebruik van led scherm pilaren kreeg de show voor mij een heel primitief maar tegelijk buitenaards gevoel. Alsof we een oeroude buitenaardse beschaving ontdekten die onder leiding van hun profeet MJK ons kwamen leren hoe je muziek maakt. Los van elke definitie van genre of stijl deed A Perfect Circle volledig zijn eigen ding, en dat deden ze perfect. Favoriet van het jaar misschien wel.