Ook deels met jou eens, maar Alcatraz liet ik eigenlijk bewust buiten deze vergelijking.
Ik doelde dus op de grote (mainstream) metalfestivals, Alcatraz is wat mij betreft een middelgroot metalfestival, toch een andere orde/categorie.
Ik ga inmiddels al jaren met veel plezier naar beide festivals, maar beide hebben toch wel een eigen, andere identiteit, met een wat afwijkende doelgroep. De vergelijking gaat vaak dan ook nogal scheef, voor mij zijn het wezenlijk verschillende festivals, die elkaar wat mij betreft juist aanvullen.
Ga je naar beide festivals, dan zie je volgens mij zo'n 90% van alle metalbands die dat jaar touren.
Je kunt Graspop daarom wat mij betreft beter vergelijken met festivals als Hellfest, en dat wint GMM in mijn ogen glansrijk.
Qua line-up is het doorgaans vrijwel gelijk, al heeft Hellfest vaker de wat grotere of exotischere (en voor GMM enigszins discutabele) headliners.
Buiten de line-up en wat aankleding is GMM naar mijn mening echter vele malen beter dan Hellfest op praktisch en logistiek gebied.
Wacken ben ik nooit geweest, maar hoor ik bijna uitsluitend nog maar slechte verhalen over voorzieningen, terwijl de line-up duidelijk zichtbaar slechter is.
Veelzeggend was ook wel de reactie van vlogger Billy Mayhem toen hij voor het eerst GMM bezocht na jaren Download UK, nog voor het festival begonnen was: