Nu het nog vers is, hierbij ook mijn overdenkingen voor de dagen die ik geweest ben! Boven alles, het blijft een fantastisch festival. Ik voel me er helemaal thuis en op mijn gemak, sfeer is gemoedelijk en blijft me positief verbazen hoe men op elkaar let en hoe vriendelijk iedereen is (de overgrote meerderheid in ieder geval). Jaarlijks hoogtepunt waar ik altijd weer naar uitkijk, nu alweer zin in volgend jaar!
Zaterdag
Vicious Rumors: Viel halverwege binnen bij VR. Van een afstand hoorde ik al dat de stem van de zanger een kruising leek tussen Bruce Dickinson en King Diamond. Kan beide erg waarderen, dus dit is een pre! Gewoon onversneden heavy metal, prima start van de dag! [7,5]
Faetooth: Volgende halte: Metal Dome. Dit beviel me toch wat minder. Hele logge, bijna zompige muziek, niet helemaal in mijn straatje. De dames waren wel enthousiast, wat ook niet helemaal past bij de muziek maar laat het dan toch in hun voordeel spreken. Wel apart dat ze vroegen of iedereen wilde bewegen op hun volgende nummer, om dan met een tergend traag nummer te komen dat vooral níet uitnodigt om te bewegen. Halverwege weggegaan en alvast richting Jupiler gelopen. [5,5]
Feuerschwanz: Party-hardy! Vooraf werd me nog verteld door mede forum-genoot en goede vrind
@Spike Thunderpaws dat dit in het Duits helemaal niet schunnig / dubbelzinnig is en dat het 'vuurstaart' betekent. De zanger vertelde dat het in het Engels 'firedick' is, dus die zien de dubbelzinnigheid wel klaarblijkelijk! Hoe dan ook, het was leuk en werd met veel enthousiasme gebracht door de band en de blonde en roodharige danseressen die het podium flankeerden. Was een mooi feestje, zeker voor herhaling vatbaar! [8]
Malevolence: Wat serieuzer dan Feuerschwans maar niet minder enthousiast. Beetje kruising tussen hardcore en metalcore, alsog While She Sleeps en Knocked Loose gefuseerd zijn in Malevolence. Lag prettig in het gehoor, de heren kwamen ook heel sympathiek en dankbaar over, dit gaat zeker niet de laatste keer zijn dat we ze op GMM gaan zien, hetzij later op de (mid)dag op de main stage of hoog op de bill van de Jupiler, die jongens komen er wel! [8]
Sepultura: Van South naar North, om het afzwaaien van de Braziliaanse thrash zwaargewichten te aanschouwen. Eerste en ook laatste keer dat ik ze heb gezien. Luisterde lekker weg en ze kwamen ook enthousiast en energiek over. Voor mijn gevoel was dit ook het juiste slot voor ze, geen sub of header. Al met al prima optreden. [7,5]
Loathe: Van de grilloven voor de North naar de stoomoven van de Metal Dome. Hoewel iets beter door de aangelegde / uitgebreide airco / ventilatie nog steeds heel warm hoor. Los van de temperatuur, ik heb Loathe 2 jaar geleden bij de Jupiler gezien, nu staan ze op een plek die toch beter bij de muziek past. Hun recentere muziek lijkt wat harder en 'directer' te zijn, minder shoegaze. Maar voor mijn gevoel heeft de band wel echt stappen gezet en groeien ze nog steeds. Fijn optreden! [7,5]
Lacuna Coil: Na een eetbreak (Karma Kebab, ook dit jaar weer een topper!) richting Marquee gegaan. Wat een heerlijke show! Band is duidelijk op elkaar ingespeeld, de gruntzanger stelt zichzelf in dienst van de zangeres en is niet nadrukkelijk op de voorgrond aanwezig. Hij geeft hiermee alle ruimte aan de kracht van de band, wat toch wel de zangeres is. Heel sympathiek en niet onbelangrijk, muzikaal en qua performance kneitergoed. Hoogtepunt tot dat moment! [8,5]
Ice Nine Kills: Had gehoopt dat dit het volgende hoogtepunt zou worden, maar dit viel me toch vies tegen. Had met twee dingen te maken: waar wij stonden, recht voor het podium vanaf de witte platen, was het geluid helemaal ruk. De bas(drum) stond veel te hoog en hard afgesteld waardoor de zang en andere instrumenten verzopen in de mix. Heel onprettig geluid. We wilden weggaan hierdoor, zijn verder naar achter gelopen en daar was het toch wat beter dus maar blijven staan. Het tweede aspect dat tegenviel was de herhaling. Heb ze nu 3 keer in 4 jaar gezien, hun show blijft toch hetzelfde ondanks het toevoegen van wat nieuwe nummers en 'showelementen'. Vraag me toch af wat de houdbaarheid is van deze band en hun nummers. Het horrorthema wordt een beetje uitgekauwd. Viel alles bij elkaar toch wat tegen, zowel door het geluid als de herhaling. [6]
Architects: Tweede helft NL-Zweden in Classic Rock Cafe gekeken, gezien het scoreverloop en de uitslag geen straf. Dan door naar mijn misschien wel favoriete band van de laatste zeg 10 jaar. Volgende mij de 7e keer dat ik ze zie, waarvan 4 keer op Graspop. Was vooral benieuwd naar de live uitvoering van het nieuwe werk, dat stelde zeker niet teleur. Schrok wel van de stem van Sam, zijn screams klinker niet meer zo krachtig als voorheen en vliegt wat uit de bocht. Cleans en grunts zijn dan wel weer goed, maar de screams klonken niet goed. Werd wel iets beter later in de set. Los van de screams, verder klopte alles hieraan en zie ze nog wel doorgroeien naar een (North) HL spot. Ze moeten dan wel wat meer uitpakken met de productie (en Sam moet zijn stem verzorgen). [8]
Avatar: Meteen door naar de Jupiler om een goede plek voor Avatar te bemachtigen. Geen spijt van gekregen om Bad Omens op te offeren voor Avatar. Hele strakke show die op de main stage echt niet zou misstaan. Zou ook zo een logoband of zelfs sub kunnen zijn, daar gaan we nog zeker meer van horen in de toekomst. De zanger is wel een beetje een gekkie, soort Marilyn Manson met ADD en bèta blockers

. [8,5]
Bring Me The Horizon: Heel snel door naar South voor de zaterdag afsluiter waar ik hoge verwachtingen voor had. Twee jaar geleden stond ik er ook en werd ik weggeblazen. Voor mij is BMTH een soort Queen van de metalcore. Charismatische frontman, topmuzikanten en vooruitstrevend geluid. Ze scuwen het ook niet om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ik denk dat BMTH stiekem veel invloed heeft op andere bands die dichter tegen het metalcore-genre aan zitten. Het optreden zelf stelde absoluut niet teleur. Iets minder nadruk op Nex Gen vergeleken met de vorige passage, was echt een mix tussen Sempiternal, That's The Spirit, Survival Horror en Nex Gen met een los Amo nummer tussendoor. Heerlijke setlist, geweldig optreden, en een enthousiaste Oli die de boel op ging hield. Dit is een Headliner! Inderdaad met hoofdletter H en uitroepteken. Hebben eens te meer hun status bevestigd. De regenbui die over de wei werd uitgestort, zo'n beetje toen de toegift begon, was wel heel toepasselijk (in lijn met de nummers, van het album met een paruplu op de cover waaronder het regent... je verzint het niet!) en maakte het zelfs nóg intenser. Lest best! [9+]
Zondag
Evergrey: Na afloop van BMTH naar huis gereden. Heel korte nacht gehad, 3 uur slaap ofzo. En het was Vaderdag dus heb me laten fêteren door dochter- en vrouwlief. Wat later richting Dessel gereden maar toch nog op tijd om Evergrey voor de helft mee te pikken. Helemaal niet verkeerd, ze hebben een vrij generiek geluid maar zijn er wél goed in en de zanger kon me ook wel bekoren. Goede start van de dag! [7,5]
Life of Agony: Eerste must see van de dag, ze stelden niet teleur. Lekker nostalgisch, 90s galore! De zang en stem van Keith geeft het een heel eigen geluid mee, melancholisch zonder dat het deprimerend wordt. Ook muzikaal een band die duidelijk op elkaar is ingespeeld en afgestemd, het totaalplaatje klopte gewoon. Meteen al een hoogtepunt te pakken, zo vroeg op de dag! [8]
Decapitated / Europe: Eerst naar Decapitated, maar na een paar nummers zag ik al dat dit niet mijn kopje thee was. Met een vloeibare versnapering bij de hand op de wei gaan zitten om Europe op de achtergrond mee te pikken. Beide bands onvoldoende aandachtig naar geluisterd om echt te kunnen beoordelen.
Wargasm: Na een rustmomentje werden we weer wakker geschud door de hoodlums uit Engeland die ons chaos brachten op de Jupiler. Heerlijke bak energie die daar uit werd gestort! Had wel iets weg van Pendulum vond ik al vroeg in de set, toen Voodoo People langs kwam wist ik dat zeker. En stiekem ook een beetje verliefd geworden op zangeres Milkie Way

. Erg goede en energieke show! [8]
Extreme / Foreigner: Na de energiebom van Wargasm weer even op de wei gaan liggen voor een Extreme / Foreigner retro-combo. Niet super aandachtig geluisterd, prima achtergrond muziek maar kan het niet genoeg beoordelen.
Kanonenfieber: Zwaar wapentuig uit Duitsland! Thematisch echt heel goed uitgewerkt, kostuums, maskers, staging. Waar wij stonden was het geluid wat dun, jammer want deze band en show had een vol geluid verdiend, in ieder geval voor mijn oren. Neemt niet weg dat het een moddervette show was dat naar meer smaakt! Wel iets eerder weggegaan om op tijd te zijn voor Black Label Society. [8]
Black Label Society: Tot het laatste moment hevig getwijfeld tussen BLS en Periphery. Omdat mijn gezelschap minder van het core/djent genre is en des te meer thrash / heavy / groove metal, gekozen voor BLS. Zakk Wylde al paar keer gezien dus wist dat ze zouden leveren. Het gemak waarmee ze spelen is jaloersmakend, echte vakmannen. Enige puntje van kritiek is dat de nummers niet heel veel verschillen, voelt soms alsof je naar een heeeel lang nummer zit te luisteren. Maar soit, het is ze vergeven, toch puike show! [7,5]
The Gathering: Dacht je dat je de ergste clash achter de rug had, krijg je dit! Ik wilde heel graag The Gathering zien, mijn maat had Alice Cooper op zijn bucket list staan. Voor het compromis gekozen om 25 min The Gathering te doen en dan naar Alice, zo kon ik in ieder geval Strange Machines meepikken. Dacht ik. Ze weken af van eerdere setlists en bewaarden deze voor de tweede helft, dus helaas moeten missen. Maar goed, geeft me een goed excuus om de finale in AFAS mee te pikken in januari! De 4 nummers die ik wel heb gehoord waren erg goed, Anneke blijft toch een beetje de OG van de symfonische zangeressen die na haar groot zijn geworden. Dus toch fijn om gezien te hebben, al was het te weinig om tevreden te zijn (maar in januari kan ik dit dus goed maken). [8]
Alice Cooper: Zonde van de clash met The Gathering, maar als je dan toch offers moet brengen, dan maar voor Alice Cooper. 2 jaar geleden nog gezien als donderdag HL (North, voor Tool). Dat was heel goed toen, ook nu leverde hij 'gewoon'. Tussen aanhalingstekens, want op zijn leeftijd nog zo'n show brengen dwingt niets dan respect af. Hij heeft goede muzikanten om zich heen verzameld maar brengt zelf ook nog genoeg energie en show. Lekker over the top, met guillotine en afgehakt nephoofd en al, maar de tongue in cheek is duidelijk aanwezig dus hij komt er makkelijk mee weg. Niks mis mee! [7,5]
Electric Callboy: We hadden ons bij Alice Cooper al voor de South opgesteld om een goede plek te bemachtigen, dat bleek een perfecte zet te zijn. Iets links van het podium halverwege de witte platen. Beetje in de luwte van de crowdsurfers maar dichtbij genoeg om de pit in te duiken. Wat een heerlijke partymetal is het toch. De enige band waar je een polonaise tussen een wall of death kan laten lopen, en het klopt gewoon! Hakkûh in de moshpit, dat werk. Stilstaan is geen optie, ik vond het geweldig! Ook Electric Bassboy die 180 BPM losliet over de Stenehei, dat heb ik niet eerder meegemaakt op een metal festival. Laat ik nou net een zwak hebben voor 90's (happy) hardcore en rave, dus helemaal in mijn straatje. Ook de nieuwe nummers gaan er wel in hoor, de opener met Tanzneid zette de toon en bleek het begin van een dollemansrit die een uur en 10 min later pas eindigde. Als deze band geen headliner is binnen nu en een paar jaar, schiet mij dan maar lek! [9]
Mastodon: De dag en het weekend afsluiten met Mastodon bleek een goede zet. Nog niet eerder gezien, niet bewust althans (20 jaar geleden blijkbaar wel ergens even gezien maar niet blijven hangen). Superstrak gespeeld, lekker groovy met veel tempo. Niet helemaal af gekeken omdat we de volgende dag weer gewoon moesten werken en ikzelf een heel korte nacht in de benen had. Heerlijke afsluiter van een fantastisch weekend! [8,5]