Graspop Metal Meeting 2026

Ja kvind wel schandalig dat Turnstile boven PWD staat. Hier in België is mijn gevoel ook max vrijdag sub, en daarvoor gaat die band niet invliegen. Maar mijn gevoel met Turnstile is niet de werkelijkheid vrees ik want die kunnen ook de donderdag headlinen denk ik? Daar weet ik niet genoeg over. Ik vind ze niet groot genoeg voor een fly in show maar ja ik ben geen fan en dus niet subjectief genoeg. U snapt wat ik bedoel.
Zelfde voor FFDP eigenlijk
Turnstile Graspop headlinen bedoel je?

Dat is toch nog wat te vroeg, als het al ooit zal kunnen.

Weet niet of Graspop het juiste festival ervoor gaat zijn, maar dat Turnstile festivals gaat headlinen, daar geloof ik inmiddels wel in als ik zie wat die band allemaal losmaakt.

• Leuk
Waarderingen: saurus en Loek123
Weet niet of Graspop het juiste festival ervoor gaat zijn, maar dat Turnstile festivals gaat headlinen, daar geloof ik inmiddels wel in als ik zie wat die band allemaal losmaakt.
Exact wat ik bedoelde.

In dat genre zie ik het Graspop niet snel doen al weet je nooit.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Ja. Naar mijn gevoel zijn ze daar te klein voor mar ik ben ook niet echt een referentie want ben geen fan. Die show vlak voor Metallica was vermakelijk maar verder hoef ik niks meer van die band. En daardoor kan ik ze fout inschatten misschien qua grootte. Maar als u zegt dat ze niet groot genoeg zijn geloof ik u dus direct.

Gewoon vreemd dat ze in Amerika dan wel een headline positie krijgen

Ja. Naar mijn gevoel zijn ze daar te klein voor mar ik ben ook niet echt een referentie want ben geen fan. Die show vlak voor Metallica was vermakelijk maar verder hoef ik niks meer van die band. En daardoor kan ik ze fout inschatten misschien qua grootte. Maar als u zegt dat ze niet groot genoeg zijn geloof ik u dus direct.

Gewoon vreemd dat ze in Amerika dan wel een headline positie krijgen
Op andere continenten zijn de kaarten wat betreft line-up volgordes toch vaak net wat anders geschud dan bij ons. Turnstile is bijvoorbeeld een Amerikaanse band, dus ik kan me voorstellen dat hun populariteit aldaar ietwat vooruitloopt op Europa.

• Leuk
Waarderingen: won666
Toch wel grappig dat degenen die het altijd over 'Metal Meeting' hebben nooit het '-pop' gedeelte aanhalen... 😅 ;)
Een oud achtervoegsel dat teruggaat tot de oorsprong van het festival, voordat het "Metal Meeting" werd 😅.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat als je 20 jaar geleden (ik ga al sinds 2004 naar GMM) tegen de meeste festivalgangers had gezegd dat we het ooit over Cypress Hill en The Prodigy op Graspop zouden hebben, ze in lachen zouden zijn uitgebarsten! Het zou voor hen de beste mop van het weekend zijn geweest 😅😉

Laatst bewerkt:
Een oud achtervoegsel dat teruggaat tot de oorsprong van het festival, voordat het "Metal Meeting" werd 😅.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat als je tien jaar geleden (ik ga al sinds 2004 naar GMM) tegen de meeste festivalgangers had gezegd dat we het ooit over Cypress Hill en The Prodigy op Graspop zouden hebben, ze in lachen zouden zijn uitgebarsten! Het zou voor hen de beste mop van het weekend zijn geweest 😅😉
The bloody beetroots stond er in 2018 en Carpenter brut het jaar erna. Dus dat soort electronica is niet nieuw

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Steph85

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat als je tien jaar geleden (ik ga al sinds 2004 naar GMM) tegen de meeste festivalgangers had gezegd dat we het ooit over Cypress Hill en The Prodigy op Graspop zouden hebben, ze in lachen zouden zijn uitgebarsten! Het zou voor hen de beste mop van het weekend zijn geweest 😅😉
Het publiek dat komt is meer ruimdenkend dan vroeger....daarom heeft een Sleep Token ook zo veel succes....er zijn veel kruisbestuivingen....en door dit komen er nu andere namen naar voren....

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Steph85
Waar is deze band toe in staat? Ik heb geen fijne herinneringen aan hun optreden in 2024! 😅 Mijn vrienden en ik gingen snel naar de bar toen we die horror hoorden... en daarna vermaakten we ons veel beter met Judas Priest en FFDP (die, toegegeven, niet de populairste acts van het festival waren! 😅).

Dan is er de eeuwige discussie over persoonlijke smaak 😉

Het publiek dat komt is meer ruimdenkend dan vroeger....daarom heeft een Sleep Token ook zo veel succes....er zijn veel kruisbestuivingen....en door dit komen er nu andere namen naar voren....
Ik ben het eens met wat je zegt, maar betekent dat dat GMM zich moet openstellen voor genres die daar (in principe) geen plek hebben? Het is iets wat ik bij veel festivals merk; ze proberen te diversifiëren. Dat is niet erg, maar persoonlijk vond ik het beter toen het voor iedereen duidelijk was: wil je metal? Ga naar GMM! Wil je rock? Ga naar Werchter! Wil je elektronische muziek en/of hiphop? Ga naar Dour, Les Ardentes, I ❤️ Techno, enzovoort.

Het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak, maar als ik €300 betaal voor een combiticket voor GMM, is dat niet om Prodigy of Cypress Hill te zien... ook al heb ik er niets op tegen 🤷🏻‍♂️

• Leuk
Waarderingen: saurus en pisser
Waar is deze band toe in staat? Ik heb geen fijne herinneringen aan hun optreden in 2024! 😅
Volgens aanwezigen hebben ze vorige week de Afas Live (zaal met 6000 mensen) volledig afgebroken en was er geen plek in de zaal waar er geen moshpit was of mensen op een andere manier uitzinnig stonden te bewegen. Daar is die band dus toe in staat, om iedere aanwezige in extase te krijgen.

Parkway Drive doet dan blijkbaar toch shows volgend jaar! 😳
Dit is een Amerikaans festival en ik vind geen andere data, dus misschien een speciale fly in show. Misschien dat ze voor Graspop ook wel een aparte fly in show willen doen? Ik vermoed dat de productie kleiner zal zijn voor die Amerikaanse festival show, dus zelfde productie op Graspop moet wel lukken?
Was MCR al uitgesloten voor headliner op donderdag?

• Sad
Waarderingen: Steph85
The bloody beetroots stond er in 2018 en Carpenter brut het jaar erna. Dus dat soort electronica is niet nieuw
Ja, maar het was vrij ingetogen, onder de Metaldome, zoals bij DeathByRomy, Skynd of Perturbator de laatste jaren... wat me helemaal niet stoorde. Maar hier hebben we het over headliners/subs op het hoofdpodium, het is toch niet hetzelfde, denk ik... 🤷🏻‍♂️

• Leuk
Waarderingen: dnak en Jamel
Ja, maar het was vrij ingetogen, onder de Metaldome, zoals bij DeathByRomy, Skynd of Perturbator de laatste jaren... wat me helemaal niet stoorde. Maar hier hebben we het over headliners/subs op het hoofdpodium, het is toch niet hetzelfde, denk ik... 🤷🏻‍♂️
Hmm, daar kan ik me eigenlijk wel in vinden. Het is iets anders om dit soort acts een reguliere spot overdag te geven. Of soms zelfs de keuze te maken om ze een tent af te laten sluiten, zoals Pendulum en Carpenter Brut. Maar om een Cypress Hill te laten headlinen, dat vind ik ook wel een brug te ver.

Ik ben het eens met wat je zegt, maar betekent dat dat GMM zich moet openstellen voor genres die daar (in principe) geen plek hebben? Het is iets wat ik bij veel festivals merk; ze proberen te diversifiëren. Dat is niet erg, maar persoonlijk vond ik het beter toen het voor iedereen duidelijk was: wil je metal? Ga naar GMM! Wil je rock? Ga naar Werchter! Wil je elektronische muziek en/of hiphop? Ga naar Dour, Les Ardentes, I ❤️ Techno, enzovoort.

Het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak, maar als ik €300 betaal voor een combiticket voor GMM, is dat niet om Prodigy of Cypress Hill te zien... ook al heb ik er niets op tegen 🤷🏻‍♂️
Heeft wat mij betreft ook niks met ruimdenkend te maken maar inderdaad gewoon duidelijkheid en voorkeur.

Mijn muzieksmaak is best breed maar ik ben zo vaak naar Graspop geweest omdat ik mij daar als metalhead goed op mijn gemak voelde. Tussen soortgenoten en je kon daar lekker even een weekend echt de metalhead uithangen. Ik luister ook best weleens naar jazz of klassiek maar ik hoef het niet op GMM te hebben.

Als het festival een eenheidsworst wil worden, dan gaan daar gewoon steeds meer 'normale' mensen naartoe. Dan stoot je je core doelgroep echt wel af uiteindelijk. Dat zou je bij Hip-Hop festivals ook krijgen als daar ineens Cattle Decapitation staat.

Laatst bewerkt:
Hmm, daar kan ik me eigenlijk wel in vinden. Het is iets anders om dit soort acts een reguliere spot overdag te geven. Of soms zelfs de keuze te maken om ze een tent af te laten sluiten, zoals Pendulum en Carpenter Brut. Maar om een Cypress Hill te laten headlinen, dat vind ik ook wel een brug te ver.
Dus ik denk dat we elkaar begrijpen... Wat me stoort, is niet Prodigy of Cypress Hill zelf, maar de rol die ze zouden spelen... Als je een internationaal gerenommeerd metalfestival bent, is headliner zijn van Prodigy of Cypress Hill een beetje onzinnig. Net als Dua Lipa op "Rock" Werchter 🤣.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Dus ik denk dat we elkaar begrijpen... Wat me stoort, is niet Prodigy of Cypress Hill zelf, maar de rol die ze zouden spelen... Als je een internationaal gerenommeerd metalfestival bent, is headliner zijn van Prodigy of Cypress Hill een beetje onzinnig. Net als Dua Lipa op "Rock" Werchter 🤣.
The Prodigy met Keith had ik nog wel een heel vette act voor een nachtset na de headliners gevonden. Maar tegenwoordig hebben die toch een jasje uitgedaan, wat ik begrepen heb.

Voor mij zijn crossover acts op zich wel prima, zolang het wel wat overlap heeft met rock en metal. Pendulum als beste voorbeeld, die spelen met een liveband en hun manier van muziek schrijven heeft veel raakvlakken met metal. Sterker nog: ik ben in mijn tienerjaren weleens naar drum n bass feestjes geweest, waaronder een DJ-set van Pendulum. En tijdens die set mixten ze diverse metalriffs in hun nummers, bijvoorbeeld van Slayer. De overvolle Marquee in 2024 bewijst ook dat het werkt. Maar laat het inderdaad vooral bij de uitzonderingen blijven.

• Pray
Waarderingen: Steph85
The Prodigy met Keith had ik nog wel een heel vette act voor een nachtset na de headliners gevonden. Maar tegenwoordig hebben die toch een jasje uitgedaan, wat ik begrepen heb.
Is het zo matig geworden dan? Op Vestrock in 2023 was The Prodigy vanop de eerste rij toch een machtige ervaring maar ja, ik had ze nooit eerder gezien dus geen vergelijk (maar hoort niet thuis op GMM).

Users who are viewing this thread