Graspop Metal Meeting 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Er is een graspop enquete, dit is toch de kans om de kritiek door te geven op de organisatie, dat je zeker weet het dat daar terecht komt.
Dit heb ik er zelf van gemaakt:

Bekijk bijlage 21472
er is trouwens zelfs een vraag hoe tevreden je bent over het vinden van schaduw op het terrein, dus voor alle mensen die hierover hebben geklaagd dit is je kans
1782309281609.png

Nu het nog vers is, hierbij ook mijn overdenkingen voor de dagen die ik geweest ben! Boven alles, het blijft een fantastisch festival. Ik voel me er helemaal thuis en op mijn gemak, sfeer is gemoedelijk en blijft me positief verbazen hoe men op elkaar let en hoe vriendelijk iedereen is (de overgrote meerderheid in ieder geval). Jaarlijks hoogtepunt waar ik altijd weer naar uitkijk, nu alweer zin in volgend jaar!

Zaterdag

Vicious Rumors
: Viel halverwege binnen bij VR. Van een afstand hoorde ik al dat de stem van de zanger een kruising leek tussen Bruce Dickinson en King Diamond. Kan beide erg waarderen, dus dit is een pre! Gewoon onversneden heavy metal, prima start van de dag! [7,5]

Faetooth: Volgende halte: Metal Dome. Dit beviel me toch wat minder. Hele logge, bijna zompige muziek, niet helemaal in mijn straatje. De dames waren wel enthousiast, wat ook niet helemaal past bij de muziek maar laat het dan toch in hun voordeel spreken. Wel apart dat ze vroegen of iedereen wilde bewegen op hun volgende nummer, om dan met een tergend traag nummer te komen dat vooral níet uitnodigt om te bewegen. Halverwege weggegaan en alvast richting Jupiler gelopen. [5,5]

Feuerschwanz: Party-hardy! Vooraf werd me nog verteld door mede forum-genoot en goede vrind @Spike Thunderpaws dat dit in het Duits helemaal niet schunnig / dubbelzinnig is en dat het 'vuurstaart' betekent. De zanger vertelde dat het in het Engels 'firedick' is, dus die zien de dubbelzinnigheid wel klaarblijkelijk! Hoe dan ook, het was leuk en werd met veel enthousiasme gebracht door de band en de blonde en roodharige danseressen die het podium flankeerden. Was een mooi feestje, zeker voor herhaling vatbaar! [8]

Malevolence: Wat serieuzer dan Feuerschwans maar niet minder enthousiast. Beetje kruising tussen hardcore en metalcore, alsog While She Sleeps en Knocked Loose gefuseerd zijn in Malevolence. Lag prettig in het gehoor, de heren kwamen ook heel sympathiek en dankbaar over, dit gaat zeker niet de laatste keer zijn dat we ze op GMM gaan zien, hetzij later op de (mid)dag op de main stage of hoog op de bill van de Jupiler, die jongens komen er wel! [8]

Sepultura: Van South naar North, om het afzwaaien van de Braziliaanse thrash zwaargewichten te aanschouwen. Eerste en ook laatste keer dat ik ze heb gezien. Luisterde lekker weg en ze kwamen ook enthousiast en energiek over. Voor mijn gevoel was dit ook het juiste slot voor ze, geen sub of header. Al met al prima optreden. [7,5]

Loathe: Van de grilloven voor de North naar de stoomoven van de Metal Dome. Hoewel iets beter door de aangelegde / uitgebreide airco / ventilatie nog steeds heel warm hoor. Los van de temperatuur, ik heb Loathe 2 jaar geleden bij de Jupiler gezien, nu staan ze op een plek die toch beter bij de muziek past. Hun recentere muziek lijkt wat harder en 'directer' te zijn, minder shoegaze. Maar voor mijn gevoel heeft de band wel echt stappen gezet en groeien ze nog steeds. Fijn optreden! [7,5]

Lacuna Coil: Na een eetbreak (Karma Kebab, ook dit jaar weer een topper!) richting Marquee gegaan. Wat een heerlijke show! Band is duidelijk op elkaar ingespeeld, de gruntzanger stelt zichzelf in dienst van de zangeres en is niet nadrukkelijk op de voorgrond aanwezig. Hij geeft hiermee alle ruimte aan de kracht van de band, wat toch wel de zangeres is. Heel sympathiek en niet onbelangrijk, muzikaal en qua performance kneitergoed. Hoogtepunt tot dat moment! [8,5]

Ice Nine Kills: Had gehoopt dat dit het volgende hoogtepunt zou worden, maar dit viel me toch vies tegen. Had met twee dingen te maken: waar wij stonden, recht voor het podium vanaf de witte platen, was het geluid helemaal ruk. De bas(drum) stond veel te hoog en hard afgesteld waardoor de zang en andere instrumenten verzopen in de mix. Heel onprettig geluid. We wilden weggaan hierdoor, zijn verder naar achter gelopen en daar was het toch wat beter dus maar blijven staan. Het tweede aspect dat tegenviel was de herhaling. Heb ze nu 3 keer in 4 jaar gezien, hun show blijft toch hetzelfde ondanks het toevoegen van wat nieuwe nummers en 'showelementen'. Vraag me toch af wat de houdbaarheid is van deze band en hun nummers. Het horrorthema wordt een beetje uitgekauwd. Viel alles bij elkaar toch wat tegen, zowel door het geluid als de herhaling. [6]

Architects: Tweede helft NL-Zweden in Classic Rock Cafe gekeken, gezien het scoreverloop en de uitslag geen straf. Dan door naar mijn misschien wel favoriete band van de laatste zeg 10 jaar. Volgende mij de 7e keer dat ik ze zie, waarvan 4 keer op Graspop. Was vooral benieuwd naar de live uitvoering van het nieuwe werk, dat stelde zeker niet teleur. Schrok wel van de stem van Sam, zijn screams klinker niet meer zo krachtig als voorheen en vliegt wat uit de bocht. Cleans en grunts zijn dan wel weer goed, maar de screams klonken niet goed. Werd wel iets beter later in de set. Los van de screams, verder klopte alles hieraan en zie ze nog wel doorgroeien naar een (North) HL spot. Ze moeten dan wel wat meer uitpakken met de productie (en Sam moet zijn stem verzorgen). [8]

Avatar: Meteen door naar de Jupiler om een goede plek voor Avatar te bemachtigen. Geen spijt van gekregen om Bad Omens op te offeren voor Avatar. Hele strakke show die op de main stage echt niet zou misstaan. Zou ook zo een logoband of zelfs sub kunnen zijn, daar gaan we nog zeker meer van horen in de toekomst. De zanger is wel een beetje een gekkie, soort Marilyn Manson met ADD en bèta blockers 🤪 . [8,5]

Bring Me The Horizon: Heel snel door naar South voor de zaterdag afsluiter waar ik hoge verwachtingen voor had. Twee jaar geleden stond ik er ook en werd ik weggeblazen. Voor mij is BMTH een soort Queen van de metalcore. Charismatische frontman, topmuzikanten en vooruitstrevend geluid. Ze scuwen het ook niet om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ik denk dat BMTH stiekem veel invloed heeft op andere bands die dichter tegen het metalcore-genre aan zitten. Het optreden zelf stelde absoluut niet teleur. Iets minder nadruk op Nex Gen vergeleken met de vorige passage, was echt een mix tussen Sempiternal, That's The Spirit, Survival Horror en Nex Gen met een los Amo nummer tussendoor. Heerlijke setlist, geweldig optreden, en een enthousiaste Oli die de boel op ging hield. Dit is een Headliner! Inderdaad met hoofdletter H en uitroepteken. Hebben eens te meer hun status bevestigd. De regenbui die over de wei werd uitgestort, zo'n beetje toen de toegift begon, was wel heel toepasselijk (in lijn met de nummers, van het album met een paruplu op de cover waaronder het regent... je verzint het niet!) en maakte het zelfs nóg intenser. Lest best! [9+]

Zondag

Evergrey
: Na afloop van BMTH naar huis gereden. Heel korte nacht gehad, 3 uur slaap ofzo. En het was Vaderdag dus heb me laten fêteren door dochter- en vrouwlief. Wat later richting Dessel gereden maar toch nog op tijd om Evergrey voor de helft mee te pikken. Helemaal niet verkeerd, ze hebben een vrij generiek geluid maar zijn er wél goed in en de zanger kon me ook wel bekoren. Goede start van de dag! [7,5]

Life of Agony: Eerste must see van de dag, ze stelden niet teleur. Lekker nostalgisch, 90s galore! De zang en stem van Keith geeft het een heel eigen geluid mee, melancholisch zonder dat het deprimerend wordt. Ook muzikaal een band die duidelijk op elkaar is ingespeeld en afgestemd, het totaalplaatje klopte gewoon. Meteen al een hoogtepunt te pakken, zo vroeg op de dag! [8]

Decapitated / Europe: Eerst naar Decapitated, maar na een paar nummers zag ik al dat dit niet mijn kopje thee was. Met een vloeibare versnapering bij de hand op de wei gaan zitten om Europe op de achtergrond mee te pikken. Beide bands onvoldoende aandachtig naar geluisterd om echt te kunnen beoordelen.

Wargasm: Na een rustmomentje werden we weer wakker geschud door de hoodlums uit Engeland die ons chaos brachten op de Jupiler. Heerlijke bak energie die daar uit werd gestort! Had wel iets weg van Pendulum vond ik al vroeg in de set, toen Voodoo People langs kwam wist ik dat zeker. En stiekem ook een beetje verliefd geworden op zangeres Milkie Way :love:. Erg goede en energieke show! [8]

Extreme / Foreigner: Na de energiebom van Wargasm weer even op de wei gaan liggen voor een Extreme / Foreigner retro-combo. Niet super aandachtig geluisterd, prima achtergrond muziek maar kan het niet genoeg beoordelen.

Kanonenfieber: Zwaar wapentuig uit Duitsland! Thematisch echt heel goed uitgewerkt, kostuums, maskers, staging. Waar wij stonden was het geluid wat dun, jammer want deze band en show had een vol geluid verdiend, in ieder geval voor mijn oren. Neemt niet weg dat het een moddervette show was dat naar meer smaakt! Wel iets eerder weggegaan om op tijd te zijn voor Black Label Society. [8]

Black Label Society: Tot het laatste moment hevig getwijfeld tussen BLS en Periphery. Omdat mijn gezelschap minder van het core/djent genre is en des te meer thrash / heavy / groove metal, gekozen voor BLS. Zakk Wylde al paar keer gezien dus wist dat ze zouden leveren. Het gemak waarmee ze spelen is jaloersmakend, echte vakmannen. Enige puntje van kritiek is dat de nummers niet heel veel verschillen, voelt soms alsof je naar een heeeel lang nummer zit te luisteren. Maar soit, het is ze vergeven, toch puike show! [7,5]

The Gathering: Dacht je dat je de ergste clash achter de rug had, krijg je dit! Ik wilde heel graag The Gathering zien, mijn maat had Alice Cooper op zijn bucket list staan. Voor het compromis gekozen om 25 min The Gathering te doen en dan naar Alice, zo kon ik in ieder geval Strange Machines meepikken. Dacht ik. Ze weken af van eerdere setlists en bewaarden deze voor de tweede helft, dus helaas moeten missen. Maar goed, geeft me een goed excuus om de finale in AFAS mee te pikken in januari! De 4 nummers die ik wel heb gehoord waren erg goed, Anneke blijft toch een beetje de OG van de symfonische zangeressen die na haar groot zijn geworden. Dus toch fijn om gezien te hebben, al was het te weinig om tevreden te zijn (maar in januari kan ik dit dus goed maken). [8]

Alice Cooper: Zonde van de clash met The Gathering, maar als je dan toch offers moet brengen, dan maar voor Alice Cooper. 2 jaar geleden nog gezien als donderdag HL (North, voor Tool). Dat was heel goed toen, ook nu leverde hij 'gewoon'. Tussen aanhalingstekens, want op zijn leeftijd nog zo'n show brengen dwingt niets dan respect af. Hij heeft goede muzikanten om zich heen verzameld maar brengt zelf ook nog genoeg energie en show. Lekker over the top, met guillotine en afgehakt nephoofd en al, maar de tongue in cheek is duidelijk aanwezig dus hij komt er makkelijk mee weg. Niks mis mee! [7,5]

Electric Callboy: We hadden ons bij Alice Cooper al voor de South opgesteld om een goede plek te bemachtigen, dat bleek een perfecte zet te zijn. Iets links van het podium halverwege de witte platen. Beetje in de luwte van de crowdsurfers maar dichtbij genoeg om de pit in te duiken. Wat een heerlijke partymetal is het toch. De enige band waar je een polonaise tussen een wall of death kan laten lopen, en het klopt gewoon! Hakkûh in de moshpit, dat werk. Stilstaan is geen optie, ik vond het geweldig! Ook Electric Bassboy die 180 BPM losliet over de Stenehei, dat heb ik niet eerder meegemaakt op een metal festival. Laat ik nou net een zwak hebben voor 90's (happy) hardcore en rave, dus helemaal in mijn straatje. Ook de nieuwe nummers gaan er wel in hoor, de opener met Tanzneid zette de toon en bleek het begin van een dollemansrit die een uur en 10 min later pas eindigde. Als deze band geen headliner is binnen nu en een paar jaar, schiet mij dan maar lek! [9]

Mastodon: De dag en het weekend afsluiten met Mastodon bleek een goede zet. Nog niet eerder gezien, niet bewust althans (20 jaar geleden blijkbaar wel ergens even gezien maar niet blijven hangen). Superstrak gespeeld, lekker groovy met veel tempo. Niet helemaal af gekeken omdat we de volgende dag weer gewoon moesten werken en ikzelf een heel korte nacht in de benen had. Heerlijke afsluiter van een fantastisch weekend! [8,5]

Laat ik ook maar eens gaan zitten om een stukje te schrijven.

Op woensdagochtend met goede hoop vertrokken en met wat vertraging door autopech rond 14.00 aangekomen op de parkeerplaats. Onduidelijkheid alom want op de rode parkeerplaatsen werden we weggestuurd met de mededeling dat het een paarse parkeerplaats was. Bij de volgende rode parkeerplaats wel toegelaten. De andere autos uit onze groep waren per ongeluk doorgereden naar een paarse parkeerplaats en werden er daar gewoon op gelaten omdat "de kleuren op woensdag niet tellen"?? Hierdoor kwamen we dus op vanaf verschillende kanten aan op de boneyard. Wat een gedoe was dat. Maar langs de beveiliging gesneakt om de boulevard door te steken naar de rest van de groep zodat we bij elkaar konden staan. De preparty was wel geinig.

Donderdag begonnen met een rondje over de markt en de eerste, van vele, karma kebab van het weekend. De eerste band van de dag was Combichrist en dat was gelijk een topper. Rustig genoeg om op de witte platen te dansen maar te warm om veel te dansen helaas.
Daarna de matige vervanger van Tom Morello Bulls on Parade. Prima.
Daarna door naar Accept en dat is altijd goed. Gelijk doorgelopen naar Wind Rose. ik ken eigenlijk alleen maar Diggy Diggy hole maar ik heb het alsnog enorm naar mn zin gehad. Hierna had ik het echt even gehad met de hitte en heb ik me even teruggetrokken op de camping met het idee om terug te zijn voor Megadeth. Echter begon het net een acceptabele temperatuur te worden en was het tijd voor het eerste, tweede, derde, vierde biertje op de camping. Hierdoor Megadeth volledig gemist maar dat was oke. Ik ben geen megafan en gezelligheid is ook wat waard. Op tijd terug op het terrein voor Within Temptation waar ik stiekem best zin in had. And they delivered!! Ik was echt onder de indruk. Halverwege alvast naar het andere podium voor Limp Bizkit gelopen. Een kwartier later stond het dan ook helemaal vol. Het optreden van LB was 'eh'. Ik snap niet waarom deze act een headlinerpositie krijgt. De pauzes waren te lang en een QR code naar de eigen merch op het podium projecteren vind ik nogal cheap. Voor de voorziene regenbui naar bar 666 verhuisd en keihard balen dat we hierdoor waarschijnlijk The Offspring zouden missen. Eerste helft van het optreden binnen gestaan en na de ergste regenbui toch maar naar buiten gerend. De meeste mensen waren al weg dus er was zoveel ruimte om te dansen. Zonder twijfel het hoogtepunt van het weekend.

Vrijdag een beetje krokant begonnen omdat het op de camping iets te gezellig was en ik door de brandende ochtendzon maar 2 uur slaap had. In combinatie met dat ik geen echte must-sees had, heb ik Hulder en TX2 overgeslagen. Het terrein opgelopen voor Oranssi pazuzu maar ik was er niet voor in de stemming. Verhuisd naar het hoofdpodium voor Triggerfinger met het eerste biertje van de dag. Relaxed optreden. Daarna een klein dutje gedaan dus veel optredens half meegekregen. Ik had echt last van de hitte en de bands konden me eigenlijk weinig meer schelen. Beetje naar Mammoth en Cavalera geluisterd maar ik kan er niet echt iets zinnigs over zeggen. Op de camping de schaduw opgezocht en pas voor Leprous terug het terrein op gekomen. Ik kon met gemak naar voren lopen en een rustige plek tegen de zijkant aangevonden. Dit was de perfecte band om lekker met mn ogen dicht weg te dromen en, damn, wat waren ze goed. Daarna samen met een vriendin doorgelopen naar Cradle of Filth bij gebrek aan beter. Ik was een beetje huiverig door verhalen op het forum maar ik vond het helemaal niet slecht. Prima naar mn zin gehad. Daarna op de camping naar Volbeat geluisterd met de intentie om terug te lopen voor St. Jimmies maar ik had geen zin meer in de wandeling en op de camping was het ook wel gezellig dus daar blijven hangen. Dit voelde een beetje als een weggegooide dag door de hitte.

Op zaterdag had ik wel een paar must-sees dus het terrein op voor Feuerschwanz en dat was een lekker feestje. Daarna weer een rustige plek in de metaldome opgezocht voor Rivers of Nihil en een uur lang genoten. Even mn feminisme het raam uitgegooid voor Hollywood Undead wat een mooi feestje was en daarna door naar het volgende feestje Orden Ogan. Nog een klein stukje Three days Grace meegepakt en een mooie plek gezocht voor Ice Nine Kills. Dat was in theorie een top optreden. De praktijk helaas iets minder. Het geluid stond heel slecht en een oneindige stroom aan crowdsurfers zorgden ervoor dat ik er niet helemaal in kon komen. Helemaal niet omdat er om mij heen een paar grote sterke mannen stonden die geen zin hadden om te tillen waardoor al het gesjouw op mijn schouders neerkwam. Beetje jammer. Daarnaast vond ik het een beetje gek dat de band, die zoveel show op het podium heeft, oproept om te crowdsurfen waardoor je het overgrote deel van het optreden omgedraaid van het podium staat en effectief niks van de show ziet. Na een matige show in 2024 wilde ik Babymetal nog een kans geven. Ik zal hier misschien geen vrienden mee maken maar er staan toch wel wat 'aparte' fans tussen hoor. Iedereen zn ding. Niet mijn ding. Toen iets te lang in slaap gevallen op de camping maar op tijd terug voor Avatar. Schade dat ze niet op de mainstage stonden, wat een show! Ik ben sowieso groot fan dus misschien bevooroordeeld maar dit had absoluut niet misstaan als headliner. BMTH van een afstand bekeken omdat mn rug er niet veel zin meer in had. Ik ben geen fan maar ik snap waarom ze headliner zijn en met deze show was het ook absoluut gerechtvaardigd. Met de eerste regen wel teruggelopen naar de camping. Volledig doorweekt maar wel voldaan.

Laatste dag alweer! Het verbaast me altijd hoe je aan het begin kunt denken: "oh er zijn nog zoveel dagen" en wanneer je een keer met je ogen knippert het alweer zondag is. Op de valreep toch nog een keer gelukt om om 12.00 op het terrein te zijn voor Battle Beast. Ik keek er enorm naar uit en was benieuwd naar de nieuwe zangeres. Dat viel me toch een partij tegen. In vergelijking met Nora viel het helemaal plat en klonk het naar je dertien-in-een-dozijn powermetal. Als de zangeres daarnaast niet alle teksten kent, haak ik helemaal af. Jammer. Wat niet tegenviel was Europe. Prima show maar de echte energie was te vinden bij Wargasm: wauw!! Helaas Kanonnenfieber gemist maar de hitte van alle dagen had me geveld en ik wilde graag de hele avond aanwezig zijn. Na een dutje op de camping weer terug voor mijn Graspop-favoriet Alice Cooper. Hij kan het nog steeds. Hoewel het hem hoorbaar zwaarder viel was het alsnog een mooie show. Zulke namen moeten we koesteren. Daarna was het tijd om mn dansschoenen aan te trekken. De volgende uren heb ik bij Electric Callboy en Carpenter Brut gesprongen en gedanst alsof het donderdagochtend was. Geen idee waar ik de energie nog vandaan kon halen maar wauw!!! Bij Sabaton iets rustiger aan gedaan. Ik heb ze nu 3 keer gezien en ik denk dat ik een beetje Sabaton-moe begin te worden. Het klonk allemaal een beetje hetzelfde en het gepraat tussendoor duurde veel te lang. Begrijp me niet verkeerd, het was een goede show hoor maar voor mij was het even klaar.

Nog wat algemene punten:
+ Geen rijen bij de wc's en douches op de Boneyard
+ Super gezellig personeel. Speciale shoutout naar de beveiliger die me maandagochtend wakker kwam maken.
+ Er lijken steeds meer vega opties te zijn. Ik heb in ieder geval geen moeite gehad om elke dag iets anders te eten (vooral de saladebar, karma kebab en iced matcha oatmilk waren geweldig)

- mannen die vrouwelijke crowdsurfers bij INK nog een extra tik op de billen na gaven. Ieuw niet doen.
- de hitte. Heel veel optredens gemist omdat ik het echt niet meer trok. De organisatie heeft genoeg voorzieningen geregeld maar aan die hitte doe je gewoon weinig.

Laatst bewerkt:
Misschien al eerder gevraagd, maar die skullies die je kan retouren, ik zie dat ik nog 3 'gratis' skullies zou hebben omdat het nu per 'pakket' gaat ofzo? Was het niet eerst dat je gratis skullies eerst op gingen of is dat nu per 20?

Oftewel, wordt er weer extra uitgewrongen door LiveNation en ben ik dalijk gewoon €15 'administratiebullshitkosten kwijt om skullies te retouren?

Misschien al eerder gevraagd, maar die skullies die je kan retouren, ik zie dat ik nog 3 'gratis' skullies zou hebben omdat het nu per 'pakket' gaat ofzo? Was het niet eerst dat je gratis skullies eerst op gingen of is dat nu per 20?

Oftewel, wordt er weer extra uitgewrongen door LiveNation en ben ik dalijk gewoon €15 'administratiebullshitkosten kwijt om skullies te retouren?
Waarom trek je altijd eerst de meest negatieve conclusie, en verwacht je van anderen om die te ontkrachten?
Dit soort reacties nodigen nou niet bepaald uit om serieus op in te gaan, eerlijk gezegd.

Lijkt erop dat je inderdaad de "gratis" skullies per aankoopschijf opmaakt. Ik heb nog 3 gratis skullies die je dan inderdaad verliest. Wel een logischer systeem. Anders kan je in theorie voor 1000 euro aan skullies kopen, een hoop gratis skullies uitgeven en dan een refund vragen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Elisa Day en Piebe71

Users who are viewing this thread