Ik heb nog maar weer eens The Offspring digitaal aangezwengeld, en eerlijk is eerlijk, ze hebben toch wel een indrukwekkende setlist met een heleboel hits en meezingers.
De vergelijking met Green Day is eigenlijk gewoon terecht, sterker nog, The Offspring lag een tijdje 'voor' op Green Day.
In het begin gingen ze aardig gelijk met elkaar op, met Dookie (februari 1994, 2x diamant) en Smash (april 1994, 6x platinum).
Beide albums heb ik toen in mijn tienerjaren compleet grijs gedraaid.
De grote follow-up kwam voor The Offspring al in 1998 met Americana (5x platinum) en voor Green Day in 2004 met American Idiot (6x platinum).
Die successen hebben beide bands sindsdien niet meer behaald, maar desondanks brengen ze nog steeds met regelmaat relevante albums uit (laatste album 2024 voor beide).
Toch is Green Day tegenwoordig al jaren een gevestigde headliner, en heeft The Offspring die status blijkbaar pas recent bereikt.
Ik gun het ze in ieder geval wel, en kijk ook steeds meer uit naar hun headline show, dat zal sowieso een groot, nostalgisch meeblèr feestje worden.
Ik zie in de laatste setlist helaas wel nogal veel covers:
Bekijk bijlage 17716
Hoop dat ze die volgend jaar zoveel mogelijk achterwege laten.
Dat hebben ze in principe ook helemaal niet nodig als je kijkt naar hun top-25 meest gespeelde songs:
Bekijk bijlage 17717
Daarmee kunnen ze zich m.i. zeker meten met Green Day:
Bekijk bijlage 17718
Dan hoor ik veel liever nog wat nieuwere platen van The Offspring, zoals This is not Utopia van Let the Bad Times Roll:
Leuk saillant detail is ook wel dat we volgend jaar waarschijnlijk 2x dezelfde intro (kunnen) gaan horen, op de eerste en laatste dag: