Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gisteren naar SUede in Tivoli Vredenburg geweest en wat was dat onwaarschijnlijk goed.

Het optreden bestond uit 2 delen; eerst werd het nieuwe album (Night Thoughts) integraal gespeeld, waarbij de band achter een semi-doorzichtig videoscherm speelde. Op het scherm werd de gelijknamige/bijbehorende film gespeeld, waarbij de band op de achtergrond zo nu en dan uitgelicht werd om toch enige interactie met de band te hebben.

Het tweede deel was een best-of set, waarbij ze van bijna elk album wel wat speelden.

Het eerste deel zal niet voor iedere Suede fan de moeite waard zijn geweest, iets wat ik om me heen later ook hoorde van de wat oudere garde. Persoonlijk vond ik het fenomenaal. Night Thoughts vind ik persoonlijk misschien wel hun beste album en live werd het ook geweldig neergezet. De combinatie met de film vond ik ook sterk. Elk nummer werd gekoppeld aan een scene die qua sfeer complementair aan elkaar waren. Door middel van verlichting was de band regelmatig zichtbaar, zodat je wel het idee had dat er daadwerkelijk een band voor je aan het spelen was.

Het publiek was trouwens geweldig stil, iets wat vrijdag in Paradiso niet zo geweest schijnt te zijn.

Na een korte pauze waarin het podium werd omgebouwd, ging men verder met een reguliere set. Het publiek kreeg wat het wilde; een trip down memory lane. Veel bekende nummers waarop het publiek ouderwets los kon gaan.

De sfeer was goed, de set perfect opgebouwd en je kon echt zien dat Suede (Brett Anderson in het bijzonder) er flink zin in had. Ik denk dat het één van de betere concerten is die ik heb bezocht.
Qua kwaliteit, relevantie, vernieuwende nieuwste album en energie zou ik ze graag op de festivals zien. Kan me niet voorstellen dat dit ook niet gaat gebeuren.

Hier de setlist; http://www.setlist.fm/setlist/suede/2016/tivolivredenburg-ronda-utrecht-netherlands-13f3d179.html

Ik heb Lookapony helaas moeten missen, wellicht kan @wessel daar nog iets over vertellen.

Leuke gasten die lekker energiek bezig waren, ook klonken de nummers niet verkeerd. Ben wel benieuwd naar hun album (denk dit jaar een release??). Ze hebben ook wel wat leuke songs op youtube staan.

Daarnaast zoals Thomas al zegt, St. Tropez is best wel een tof bandje. Leuke energieke songs en die gasten (eerst Go Back To The Zoo) staan met veel energie en pret te spelen.

Mozes valt tegen, iets te slacky voor mij en geen I Got Skills. -1 Mozes

Together Pangea was gewoon vet. Al doet dat nieuwe album/EPtje mij niet zoveel, hoop dat het volgende werk weer wat interessanter is.

En Thomas weer kunnen spreken dus dat was ook weer nice.

Ik ben afgelopen vrijdag naar De Staat geweest in Gebr. de Nobel, Leiden. En wauw, echt enorm gaaf. Prima setlist en enorm goeie performance! Ohja, en weer een cirkelpit bij Witch Doctor net zoals in de video. XP Als het aan mij ligt is dit zeker niet de laatste keer dat ik naar een show van De Staat ga!

(overigens viel de concertzaal zelf me echt niet tegen; ik woon er 20 minuten van af en ik was er tot afgelopen vrijdag nog nooit geweest)

Zoooo wat een nacht in Ekko. Was sowieso mooi. Maar T. Raumschmiere + Colin Benders was simpeelweg brilajnt. Beide op een soort analoge set up een fantastistische elektronische drone/ambient/experimentele set neerzetten. Ik wist niet wat me overkwam, met colle tuigen genoten, Kos had hier bij moeten zijn. daarna goede maar degelijke beuktechnk set van Raumschmiere alleen. Best grappig om te zien hoe Colin Benderd werd geregeld door een groupie (was aan het werken achter de bar).

Godsakker, dat arrogante randstadvolk met hun fatsoenlijke optredens. Klinkt weer veel te goed allemaal.

Dit dus. Er schijnt een livestream geweest te zijn, even op onderzoek uit of het terug te luisteren is.
Haha ja een beetje verwend ben ik wel hier.

Foals, wauw. Die mannen wisten er wederom een fantastische show van te maken. Ik had ze in 2014 gezien op RW, ik stond redelijk achteraan en ik was toen nog niet heel erg fan, maar ze hadden me met die show echt omver geblazen.
Gisteravond in de HMH wist ik dus wat ik kon verwachten, maar ik hoopte stiekem natuurlijk dat deze de vorige keer zou overtreffen. Dat is absoluut gelukt, ik heb er echt niks op aan te merken. De energie zat er goed in, de lichtshow was mooi, en de hele uitvoering was eigenlijk gewoon top.
Hoogtepunten waren voor mij o.a. Providence en Inhaler, die allebei van het derde album Holy Fire komen. De drum breaks van Providence zijn op de plaat al te gek, maar live gewoon episch.
Het voorprogramma Everything Everything was ook wel geinig. Ik zou de muziek niet zo snel opzetten, maar ze speelden wel strak en wisten het publiek mee te krijgen. Twee dingen die ik toch wel vaak mis aan een voorprogramma. Ik heb zelfs nog een beetje mee kunnen zingen bij het hitje Regrets. Van de jasjes was ik niet zo'n fan.
Het publiek was trouwens een chaos bij Foals. Ik had m'n ma en haar vriend meegenomen en die zijn op een gegeven moment naar achter gegaan omdat het ze iets te veel werd haha :')

Het publiek was trouwens een chaos bij Foals. Ik had m’n ma en haar vriend meegenomen en die zijn op een gegeven moment naar achter gegaan omdat het ze iets te veel werd haha :’)

In de Melkweg was het ook compleet gekkenhuis, Wel lekker dat er veel gebeukt wordt bij een Foals concert hoor, maar daar was de Melkweg toch wel iets te klein voor, je werd echt van links naar rechts geslingerd. Als helpt 't ook niet mee dat ik net zo breed ben als een wandelende tak...

Hoe lang speelden ze? Vind 15 nummers eigenlijk best weinig voor zo'n grote show. Maar klinkt als een degelijk Foalsconcert! Was Yannis ook goed bij stem?

Ze speelden van 21:15 tot 22:45.
Yannis klonk naar mijn idee erg goed, als het vals was heb ik daar in ieder geval niks van gemerkt haha.

Wolf Alice afgelopen donderdag. Wat zijn ze gegroeid! Eerste keer dat ik ze zag was in de HMH bij Alt-j. Zoals toen al op dit forum te lezen was was dat niet heel spetterend, deels door de afstemming van het geluid en de grootte van de zaal. Op Best Kept Secret hadden ze dat al enigszins goedgemaakt, maar afgelopen november in een uitverkocht Bitterzoet ging het dak eraf. En dan was nu de vraag of dat voor herhaling vatbaar was in de grote zaal van Paradiso. Naar mijn mening was dat het absoluut. De kwaliteit van Ellie haar stem kwam prachtig naar voren tijdens Blush en Turn To Dust (nieuw op de setlist!). En de hardere nummers als You're a Germ en Giant Peach bewijzen het diverse geluid van deze band. Ze hebben hier ook echt al een hele fanbase opgebouwd, want ik herkende veel mensen van de vorige keer. Publiek ging ook helemaal los, erg fijn was dat.
Ik heb de band helaas niet meer gesproken achteraf (ach... ik had ze al drie keer ontmoet :$), maar ik heb nog wel een poosje staan praten met de mannen van het voorprogramma Sundara Karma, die super nice zijn!

Youth Lagoon was boven verwachtig goed. Nieuwe nummers kwamen beter over dan op het album en gelukkig speelde hij ook nog drie nummers van zijn debuut.
Tortoise was een beetje saai.
Together Pangea, ik ben dat genre een beetje ontgroeid ofzo. Merkte het al op lgw en later bij fidlar, maar het is eigenlijk één pot nat.

Was jij ook bij Youth Lagoon joh? Zo druk was het er niet, gek dat ik je niet heb gezien dan.

Ik vond hem helaas juist wat tegenvallen. Niet dat de nummers niet goed gespeeld werden, maar de sfeer vond ik wat raar. Enerzijds stond de band heel ingehouden voor zichzelf te spelen en soms ging Trevor ineens helemaal los, wat wel tof was, maar op mij meer overkwam als een soort van beschuldiging dat het allemaal wat tam was (waar hij na de eerste nummers ook over begon).

Ahja ik had je nog wel gezien maar zat op het balkon dus kon je niet begroeten. Ik kon die afwisseling juist wel waarderen, maar dat kwam misschien ook door mijn plek dat ik die sfeer in de zaal wat minder meekreeg.

Twenty One Pilots. Gruwelijke show zoals altijd, maar damn wat hebben zij een stelletje klotefans. Heb nog nooit zo'n gegil tijdens een concert meegemaakt zeg. Overal chokers en blauw haar en maar blijven gillen en schreeuwen. Zelf tijdens de liedjes. Overigens heb ik niks tegen chokers en blauw haar maar zodra de hele zaal ermee volstaat en ze beginnen te gillen ben ik er klaar mee. Bovendien was t voorprogramma (Drummakid) vreselijk. Het werd oke toen hij begon te drummen en rappen tegelijk, maar zn optreden was ziekelijk saai.
Conclusie: vette show die verpest werd door tamelijk vervelende, hysterische diehard fans. Ik ga nooit meer naar zo'n soort show. Manmanman.

Edit: mn zusje had wel een drumstokje gevangen. Dat was awesome.

Gingen ze weer die drummer over het publiek laten spelen? Ziet er altijd wel tof uit! Maar kan iemand mij uitleggen hoe Twenty One Pilots opeens zo groot is geworden? Ze maken best toffe muziek, maar op Werchter '14 waren ze nog gewoon een bandje-bandje en was die hele hysterie er helemaal niet. Wat is er in de tussentijd in hemelsnaam gebeurd?

Zaterdag Bird on the Wire gezien in Breda, setting was allesbehalve ideaal want het was in een café, maar wisten me toch bij momenten te betoveren met nummers van hun sterke nieuwe album Elephanta.

Jaa, dat was echt heel gaaf. En ik heb echt geen idee hoe die ineens zo groot zijn geworden. Ik zag ze op pinkpop 2014 en toen was die hype er inderdaad nog totaal niet.

Users who are viewing this thread