Ik ben dit jaar de eerste keer een dag op Dynamo geweest (zaterdag).
Ik vond de locatie eigenlijk niet zo heel slecht. Parkeren viel reuze mee, daar begint het toch al een beetje.
Verder had ik ook wel de indruk dat het niet uitverkocht was. Maar de sfeer bij het publiek zelf zat er wel in. Op gebied van togen was er dit jaar zeker geen tekort, nooit echt moeten wachten. Voor de drinkers was er een liter pils voor 9€ in een beker in de vorm van een skull, dat was dan wel weer origineel.
Ook opvallend dat frisdrank goedkoper was dan bier. Niet echt speciale biertjes op een IPA en de weizen van Grolsch na.
Op gebied van eten was er in het ijscentrum zelf het standaar vettige hap van Bevers aanbod (frieten, kroketten, loempia's, hamburgers, ...), en nauwelijk vegetarisch. Naast het centrum op de metalmarkt stond wel de festivaltopper Karmakebab (vegan) en een indonische sate (kip of vegan). Waarbij de karmakeb (10,5) ook nog een 3€ goedkoper was dan de vleeskebab van Bevers (13,8)
Het geluid bij het kleine podium deed me in het begin van de dag wat denken aan het sportpaleis, daar heeft het ook een soort 'kolkend' effect. Maar ofwel ben ik er aan gewend geraakt, ofwel was het naar het einde toe beter (of misschien was het gewoon omdat ik in het begin rechts en later links stond)
Bij het hoofdpodium nooit dat kolkende gevoel gehad ivm het geluid, stond daar wel de hele dag aan de linker kant.
Dan de bands:
Cellar Pigs: mochten de dag openen met rechttoe rechtaan trash metal. Geen echte uitschieters, gewoon een allemansvriend dagopener.
Warkings: Een viking, een spartaan, een romeins veldheer en een kruisvaarder. Goede muzikanten, maar de zang kon me toch niet helemaal overtuigen (toch ook de zanger van Serenity, dus aan de kwaliteit zal het niet gelegen hebben). Als de zang werd aangevuld met de grunts van de tovenares, werd het niveau wel wat hoger.
Nakkeknaekker: bijna volledig aan me laten voorbij gaan omdat ik dringend naar het toilet moest en met een hongertje zat
Flotsam & Jetsam: opnieuw behoorlijk safe als band, hun set was niet slecht, maar is toch iets meer achtergrond muziek
Distant: dit was duidelijk niet mijn genre. De "zang" leek meer op de klanken die in de gemiddelde varkensslachterij op zijn plaats zou zijn geweest. De sfeer bij de rest van het publiek zat er wel goed in met de nodige pits en een crowdsurfende gitarist
Whitechapel: tja, Distant, maar dan niet Nederlands en op het hoofdpodium, verder gewoon eenzelfde gekeelde varkensklank. (zei ik al dat het mijn smaakt duidelijk niet was)
Blackbriar: hier kwam ik wel een beetje voor, dus misschien een heel klein beetje bevooroordeeld. Maar voor mij was het een zeer geslaagd optreden, alleen kregen ze maar een kort tijdslot. De band zelf had er ook duidelijk plezier in.
Forbidden: de derde keer trash en de derde keer een allemansvriend. Net zoals bij CP en F&J geen echte uitschieters naar boven of naar onder, gewoon rechttoe, rechtaan.
Dynazty: niet echt geluisterd omdat ik in de signing rij voor Blackbriar stond
Clutch: minder een metalband, eerder een goede vleug rock. Zeer goede zanger die ook plezier had in zijn optreden. De gitarist daarentegen heeft volgens mij geen enkele keer opgekeken, die bleef veilig achter zijn petje verscholen.
Mental Cruelty: na de eerder ervaringen met distant en whitechapel deze toch maar overgeslagen en een hapje gaan eten
Amaranthe: de tweede van de dag waarvoor ik gekomen was en ook hier zeker niet teleur gesteld. Goede set en ze hadden er zelf ook wel plezier in. Viel me veel beter mee dan op Graspop (ik denk dat Elize op zonne-energie werkt, van zodra ze haar jas kan uitdoen komt er ineens een pak energie bij)
Paleface Swiss: korte kans gegeven, muzikaal beter dan de eerdere deathcore bands, maar het is gewoon niet mijn smaak
Dimmu Borgir: het was van jaren geleden op Graspop dat ik ze nog eens gezien had, dus ik had wel wat verwachtingen voor dit optreden. En ik moet zeggen ik werd niet teleur gesteld. Ze hadden er duidelijk zelf ook zin in. De belichting zat goed en was zeker een extra bijdrage bij de sfeer. De vuurelementen hadden dan van mij niet gemoeten. Ofwel hadden ze vaker gebruikt moeten worden, of meer gevarieerd, nu werd er gewoon af en toe een rij vlammen aangestoken die dan een paar minuten bleven branden. Maar verder wel genoten van de muziek die dan wel weer uitstekend was.