Gisteren ben ik naar Naive Set en Ultimate Painting in Ekko geweest, wederom een top avond.
Naive Set
Een (gedeeltelijk) Nederlands indie bandje dat afgelopen jaar een eerste album heeft uitgebracht. Het bandje maakt korte, maar aanstekelijke nummers en is in alles luchtig en vooral niet te zwaarmoedig.
De nummers Up Beach en Rabbits hebben bijvoorbeeld beide een sterke en herkenbare melodie die in je kop blijft zitten. Niet al te gecompliceerd, maar ik ben wel een sucker voor dit soort catchy gitaar riffs. Naast de gitaar speelde ook de basgitaar een prominente rol in de nummers met snelle en melodieuze baspartijen.
Ik vond het zeker een toegevoegde waarde om de nummers live te zien, want goed strak en vermakelijk gespeeld. De frontman vond ik de personalisering van de luchtigheid die de band uitstraalt. Zo speelde hij het nummer Midnight, Amsterdam vanaf een fiets want ja, Amsterdam fietsstad.
Ultimate Painting
Soms heb je van die optredens waarbij je na 10 seconden al beseft hoe vet het gaat worden. Dat had ik bij Ultimate Painting dus ook. Ze begonnen met het nummer Ultimate Painting en had direct door dat het een goede keuze was om deze band live te gaan zien. Live klinkt het allemaal een stuk warmer en relevanter dan op de plaat, alhoewel ik ze thuis ook regelmatig draai.
In de samenstelling van de band draait alles om de twee gitaristen, Jack Cooper en James Hoare. De drumster en de bassist hebben zowel qua muzikale invloed als tijdens de performance weinig in te brengen. De baspartijen zijn ontzettend basic en de drums heel licht aangezet en bevatten alleen het hoognodige. De herkenbare sound wordt echt door de gitaren en het stemgeluid van beide heren (met name James Hoare) neergezet.
De nummers werden live goed gespeeld, alleen bedacht ik halverwege dat ze live wel wat meer aan de nummers zouden kunnen toevoegen. Ik las (en merkte in de zaal) dat best wat mensen het een ietwat saai optreden vonden. Daar ben ik het niet mee eens, want voor mij klonk het relevant en goed genoeg om meer dan geboeid te blijven.
Wat mij betreft snoerden ze iedereen de mond door af te sluiten met een, naar 15 minuten, uitgerekte versie van het nummer Ten Street. Beide gitaristen lieten ziet wat ze in huis hadden en gaven het optreden de climax die het verdiende.
Kortom; een top avond met 2 goede live bands