Graspop Metal Meeting 2026

Er van uitgaande dat dit klopt zou het voor mij ongeveer iets worden als

Donderdag
Ego Kill Talent
Wind Rose
Accept
Megadeth (wreed jammer van Septicflesh)
Pennywise
Anthrax

Vrijdag
Bark
Drowning Pool
Guilt Trip
Trivium
Breaking Benjamin
Death To All om de tijd te doden (pun intended)
Twisted Sister
Volbeat als mijn enkels het nog toelaten

Zaterdag
Sinsaenum
Sepultura (rot van Feuerschwanz maar Sepultura kans klein dat ik die daarna nog ooit kan zien)
Primal Fear
Baby Metal nog 3 kwartier, hopen dat er wat collabs tussen zitten die ik nog nooit live meegemaakt
Six Feet Under
Tesseract
En als ik dan nog goesting heb om 65 minuten te wachten, BMTH

Zondag
Gaerea
Harms Way
Europe
Foreigner
Kanonenfieber rest van de set, maar zal ook wel naar Trix gaan
The Gathering
Bury Tomorrow
Solstafir
Sabaton

Wat vind jij van de lineup tot nu toe?
Wat mij opvalt is dat ik weinig voorbereiding ga hebben, van de genres die mij interesseren ken ik vrijwel alles en heb ik ook het meeste al meerdere keren gezien.
Voorlopig 1 absolute must-see te noteren en dat is Periphery die heb ik nog niet gezien

De zaterdag zou nog wel een paar interessante namen mogen krijgen, maar verder zeker niet te klagen

Voorlopig is dit wat ik zou gaan kijken met (+) nog nooit gezien

Donderdag:
Must: Cult of Luna / Wolves In The Throne Room / The Dillinger Escape Plan
Graag: Within Temptation / Megadeth / Tom Morello / Anthrax / Pennywise / Bloodywood

Vrijdag:
Must: Trivium / Old Man's Child / Elder / Oranssi Pazuzu
Graag: Death To All (+) / Volbeat / Twisted Sister / Kadavar / Uncle Acid / Letlive (+)

Zaterdag:
Must: Rivers Of Nihil / Faetooth / Uada
Graag: Sepultura / Moonspell / Tesseract / Avatar

Zondag:
Must: Periphery (+) / Mastodon / The Gathering / Kanonenfieber (+) / Gaerea / Solstafir / Scowl
Graag: Sabaton / Life Of Agony / Decapitated / Carpenter Brut

Ik vrees dat deze release de haters niet zal overtuigen. Weird clip + volledig elektronische breakdown. De fans daarentegen, ik zie dit werken live.
Jep, ik ben mee. Laat maar komen! Ook al heb ik ze nu twee jaar na elkaar gezien, toch alweer dik zin in! Wordt een formidabel einde van het festival 🤘🏼

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Goh, onderschat de mensen niet hé

Ik zou bijvoorbeeld ook de opmerking kunnen maken dat er momenteel maar 1 Belgische act (bark) op die affiche staat, dat vind ik spijtig/weinig.
Nu goed, dat valt natuurlijk ieder jaar te zeggen, en is ook absoluut niet het einde van de wereld.
Ook nog geen Channel Zero, terwijl het hun laatste jaar is :o Wel Snot waarvan de helft CZ is.

• Leuk
Waarderingen: Projunk
Er is wel héél veel metalcore opnieuw. Geregeld toch zelfs clashes tussen het genre? Nu, teken dat er genoeg liefhebbers voor zijn en er zit toch best wel één en ander tussen die groepen dat mij ook bevalt.

Voor de rest paar pareltjes die ik graag al aanraad:
- Cult of Luna: waren bij de allerbeste optredens op Alcatraz vorig jaar en dat wil wat zeggen. Ik twijfel geen seconde om opnieuw te gaan en kijk er nu al ongelooflijk hard naar uit!
- Veel Black Metal die ik nog moet ontdekken, maar Uada is top. En akkoord met wie het al aanhaalde: we mogen zeker niet klagen als liefhebber van het genre 🖤
- Zoals al aangehaald: Kanonenfieber stond ook al lang op mijn lijstje
- Wargasm was paar jaar geleden een dik feestje, die zie ik ook graag terug.
- Nog maar heel weinig kunnen inluisteren, maar Faetooth wordt een must see denk ik
- ah ja, en The Gathering natuurlijk als kind van mijn tijd. Al is het maar voor de formidabele lyrics van Strange Machines 😜
- Embryonic autopsy klinkt ook ideaal om de dag mee te beginnen. Over het algemeen slaagt Graspop er voor mij goed in om er elke dag meteen in te vliegen met iets wat me volledig ligt, hopelijk nu ook weer

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DaanV en MetalLimbo
Wat een toffe lineup alweer!

Donderdag:
Must: Within Temptation, DEP
Graag: A Day to Remember, Ankor

Vrijdag:
Must: Twisted Sister, Breaking Benjamin
Graag: Trivium, We Came As Romans, Thornhill

Zaterdag: (WAT EEN TOP DAG!)
Must: BMTH, Architects, INK, Bad Omens
Graag: Avatar (waarschijnlijk clash), TDG, Lacuna Coil

Zondag:
Must: Foreigner
Graag: Europe, The Gathering, Wargasm, Periphery, The Plot in You.

• Leuk
Waarderingen: won666
Vraagje trouwens voor degenen die wat meer vertrouwd zijn met de metalcore in al zijn varianten: zit er al wat deathcore tussen?
Van bands als Lorna Shore en Thy art is murder ben ik fan. Als ik de omschrijving op de website van Graspop volg hebben we dat nog niet? Of catalogiseren ze alles onder metalcore?

Vraagje trouwens voor degenen die wat meer vertrouwd zijn met de metalcore in al zijn varianten: zit er al wat deathcore tussen?
Van bands als Lorna Shore en Thy art is murder ben ik fan. Als ik de omschrijving op de website van Graspop volg hebben we dat nog niet? Of catalogiseren ze alles onder metalcore?

Kublai Khan TX is volgens mij de enige deathcore band die momenteel op de affiche staat.

Tot op heden geen echte erge clashes hiermee. Tenzij imminence ineens boven zou komen op zaterdag als head van de marquee. Maar dat verwachtik niet. En die zouden dan wel winnen ban bad omens 😌
Imminence gaat zeker niet komen die stonden er net nog en staan op de Alcatraz lineup voor komend jaar

Rock Am Ring en Rock Im Park is niet veel soeps meer. Bijna allemaal bands die vandaag (allee gisteren dus eigenlijk, vrijdag) voor Graspop ook zijn aangekondigd. Enkel Dying Wish voor mij persoonlijk vind ik wel jammer dat Graspop ze niet heeft, was een leuke show 2 jaar geleden. Maar misschien nog in de final drop

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
alcatraz is ook al all in, en de huidige financiële situatie zorgt dat de meeste mensen maar 1 van beide kunnen doen.
Of je bespaart gewoon tering veel geld door zo veel mogelijk op de camping te eten en drinken en maar 1 maaltijd en 1 drankje te doen per dag op de wei en de rest van de dag op water en smokkelde borrelnootjes e.d. te leven. Dat is voor mij echt de truc om 4 weekenders in een jaar te kunnen bekostigen (daarbij wel de mazzel dat ik zowel tijdens Graspop en Paaspop thuis kan slapen)

• Leuk
Waarderingen: Reislustig en saurus
Ik wil niet veel zeggen maar tot nu toe wat ik zo even snel heb zitten luisteren en de playlist stuur ik heb gemaakt van de vier dagen...

Ik kan alleen maar zeggen tering wat een programmering.

Eerlijk Ik vind het beter als vorig jaar en ik zie heel veel wat ik nog en tegenstelling tot andere misschien niet gezien heb maar heel graag wil zien
Ook de zaterdag is ondanks de mainstage een geweldige dag geworden.

En ook daar zit in de undercard wat moois met ice nine, sepultura en 3 days

Ik hoef niet te twijfelen dit wordt voor mij geweldig feest

Zonder nog serieus geluisterd en gekeken te hebben heb ik elke dag wel zeker 5-6 bands die ik wil zien en van de namen die hierboven ook al een paar keer genoemd worden zit ook heel veel leuks

On topic: wat een enorme gave drop! Zitten veel mooie parels tussen. Was tot nu toe wat teleurgesteld in de headliners, maar dit trekt alles weer recht. Ik kan me oprecht niet eerder zo’n sterke drop passende bij mijn persoonlijke smaak herinneren. Dat word weer een killer schema voor mij, met 20 minuten per band vrees ik.

On topic: wat een enorme gave drop! Zitten veel mooie parels tussen. Was tot nu toe wat teleurgesteld in de headliners, maar dit trekt alles weer recht. Ik kan me oprecht niet eerder zo’n sterke drop passende bij mijn persoonlijke smaak herinneren. Dat word weer een killer schema voor mij, met 20 minuten per band vrees ik.

Begrijp precies wat je bedoelt
Ik vind het een van de sterkere line ups.

Degelijke headliners ...nog geen mega topper (kunnen nog 2 leuke komen)
Maar lijkt goed geïnvesteerd te zijn in de sub en undercard en dat maakt het festival een hele top dag..

De Jupiler word ook echt een soort mini mainstage

• Leuk
Waarderingen: Moniek en Lars.
Begrijp precies wat je bedoelt
Ik vind het een van de sterkere line ups.

Degelijke headliners ...nog geen mega topper (kunnen nog 2 leuke komen)
Maar lijkt goed geïnvesteerd te zijn in de sub en undercard en dat maakt het festival een hele top dag..

De Jupiler word ook echt een soort mini mainstage
Hopelijk voor alle jupiler plakkers zijn er nog centen over voor schermen!

• Leuk
Waarderingen: Moniek en Wardibal
What an amazing lineup! good job once again, Graspop!
before discovering any bands i don't know, my list looks something like this:

Thursday:
The funeral portrait
Wolves in the throne room
Anthrax
Static X
Wind rose
Megadeth
Limp bizkit
ADTR
Within temptation
Ghost??? hopefully