Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
https://www.demorgen.be/muziek/ben-howard-stoot-in-vorst-op-ontevreden-publiek-b69a0c16/

Werkt deze wel?

Voor mij wel.

Vrij schandalig mocht het echt zo zijn geweest. Je hebt echt je huiswerk niet gedaan en onder een flinke steen gelegen als je niet weet dat hij zijn eigen ding doet en niets speelt van zijn debuutalbum. Komt vrij respectloos over..

Dat je het op een of andere manier hebt gemist dat ie niks van Every Kingdom speelt okey.... Maar dat je niet het respect hebt voor een artiest waar je 40 euro voor een ticket neertelt? Debiel volk hier op de aardbodem.

Ik ben tegen geweld, maar volk dat 'boring' gaat roepen door een concert zou je een muilpeer verkopen dat hij er nog drie dagen scheel van ziet.

Ryley Walker @ een half vol Paradiso Noord
Het is alweer een week terug maar wil toch nog een paar woorden kwijt over dit optreden. Door zijn muziek op zijn albums had ik een best rustig en serieus beeld bij hem, maar zijn live optredens zijn nogal een andere beleving dan de albums. Nummers worden live opgerekt tot intense versies van 10/15 minuten en tussen de nummers door is hij erg praatgraag en vertelt graag over zijn liefde met de FEBO en bitterballen. Live werd hij begeleidt door 2 drummers, maar ik begreep dat dat niet standaard het geval was. Het klonk evengoed erg strak. Erg genoten van dit optreden. En The Roundabout is een van de mooiste nummers ooit

3voor12 Song van het Jaar Festival @ Tivoli
Was enorm leuk! Donnie was gewoon De Jeugd-lite, maar met een paar pintjes op toch best te genieten. Vervolgens door gegaan naar Merol, maar dat was zo kut dat ik er al snel weer vandoor was. Amber Arcades speelde een rustig opbouwende set, maar het was bij De Likt waar het feest pas echt begon. Mijn vriendencluppie van Lowlands en ik zaten al lekker te dansen vooraan bij de stage voordat De Likt begon en intussen joegen we de Kensington-moeders en dochters de stuipen op het lijf. "Ik moest vandaag toch echt even opzoeken wie De Likt nu is" en "Jullie gaan straks zeker wild dansen?" kregen we te horen. De doodsangst in hun ogen toen De Likt met 'Net als toen' de zaal in knalde en wij voorin direct de pit startten sprak boekdelen. Wat een saai volk is dat toch, die Kensington-huishoudbeurs-campers. En toen: KAREL. Jullie weten intussen dat ik maximale Karel-fanboy ben en ik zei tegen mijn maat "zodra hij 'Out' speelt bestormen we de stage en gaan we met Karel dansen." Gevolg: dertig mensen op de stage. Dit was echt de beste Karel-show ooit. Karel is echt een fenomeen waarbij je een halfuurtje in pure euforie verkeerd. Kensington als de pest vermeden, alleen het laatste nummer vanaf het balkon gekeken en vervolgens naar de afterparty gegaan met een pak EmTe huiswijn Rond en Soepel uit tap en iedereen getrakteerd op smerig lekkere rode wijn. Topavond.

Vol weekendje!

7 dec: Song van het Jaar festival 3voor12 in TivoliVredenburg
Leuk avondje gehad, niveau van de muziek varieerde van bedroevend slecht (Donnie, Merol) tot best wel tof (Indian Askin, De Likt). Kensington was live ook stukken beter dan ik verwacht had. Alleen wat een rot locatie is dat Tivoli zeg. Prima zalen, daar niet van, maar om van de ene zaal naar de andere te komen moet je een volledig doolhof over 3 verdiepingen door, met verschillende bottlenecks en deuren die halverwege de avond opeens op slot worden gedaan. Echt een misser. Verder gezellig avondje.

8 dec: The War on Drugs (+Sandy Alex G) in de Ziggo Dome
Eerste keer zitplaatsen in de Ziggo Dome, eerste rang tweede ring. Was een prima plek voor dit concert, heel ontspannen! Voorprogramma had ik absoluut niks mee, nummers en jamsessies die vooral voor de band zelf er leuk leken maar mij niks deden. The War on Drugs zelf waren echter top! Goeie live uitvoering van heel veel fijne nummers, hele gave lichtshow. Vroeg hoogtepuntje met Pain, en ook nummers als Thinking of a Place en Disappearing stonden als een huis. Fijn concert, Ziggo Dome blijft een top hal.

9 dec: A Perfect Circle (+Chelsea Wolfe) in AFAS Live
Kijk, zo kan een voorprogramma ook zijn. Chelsea Wolfe was mij onbekend maar heeft er zeker een fan bij. Heavy en traag maar ook melodieus, muziek die je echt wel pakt op zn tijd. Goed opgewarmd begonnen we aan de hoofdact, iedereen in de zaal hield zich ook netjes aan het verzoek geen elektronische apparatuur te gebruiken dus dat gaf een heerlijke show beleving zonder afleidende prikkels. Ook de bierkoeriers met hun rugzak taps bleven gelukkig weg tijdens de hoofdact, wat een irritatie kunnen die lui soms zijn. Dus ja, A Perfect Circle. Wat een band. Volledig meegenomen en weggeblazen door Maynard en companen. Elk nummer wordt zn eigen wereld, de instrumentatie overweldigd terwijl de vocalen je omhelzen of juist wakker schreeuwen. Door bepaalde heel natuurlijk klinken audio effecten en het gebruik van led scherm pilaren kreeg de show voor mij een heel primitief maar tegelijk buitenaards gevoel. Alsof we een oeroude buitenaardse beschaving ontdekten die onder leiding van hun profeet MJK ons kwamen leren hoe je muziek maakt. Los van elke definitie van genre of stijl deed A Perfect Circle volledig zijn eigen ding, en dat deden ze perfect. Favoriet van het jaar misschien wel.

Jongens, wat was Wolf Alice weer kneitergoed vanavond. Vijfde keer dat ik ze zag, maar dat die band nog steeds de Ronda niet vol krijgt, ik snap het niet. Een retestrakke drummer, twee hooligans op basgitaar/gitaar/toetsen (en die weten van wanten) en een engel met duivelshoornjes op zang. Of duiveltje met engelenstem, kies maar. Heer-lij-ke live band die een groter publiek verdient. Goeie afwisseling in de songs, energiebommen op de goeie momenten, goed afgestemde belichting en altijd die loepzuivere stem van Ellie Rowsell, of ze nu spoken word doet, zingt of het uitschreeuwt. Ik ben al langere tijd verliefd en na vanavond weer een beetje meer...

Ik ben naar Beraadgeslagen (cd-release) geweest en het was gek en geniaal.

Gisteren kwam Beraadgeslagen hun eerste album voorstellen in de Handelsbeurs. Ik heb hier wel al vaker laten merken dat ik nogal fan ben van alles wat Lander Gyselinck doet (serieus, een muziekliefhebber zijn leven is niet compleet als je hem nooit hebt zien drummen), dus ik was wel benieuwd welke verrassingen deze gekke jongens in petto hadden. Eerst nog even reclame voor de Handelsbeurs: akoestiek altijd al top geweest en een heel mooie zaal. Bij het voorprogramma mochten we zelfs gezellig op het podium gaan bijzitten. Beraadgeslagen zelf had hun kleine podium in het midden van de zaal geplaceerd wat alles wel intiemer maakte. Het publiek was ook enthousiast en aandachtig, dikke meevaller.

Over de show zelf: zowel op muzikaal als niet-muzikaal vlak zat het vol verrassingen. Beide heren zijn heel spontane performers en zowel de interactie tussen hen als met het publiek was verademend. Op een bepaald moment begon Fulco uit een boek te lezen over bouwvergunningen, waarna Lander er allemaal effecten opsmeet. Dan was er plots een camera waarmee we foto's mochten nemen en moesten doorgeven. En als hoogtepunt: plots kreeg ik een microfoon en een lijst in mijn handen geduwd door Fulco tijdens het nummer 'Deinze'. Nooit gedacht dat ik dit ooit ging zeggen maar ik heb de eer gekregen om voor een uitverkochte Handelsbeurs een lijst met Vlaamse gemeenten af te dreunen, geweldig!

En ooh ja, naast al deze gekkigheid was de muziek ook gewoon nog gigantisch goed. Ongelooflijk getalenteerde muzikanten zijn dit, zeer creatieve composities en zeker live durven ze helemaal van het padje gaan. Samengevat: spontaniteit, goede setting, creativiteit, verrassend en een unieke persoonlijke ervaring erbij. Een gesigneerde lijst met gemeenten is eens wat anders dan een setlist of cd. Ik denk dat het duidelijk is wat mijn favoriete concert was dit jaar :-D

Ik ben naar Beraadgeslagen (cd-release) geweest en het was gek en geniaal.
Held. Zou ze graag 's willen zien, al is het er nog niet van gekomen. Duizeldorp is trouwens echt een kei van een plaat.

Millionaire + Crayon Sun + Cocaine Piss @ Paradiso

De laatste show van de tour sinds Millionaire's terugkeer! Voorprogramma Crayon Sun (met leden van Millionaire, King Dalton) was een aangename verassing uit België. Donkere, bezwerende nummers met hier en daar wat donkere blues, een erg charismatische zanger, brommende synths. Een band om in de gaten te houden! Millionaire zelf was erg goed in vorm, speelde zoals altijd vol adrenaline en had een erg goede set met natuurlijk 'Champagne' als hoogtepunt.

De afterparty was Cocaine Piss in de kleine zaal en dat was eigenlijk het grootste feest. Schreeuwende vrouwen! Vriendschappelijke ellebogen op je kaak! Bloedlip! Uitglijden over bier! Cocaine Piss was fucking wild, man. Daarmee ook een perfecte afsluiter van mijn drukste concertjaar ooit. Ik tik 'm af op 298 shows dit jaar. Tot volgend jaar iedereen!

Spinvis: 'In Werkelijkheid' @ Ronda - 06-01

Prachtige theatervoorstelling van Spinvis die samen met Saartje een hoop bekende nummers helemaal opnieuw vertalen. Experimenteler, elektronischer en vol met loops. De nadruk van de nummers lag vooral op de drie bekendste albums (Spinvis, Tot Ziens...., Trein Vuur Dageraad). Geweldig om te zien hoe ze slechts met zijn tweëen zo'n bandgeluid kunnen neerzetten. Er zat door de voorstelling ook nog een soort verhaal in dat werd verteld door middel van twee poppen, die aan de hand van het thema van een nummer naar elkaar, van elkaar weg of in het geval van 'Koning Alcohol' hun hoofd verloren. Het voegde niet per se iets toe voor mij, maar het idee was best tof. Geen spijt van dit concert!

Snow Patrol @ Ziggo Dome

Gooede setlist en de band had er zin aan. In het begin klonk Gary Lightbody een beetje verkouden en nasaal, maar van nummer 5 kon hij zijn hoogten weer makkelijk halen. Ze speelden helaas maar 2 nummers van Final Straw (een van mijn lieveling albums ooit). Op het laatst speelden ze bijna al hun bekende hits, die ik toch een stuk minder vind. Maar dat was natuurlijk wel het moment dat de zaal mooi mee kon zingen. Was een mooie lichtshow bij en bij sommige nummers viel er aan alle kanten een doek naar beneden waardoor de band in een half doorzichtige kooi stond te spelen. Wat voor hilariteit zorgde is dat de eerste keer het doek aan onze kant bleef hangen. Wat mij opviel was dat de band er zichtbaar plezier in had en geen enkel nummer voelde plichtmatig. Leuk om eens gezien te hebben en een mooie headliner voor Bospop komend jaar.

Snow Patrol @ Ziggo Dome

Gooede setlist en de band had er zin aan. In het begin klonk Gary Lightbody een beetje verkouden en nasaal, maar van nummer 5 kon hij zijn hoogten weer makkelijk halen. Ze speelden helaas maar 2 nummers van Final Straw (een van mijn lieveling albums ooit). Op het laatst speelden ze bijna al hun bekende hits, die ik toch een stuk minder vind. Maar dat was natuurlijk wel het moment dat de zaal mooi mee kon zingen. Was een mooie lichtshow bij en bij sommige nummers viel er aan alle kanten een doek naar beneden waardoor de band in een half doorzichtige kooi stond te spelen. Wat voor hilariteit zorgde is dat de eerste keer het doek aan onze kant bleef hangen. Wat mij opviel was dat de band er zichtbaar plezier in had en geen enkel nummer voelde plichtmatig. Leuk om eens gezien te hebben en een mooie headliner voor Bospop komend jaar.

Sluit me hier bij aan. Zeker in het begin was inderdaad even wennen. Stem viel soms weg en was niet zuiver. Gelukkig werd dit verderop in het optreden steeds beter. Had het niet erg gevonden als er wat onbekendere parels gespeeld zouden worden. Maar zo'n hitparade is op zijn tijd ook wel lekker.

Ik ben vrijdag naar architects, beartooth en polaris geweest in de lotto arena en het was geweldig. Stuk voor stuk fantastische bands. polaris kan je moeilijk een opener noemen en dat was eraan te zien, al heel vroeg was er veel volk op de been. Architects zelf speelde heel strak, fantastische show, bij sommige nummers kon de vocals wel wat lager om de gitaar beter te laten uitkomen maar verder niets op aan te merken. Veel sfeer, veel beweging in het publiek en natuurlijk ook een emotioneel moment voor Tom Searle.

daarnaast:

Ik ben maandag naar you me at six geweest in de Zappa, ik moet toegeven ik kende de band niet en ik ging voornamelijk mee voor mijn vriendin maar heb mij wel geamuseerd. Niet 100% mijn genre maar de show was wel goed, het publiek was mee. technisch zat het wat minder, 1 van de gitaristen stond merkbaar veel stiller in de mix, bij sommige nummers zelfs niet te horen in de zaal.

The Sore Losers + The Glücks - Ekko 23/1

Gisteravond na een lange periode(2 maanden) weer eens een concertje bezocht en voor het eerst in Ekko geweest(terwijl ik nu al 2 jaar in Utrecht woon, ik schaam me ervoor). Kende The Sore Losers nog van hun voorprogramma bij de Kaiser Chiefs in paradiso in 2016 en zijn toen goed blijven hangen, dus daarom hierheen geweest.

The Glucks waren leuk, maar ook niet meer dan dat. Met een drumstel en gitarist maakte die twee aardig wat kabaal, wat ook tof was om te horen, maar na verloop van tijd had je het wel gehoord. Prima om zo'n avondje mee te openen.

The Sore Losers speelden in totaal dnek ik 70 minuten en gingen er vol voor. De zaal was voor 3/4 gevuld zou ik zeggen, dus het was niet heel druk dus er werd al snel gebaard dat we maar dicht bij de stage moesten komen staan. Ze gingen er dus vol voor en hun tweede song was het voor mij bekende Got it Bad waarbij ze echt lekker erin gingen. Gedurende de hele set speelden ze gewoon strak. De gitarist had er zin in, de drummer deed goed z'n werk en algeheel was het tof te horen. Top optreden en voor herhaling vatbaar.

Users who are viewing this thread