Hardrock & Metal Chat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Royke
  • Startdatum Startdatum
  • Geweldig
Waarderingen: RubenJS
Die show amper meegepakt, was erg warm in de zaal en we hadden trek. Sowieso niet echt mijn band, maar de Duitsers gingen er goed op.
Ja, Duitsers zijn gek op alles wat ook maar een beetje folky (pagan/viking/pirate/Mittelalter) is. :)

Ik zou ze zelf in ieder geval graag eens zien (getuige natuurlijk ook mijn avatar), waar dan ook in Benelux.
Al jaren aan het afwachten of ze in de buurt komen, maar ik lijk ze maar niet te pakken te krijgen...
Laatste keer dat ze in Nederland optraden was in Baroeg, Rotterdam in 2019.
Laatste keer in België zelfs in Trix, Antwerpen in 2011..
Misschien moet ik dan toch maar eens naar Zweden toe, ze hebben daar zelfs al jaren hun eigen festival, Månegarm Open Air (net als Sabaton).

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Sorry dat we beschaafd zijn en liever onze bieren drinken uit degelijk servies.

En het was brouwerij Krueger die ruim 80 jaar geleden begon met bieren uit blik.
(vervolg discussie GMM-topic)

Bij ons in (NL) Limburg wordt ook altijd laatdunkend gedacht over bier uit blik, als zou dat van minderwaardige kwaliteit zijn.
Het blijkt echter juist andersom te zijn, werd ons verteld tijdens een rondleiding in een brouwerij.
Blik is de best mogelijke manier om bier te bewaren, aangezien het niet-lichtdoorlatend is.
Licht kan de kwaliteit en smaak van bier beïnvloeden, vandaar dat ook de meeste bierflessen doorgaans een donkere (bruin/groen) kleur hebben, om die invloed te beperken.
Geen licht is echter vanzelfsprekend beter dan weinig licht.

De negatieve reputatie van bier in blik is dan ook vooral cultureel bepaald.
De laatste jaren is die negatieve reputatie wel duidelijk af aan het nemen (idem voor flessen wijn met kunststof kurk of schroefdop), getuige ook de vele microbrouwerijen die voor een groot deel bier in blik verkopen.

Laatst bewerkt:
Zelfs als bier in blik in theorie beter zou zijn voelt het nog steeds verkeerd aan. Zeker omdat bier in blik nog steeds als marginaal word gezien hier, (zeker omdat voornamelijk de ‘goedkope’ pilsen hier echt in blik te vinden zijn zoals Cara, Jupiler, Stella

Ik maakte ook meer een grap over de belgen. Geen kwaad woord verder. En zoals @MetalLimbo hierboven ook al aangeeft, is bier als inferieure verpakking wel achterhaald. Sterker nog bij een aantal merken is het verschil tussen fles of blik al niet meer te proeven. En de kleinere speciaalbier brouwerijen doen tegenwoordig ook het meest met blik

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Zelfs als bier in blik in theorie beter zou zijn voelt het nog steeds verkeerd aan. Zeker omdat bier in blik nog steeds als marginaal word gezien hier, (zeker omdat voornamelijk de ‘goedkope’ pilsen hier echt in blik te vinden zijn zoals Cara, Jupiler, Stella
Zoals ik hierboven heb ge-edit is dat dus voornamelijk cultureel bepaald, en is die mening aan het veranderen.
Tegenwoordig vind je bij ons in de schappen dan ook zowel de goedkoopste bieren in blik (overigens ook op fles, zoals Pitt) als de allerduurste (€ 10+ voor sommige blikken bieren zoals allerlei porters, stouts, barrel aged, whisky infused, etc.), plus alles ertussenin (A-pilseners alsook bv. Leffe zijn in zowel glas als blik verkrijgbaar).

(vervolg discussie GMM-topic)

Bij ons in (NL) Limburg wordt ook altijd laatdunkend gedacht over bier uit blik, als zou dat van minderwaardige kwaliteit zijn.
Het blijkt echter juist andersom te zijn, werd ons verteld tijdens een rondleiding in een brouwerij.
Blik is de best mogelijke manier om bier te bewaren, aangezien het niet-lichtdoorlatend is.
Licht kan de kwaliteit en smaak van bier beïnvloeden, vandaar dat ook de meeste bierflessen doorgaans een donkere (bruin/groen) kleur hebben, om die invloed te beperken.
Geen licht is echter vanzelfsprekend beter dan weinig licht.

De negatieve reputatie van bier in blik is dan ook vooral cultureel bepaald.
De laatste jaren is die negatieve reputatie wel duidelijk af aan het nemen (idem voor flessen wijn met kunststof kurk of schroefdop), getuige ook de vele microbrouwerijen die voor een groot deel bier in blik verkopen.
Helemaal correct. Er zijn inderdaad ook zat kwalitatieve speciaalbier brouwerijen die de meeste van hun bieren uitsluitend in blik verkopen (Uiltje, Brewdog, Moersleutel, Frontaal, om er maar een paar te noemen).
Ik heb lang gedacht dat pils uit blik inderdaad ook een beetje blikkerig smaakt, maar dat bleek gewoon aan het slechte pils zelf te liggen wat sowieso niet echt lekker was 😅 met een stukje placebo-effect erbij.

Helemaal correct. Er zijn inderdaad ook zat kwalitatieve speciaalbier brouwerijen die de meeste van hun bieren uitsluitend in blik verkopen (Uiltje, Brewdog, Moersleutel, Frontaal, om er maar een paar te noemen).

Ik heb lang gedacht dat pils uit blik inderdaad ook een beetje blikkerig smaakt, maar dat bleek gewoon aan het slechte pils zelf te liggen wat sowieso niet echt lekker was 😅 met een stukje placebo-effect erbij.
Oh ja dat is absoluut een placebo effect! Als je een flesje en blik in een glas zou schudden is er vrijwel niemand die ze kan onderscheiden! (Alle ik toch niet 🙃)

En het productieproces is natuurlijk enorm verbeterd. Vroeger zat er wel degelijk een bliksmaak aan. maar tegenwoordig zijn de blikken aan de binnenzijde voorzien van een coating die dat tegen gaat
Ach misschien mijn verbeelding misschien ook niet.
Maar heb wel het idee dat waar mijn mond de bovenkant van het blik raak ik juist wel het blik/aluminium proef.
Echter niks aan de smaak van het bier.

Dus daarom heb ik wel de voorkeur om blikjes uiteindelijk in een glas te schenken.
Op een festival nemen we het voor lief. Bier smaakt iig goed

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Piebe71
Toch is blik een veel betere manier om de smaak te behouden dan glas. Licht is de vijand van bier. Niet dat dat veel uitmaakt voor popcornbocht als HJ en Jupiler, maar toch.
Popcornbocht?
Als er toch één pils in NL vrijwel unaniem als kwalitatief goed wordt bestempeld en nauwelijks discussie veroorzaakt, dan is dat volgens mij toch wel Hertog-Jan? 😯🤨

Popcornbocht?
Als er toch één pils in NL vrijwel unaniem als kwalitatief goed wordt bestempeld en nauwelijks discussie veroorzaakt, dan is dat volgens mij toch wel Hertog-Jan? 😯🤨
Alle pilseners van AB InBev worden met maïs ipv gerst gemaakt. Is goedkoper en geeft een zoetere smaak aan het bier. Dat HJ goed valt heeft met een briljante marketingcampagne te maken, dat moet ik ze nageven. Maar smaaktechnisch leggen HJ en Jupiler het meestal af tegen volmout pilseners (in NL o.a. Grolsch, Brand, Amstel). Maar als de eerste er eenmaal in zitten proef je het niet meer hoor.

Smaakbeleving van bier / pils zit veel meer tussen de oren. Lokaal sentiment speelt een grote rol, zo zal een Tukker de voorkeur geven aan Grolsch, een Amsterdammer aan Heineken of Amstel en een Limburger aan een lokaal bier. Ook marketing doet heel veel, de HJ campagne met meesterbrouwer Jan die brouwt in ouderwetse koperen ketels in Arcen (waar dit in een megabrouwerij in België in RVS ketels wordt gebrouwen) heeft veel bijgedragen aan het imago van HJ. Belgen zullen altijd afgeven op Heineken, puur omdat het uit Nederland komt en wereldwijd het grootste merk is.

Moet de Belgen wel nageven: het beste klassieke speciaalbier (blond, dubbel, tripel, sterk blond) wordt in België gemaakt!

Maar smaaktechnisch leggen HJ en Jupiler het meestal af tegen volmout pilseners (in NL o.a. Grolsch, Brand, Amstel).
Smaken verschillen heh. Grolsch en Brand vind ik ook prima maar Amstel vind ik toch zulke slappe hap, dan verkies ik toch altijd een HJ of Jupiler hoor!
(En voor je lokaal sentiment de schuld geeft: ik heb warme herinneringen aan Amsterdam als mijn studentenstad en verder totaal geen regionale binding met waar die andere bieren vandaan komen, dus daar op afgaand zou ik juist van Amstel moeten houden).

• Leuk
Waarderingen: mvl1980 en MetalLimbo
Smaken verschillen heh. Grolsch en Brand vind ik ook prima maar Amstel vind ik toch zulke slappe hap, dan verkies ik toch altijd een HJ of Jupiler hoor!
(En voor je lokaal sentiment de schuld geeft: ik heb warme herinneringen aan Amsterdam als mijn studentenstad en verder totaal geen regionale binding met waar die andere bieren vandaan komen, dus daar op afgaand zou ik juist van Amstel moeten houden).
Nou in NL van onder de rivieren en heb ik nooit heineken/Amstel of (als je het echt over een verschrikking wil hebben) oranjeboom lekker gevonden.

Lekker: Dommelsch, Hertog jan(festi camping voorraad), Brand, Grolsch (bittere bieren).

In België dan is jupiler (op de wei) ook prima en blijf ik weg bij Stella Artois.

Maar het liefst haal ik alle speciaal biertjes daar. In België is daar het aanbod en kwaliteit veel beter.
Pils doet in NL niet echt veel onder voor belgie en is vooral wat je smaak palet gewend is.

Affligem heeft een leuke TV reclame. Meer verstand heb ik er niet van. En er was ook een keer een reclame van een biermerk met Daniel Craig erin tijdens een release van een James Bond film, die was ook goed.

Alle pilseners van AB InBev worden met maïs ipv gerst gemaakt. Is goedkoper en geeft een zoetere smaak aan het bier. Dat HJ goed valt heeft met een briljante marketingcampagne te maken, dat moet ik ze nageven. Maar smaaktechnisch leggen HJ en Jupiler het meestal af tegen volmout pilseners (in NL o.a. Grolsch, Brand, Amstel). Maar als de eerste er eenmaal in zitten proef je het niet meer hoor.

Smaakbeleving van bier / pils zit veel meer tussen de oren. Lokaal sentiment speelt een grote rol, zo zal een Tukker de voorkeur geven aan Grolsch, een Amsterdammer aan Heineken of Amstel en een Limburger aan een lokaal bier. Ook marketing doet heel veel, de HJ campagne met meesterbrouwer Jan die brouwt in ouderwetse koperen ketels in Arcen (waar dit in een megabrouwerij in België in RVS ketels wordt gebrouwen) heeft veel bijgedragen aan het imago van HJ. Belgen zullen altijd afgeven op Heineken, puur omdat het uit Nederland komt en wereldwijd het grootste merk is.

Moet de Belgen wel nageven: het beste klassieke speciaalbier (blond, dubbel, tripel, sterk blond) wordt in België gemaakt!
Je hebt misschien op een bepaald gebied gelijk ik weet niet hoe alles precies gemaakt wordt, ik drink graag Duits bier of Grolsch omdat het wat bitterder is en het hier uit de buurt komt maar een HJ'tje gaat er ook altijd in en in tegenstelling tot bijna alle andere bieren, ken ik niemand in mijn omgeving of op festivals die een HJ'tje geen lekker bier vindt. Zelf vind ik Bavaria verreweg het slechtste pilsje van de grote Nederlandse brouwers (sorry Brabanders, niks persoonlijk vind jullie allemaal erg aardig!)

Ik drink vrijwel geen pils meer, bijna alleen maar speciaalbier tegenwoordig.
Van pils vind ik opzich alles wel prima behalve Grolsch, Palm, Primus.

• Leuk
Waarderingen: wess

Users who are viewing this thread