Ik ben naar … geweest en het was …

swissepfan

Support act
7 dec 2022
936
825
Glass Animals - Vorst Nationaal 16/10

Een gevoelde eeuwigheid uitgekeken naar deze en gisteren was het einde zover. Ik had al gespot dat er geen stormloop ging zijn, maar een Vorst Nationaal dat slechts voor een derde gevuld was, leek toch weinig goeds hopen. Maar als gisterenavond een ding bewees, is het wel dat niet de grootte telt, maar wat je ermee doet.

Eerst mocht The Big Moon komen openen. Leuk voorprogramma. Lijkt mij de ideale band in de namiddagzon op een festival. Zeer sterke cover van Praise You van Fatboy Slim ook.

Maar omstreeks 21 uur mochten we - nadat een roadie eerst ceremonieel een ananas op het podium kwam zetten - instappen in het retro-ruimteschip van Glass Animals zelf. De eerste paar nummers kampten ze nog met de geluidmix. Vorst is nu eenmaal een verdomde galmbak, een leeg Vorst nog eens te meer. Maar na het derde nummer had de geluidstechnicus toch door hoe je de stem wat hoger moest zetten en zat dat aspect alvast snor.
Het publiek ging intussen wild op elk nummer, brulde zelfs nieuwe songs mee alsof het wereldhits waren en danste alsof er geen morgen was. En dat op de slicke, groovy songs die hier en daar een extra laagje of uitgesponnen outro met zich mee kregen. Davey Bayley stond na enkele minuten al drijfnat in het zweet en smeet zich op ongeziene wijze om ook de laatste uithoek van de zaal helemaal wild te krijgen. Hoogtepunt wellicht was toen de ceremoniele ananas aan een groepje zotten in het publiek gegeven werd bij Pork Soda en die ananas tegen de bis MET SCHIL EN AL OPGEGETEN WAS. 😂 Pineapples are truly in my head.

Passeerden de revue: chique hologrammen, flauwe mopjes, leuke visuals, crowdsurfende aliens en helaas maar 16 nummers op 95 minuten. Jammer genoeg kregen we maar een nummer van debuutplaat Zaba, maar door de beperkte setlist was er geen enkele minuut te veel, elke noot had haar zin en elke intermezzo mocht er zijn.

Zelden een band zich zo zien smijten voor een halflege zaal. Leken er ook zelf oprecht van te genieten. En wij het dankbare publiek met hen mee. Een van de toppers van dit jaar.
 

SanderFMC

Randprogramma
1 jul 2022
198
281
Ik ga ze vanavond zien in Düsseldorf, ben benieuwd. Of nou ja, iets minder benieuwd na al deze details, maar dan had ik dit topic maar niet moeten lezen
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken