Ik ben naar … geweest en het was …

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
4.043
3.391
Gisteren, Muse in de Ziggo Dome.

Overal lees je overweldigende reacties, maar zelfs de ochtend erna weet ik zelf niet goed wat ik ervan moet vinden. Ja, het was een geweldig visueel spektakel. Je zintuigen werden constant geprikkeld. Speelden ze de nummers strak? Absoluut. Is Dominic Howard de beste drummer die ik live aan het werk heb gezien? Waarschijnlijk wel.

Maar toch zit ik met een half bevredigd en tegenstrijdig gevoel, wat zeker door de setlist komt. Als je van de 20 nummers er al 7 als draken (en 3 als acceptabel) kunt bestempelen, dan kun je je afvragen of je op de juiste plek bent. Maar toch vond ik een zelfde aantal nummers wel dik de moeite waard. Het tekent mijn haat/liefde verhouding met Muse.

Maar wat ik toch bizar vond is het lamlendige publiek. Muse heeft het publiek gekregen wat het altijd heeft verafschuwd; een stel makke schapen die als zombies naar de show kijken alsof het een RTL familieshow is.

Bij de toegift gingen een aantal mensen (eindelijk!) staan om uit hun dak te gaan, binnen 2 seconden tikt er iemand op de schouders dat ze weer moesten gaan zitten. Las zelfs ergens dat in de zaal iemand is aangesproken om liever niet te springen, want dan konden ze het niet goed zien.

Het definitieve failliet van een rockband.

Oh god dat klinkt niet best, misschien toch maar een keer Muse zien in Engeland dan. Die gaan altijd wel lekker uit hun dak.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Ook ik ben gisteren bij Muse geweest. Het was mijn eerste concert van hen, hoewel ik al lange tijd fan ben. Ik heb me geweldig vermaakt met het spektakel als geheel, het audiovisuele plaatje van de avond was tot in de puntjes uitgewerkt en werd weergaloos uitgevoerd. Zoals te verwachten bij een band met zo'n reputatie, overigens.

Nu herken ik wel het vage ontevreden gevoel wat mensen hier hebben, met name wat betreft de setlist en het publiek. Inderdaad, een Muse-setlist waar zowel Plug In Baby als Hysteria als Stockholm Syndrome ontbreken voelt een beetje meh. Ik snap dat ze wel eens wat anders willen spelen maar dit was wel veel. Daarnaast ben ik echter blij verrast door een aantal nieuwe nummers die ik op de plaat niet heel geweldig vind (The Resistance, Dead Inside). Echter, als ik dan naar de setlist van de dag ervoor in Keulen kijk met Apocalypse Please, MOTP, Hysteria en Plug in Baby erbij loopt het water mij in de mond. En geen Revolt, dat scheelt ook.

Wat het publiek betreft, Uncle G slaat de spijker op zijn kop met het "RTL Family Show" gehalte. Ik had staanplaatsen en zelfs daar werd springen etc niet echt gewaardeerd. Pas bij Knights of Cydonia kwam de boel een beetje los en ontstond er een halve moshpit op de breakdown, dat was dan wel weer lachen. Maar over het algemeen was het publiek voor een rockshow dooier dan dood... Een stelletje uitgeschakelde Drones, zeker als ik naar al die stille kopjes op de tribune keek.

Om verder nog even op Uncle G te reageren: kun je mij vertellen welke nummers volgens jou "draken" zijn? Ik krijg namelijk het gevoel dat je daarmee bijna alle nummers van na 2006 bedoeld, dat zijn er 7 plus nog 3 acceptabele. Als je al die nieuwe nummers zo slecht vind kun je je inderdaad afvragen of je op de juiste plek bent, bij een show van de Drones World Tour. Correct me if I'm wrong, maar je kunt ze het moeilijk kwalijk nemen dat ze hun nieuwe nummers ook spelen. Persoonlijk zou ik tekenen voor een show van dit formaat met alleen maar pre-Resistance nummers, don't get me wrong. Maar ik kan het nieuwere werk zeker ook waarderen en ik weet dat ik het live kan verwachten. Hun sound evolueerd, daar zullen fans mij verliezen en fans mee winnen. So be it.

Kortom: het publiek was kut, de setlist niet optimaal maar wel te verwachten, ik heb een top avond gehad! En een goede motivatie om nog een keer te gaan, om al die ouwe nummers nog een keer te horen. #IWantMuscleMuseum :p
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Tijd terug trouwens dat ik hier wat heb gepost. Gelijk maar weer een heel essay geschreven als binnenkomer haha
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
4.043
3.391
Ik vraag me af of het er woensdag anders aan toe gaat. Woensdag is tenslotte de dag die als eerste in de verkoop ging, en ook de mensen die aan de voorverkoop mee deden hebben kaarten voor woensdag...
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ook ik ben gisteren bij Muse geweest. Het was mijn eerste concert van hen, hoewel ik al lange tijd fan ben. Ik heb me geweldig vermaakt met het spektakel als geheel, het audiovisuele plaatje van de avond was tot in de puntjes uitgewerkt en werd weergaloos uitgevoerd. Zoals te verwachten bij een band met zo’n reputatie, overigens.

Nu herken ik wel het vage ontevreden gevoel wat mensen hier hebben, met name wat betreft de setlist en het publiek. Inderdaad, een Muse-setlist waar zowel Plug In Baby als Hysteria als Stockholm Syndrome ontbreken voelt een beetje meh. Ik snap dat ze wel eens wat anders willen spelen maar dit was wel veel. Daarnaast ben ik echter blij verrast door een aantal nieuwe nummers die ik op de plaat niet heel geweldig vind (The Resistance, Dead Inside). Echter, als ik dan naar de setlist van de dag ervoor in Keulen kijk met Apocalypse Please, MOTP, Hysteria en Plug in Baby erbij loopt het water mij in de mond. En geen Revolt, dat scheelt ook.

Wat het publiek betreft, Uncle G slaat de spijker op zijn kop met het “RTL Family Show” gehalte. Ik had staanplaatsen en zelfs daar werd springen etc niet echt gewaardeerd. Pas bij Knights of Cydonia kwam de boel een beetje los en ontstond er een halve moshpit op de breakdown, dat was dan wel weer lachen. Maar over het algemeen was het publiek voor een rockshow dooier dan dood… Een stelletje uitgeschakelde Drones, zeker als ik naar al die stille kopjes op de tribune keek.

Om verder nog even op Uncle G te reageren: kun je mij vertellen welke nummers volgens jou “draken” zijn? Ik krijg namelijk het gevoel dat je daarmee bijna alle nummers van na 2006 bedoeld, dat zijn er 7 plus nog 3 acceptabele. Als je al die nieuwe nummers zo slecht vind kun je je inderdaad afvragen of je op de juiste plek bent, bij een show van de Drones World Tour. Correct me if I’m wrong, maar je kunt ze het moeilijk kwalijk nemen dat ze hun nieuwe nummers ook spelen. Persoonlijk zou ik tekenen voor een show van dit formaat met alleen maar pre-Resistance nummers, don’t get me wrong. Maar ik kan het nieuwere werk zeker ook waarderen en ik weet dat ik het live kan verwachten. Hun sound evolueerd, daar zullen fans mij verliezen en fans mee winnen. So be it.

Kortom: het publiek was kut, de setlist niet optimaal maar wel te verwachten, ik heb een top avond gehad! En een goede motivatie om nog een keer te gaan, om al die ouwe nummers nog een keer te horen. #IWantMuscleMuseum
1f61b.png
De draken zijn voor mij;
- Dead Inside (Drones)
- The 2nd Law: Isolated System (The 2nd Law)
- Starlight (Black Holes & Revelations)
- United States of Eurasia (The Resistance)
- Madness (The 2nd Law)
- Revolt (Drones)
- Mercy (Drones)

Wel ok;
- The Handler (Drones)
- Resistance (The Resistance)
- Take a bow (Black Holes & Revelations)

De betere nummers
- Psycho (Drones)
- Bliss (Origin of Symmetry)
- Citizen Erased (Origin of Symmetry)
- Supermassive Black Hole (Black Holes & Revelations)
- Time is running out (Absolution)
- Uprising (The Resistance)
- The Globalist (Drones)
- Knights of Cydonia (Black Holes & Revelations)

Zoals je kunt zien brand ik niet alles af wat nieuwer is, al is het voor mij vanaf het Resistance album wel meer zoeken naar de betere nummers.

Laten we het er gewoon op houden dat ik met Muse altijd een haat/liefde verhouding zal blijven houden.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.154
807
Oef, Eurasia, Revolt en Madness in één set is wel zuur ja. Van elk van de laatste drie albums zo ongeveer het rukste nummer.

Hoop dat ik zondag in Brussel de set krijg met Apocalypse Please, MOTP en wat oudjes (Plug in Baby en Citizen Erased bij voorkeur)
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Ik vraag me af of het er woensdag anders aan toe gaat. Woensdag is tenslotte de dag die als eerste in de verkoop ging, en ook de mensen die aan de voorverkoop mee deden hebben kaarten voor woensdag…

Ik hoop het... Na deze reacties ben ik toch wel bang voor een kleine teleurstelling.
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.707
695
Ik zou niet te veel uitgaan van reacties op dit forum, kan de stemming alleen maar breken. Ik kijk ook nooit van tevoren wat de eventuele setlist kan zijn. Dat kan het verrassend element van de show namelijk ook flink verknallen. Zonde dus.
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Ik zou niet te veel uitgaan van reacties op dit forum, kan de stemming alleen maar breken. Ik kijk ook nooit van tevoren wat de eventuele setlist kan zijn. Dat kan het verrassend element van de show namelijk ook flink verknallen. Zonde dus.

Klopt, ik wilde eigenlijk ook niks weten vantevoren maar door instagram en facebook toch weer te veel reacties en foto's gezien. Achja ik hoop dat ze morgen een net andere setlist hebben en anders vermaak ik me toch wel prima. Denk dat de staanplaatsen die ik heb en t feit dat dit de eerst aangekondigde show is wel een positieve invloed hebben.
 

hetfield

Gouden Tip
21 jan 2014
474
0
je zult echt niet teleur geteld zijn! Zoiezo t merendeel van de setlist is zeker goed.
En je kijkt de hele show je ogen uit.
Ik vond het zeker geen teleurstelling!!
 

SanderA

Campingartiest
18 mrt 2014
82
0
Ik heb voordat ik naar Keulen ging ook geen setlist bekeken. Ik vind het ook niet zo erg als er nummers tussen zitten die ik wat minder vind, mijn avond zal er niet slechter van worden.

Ik heb ook een recensie gelezen, dacht een Duitse, die The Globalist wat te lang vond.
Nja, ik was blij dat ik dat nummer live heb gezien.

Qua publiek in Keulen, het viel me sowieso op dat ik alleen maar Nederlands/Limburgs hoorden en weinig Duits, maar dat zal dan wel selectief geweest zijn haha.
Tevens vond ik de leeftijden zeer gevarieerd waarbij er toch ook wel echt wat ouderen naast me stonden. Kan me wel indenken dat die niet op een moshpit aan het wachten zijn.

Zoals altijd komt het neer op smaak! Ik heb een topavond gehad.

Hoe vonden jullie Nothing but Thieves in de Ziggo?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
@theuncleg Dank voor je reactie, ik zie dat ik voor mijn beurt gesproken heb. Hoewel ik nog steeds weinig liefde voor nieuwe nummers zie ;-)

Maar goed, ik ben inderdaad bang dat afgelopen maandag de kutste avond was qua setlist en publiek, vanwege het feit dat het de laatst toegevoegde show was. Dat geeft minder hardcore fans in het publiek en de band zal daar rekening mee houden in de setlist, waardoor het geheel wat saaier wordt. Ik heb ook hard geprobeerd kaarten te krijgen voor de andere avonden maar het mocht niet baten. Ik wens iedereen die nog gaat veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
@sandera Nothing But Thieves was prima, ik kende het niet maar het klonk prima. Wat harder en ruiger live dan de platen die ik van te voren even opgezocht had, wat naar mijn mening zeer welkom was. Het leek wat slecht getuned maar ik weet niet hoe ze normaal live klinken, iig prima opwarmertje.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
@theuncleg Dank voor je reactie, ik zie dat ik voor mijn beurt gesproken heb. Hoewel ik nog steeds weinig liefde voor nieuwe nummers zie
1f609.png


Maar goed, ik ben inderdaad bang dat afgelopen maandag de kutste avond was qua setlist en publiek, vanwege het feit dat het de laatst toegevoegde show was. Dat geeft minder hardcore fans in het publiek en de band zal daar rekening mee houden in de setlist, waardoor het geheel wat saaier wordt. Ik heb ook hard geprobeerd kaarten te krijgen voor de andere avonden maar het mocht niet baten. Ik wens iedereen die nog gaat veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben gehad. Heb ook geen compleet waardeloze avond gehad hoor, mocht dat zo over komen. :)

Hoe vonden jullie Nothing but Thieves in de Ziggo?
Vond ze erg sterk, al stond het geluid inderdaad niet goed afgesteld. De microfoon stond veel te zacht (meerdere nummers!), waardoor het niet helemaal 100% lekker overkwam. Het ronde podium zorgde wel voor een extra moeilijkheidsgraad, doordat de zaal in 2 delen was verdeeld en ze de aandacht moesten verdelen. Ging ze prima af, vond wel dat er een goede act stond.

Ze speelden strak (goede drummer ook) en leverden een vol geluid (los van de zang dus).
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Ik ga donderdag naar Muse en zal zeker ook even verslag doen. Ik ben erg benieuwd en heb zoals meerdere hier ook extra de sets die ze tijdens deze tour gespeeld hebben niet gecheckt. Gewoon hopen op het beste, volgens mij wordt het visueel in elk geval al een spektakel. Ik ben benieuwd :)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Sjoerd wrote:
volgens mij wordt het visueel in elk geval al een spektakel. Ik ben benieuwd

Ga je daarvoor naar een concert?
Bij een stadionrockshow is de productie toch juist een van de voornaamste redenen om te gaan? Zou dat graag eens meemaken, maar er is weinig muziek die ik kan waarderen die dat heeft.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.154
807
Sjoerd wrote:
volgens mij wordt het visueel in elk geval al een spektakel. Ik ben benieuwd

Ga je daarvoor naar een concert?
Ja. Als het puur om de muziek ging, zou ik niet zo snel meer naar een concert van Muse gaan. Heb ze inmiddels ongeveer 8 keer live gezien, dus elk bekende nummer nu wel een keer live horen spelen. De setlist vind ik op zich ook niet zo heel spannend meer, hoewel een aantal vaste waarden (Starlight, Supermassive Black Hole) weleens wat vaker geschrapt mogen worden voor oude fan-favorieten (Muscle Museum/Citizen Erased (gelukkig weer af en toe op de setlist)/MOTP/Sunburn etc.)

De toegevoegde waarde van een Muse concert zit 'm wat mij betreft dus juist in de gehele audiovisuele ervaring. Dat is in ieder geval de reden dat ik nog steeds naar hun concerten ga: ze maken er iedere keer weer een spektakel van dat ik niet zou willen missen.

Op Werchter afgelopen jaar was ik benieuwd hoe ik het zou vinden zonder hun eigen mega-productie en juist daar hadden ze een hoop aangename verrassingen in de setlist opgenomen (Micro Cuts, Uno, Citizen Erased, Apocalypse Please).
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.401
596
Idd, was best vet dat ze die vier nummers op Werchter speelden. Had ik niet verwacht. Nu kan het eigenlijk alleen nog maar tegenvallen morgen in de Ziggo.

Is er vanavond nog iemand van de Festileakers bij Deafheaven? Is overigens een indiepasconcert!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken