Graspop Metal Meeting 2026

Een like voor de line up maar niet voor Deftones als headliner op Graspop

Ik verduidelijk

Ja gewoon Deftones ... Ik vind dat een saaie band. Als ik dan ook nog hoor van nota bene fans dat onder andere hun optredens op Groezrock 2017 en dergelijke ondermaats waren ... Ja dan vraag ik me af wat die als headliner komen doen. Dan heb ik nog liever Ghost of Bad Omens

Maar als die line up klopt, is het wel zeer sterk geboekt. Die 8ste juli is uiteindelijk een mooie line up waar ik als inwoner van Spanje zeker zelfs naar toe zou gaan. Vooral voor Foo Fighters. Met Sabrina Carpenter hebben ze een van de bekendste pop fenomenen van dit jaar, zelfs ik ken haar. En met Guns N' Roses EN Foo Fighter's hebben ze gewoon 2 sterke Rock headliners, los van Axl zijn stem. En mijn guilty please Ging Blud staat er ook

Nog een grappige anekdote trouwens. Ik was me trouwens weer goed aan het opwinden want ik las iets met Julio en dacht "Ma wa is dat nu weer voor nen onnozele paddestoel en hoe kan iets dat ik niet ken nu headliner zijn boven Foo Fighters". En toen had ik door dat Julio apparently het Spaanse woord is voor juli 😅

Edit. Ging is Yung. Mijn auto correct doet soms raar
Ik herinner mij die Groezrock nog goed hahaha.
Ik kwam van een ander podium (Anti-Flag als ik me niet vergis) en geraakte de hoofdtent bij wijze van spreken bijna niet binnen omdat de bassen zo luid stonden dat ik gewoon achteruit geduwd werd haha.
Nuja, of dat aan Deftones lag of aan Groez (geweldig festival maar qua geluid was het toch ook niet je dat...) laat ik in het midden.
Feit is wel dat ik ze sindsdien niet meer gezien heb, wel in Vorst in februari, ben benieuwd want het geluid daar is ook niet.... vul zelf maar in lol

• Leuk
Waarderingen: won666
Zaterdagticket binnen.

En wel zo fijn vandaag om op de Festileaks homepage telkens een foto te zien van exact hetzelfde moment bij Last Train dat ik vanuit een andere hoek heb weten vastleggen op pelicule… 🙂

IMG-3241.jpg

• Leuk
Waarderingen: won666 en Jamel
Een band die op een paar uur Vorst Nationaal uitverkoopt is gewoon Headliner Graspop waardig.

Maar of ze hiermee voldoende volk naar Dessel trekken op een donderdag, is nog wel iets anders.
Voilla, daar gaat het met vooral over. Op een north stage naast een sterke South stage headliner, mits een deftige set voor de fan (want voor mezelf lukt hun dat nooit) dan wil ik nog wel schappelijk zijn. Maar op de plek waar normaal bands staan als Tool, Iron Malden, Guns N' Roses, ...

Misschien is dat ook mijn probleem eh. Op die donderdag heb ik steeds een mega headliner geweten en daarom leg ik lat misschien te hoog

Voilla, daar gaat het met vooral over. Op een north stage naast een sterke South stage headliner, mits een deftige set voor de fan (want voor mezelf lukt hun dat nooit) dan wil ik nog wel schappelijk zijn. Maar op de plek waar normaal bands staan als Tool, Iron Malden, Guns N' Roses, ...

Misschien is dat ook mijn probleem eh. Op die donderdag heb ik steeds een mega headliner geweten en daarom leg ik lat misschien te hoog
tis wel moeilijk want als je de lijn doortrekt dit jaar zou die zotte do naam (uiteraard met open armen ontvangen) de line up van toch wel heel degelijke headliners en ook de vaak hl waardige subs weer wat scheeftrekken.

Een gelijkaardige naam van niveau volbeat, sabaton, bmth is eigelijk genoeg. Is dat deftones? Voor mij niet, ook apc niet. Maar op basis van ticketverkoop of smaak voor vele mss wel.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
tis wel moeilijk want als je de lijn doortrekt dit jaar zou die zotte do naam (uiteraard met open armen ontvangen) de line up van toch wel heel degelijke headliners en ook de vaak hl waardige subs weer wat scheeftrekken.

Een gelijkaardige naam van niveau volbeat, sabaton, bmth is eigelijk genoeg. Is dat deftones? Voor mij niet, ook apc niet. Maar op basis van ticketverkoop of smaak voor vele mss wel.
Nagel op de kop in feite. Ik had die donderdag plek heel graag gegund aan Volbeat of Sabaton.

Ja zelfs aan Bring Me The Horizon. Want ook al heb ik al hun platen en ben ik best dan van de band, heb ik hier al vaak (in mijn ogen terecht) af gegeven op die band. Want een headliner na 2 edities opnieuw boeken (ja, zelfs Machine Head of Judas Priest, ook al ben ik fan van beide bands, en heb ik 2 maal genoten van Machine Head), is te snel vind ik. Maar goed.

En Twisted Sister verdient die plek ook wat mij betreft. Maar eerder op legendary dan.

Zelfs Limp Bizkit nog harder dan Deftones vind ik. Al zou ik er zelf nooit opkomen om ze daar te boeken

Maar waarom dan die bands wel? Omdat die bands allemaal iets bewezen hebben en/of een goede show brengen

Sabaton is het zelfs zo dat ik heb daar had verwacht toen we juist de zaterdag headliners hadden gekregen. Had ook perfect uitgekomen met nog niet uitverkochte shows in Sportpaleis/AFAS Dome

Andere bands die dag die donderdag South voor mij verdienen en beschikbaar of "beschikbaar" zijn? Slayer (nog niks aangekondigd dus op zich zijn ze nog vrij, vandaar de tweede beschikbaar tussen aanhalingstekens), Gojira (op zich hebben ze die dag nog niks staan op zich zijn ze nog vrij die dag, vandaar een tweede beschikbaar tussen aanhalingstekens) en Ghost (zelfde uitleg Slayer) ook al hoor van dit rijtje eigenlijk enkel de eerste graag

Maarja ik zet zoinzo iets op die southstage headliner dat te "mytisch" is ofzoiets

Ik zoek bij headliners vooral naar bands die ik niet zomaar kan zien. Daarom kots ik ondertussen headliners als Scorpions/GnR/WT/Volbeat echt uit want ik ben absoluut geen fan van bijvoorbeeld Volbeat.... en toch heb ik ze onbedoeld 6x gezien. Ik ken fans die ze minder gezien hebben (vooral vanwege niet naar festivals willen gaan). Ik denk dan ook, ik zou absoluut nooit een losse ticket daar voor kopen als ik wel fan was geweest, want je kan ze om het jaar op GMM zien.

Momenteel zijn alle headliners van de 2022/2023/2024 edities. Dus je kan het allemaal al eens gezien hebben. Vind ik allemaal niet bijster bijzonder en al helemaal niet als je ziet dat een deel niet volwaardig headliner was in voorgaande jaren maar nu ineens wel (terwijl ik niet het gevoel had dat deze bands nou zo bijzonder waren).

MAAR de combi ticket is binnen. Vrijwel elke dag zal ik vooral in de Marquee staan en ik ben vooral blij met energiek Sabaton op de zondag als afsluiter. Ontzettende gimmick band hoor (en ik vind het echt leuk) maar ik vond 2024 echt beschamend met wat voor lamme sok die dag was op de mainstage. Dat heeft Machine Head toen dik en breed goedgemaakt qua energie. En nu weet ik dat ik zondag vooral kan gaan springen en zingen (behalve bij EC, dan ga ik naar de camping).

Donderdag met Limp Bizkit ga ik denk ik weer een kans geven. Dillinger Escape Plan had ik de naam gezien, wist dat ik het kende, maar besefte mij nu pas weer dat ik dat fantastisch raar/vet vind. Accept, Megadeth, Anthrax en eigenlijk alles in de Marquee die dag. Dat gaat al zwaar zijn

Vrijdag kijk ik ontzettend uit naar Trivium. Die gaan hoe dan ook clashen met iets in de Marquee voor mij die dag want daar wil ik eigenlijk alles wel zien, maar dit is voor mij tot nu toe de favoriet dat weekend. Death To All was in 2022 een highlight dus dat zal nu ook niet teleurstellen. Wel bang dat ik daardoor Twisted Sister ga missen.

Zaterdag is vooral een Marquee dag. Beetje Mainstage meekrijgen maar tot nu toe geen must-see daar behalve BMTH zolang die niet clashed. Architects probeer ik wel weer, maar er is ook zat op de Jupiler. Kijk dan vooral uit naar Queensryche en Primal Fear.

Zondag is beetje uitslapen. Sabaton, BLS, Def Leppard, Europe (was heel goed op Alcatraz) Mastodon, Venom, Decapitated. Helaas zal die laatste weer vroeg op de dag zijn in de Marquee. Die stonden in 2022 overdag in een half instortende Marquee, en mochten de set hervatten in de avond. Dat was echt super en volg ze nu eigenlijk al jaren. Jammer dat die alleen weer vroeg zullen staan nu.

Er is kortom weer genoeg te zien. Hoop dat de laatste paar TBC's mijn kant nog op vallen wel. Vooral de laatste headliner en 2 Marquee afsluiters.

Deftones is echt zo’n band die ik niet kan begrijpen noch horen. Zijn in mijn ogen ook echt de minst sterke Nu-Metal band. Hebben niet echt iets van nummers in hun repertoire dat iets deed bewegen in het genre. Daar tegenover hebben bands als LP, Slipknot, Korn, Limp Bizkit, SOAD & Papa Roach toch echt wel nummers die zelfs door mensen die geen metal fan zijn meegebruld worden.

Of ze op Graspop thuis horen? Jazeker wel, er staan tal van bands die minderwaardig zijn aan Deftones maar om ze een Donderdag te laten headlinen is in eigen voet schieten lijkt me. Donderdag tickets verkopen gaat een pak moeizamer zijn t.o.v. een Tool, Iron Maiden, GnR. Daarnaast gaan ze ook zoals onder andere met Tool een vroege uitstroom veroorzaken wat toch wel inkomsten kost.

Nu ja, om positief af te sluiten. COMBI TICKETS ZIJN BINNEN!!

Deftones is echt zo’n band die ik niet kan begrijpen noch horen. Zijn in mijn ogen ook echt de minst sterke Nu-Metal band. Hebben niet echt iets van nummers in hun repertoire dat iets deed bewegen in het genre. Daar tegenover hebben bands als LP, Slipknot, Korn, Limp Bizkit, SOAD & Papa Roach toch echt wel nummers die zelfs door mensen die geen metal fan zijn meegebruld worden.

Of ze op Graspop thuis horen? Jazeker wel, er staan tal van bands die minderwaardig zijn aan Deftones maar om ze een Donderdag te laten headlinen is in eigen voet schieten lijkt me. Donderdag tickets verkopen gaat een pak moeizamer zijn t.o.v. een Tool, Iron Maiden, GnR. Daarnaast gaan ze ook zoals onder andere met Tool een vroege uitstroom veroorzaken wat toch wel inkomsten kost.

Nu ja, om positief af te sluiten. COMBI TICKETS ZIJN BINNEN!!
Zoals natuurlijk al door iemand anders aangehaald hebben ze vorst op een dag uitverkocht. Dat doen niet veel andere grote namen op de affiche. Betwijfel langs de andere kant ook wel of dat de headliner is die voor grote ticket verkoop gaat zorgen voor de moeilijke donderdag. Natuurlijk is het wel een goed duo met lb

• Leuk
Waarderingen: festivalryo en Jamel

Hebben niet echt iets van nummers in hun repertoire dat iets deed bewegen in het genre. Daar tegenover hebben bands als LP, Slipknot, Korn, Limp Bizkit, SOAD & Papa Roach toch echt wel nummers die zelfs door mensen die geen metal fan zijn meegebruld worden.

Daar valt over te discussiëren.
Change en My own Summer zijn toch echt grote hits geweest. In mijn tijd werd Deftones juist gezien als de meer ‘credible’ band uit de nu metal scène (samen met SOAD en Korn).

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands
Ik heb altijd gedacht dat Deftones een alternative metal band was... Kan me er niet genoeg van herinneren van Graspop 2022, volgens mij wel gezien vanaf de tribune in afwachting tot Sabaton.

Het feit dat die nu Vorst uitverkopen is denk ik enkel omdat die al 16 jaar lang geen zaalshow meer hebben gedaan in België

Daar valt over te discussiëren.
Change en My own Summer zijn toch echt grote hits geweest. In mijn tijd werd Deftones juist gezien als de meer ‘credible’ band uit de nu metal scène (samen met SOAD en Korn).

Eigenlijk zijn alleen de eerste 2 albums van Deftones nu metal. De nu zat daarna er nog wel in (steeds minder), maar vanaf White Pony heeft het een minderheidsaandeel. Vanaf dan werd het allemaal wat meer post, wat meer shoegaze. Allemaal wat ontoegankelijker met minder meebrulrefreintjes, iets wat bij nu metal toch een must was. Denk dat die band er nooit fan is geweest dat ze bij dat genre werden geplaatst en dat ze er liever afstand van namen. Wilden liever onder het erg algemene en vagere "alternative metal" genre vallen, waar Tool, Helmet, Faith No More en zo zaten. Toevalligerwijs ook allemaal bands die liefst zo ver mogelijk van de noemer nu metal bleven, ook al waren ze inspiraties.

Users who are viewing this thread