Graspop Metal Meeting 2026

Na nog eens de affiche bekeken te hebben, zit ik tussen de 2. Op zich kan ik wel genoeg materiaal op mijn lijst zetten om de 4 dagen te vullen (met weliswaar stevige gaten), maar het hangt ook af van clashes en annulaties. Er moeten er niet teveel afmelden om er een kaksaaie editie van te maken. Als het dan ook weer een regeneditie wordt, zal het al helemaal feest zijn.

Zaterdag is echt bedroevend eigenlijk, als ik het zo eens bekijk zijn er mss 3-4 bands waarvoor ik naar de wei zou afzakken. Qua headliners, tjah. Architects en Bad Omens vandaag voor het eerst beluisterd en ik zou graag terug in de tijd gaan om dat ongedaan te maken. Ik hoop dat daar nog een stevige headliner voor de Marquee bijkomt, om de pijn een beetje te verzachten. Anders ga ik heel vroeg in mijn bed liggen.

Zondag is tot nu toe de beste dag, maar ik vermoed dat zowel Mastodon als Sabaton zien wellicht niet mogelijk zal zijn. Dus dat wordt een afweging maken, aangezien ik beide bands nog nooit live gezien heb. Extreme, Europe en Foreigner nog nooit live gezien, maar dat lijkt mij wel leuke optredens met een resem hits te worden.

We hebben nog een week om erover na te denken. Ik neig licht naar een jaartje overslaan, maar misschien verandert dat nog.

edit>
Wel een pluim voor de organisatie om terug meer black metal te programmeren. Dat was dit jaar maar een mager beestje, maar als ik de affiche eens bekijk hebben ze dat dit jaar toch stevig rechtgetrokken.

Laatst bewerkt:
Feuerschwanz, 100%.

Nummers: Knochenkarussell, Knightclub, Untot Im Drachenboot en Die Hörner Hoch

Edit: Queensrÿche met Silent Lucidity ken je ongetwijfeld ook.
Queensryche en het eerder genoemde Avatar wordt het wellicht niet doordat deze zullen overlappen met onze absolute must see’s maar nu heb je me wel fameus benieuwd gemaakt naar Feuerschwanz 👀😅

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Queensryche en het eerder genoemde Avatar wordt het wellicht niet doordat deze zullen overlappen met onze absolute must see’s maar nu heb je me wel fameus benieuwd gemaakt naar Feuerschwanz 👀😅

Feuerschwanz speelt buiten Duitsland wel tegenwoordig wat meer Engelstalige versies en nummers van hun muziek, maar het feest blijft groot. Als je tussen alle metalcore heen even een groot feestje wil, dan moet je hier zijn

I’m surprised by the absence of Steel Panther and Phil Anselmo‘s side projects. Do you think they’ll be announced later?

Mijn eigen lijstje voor t weekend. Het valt uiteindelijk nog mee hoeveel ik daadwerkelijk moet missen, alleen die zondag is heftig goed!

donderdag
musts: Within Temptation, Megadeth, Wind Rose
graag: Anthrax (geen must, want in de Marquee), Accept

de rest ken ik geen muziek van, maar ben al wel begonnen met inluisteren of er wat bij zit. Vooralsnog niet.

vrijdag
musts: Twisted Sister
graag: Volbeat, Alter Bridge

ook hier ken ik de rest niet, maar verwacht nog wel wat bij de south stage erbij te krijgen bij de latere aankondiging(en)

zaterdag
musts: Queensrÿche, Feuerschwanz
graag: Babymetal, Three Days Grace, Avatar

zondag
musts: Sabaton, Def Leppard, Electric Callboy, Alice Cooper, Black Label Society, Extreme, Foreigner, Europe
graag: Battle Beast

Wat een slotdag!

• Leuk
Waarderingen: won666
Poh, die zaterdag. Echt topzwaar aan de bovenkant. Wordt veel main stage en vrees clashes met Avatar, Queensryche, Lacuna Coil. Ga dus maar een dag, keuze voor zaterdag is makkelijk. Zelfs als Ghost op donderdag komt, dan wint zaterdag het nog.

Mooie line up hoor, voor elk wat wils en goede afwisseling tussen oud en nieuw op de HL en sub spots.

Veel ok dagen, maar geen uitschieters dus lastig om eentje te kiezen.

Donderdag: Zeker zien: Cult of Luna, Gatecreeper, Septicflesh, Wolves in the Throne Room. Misschien: The Dillinger Escape Plan, Limp Bizkit.
Vrijdag: Zeker zien: Oranssi Pazuzu, Elder, Thornhill, Possessed, Old Man's Child.
Zaterdag: Zeker zien: Rivers of Nihil, Loathe, Uada, Architects. Misschien: Moonspell, BMTH.
Zondag: Zeker zien: Solstafir, Bury Tomorrow, Venom, Mastodon, Gaerea, Decapitated.µ

Beste band tout court is trouwens Oranssi Pazuzu.

🚨🚨🚨Einde inschrijven Festileaks Voorspel 2026 in zicht 🚨🚨🚨

Het is weer eerder donker, de klok is weer een uur achteruit gegaan, het is weer kouder en dus tijd om lekker warme chocolademelk bij een knisperend houtvuurtje te drinken. Wat deze gezellige periode vol met feestdagen ook met zich meebrengt... De festivals komen al volop met de aankondigingen voor het festivalseizoen van 2026. Hiermee wordt het misschien makkelijker om de vragen te beantwoorden. Maar let er wel op, je mag geen acts meer kiezen die al zijn aangekondigd. Mocht je na de eerste aankondigingen nog geen gokje gedaan hebben en toch nog een gokje willen doen, dan moet dat vóór 1 november 2025 geplaatst zijn. Dit betekent dat je op het moment van schrijven nog exact 4 uur hebt. Zien we jouw voorspelling nog? Hierbij de link naar het topic en de vragen!

Festileaks VoorSpel 2026

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Kan iemand mij iets vertellen over PRESIDENT....nooit van gehoord....Zelf nergens iets in een magazine van gelezen....?
Black Hammer heeft dit een paar dagen geleden al accuraat samengevat
De hype bij President is wel een pak artificiëler dan bij Sleep Token. President werd al geboekt op festivals en als next big thing gepusht terwijl ze nog niet eens een nummer hadden uitgebracht. Sleep Token heeft tenminste zelf iets opgebouwd en een paar jaar aan de weg getimmerd vooraleer het plots ontplofte.

Belangrijker (en waar het uiteindelijk om gaat) is dat het puur muzikaal toch ook een pak minder interessant is dan Sleep Token. Het is Sleep Token, maar dan commercieel. En ja, Sleep Token is inderdaad zelf al erg commercieel, wat misschien genoeg zegt.

President stinkt nogal naar industry plant eerlijk gezegd.
En nu dus met welgeteld 2 UK optredens op de teller naar afsluiter Metal Dome meer bewijs moet er niet zijn dat dit een industry plant is. Tegelijk is het ook een welgemeende fuck you naar alle bands die jarenlang moeten werken om überhaupt op de Graspop lineup te geraken laat staan een podium af te sluiten.

Donderdag
Zeker: Megadeth, Accept, Wind Rose en Septicflesh
Misschien: Within Temptation, Cult Of Luna, Bloodywood, The Dillinger Escape Plan en Pennywise
Moet ik eens checken: Ankor, Magnolia en President
--} een sterke dag voor mij. Als Ankor, President en Magnolia Park mij overtuigen worden dat nog zekers want allemaal uiteraard nog niet gezien. Van de bands die ik ken en goed vind, heb ik ze allemaal al gezien maar desondanks een sterkte dag

Vrijdag
Zeker: Twisted Sister, Trivium, Drowning Pool (!), Forbidden, Bark, Guilt Trip (!)
Misschien: Volbeat, Breaking Benjamin
--} ook een sterkte dag met maar liefst twee bands die ik al lang voor een eerste keer live wil

Zaterdag
Zeker: Sepultura, Sinsaenum, Primal Fear en Feuerschwanz
Misschien: BMTH, Architects, Baby Metal, Three Days Grace, Six Feet Under, Moonspell en Queensrÿche
Moet ik checken: Embryonic Autopsy, Faetooth en Mouth Culture
--} Voor mij de zwakste dag. Alles al gezien (op die 3 die ik nog moet checken na natuurlijk) en geen enkele grote band. Grote fan van Architects maar al zo vaak gezien ... . En zelfs de Jupiler Stage die op zaterdag normaal volledig mijn ding is, weet mij niet te overtuigen

Zondag
Zeker: Sabaton, Foreigner (!), Kanonenfieber (!), Gaerea (!), Bury Tomorrow en Solstafir
Misschien: Electric Callboy, Life Of Agony, Battle Beast, Europe, The Gathering en Harms Way
--} Heerlijke dag

Mijn ongeveer top 10
1. Foreigner
2. Drowning Pool
3. Kanonenfieber
4. Gaerea
5. Guilt Trip
6. Megadeth
7. Anthrax
8. Twisted Sister
9. Trivium
10. Bark

Combi ticket? Toch maar wel maar denk ik

• Leuk
Waarderingen: DaanV en Jimmeh07
Even though I was critical of the headline announcements, it’s just a combi ticket for me now.

Plenty of small highlights on the other stages and a few favourites on the main stages as well.

I’m sold. Again. Good job Graspop and sorry for ever doubting you.

Gaan we volgend jaar toch zeker wel herhalen? 😜

• Haha
Waarderingen: festivalryo
26 namen om te kijken in de huidige niet complete affiche tov 16 vorig jaar

Must sees 10 tov 9 met nog wat namen die er niet staan en niets ingeluisterd

Top jaar 👌

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Geweldig blij met Bark, Venom, Kanonenfieber, Forbidden, BMTH, Ice Nine Kills, Mastodon, Breaking Benjamin, Death to All, Electric Callboy, Limp Bizkit, Queensryche, Snot, Thornhill en Wolves in the Throne Room.

• Leuk
Waarderingen: won666 en festivalryo
Maar ik ga wel mijn eigen boek voor die zaterdag nog eens moeten lezen

(U snapt de mop niet? Lees dan ongeveer 30 pagina's terug in dit forum)
In alle geval zaterdag tijd genoeg om boodschappen te doen en de nodige toiletbezoeken en rustpauzes in te plannen.
Of wie weet is de zaterdag van Hellfest wel een droom lineup voor ff op en weer te gaan 😉

Users who are viewing this thread