Graspop Metal Meeting 2026

Nu de Rock im Park line up ook compleet is ben ik ontzettend tevreden met mijn keuze daar heen te gaan dit jaar.

Graspop line up is opzich prima maar heeft dit jaar weinig nieuws / exclusiefs, tenzij de laatste bands nog opeens iets heel bijzonders brengen, wellicht dat ik dan nog een dag ga, maar het lijkt erop dat ik een jaar over sla.

Als ik het zondag programma zie, overweeg ik toch serieus om die mee te pakken. Alleen wel bang voor de clashes van de bands die ik wil zien: EC, Mastodon, The Gathering, Carpenter Brut, Periphery. Ook nog wat bands die ik best (nog) een keer wil zien: Bury Tomorrow, Kanonenfieber, Solstafir, Black Label Society. Gewoon een volle dag dus! Hoop dat de clashes meevallen, vooral voor de must sees, maar ga het er wel op wagen denk ik!

@Jamel @Joslittel hoe is de lineup nu met deze drop namen erbij? Misschien toch nog iets nieuws erbij voor jullie?
Ga zo onderweg naar Texel en als ik er ben ga ik er eens rustig voor zitten. Korte reactie alvast: er is veel moois bij gekomen en elke dag lijkt genoeg te staan om me te vermaken. Sommige tentdagen zijn Ʃcht sterk. Ik mis alleen wel de 1 a 2 bands die niet te missen zijn deze editie waardoor ik moƩt gaan. Dat had APC of Gojira bijvoorbeeld kunnen zijn. Maar al met al is het affiche weer mooi opgeschoond!

Laatst bewerkt:
De line-up is er inderdaad een stuk beter op geworden. Nog steeds ontbreekt wel de wow-factor. Waar zijn bijvoorbeeld de headliner-waardige bands uit de progressieve hoek, zoals Gojira en A Perfect Circle?

Maar de line-up is inmiddels een nipte 6 voor mij voor wat betreft het kunnen billijken om een heel weekend te gaan. Vooral de zondag vind ik heel, heel, heel, heel, heel erg zwak geboekt op de Main Stages. Rollator-zondag is weer helemaal terug van weggeweest.

Dan nu, mijn route zou er ongeveer uitzien als dit. Op Bloodywood en Cult of Luna na (en misschien de genoemde bands rond The Gathering) zal overlap enigszins mee gaan vallen. Komt ook doordat er dit jaar wel heel erg veel staat dat ik niet hoef te zien. Maar dat is niet erg, zolang je maar zelf een route kunt samenstellen. En dat lijkt wel te lukken:

Donderdag: Accept - Wolves In The Throne Room - Within Temptation - Cult of Luna - Bloodywood - President - Limp Bizkit

Vrijdag: Elder - Old Man’s Child - Alter Bridge - Breaking Benjamin - Twisted Sister - Volbeat

Zaterdag: Rivers of Nihil - Lacuna Coil - Three Days Grace - Moonspell - TesseracT - Avatar - Bring Me the Horizon

Zondag: Gaerea - Kanonenfieber - Periphery - The Gathering - Sólstafir

De vrijdag en zaterdag steken er voor mij met kop en schouders bovenuit. De donderdag kan nog wel heel erg goed worden als daar een goede headliner bij komt. Maar de zondag… tja. De kans is aanwezig dat ik deze hele dag gewoon maar skip. Wel jammer voor The Gathering, maar daar is ook wel overheen te komen.

Dit zijn momenteel de grootste kanshebbers waarvoor ik mij ga placeren op Graspop. Er zullen clashes zijn dus dat wordt OTD (On Terrain Decisions). + wat gaat er nog tussen zitten bij de namen die nog bekend gemaakt moeten worden.

Donderdag :
Within Temptation
Accept
Limp Bizkit
Megadeth
Wind Rose
Static-X
Anthrax
Gatecreeper
Pennywise
Bloodywood

Vrijdag :
Twisted Sister
Drowning Pool
We Came As Romans
Guilt Trip

Zaterdag :
Ice Nine Kills
Babymetal
Corrosion of Conformity
Primal Fear
Feuerschwanz

Zondag :
Sabaton
Electric Callboy
Battle Beast
Def Leppard
Alice Cooper
Mastadon
The Gathering
Kanonenfieber
Depacitaded
Wargasm

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
De line-up is er inderdaad een stuk beter op geworden. Nog steeds ontbreekt wel de wow-factor. Waar zijn bijvoorbeeld de headliner-waardige bands uit de progressieve hoek, zoals Gojira en A Perfect Circle?

Maar de line-up is inmiddels een nipte 6 voor mij voor wat betreft het kunnen billijken om een heel weekend te gaan. Vooral de zondag vind ik heel, heel, heel, heel, heel erg zwak geboekt op de Main Stages. Rollator-zondag is weer helemaal terug van weggeweest.

Dan nu, mijn route zou er ongeveer uitzien als dit. Op Bloodywood en Cult of Luna na (en misschien de genoemde bands rond The Gathering) zal overlap enigszins mee gaan vallen. Komt ook doordat er dit jaar wel heel erg veel staat dat ik niet hoef te zien. Maar dat is niet erg, zolang je maar zelf een route kunt samenstellen. En dat lijkt wel te lukken:

Donderdag: Accept - Wolves In The Throne Room - Within Temptation - Cult of Luna - Bloodywood - President - Limp Bizkit

Vrijdag: Elder - Old Man’s Child - Alter Bridge - Breaking Benjamin - Twisted Sister - Volbeat

Zaterdag: Rivers of Nihil - Lacuna Coil - Three Days Grace - Moonspell - TesseracT - Avatar - Bring Me the Horizon

Zondag: Gaerea - Kanonenfieber - Periphery - The Gathering - Sólstafir

De vrijdag en zaterdag steken er voor mij met kop en schouders bovenuit. De donderdag kan nog wel heel erg goed worden als daar een goede headliner bij komt. Maar de zondag… tja. De kans is aanwezig dat ik deze hele dag gewoon maar skip. Wel jammer voor The Gathering, maar daar is ook wel overheen te komen.
Misschien gewoon een beetje gaan inluisteren van die zondag?

@Jamel @Joslittel hoe is de lineup nu met deze drop namen erbij? Misschien toch nog iets nieuws erbij voor jullie?
Ja, zoals verwacht is het gewoon weer een sterke undercard. Ik vind The Dillinger Escape Plan als Jupiler Stage headliner, Mastodon als Marquee headliner en Avatar als Jupiler Stage headliner echt fenomenaal geboekt bijvoorbeeld. Dit zijn (sub)headliners op kleinere festivals, dus dan bied je de bezoeker een volwaardig alternatief als de Mainstage headliner je minder aanspreekt. Ik ben dus ook echt heel benieuwd wie de ontbrekende Marquee headliners gaan zijn.

Verder staan er elke dag wel een aantal toffe tentnamen, zoals oa Cult of Luna, Wolves in the Throne Room, Elder, Oranssi Pazuzu, Uada, Faetooth, The Gathering en Solstafir. Daar zitten ook wel wat namen tussen die ik nog niet op andere zomer '26 line-ups tegen ben gekomen, dus dat is erg cool.

Tegelijkertijd zijn het de eerste drie dagen wel wat weinig Ʃcht aansprekende namen voor mij, als je ze bij elkaar optelt. Dus dat voorspelt toch ook wel grote gaten in het schema. Wat op zich ook geen ramp is hoor, want tijd om te relaxen is ook fijn op een meerdaags festival. Maar het zorgt er wel voor dat ik niet echt met veel fomo naar deze line-up zit te kijken. Komend jaar is weer een jaar dat Graspop erg lastig valt met mijn werk en ik hem dus vrijwel zeker skip. En da's okƩ met dit affiche. Maar was dit het affiche van een jaar dat ik wel zou gaan, dan zou ik zeker niet ontevreden zijn.

Till Lindenmann komt met een eigen tweedaags festival.
Benieuwd wat dat gaat worden.

Till Lindenmann komt met een eigen tweedaags festival.
Benieuwd wat dat gaat worden.
Ik verwacht:

- Marilyn Manson en Falling in Reverse als headliners.
- Een Hugh Hefner tribute stage.
- In plaats van de verkoop van speciale 'golden circle' tickets 'golden shower' tickets.
- Gratis toegang voor vrouwen tussen de 18 en 23 jaar met minimaal cup C.
- Een dresscode van maximaal drie kledingstukken per persoon.
- Een darkroom stage, wat eigenlijk een ronde helemaal afgesloten circustent is die alleen op gezette tijden opengaat om mensen in en uit te laten.
- Cuckstoelen overal verspreid op het terrein.
- Een disclaimer op de ticketverkoop pagina waarin je als bezoeker wordt geattendeerd op de regel dat je bij aanschaf van een ticket automatisch akkoord gaat met 'what happens at Tillfest, stays at Tillfest'.

Weet zelf nog altijd niet goed wat ik ermee moet doen. Voor mij zijn er 3 relevante gradaties:
  • De bands die ik altijd/overal wil zien, de bands waarvoor ik absoluut zou willen gaan. Daarvan zaten er nog geen bij de headliners, maar ook bij de undercard zit er weinig tot niets uit die groep (ook omdat verschillenden onder hen er dit jaar stonden zoals Opeth, Amenra, Paradise Lost, Primordial, etc....). Ghost zou daar wel bij horen als ze komen. En als ik mijn drempel wat verlaag, kan ik Electric Callboy er ook nog bij rekenen.
  • De bands onder de noemer "wil ik zeker nog eens zien als ik er dan toch ben". Zo zijn er heel veel, waarschijnlijk meer dan gemiddeld.
  • De bands die gewoon op het lijstje staan om af te vinken, waarvan ik het jammer zou vinden als ik ze nooit eens had gezien, zo staat er eigenlijk ook maar eentje (The Gathering)
Er staat zeker genoeg om me 4 dagen te vermaken, maar anderzijds ook weinig waar ik op de dag zelf al uren op voorhand naar zal beginnen uitkijken, waar ik zeker op tijd ergens wil staan om een goed plekje te hebben, waarbij ik de adrenaline in de aanloop naar het optreden zal voelen opbouwen. Normaal gezien heb ik elke dag wel een paar ankerpunten, waarrond ik dan de rest van mijn dag improviseer.

Nu zou het eigenlijk een heel weekend alleen maar improviseren zijn, niet echt op voorhand wetend waar de stemming of de flow van het moment me die dag zal heen leiden. Op zich biedt het ook wel wat vrijheid en minder stress, want als je ergens staat te kijken naar iets wat verrassend goed is, moet je nooit vertrekken, want er staat toch vrijwel niets wat je zeker niet wil missen. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

Ze hebben de grootste namen die touren, maar het is toch nog een vrij matige line-up voor mij...

DO (9)
Within Temptation, Accept, Limp Bizkit, Snot, A Day To Remember, Megadeth, Static X, Pennywise, John Coffey ("Snot" heb ik al een tijdje op mijn lijstje staan).

VRIJ (6)
Volbeat, Breaking Benjamin, Alter Bridge, Twisted Sister, Drowning Pool, Trivium
(BB kan ik eindelijk afvinken)

ZA (6)
Primal Fear, Three days grace, Fuerschwans, Avatar, Lacuna Coil, POD,

ZO (10)
Sabaton, Europe, Battle Beast, Electric Callboy, Def Leppard, Alice Cooper, Life of Agony, Foreigner, Venom, Lagwagon

Ja jongens je leest hier toch wat hoor šŸ˜„
- Graspop andere jaren: 6/10, ze boeken altijd dezelfde headliners, saai, precies 2 jaar geleden, …

- het festival is zichzelf wat aan het heruitvinden en origineel aan het zijn met grote headliners over andere stages: 6/10, niets voor mij, saai, kan er niet naar luisteren, …

Uiteindelijk verkoopt het gewoon uit en wordt dat weer een topeditie.

Ik snap dat jullie aan zoveel pagina’s geraken šŸ˜„šŸ˜‚

Users who are viewing this thread