Graspop Metal Meeting 2025

Volgens mij heeft Hertog Jan dat 20 jaar geleden al uitgevonden. Bier uit blik, daar kunnen onze Belgische vrienden nog een puntje aan zuigen 😉
Duidelijk dat Nederlanders nog wat biercultuur kunnen bijgebracht worden. Bier is veel breder dan pils/lager 😉. Hertog Jan hun speciaalbieren uit blik 20 jaar geleden?

• Winning
Waarderingen: Simoni

Wij nemen altijd Stella in blik mee, hebben ook wel elektrische koelboxen dus 5 dagen lang fris bier. En is goed voor de ducks of trash coins

Probleem is dan dat ik alleen bijhoud wie er een lijstje heeft gedeeld, maar niet specifiek wat het lijstje is. Weet alleen hoeveel mensen er een volledige of gedeeltelijke show meepakken en hoeveel er nog twijfelen bij clashende bands, maar niet wie dus
Ah cva, had wel grappig geweest, misschien volgend jaar :geek:

Hihi
Bij redneck denk ik eerder aan Lamb of God.

Maar goed ik begrijp de country invloeden wel.

De nu metal invloeden zie ik nog echt niet en ga niet verder inluisteren(ik trek het niet).
Sorry ryo.

En als k-pop(babymetal/hannabie), mongoolse keelzang of helmut lotti werkt. Wie weet wordt dit dan nog wel de verrassing van het festival.

Ik wens jullie veel plezier en hoor de recensies wel.
Ik herken de Nu-metal invloeden ook niet, dus ik begrijp als je met die insteek het gaat luisteren dat je teleurgesteld bent.

Volgens mij heeft Hertog Jan dat 20 jaar geleden al uitgevonden. Bier uit blik, daar kunnen onze Belgische vrienden nog een puntje aan zuigen 😉
Sorry dat we beschaafd zijn en liever onze bieren drinken uit degelijk servies.

En het was brouwerij Krueger die ruim 80 jaar geleden begon met bieren uit blik.

Dus een artikel dat in oktober gepost is, geschreven door iemand die allemaal verzinsels de wereld ingooit en daaruit volgt de conclusie "Behemoth was plan B, Volbeat moest daar staan". Hetzelfde Volbeat dat geen enkel festival doet en de volledige maand juni in Canada zit. Denk je dat die tours 1 maand op voorhand vastgelegd worden? :).

Ik heb onlangs een artikel gelezen dat K3 een reëele optie was voor het slot op vrijdag, maar helaas liet de agenda van Miguel Wiels het niet toe. Natuurlijk wist ik dat Behemoth plan B was en dat de Livenation liever K3 geboekt had. Bij deze dus ook de bevestiging.
Ok, je hebt wel enkele details aangehaald in het begin om je punt te bevestigen. Later in het bericht mocht ik toch nog even lachen. ha ha ha

Volbeat was wellicht het plan B voor de zondag, dan hadden ze daar ook nog een grote naam gehad

Op de vrijdag een sportpaleis naam naast slipknot zetten slaat nergens op, we zien toch dat het met behemoth ook uitverkoopt.
Wou nog een edit doen op mijn vorig bericht, maar zal het hier doen. Heb in het verleden volbeat nog al eens als headliner 2 gezien op m2. Was het naast iron maiden. Maargoed, mijn punt is gewoon als volbeat tourt op festivals boekt graspop ze altijd. Zo'n soort slipknot, iron maiden boeking. Maargoed. Op deze manier is't ook uitverkocht.

Wou nog een edit doen op mijn vorig bericht, maar zal het hier doen. Heb in het verleden volbeat nog al eens als headliner 2 gezien op m2. Was het naast iron maiden. Maargoed, mijn punt is gewoon als volbeat tourt op festivals boekt graspop ze altijd. Zo'n soort slipknot, iron maiden boeking. Maargoed. Op deze manier is't ook uitverkocht.
Behalve die keren dat ze op Werchter staan.

Sorry dat we beschaafd zijn en liever onze bieren drinken uit degelijk servies.

En het was brouwerij Krueger die ruim 80 jaar geleden begon met bieren uit blik.
Toch is blik een veel betere manier om de smaak te behouden dan glas. Licht is de vijand van bier. Niet dat dat veel uitmaakt voor popcornbocht als HJ en Jupiler, maar toch.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en saurus
Dinsdag of woensdag rondje Dessel kijken hoe het gras erbij ligt.
Ongeveer 2 maanden terug was het nog een bende maar door de vroege lente wellicht weer optijd in orde.
Al 2 maanden nauwelijks regen, volgens mij een heel groot verschil met vorig jaar toen het maanden aan een stuk veel geregend had en de bodem verzadigd was. Denk dat het er nu een stuk beter bij ligt. Benieuwd naar je bevindingen!

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MarcoReusel
Zo. Statistieken tijd! Net als vorig jaar weer alle spoorboekjes in een groot excel bestand verwerkt om te kijken wat het gemiddelde spoorboekje van het forum is. We zijn uiteindelijk op een totaal van 81 spoorboekjes gekomen (versus de 69 van vorig jaar).

Voordat ik per dag ga kijken, eerst even een overzichtje van de headliners van dit jaar in vergelijking met die van vorig jaar. Ik heb het percentueel uitgerekend ten opzichte van het aantal mensen met een ticket voor die dag (dagtickets + combi) voor een zo correct mogelijk beeld. Bij de percentages van 2024 kan nog een kleine foutmarge zitten, omdat ik net nog snel door 20 pagina's heb gescrolld om de dagtickets te noteren, misschien 1 of 2 gemist.

Meeste bezoekers bij headliners
(dikgedrukt = huidige editie, cursief = geen clashes, exclusief DJs)

76,7 Nine Inch Nails

73,7 Iron Maiden
73,4 Tool
73,0 Bring Me The Horizon
72,6 Behemoth

56,0 Machine Head
49,3 Korn
48,6 Till Lindemann

47,6 Avenged Sevenfold
46,9 Alice Cooper
43,4 Powerwolf
37,7 Five Finger Death Punch
37,0 Slipknot
36,1 Judas Priest (2024)
30,5 Scorpions
27,1 Judas Priest (2025)

Behemoth is dus gewoon een supergoede zet geweest van Graspop, als je kijkt naar de percentages. Het verschil met Machine Head van 2024 en alles dat daaronder komt is gigantisch en Behemoth staat gewoon kort op de vier speciale headliners van de afgelopen twee edities. Natuurlijk heeft Behemoth geen clash ertegenover staan (behalve DJ Nathachelet voor @basti_phantasti ), maar toch zegt dat ook niet alles als je het vergelijkt met een FFDP die net iets meer dan de helft van Behemoth heeft gescoort vorig jaar, ook zonder clashes. Till Lindemann heeft nog 15 minuten overlap met een band, dus niet helemaal clashloos, maar ook hij scoort significant minder (met andere redenen natuurlijk) dan Behemoth.

Verder is dit rijtje percentages alleen van de mensen die het optreden volledig meepakken. Verschillende headliners hebben dit jaar nog 6-8 mensen die een deel van het optreden meepakken.

Dan de gemiddelde spoorboekjes per dag.

Donderdag
Een best simpele dag. Op de dagopener na is het de hele dag hangen bij de mainstages.

Psychonaut (Marquee)
Warkings (North)
Landmvrks (South)
Beast in Black (North)
Motionless in White (South)
Alestorm (North)
Dream Theater (South)
Epica (North)
Iron Maiden (South)
Powerwolf (North)
  • Op deze dag was elke clash wel duidelijk beslist. Alle bands uit bovenstaande lijstje, behalve Warkings, Beast in Black en Epica haalden meer dan de helft van de stemmen.
  • Statistiekje die vooral voor mij leuk is, Beast in Black heeft een uitstekende score met 29 +2.
  • Bij Dream Theater zijn de meeste mensen (8) er nog niet over uit waar ze naar toe willen tijdens de clashes van DT.
  • De best scorende bands van deze dag zijn: Iron Maiden (58 +8), Alestorm (42 +6) en Landmvrks (40 +0). De +x zijn mensen die de show gedeeltelijk meepakken.
  • De slechtst scorende bands zijn: Hotmilk (4 +0), Lagwagon (5 +0) en Carcass (5 +1)
  • Elke band heeft deze dag een bezoeker voor de volledige set. @N1tje was met lijst #39 de eerste persoon om de dag compleet te maken.

Vrijdag
Deze dag meteen veel meer variatie in de stages. Pas vanaf The Ghost Inside kan je pendelen tussen de Mainstages met nog één keer een uitstapje naar de Marquee.

Dead Poet Society (South)
Spectral Wound (Marquee)
House of Protection (Jupiler)
Villagers of Ioannina City (Metal Dome)

Als je alleen volledige show wil zien, dan Employed To Serve (Jupiler)
Als je zo veel mogelijk wil zien, dan begin Employed To Serve (Jupiler) gevolgd door begin Windhand (Marquee)

Knocked Loose (South)
Green Lung (Marquee)
The Ghost Inside (South)
Jerry Cantrell (North)
Falling in Reverse (South)
Blood Incantation (Marquee)
Slipknot (South)
Behemoth (North)
  • Ten opzichte van de donderdag was deze dag minder duidelijk beslissend. Aan het eind van de reeks haalden Jerry Cantrell tegenover Polaris (24 +0 om 18 +0) en Green Lung tegenover Gloryhammer (23 +1 om 18 +0) nog wel een ruime overwinning, maar dit komt in beide gevallen door een eindsprint, waarbij Gloryhammer zelfs nog even met een voorsprong heeft gestaan. Met de lijstjes die ik vandaag heb verwerkt, is Green Lung er uiteindelijk overheen gesprongen
  • Blood Incantation. Voor deze act wil je (vermoedelijk) ruim op tijd in de Marquee aanwezig zijn, zeker als je een goede spot wil. Vergeet het begin stuk van Skillet en zorg dat je na Falling in Reverse direct naar de Marquee gaat. Blood Incantation (32 +0) verpulverde Jinjer (10 +2), Skillet (8 +2) en Smash Into Pieces (2 +0). Kleine side note: er waren nog wel veel mensen die niet wisten of ze naar Skillet of Jinjer moesten gaan.
  • Mocht Falling in Reverse toch weer cancellen, dan worden zij in het gemiddelde spoorboekje momenteel vervangen door Eagles of Death Metal. Komt goed uit, sta je meteen in de Marquee voor Blood Incantation!
  • Zoals helemaal bovenaan te zien scoorde Slipknot deze editie helemaal niet zo goed. Maar dat komt vooral doordat de clash Dethklok, Opeth en Slipknot zo monsterlijk is. Alle drie de bands kunnen hun score nog enorm verhogen met 11 mensen die nog voor Opeth of Slipknot kunnen kiezen en zelfs 12 voor Dethklok. Dit is dé clash van het weekend.
  • De best scorende bands van de dag zijn: Behemoth (53 +0), Falling in Reverse (37 +2) en Blood Incantation (32 +0)
  • De slechtst scorende bands zijn: Smash Into Pieces (2 +0), Blood Hunter (3 +1) en Unprocessed (3 +1)
  • Ook de vrijdag heeft elke band minimaal één bezoeker per band. @Imag was met lijst #50 de eerste bij Smash Into Pieces.

Zaterdag
Mainstages met af en toe een bezoek aan de Marquee! Vandaag hoef je alleen voor die heerlijke belegde broodjes richting de Jupiler en Metaldome.

Dodheimsgard (Marquee)
Oomph! (South)
Whitechapel (Marquee)
Eisbrecher (South)
Poppy (North)
Soulfly (South)
Lorna Shore (North)
Brutus (South)
Bullet For My Valentine (North)
The Hu (Marquee)
Korn (North)
Nine Inch Nails (South)
  • Vandenberg kwam het dichtstbij om in het gemiddelde spoorboekje te komen als act van de Jupiler en Metaldome. Onze Ad verloor het net van Poppy: 23 om 26, met kort voor het einde nog een gelijke stand.
  • Dodheimsgard lijkt op voorhand al één van de ultieme Koekdoos-methode acts te zijn van deze editie. Wederom een blackmetal (@Jamel jij weet dit, correct me if I'm wrong) net als vorig jaar Svartsot met de hoogste score bij de eerste bands van de dag. 27 mensen komen vroeg hun bed uit na Behemoth om deze act mee te pakken. Dat is er één meer dan het Belgische Psychonaut, al kunnen daar nog 3 mensen besluiten om Psychonaut te gaan zien).
  • Het succes van Lorna Shore in 2023 blijkt geen hype te zijn, aangezien het halve forum naar dit optreden gaat kijken. Buiten de headliners om scoort alleen Alestorm een betere score dit jaar.
  • De best scorende bands van de dag zijn: Nine Inch Nails (56 +1), Lorna Shore (40 +2) en Bullet For My Valentine (37 +5)
  • De slechtst scorende bands zijn: Vowws (0 +0), Last Train (2 +2) en Novelists (3 +0)
  • De zaterdag is de enige dag dit jaar met een band zonder bezoekers van het forum. Vowws blijft op 0 steken en zelfs niemand gaat een stukje van de show zien.

Zondag
De meest rustige dag in vele spoorboekjes. Laat opstarten en Till vermijden, lijkt de algemene consensus.

Grootste deel Crossfaith (North), tenzij je volledige optredens wil zien, dan Amira Elefky (Marquee)
Seven Hours After Violet (Jupiler)
Angelus Apatrida (Marquee), tenzij volledige optredens, dan Creeper (Metal Dome)

Nothing More (North)
Grootste deel Massacre (Marquee), tenzij volledige optredens, dan Halocene (Metal Dome)

Fit For An Autopsy (Marquee)
Krokus (South)
Beyond The Black (Metal Dome)
Savatage (South)
In Flames (North)
Judas Priest (South)
Till Lindemann (North)
  • Deze dag is wat meer een rommeltje. De meestgekozen bands hebben vaak 5 a 10 minuten overlap met elkaar. Als je puur kijkt naar meest gekozen acts, dan moet je de laatste 5 minuten van SHAV overslaan. Wil je zo veel mogelijk zien, of maakt het je niet zoveel uit, dan kan je er dus voor kiezen om SHAV volledig te zien (gaat het meest gebeuren vermoed ik), gevolgd door Creeper. Eenzelfde situatie bij Massacre en Halocene, eerstgenoemde is het vaakst gekozen, maar Halocene kan je een volledig optreden van zien en het verschil tussen beide is minimaal.
  • Ondanks de totale verbazing over de boeking van Hardy, zijn er toch nog 7 +2 mensen die naar het optreden gaan kijken. Dat scheelde helemaal niet zo veel met winnaar van de clash Massacre (11 +0).
  • Niemand eindigde zijn lijstje met de band Nothing More, om vervolgens daadwerkelijk nothing more te zeggen.
  • Paleface Swiss schoot uit de startblokken en heeft lang voor gelegen op Krokus, maar uiteindelijk heeft Krokus ruim deze clash gewonnen. Eerstgenoemde haalde een score van 18 +5, terwijl Krokus eindigde met 29 +4. Zo zag het er lang niet naar uit.
  • Een vergelijkbare situatie deed zich voor bij Heaven Shall Burn (16 +1) en Beyond the Black (18 +1).
  • Judas Priest (19 +6) bleef Alcest (17 +2) net voor en zorgde zo ervoor dat alle headliners in het gemiddelde spoorboekje terug te vinden zijn.
  • Zoals bovenaan deze dag benoemd, deze dag is het rustigste voor vrijwel iedereen. Er zijn maar 7 bands met meer dan 20 (waarvan maar 2 boven de 30) bezoekers deze dag, terwijl donderdag (10, waarvan 6 boven de 30), vrijdag (12, waarvan 3 boven de 30) en zaterdag (15, waarvan 7 boven de 30) allen significant beter scoorden.
  • De best scorende bands van de dag zijn: In Flames (35 +1), Till Lindemann (34 +3) en Savatage én Krokus (beiden 29 +4)
  • De slechtst scorende bands zijn: Aviva (1 +0), Speed (1 +0) en Stray From The Path (3 +0)
  • Op de zondag haalde uiteindelijk ook elke band minimaal één bezoeker. @Elf was met lijst #60 de eerste bij Aviva.

Enkele opvallende conclusies:
  1. Nine Inch Nails wordt zeer goed ontvangen als nieuwe headliner, en steekt zelfs huisband Iron Maiden voorbij.
  2. Powerwolf, Judas Priest en Till Lindemann vallen iets tegen als headliner, en eindigen lager dan diverse niet-headliners en zelfs een niet-logoband (Psychonaut).
  3. Ook het headlinerduo van vrijdag wordt afgetroefd door een niet-headliner, nl. Opeth, die zelfs na NIN en IM het meest genoemd worden van alle bands. Daarmee lijkt de verwachte clash tussen Opeth en Behemoth in het voordeel van eerstgenoemde beslist.
  4. Enkele logobands scoren vrij slecht, en worden geen keer als 1e benoemd, wat in de meeste gevallen best verrassend is te noemen (Brutus, Jinjer, Spiritbox, King Diamond, Heaven Shall Burn). Krokus en Lagwagon worden zelfs helemaal niet genoemd in een top-3.
  5. Heel knappe scores zijn ook in de undercard te vinden voor niet-logobands als Psychonaut, Blood Incantation, Orbit Culture, Deafheaven ('verliest' de clash met Psychonaut nipt), Currents en Triptykon.

Afsluitend pak ik nog even bovenstaande quote met conclusies uit de top3 lijstjes van @MetalLimbo erbij. Vooral omdat ik ook nieuwsgierig ben hoeveel verschil er uiteindelijk zit tussen een top3 en spoorboekjes.
  1. Ook hier gaat Nine Inch Nails net voorbij Maiden als men kijkt naar het percentage. Hetzelfde resultaat dus.
  2. Van deze drie headliners is het vooral Judas Priest die tegenvalt met de slechtste score voor een headliner van de huidige en vorige editie. Powerwolf zit net op de grens, maar Till Lindemann heeft uiteindelijk een relatief gemiddelde uitkomst, al heeft hij vrijwel geen clash. Vergelijkbaar resultaat.
  3. Opeth scoorde hier juist minder goed, maar destijds verwachtten we nog dat Slipknot zou afsluiten. Hoe erg zou Opeth hier zijn afgerekend op de clash met Slipknot?
  4. Van bovenstande logobands zijn uiteindelijk Brutus en Krokus wél terecht gekomen in de gemiddelde spoorboekjes, met laatstgenoemde zelfs in de top3 van de dag. Ook hier scoren de andere 5 namen minder, al waren Heaven Shall Burn en Spiritbox dichtbij een vermelding in het gemiddelde spoorboekje.
  5. Voornamelijk Psychonaut en Blood Incantation scoren ook hier goed. De anderen scoren niet slecht, maar worden wel flink afgetroeft door de tegenhangers. Landmvrks, Whitechapel en Beast in Black zijn in de spoorboekjes drie andere niet-logobands die goed scoren.
Dank aan ieder voor het plaatsen van alle spoorboekjes!

Fantastisch gedaan weer @Koekdoos , Dankjewel voor de tijd die je hierin hebt gestopt.
Zou nog een apart overzicht van de best presterende bands over het hele weekend (dus niet alleen de headliners) wel waarderen als dat kan :)

Zitten toch een aantal verbazingwekkende scores tussen zoals Green Lung boven Gloryhammer, The Hu boven Spiritbox en meest van allen de ontzettend indrukwekkende score van blood incantation boven Jinjer en Skillet, Al is Blood Incantation een fantastische boeking met ook nog een bijzondere set (album integraal spelen) had ik het toch niet verwacht

Lijkt me niet dat het publiek op het festival zelf deze zelfde keuzes zal maken, en we moeten ook maar hopen van niet anders wordt de marquee te klein bij bovenstaande drie acts.

Users who are viewing this thread