Graspop Metal Meeting 2026

Met al die prijsverhogingen en het leven dat zo al duur is. Hebben we hierthuis beslist om maandelijks was skulliegeld opzij te zetten. Zo is dat niet ineens een grote hap uit het budget van Juni

Ik presenteer: De Graspot! (Patent pending)

Bekijk bijlage 17712
Leuk idee! Deed dit soort van al eigenlijk vanaf dat de voorverkoop van de skullies begon/begint. Gewoon wekelijks of maandelijks een bedrag spenderen aan skullies

• Leuk
Waarderingen: Lars.
De headliners voor Graspop 2026 vind ik enorm zwak, maar voor mij is dit geen issue, ik ga al 30 jaar voor de ambiance. We moeten aanvaarden dat headliners zoals S.O.A.D., METALLICA, LINKIN PARK,..onbetaalbaar geworden zijn en (n)ooit zullen optreden op GRASPOP...

De headliners voor Graspop 2026 vind ik enorm zwak, maar voor mij is dit geen issue, ik ga al 30 jaar voor de ambiance. We moeten aanvaarden dat headliners zoals S.O.A.D., METALLICA, LINKIN PARK,..onbetaalbaar geworden zijn en (n)ooit zullen optreden op GRASPOP...
Ik zie Linkin park er nog wel staan als die komende jaren regelmatig blijven touren.

• Leuk
Waarderingen: Nightrage en Loek123
Enorm zwak vind ik altijd zo'n loze kreet. Ik las hier ook al dat de headliners niet metal genoeg zijn. Heb even terug gekeken in de geschiedenis.
De "metal" headliners die ik kon vinden waren Slayer en Lamb of God. Vorig jaar Behemoth. Dus eigenlijk is dat gezeik over "Metal" headliners een beetje gebakken lucht. En zou het festival dan zoveel beter worden met bovengenoemde bands? Ik betwijfel het. We hebben het altijd over het feit dat metal fans breed zijn en verdraagzaam. Behalve als het gaat om de lineup van het beste metalfestival van Europa. Jammer p dat we niet terug in de tijd kunnen. Anders zou ik jullie uitnodigen voor bijvoorbeeld Dynamo Open Air. Super lineup. Maar qua randzaken moest je niets verwachten. 150 Dixie's op een rij voor een heel weekend die op de maandag in de hens werden gestoken.
Prijs jezelf gelukkig met hoe het allemaal geregeld is op Graspop. Inclusief de lineup. Vind je het niks? Ga naar een ander festival. Tot zover weer mijn azijn. Nu al zin in 17 Juni 🥳

Enorm zwak vind ik altijd zo'n loze kreet. Ik las hier ook al dat de headliners niet metal genoeg zijn. Heb even terug gekeken in de geschiedenis.
De "metal" headliners die ik kon vinden waren Slayer en Lamb of God. Vorig jaar Behemoth. Dus eigenlijk is dat gezeik over "Metal" headliners een beetje gebakken lucht. En zou het festival dan zoveel beter worden met bovengenoemde bands? Ik betwijfel het. We hebben het altijd over het feit dat metal fans breed zijn en verdraagzaam. Behalve als het gaat om de lineup van het beste metalfestival van Europa. Jammer p dat we niet terug in de tijd kunnen. Anders zou ik jullie uitnodigen voor bijvoorbeeld Dynamo Open Air. Super lineup. Maar qua randzaken moest je niets verwachten. 150 Dixie's op een rij voor een heel weekend die op de maandag in de hens werden gestoken.
Prijs jezelf gelukkig met hoe het allemaal geregeld is op Graspop. Inclusief de lineup. Vind je het niks? Ga naar een ander festival. Tot zover weer mijn azijn. Nu al zin in 17 Juni 🥳
Idd daar zeg je het het beste metalfestival van Europa zeker qua faciliteiten en de line up kan niet ieder jaar even hard of even goed zijn voor iedereen. Maar het is ieder jaar weer aftellen en uitkijken naar de start van het weekend van het jaar!

Oh ja, die dixies. Maar die gingen toch niet pas aan het einde de hens in? Ik dacht nog tijdens het festival. In Mierlo was dat volgens mij het geval.

Hoe dan ook. Ik vermoed dat we, als we toen dit forum hadden gehad, ook flink hadden zitten discussiëren. Bijvoorbeeld of JunkieXL wel op dynamo thuishoort ('98). 😇

Ook opvallend: het grote aantal bands dat Graspop 2025 en Dynamo 98 en 99 gemeen hebben.:LOL:

Oh ja, die dixies. Maar die gingen toch niet pas aan het einde de hens in? Ik dacht nog tijdens het festival. In Mierlo was dat volgens mij het geval.
Jep, ook tijdens het festival. Net als 2 jaar daarvoor op Welschap.
Maar goed... de voorzieningen op GMM 1996, 1997 en 1998 waren niet veel beter, dus die vergelijking van onze Noorderling slaat als een slappe pik op een drumstel 😁.

• Thinking
  • Haha
Waarderingen: El_Leipo en Loek123
Waarschijnlijk te ver weg van Graspop maar starship Kan volgens mij wel werken op Graspop
Bekijk bijlage 17715
Nooit aan gedacht, en best wel onwennig om ze op een affiche als deze te zien (ook al is die voornamelijk op hardrock en heavy/power metal gericht).
Voor mij een hele dikke ja, in dezelfde categorie als Foreigner, Lynyrd Skynyrd, Heart, ZZ Top, Journey, Boston en zelfs Toto. Laat maar komen! 👍

Wijze woorden, Piebe!
Graspop is inmiddels het beste grote (mainstream) metalfestival van Europa (en dus ook de wereld), zowel qua line-up als faciliteiten.
Ik daag iedereen uit om een beter groot metalfestival te noemen op beide gebieden!

Laatst bewerkt:
Wijze woorden, Piebe!
Graspop is inmiddels het beste grote (mainstream) metalfestival van Europe (en dus ook de wereld), zowel qua line-up als faciliteiten.
Ik daag iedereen uit om een beter festival te noemen op beide gebieden!
Durf ik hier even een bommetje te droppen door te zeggen dat ik Alcatraz beter vind dan Graspop? Oké, qua line-up heeft Alcatraz absoluut véél minder budget, maar "de metalliefhebber" komt hier meer aan z'n trekken dan op Graspop de laatste jaren. En qua faciliteiten moeten we eerlijk zijn: Alcatraz heeft hier zeker een streepje voor.

Ik zeg het stiekem al jaren aan m'n vele collega's: naar Graspop ga je voor de namen/muziek, maar naar Alcatraz ga je voor de sfeer en totale festivalbeleving.

Ik moet je wel gelijk geven: qua grootte van namen en line-up/affiche wint Graspop het (wat mij betreft) van bijna ieder festival. Enkel Hellfest beschouw ik als enige echte concurrent. Maar zonder gatekeepend over te komen ben ik van mening dat je als metalliefhebber & festivalliefhebber op Alcatraz meer tot je trekken komt, op voorwaarde dat ze dit jaar de openingsdag wat beter kunnen regelen, want dit was (helaas) vorig jaar best een zootje.

TL;DR: Ik ga deels akkoord, maar als men mij een lifetime gratis Graspop of Alcatraz voorschotelt, kies ik voor Alcatraz.

Green Day bracht American Idiot uit.
Ik heb nog maar weer eens The Offspring digitaal aangezwengeld, en eerlijk is eerlijk, ze hebben toch wel een indrukwekkende setlist met een heleboel hits en meezingers.
De vergelijking met Green Day is eigenlijk gewoon terecht, sterker nog, The Offspring lag een tijdje 'voor' op Green Day.

In het begin gingen ze aardig gelijk met elkaar op, met Dookie (februari 1994, 2x diamant) en Smash (april 1994, 6x platinum).
Beide albums heb ik toen in mijn tienerjaren compleet grijs gedraaid.
De grote follow-up kwam voor The Offspring al in 1998 met Americana (5x platinum) en voor Green Day in 2004 met American Idiot (6x platinum).

Die successen hebben beide bands sindsdien niet meer behaald, maar desondanks brengen ze nog steeds met regelmaat relevante albums uit (laatste album 2024 voor beide).
Toch is Green Day tegenwoordig al jaren een gevestigde headliner, en heeft The Offspring die status blijkbaar pas recent bereikt.
Ik gun het ze in ieder geval wel, en kijk ook steeds meer uit naar hun headline show, dat zal sowieso een groot, nostalgisch meeblèr feestje worden. :cool:

Ik zie in de laatste setlist helaas wel nogal veel covers:

1765587028139.png

Hoop dat ze die volgend jaar zoveel mogelijk achterwege laten.
Dat hebben ze in principe ook helemaal niet nodig als je kijkt naar hun top-25 meest gespeelde songs:

1765587118679.png

Daarmee kunnen ze zich m.i. zeker meten met Green Day:

1765587213496.png

Dan hoor ik veel liever nog wat nieuwere platen van The Offspring, zoals This is not Utopia van Let the Bad Times Roll:

Leuk saillant detail is ook wel dat we volgend jaar waarschijnlijk 2x dezelfde intro (kunnen) gaan horen, op de eerste en laatste dag:

Laatst bewerkt:
Durf ik hier even een bommetje te droppen door te zeggen dat ik Alcatraz beter vind dan Graspop? Oké, qua line-up heeft Alcatraz absoluut véél minder budget, maar "de metalliefhebber" komt hier meer aan z'n trekken dan op Graspop de laatste jaren. En qua faciliteiten moeten we eerlijk zijn: Alcatraz heeft hier zeker een streepje voor.

Ik zeg het stiekem al jaren aan m'n vele collega's: naar Graspop ga je voor de namen/muziek, maar naar Alcatraz ga je voor de sfeer en totale festivalbeleving.

Ik moet je wel gelijk geven: qua grootte van namen en line-up/affiche wint Graspop het (wat mij betreft) van bijna ieder festival. Enkel Hellfest beschouw ik als enige echte concurrent. Maar zonder gatekeepend over te komen ben ik van mening dat je als metalliefhebber & festivalliefhebber op Alcatraz meer tot je trekken komt, op voorwaarde dat ze dit jaar de openingsdag wat beter kunnen regelen, want dit was (helaas) vorig jaar best een zootje.

TL;DR: Ik ga deels akkoord, maar als men mij een lifetime gratis Graspop of Alcatraz voorschotelt, kies ik voor Alcatraz.
Ook deels met jou eens, maar Alcatraz liet ik eigenlijk bewust buiten deze vergelijking.
Ik doelde dus op de grote (mainstream) metalfestivals, Alcatraz is wat mij betreft een middelgroot metalfestival, toch een andere orde/categorie.

Ik ga inmiddels al jaren met veel plezier naar beide festivals, maar beide hebben toch wel een eigen, andere identiteit, met een wat afwijkende doelgroep. De vergelijking gaat vaak dan ook nogal scheef, voor mij zijn het wezenlijk verschillende festivals, die elkaar wat mij betreft juist aanvullen.
Ga je naar beide festivals, dan zie je volgens mij zo'n 90% van alle metalbands die dat jaar touren.

Je kunt Graspop daarom wat mij betreft beter vergelijken met festivals als Hellfest, en dat wint GMM in mijn ogen glansrijk.
Qua line-up is het doorgaans vrijwel gelijk, al heeft Hellfest vaker de wat grotere of exotischere (en voor GMM enigszins discutabele) headliners.
Buiten de line-up en wat aankleding is GMM naar mijn mening echter vele malen beter dan Hellfest op praktisch en logistiek gebied.
Wacken ben ik nooit geweest, maar hoor ik bijna uitsluitend nog maar slechte verhalen over voorzieningen, terwijl de line-up duidelijk zichtbaar slechter is.
Veelzeggend was ook wel de reactie van vlogger Billy Mayhem toen hij voor het eerst GMM bezocht na jaren Download UK, nog voor het festival begonnen was:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jvandeweyer
Ook dat is smaak afhankelijk!

Absoluut! Sowieso wanneer we festivals gaan vergelijken is de subjectiviteit in je smaak altijd de meest beslissende factor.

Ook deels met jou eens, maar Alcatraz liet ik eigenlijk bewust buiten deze vergelijking.
Ik doelde dus op de grote (mainstream) metalfestivals, Alcatraz is wat mij betreft een middelgroot metalfestival, toch een andere orde/categorie.

Ik ga inmiddels al jaren met veel plezier naar beide festivals, maar beide hebben toch wel een eigen, andere identiteit, met een wat afwijkende doelgroep. De vergelijking gaat vaak dan ook nogal scheef, voor mij zijn het wezenlijk verschillende festivals, die elkaar wat mij betreft juist aanvullen.
Ga je naar beide festivals, dan zie je volgens mij zo'n 90% van alle metalbands die dat jaar touren.

Je kunt Graspop daarom wat mij betreft beter vergelijken met festivals als Hellfest, en dat wint GMM in mijn ogen glansrijk.
Qua line-up is het doorgaans vrijwel gelijk, al heeft Hellfest vaker de wat grotere of exotischere (en voor GMM enigszins discutabele) headliners.
Buiten de line-up en wat aankleding is GMM naar mijn mening echter vele malen beter dan Hellfest op praktisch en logistiek gebied.
Wacken ben ik nooit geweest, maar hoor ik bijna uitsluitend nog maar slechte verhalen over voorzieningen, terwijl de line-up duidelijk zichtbaar slechter is.
Veelzeggend was ook wel de reactie van vlogger Billy Mayhem toen hij voor het eerst GMM bezocht na jaren Download UK, nog voor het festival begonnen was:

Groot gelijk en zeer fair dat je Alcatraz dan even buiten beschouwing laat.

Ik ben nog nooit naar een ander groot metalfestival als Download, Wacken of Hellfest geweest, dus qua logistiek kan ik uiteraard ook niet oordelen, enkel qua line-up, waar het mij opvalt dat Hellfest naar mijn mening de grootste concurrent is, ja. Al hoor ik dit wel vaker. Qua aankleding is het allemaal tiptop in orde, qua line-up meestal ook (minstens) zo goed als Graspop, maar qua logistiek doen ze wel onder. Maar dat is wat ik maar van horen zeggen heb.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Users who are viewing this thread