Graspop Metal Meeting 2025

Mijn spoorboekje voor donderdag:
  • Deafheaven
  • Fleshwater
  • Landmvrks
  • Beast In Black
  • Soen
  • Paradise Lost
  • Dream Theater (stukje)
  • Epica
  • Iron Maiden
  • Powerwolf
  • Trash Attack
Ik ben er jammer genoeg maar één dag bij dit jaar.
Terwijl ik liever tussen de versterkers sta, mag ik de rest van het weekend de studiewaakhond uithangen voor mijn zoon die liever zijn studietijd opvult met gamen en lanterfanten.

Herkenbaar.
Thuis ook zo'n iemand maar die mag het mooi zelf uitzoeken.
Door schade en schande worden ze groot en kunnen wij genieten van de muziek

• Leuk
Waarderingen: Timmy
Ik heb eens gekeken hoe veel speeltijd alle subs en headliners dit jaar krijgen.
Vorig jaar kreeg bijna iedere headliner 90 minuten speeltijd (alleen werd het schema later aangepast om Scorpions 10min extra te geven)
Dit jaar is het echt all over the place, zelfs twee headliners met slechts 75 minuten speeltijd.
Behemoth is volgens mij ook de eerste mainstage afsluiter in de afgelopen jaren die niet is aangekondigd als headliner, ook wel te zien aan de speeltijd die ze krijgen. De korte speeltijd van Till valt ook op.
De positie van Skillet blijft mij verbazen, hoe die daar zijn beland. Hoop niet dat Graspop hen ziet als toekomstig headliner.
Wat ook wel grappig is is dat de zaterdag de enige dag is met 2 grote gelijkwaardige headliners, net als vorig jaar. Iedere andere dag heeft duidelijk een grotere en een kleinere naam. (oke, over de zondag valt dat nog te discussièren, daar ontbreekt de grote naam een beetje)

Nog een leuk feitje, we hebben 4 first time headliners dit jaar, van de 8. Mooie score. Iedere dag 1 nieuwe headliner en 1 vaste waarde.

Dream Theater: 75 minuten
Epica: 60 minuten
Iron Maiden: 120 minuten
Powerwolf: 90 minuten

Falling In Reverse: 60 minuten
Skillet: 70 minuten
Slipknot: 100 minuten
Behemoth: 75 minuten

Bullet for my valentine: 60 minuten
Spiritbox: 65 minuten
Korn: 90 minuten
Nine Inch Nails: 90 minuten

Savatage: 70 minuten
In Flames: 75 minuten
Judas Priest: 90 minuten
Till Lindemann: 75 minuten

Vetgedrukt = must-see.
Cursief = Opvulmateriaal.
* = niet eerder gezien.

Donderdag
Deafheaven*
Fleshwater*
Death Angel
Soen
Paradise Lost
Julie Christmas*

Dream Theater* (laatste 20-25min)
Epica*
Iron Maiden

Powerwolf

Vrijdag
Spectral Wound
Villagers of Ioannina City*

Windhand*
Green Lung
Orange Goblin* (eerste helft)
Jerry Cantrell
Eagles of Death Metal*
Blood Incantation
Slipknot (eerste 20-30 min)
Opeth
Behemoth

Zaterdag
Dødheimsgard*
Dirty Honey*
Unto Others*
Vandenberg*
Primordial
Cattle Decapitation*
Brutus

The Hu*
Apocalyptica*
Airbourne
Nine Inch Nails*

Zondag
Angelus Apatrida
Massacre
Power trip*
Krokus* (ik wil hier in het bijzonder vermelden dat deze gasten nog maar zelden optreden en ondanks de vele jaren nog goed klinken op alle recente live video's)
Savatage*
Triptykon*
Judas Priest

Laatst bewerkt:
Zelfs ik als niet enorme metal liefhebber zou een hele mooie route kunnen maken dit jaar.

Do: Psychonaut - Landmvrks - Motionless in White - Alestorm - Dream Theatre - Epica - Iron Maiden - Powerwolf

Vr: Villagers of Ioannina city - Myles Kennedy - The Ghost inside - Jerry Cantrell - Eagles of Death Metal - Jinjer - Opeth

Za: Vowws - Skindred - Lorna Shore - Brutus - The Hu - Korn/Amenra - Nine Inch Nails

Zo: Zondag zegt me eigenlijk weinig. Alcest lijkt me wel vet en Judas Priest zou ik nog wel eens willen zien. Over TL is natuurlijk al genoeg gezegd.
Hopelijk wat minder issues met de regen dit jaar.

Voor de mensen die niets te doen hebben op de vroege zondag, geef SHAV een kans. Valt me op dat er een hoop looproutes voorbij komen zonder deze band terwijl ze ook niets anders hebben om te zien op dat moment, dus dat kan beter.
Dichter bij SOAD gaan we toch niet komen dit jaar in Europa, dus kan je net zo goed even 40 minuten naar Shavo Odadjian komen kijken.
Het is ook gewoon een sympathieke gast die er ontzettend veel zin in heeft zelf, hij wilt zo graag touren maar met SOAD lukt dat niet dus heeft hij deze band opgericht. Net als Shavo heb ik er zin in. Wellicht dat deze fantastische live opname helpt om wat meer mensen te overtuigen, om om 12:40 bij de jupiler stage te komen kijken op de vroege zondag.

Laatst bewerkt:
Die Slipknot met Opeth clash doet wel echt pijn. Ik had er eigenlijk net vrede mee gemaakt dat ik Behemoth zou missen voor Opeth en nu wordt het dilemma nog erger. Zowel Slipknot als Opeth nog nooit gezien.

• Leuk
Waarderingen: nikita en Blommie
Die Slipknot met Opeth clash doet wel echt pijn. Ik had er eigenlijk net vrede mee gemaakt dat ik Behemoth zou missen voor Opeth en nu wordt het dilemma nog erger. Zowel Slipknot als Opeth nog nooit gezien.
Opeth is één van mijn favoriete bands, ik heb zelfs een tattoo van hen op mijn schouder. Maar als ik een tip mag geven: begin bij Slipknot en als je dat goed bevalt blijf dan daar staan. Slipknot begint sowieso drie kwartier eerder, dus dan kan je al een goed deel van die set zien. En Opeth, heel eerlijk, valt vaker wat tegen dan mee op festivals. Ze zijn gewoon niet echt een band voor zo'n korte set. Mikael heeft er dan ook vaak minder zin in. Terwijl ze in de zaal met een headlineset juist geweldig zijn. En gelukkig komen ze behoorlijk vaak met een zaalshow, dus als je bij Slipknot blijft dan zou ik gewoon daar op wachten.

DONDERDAG
Psychonaut
Signs of the Swarm
Landmvrks
Beast in Black
Motionless in White
Alestorm / Terror (voorlopig starten bij Alestorm dan door naar terror maar kan veranderen)
Dream Theater
Orbit Culture
Epica ( Na orbit)
Iron maiden
PW / Hatebreed / Lagwagon, nog niet uit maar denk Hatebreed en einde Powerwolf
Wellicht nachtprogramma

VRIJDAG
Static dress
Spectral wound en of British Lion
Peyton Parrish
Amaezing Snake middag ( goede herinneringen met den hoop hier)
Gloryhammer of Nothlane
The Ghost Inside
Falling in Reverse
Smash into pieces / skillet / Jinjer (Fy programmamakers)
Slipknot
Behemoth

ZATERDAG
Whitechapel
Eisbrecher
Primordial
Soulfly
Lorna Shore
Imminence
Bullet for my valentine
Spirit box
Apocalyptica tot Korn, dan kiezen of ik naar Amenra ga ( 3e grote clash)

ZONDAG
Crossfaith
Seven hours after violet
Angelus apatrida
Nothing more
Rise of the northstar
fit for An Autopsy
Heaven Shall Burn of Beyond the Black
Currents
In Flames / Stray From The Path
Alcest
Judas Priest
Till Lindeman

Goed druk miljaar... Moet ik nog verder inluisteren ook :ROFLMAO:

Zaterdagavond / nacht giga clashfest met bfmv, imminence, spiritbox, the hu, dragonforce, korn, amenra. :o
Ook jammer dat ik voor het tweede jaar op rij opeth moet laten vallen wss. (dit keer voor slipknot).
de nacht induiken met limp bizkit en metallica cover. nice (y) Kan iemand het nog beter doen als fredje durst.
knocked loose / unprocessed is ook een lastige. Horen wat de rest zegt die dag.
me first and the gimme gimmes: jammer dat ze tijdens falling in reverse spelen. Maarja. Kzal de rest maar volgen en genieten.
Verder ga ik me zeker goed amuseren. Alleen zondag south stage is niet voor mij bedoeld. Maarja: rollator zondag hebben we niet voor niets zo genoemd. haha. btw wat is hardy op zondag? :o
Mss heeft @Jamel nog wat tips.

• Leuk
Waarderingen: Simoni
Toch maar even een spoorboekje voor de statistieken van @Koekdoos

Donderdag

Municipal Waste
Alien Ant Farm* ( deels )
Soen* ( deels )
Alestorm
Paradise Lost ( deels )
Orbit Culture* ( de show van het weekend denk ik )
Iron Maiden
Hatebreed

Vrijdag

De dag beginnen met verkennen, metal Market en Classic Rock.
Jerry Cantrell*
Eagles of Death Metal ( deels )
Me first and the Gimme Gimmes*
Dethklok*
Slipknot
( de helft )
Behemoth ( hangt van de energie af )

Zaterdag

Skindred
Vandenberg
Primordial*/Soulfly ( Nog geen keuze gemaakt )
The Hu*
Korn
NIN* ( ff aanzien hoe lang we het volhouden na Korn )

Zondag

Angelus Apatrida*
Power Trip*
Sacred Reich

Savatage* ( hoop in ieder geval Hall of the Mountain King mee te pakken )
In Flames*
Judas Priest

En dan is het voor de zondag wel laat genoeg ivm terugrijden maandagochtend

Ben nog volop bezig met m'n loopschema af te maken (donderdag & vrijdag lijken me voorlopig redelijk druk, althans naar mijn mening)
Ben ondertussen naar het nieuwe album van Landmvrks aan het luisteren. Is instant een zekerheid geworden voor donderdag! Fantastische plaat!

• Leuk
Waarderingen: wess en Ahbon
Ben nog volop bezig met m'n loopschema af te maken (donderdag & vrijdag lijken me voorlopig redelijk druk, althans naar mijn mening)
Ben ondertussen naar het nieuwe album van Landmvrks aan het luisteren. Is instant een zekerheid geworden voor donderdag! Fantastische plaat!

Neem de tijd hoor, heb sowieso nog 20 lijstjes die ik moet verwerken volgens mij

Toch maar even een spoorboekje voor de statistieken van @Koekdoos

Donderdag

Municipal Waste
Alien Ant Farm* ( deels )
Soen* ( deels )
Alestorm
Paradise Lost ( deels )
Orbit Culture* ( de show van het weekend denk ik )
Iron Maiden
Hatebreed

Vrijdag

De dag beginnen met verkennen, metal Market en Classic Rock.
Jerry Cantrell*
Eagles of Death Metal ( deels )
Me first and the Gimme Gimmes*
Dethklok*
Slipknot
( de helft )
Behemoth ( hangt van de energie af )

Zaterdag

Skindred
Vandenberg
Primordial*/Soulfly ( Nog geen keuze gemaakt )
The Hu*
Korn
NIN* ( ff aanzien hoe lang we het volhouden na Korn )

Zondag

Angelus Apatrida*
Power Trip*
Sacred Reich

Savatage* ( hoop in ieder geval Hall of the Mountain King mee te pakken )
In Flames*
Judas Priest

En dan is het voor de zondag wel laat genoeg ivm terugrijden maandagochtend

Ik kan er niets aan doen, maar ik moet erg lachen om jouw schema. Op donderdag vol goede moed de eerste en de laatste band op je schema zetten. En dan de dag erna pas tegen 19u je eerste band checken. Dan zaterdag ook een rustig dagje om weer in te komen. Om er dan zondag weer tegenaan te gaan. Alsof je zelf nu al weet dat je donderdag voor gaas gaat met het bier en vrijdag en zaterdag daar de wrange vruchten van gaat plukken. :ROFLMAO:

Donderdag
Psychonaut/Deafheaven (Grrrr)
Landmvrks
Motionless In White
Terror
Dream Theater
Orbit Culture
Perturbator
Stick To Your Guns
Mass Hysteria
Hatebreed

Vrijdag
Dead Poet Society
As Everything Unfolds
House of Protection
Myles Kennedy
Knocked Loose
Gloryhammer/Northlane
The Ghost Inside
Jerry Cantrell
Falling In Reverse
Slipknot
Opeth
Behemoth

Zaterdag
Oomph!
Whitechapel
Eisbrecher
Soulfly
Lorna Shore
Brutus
Bullet For My Valentine
Spiritbox
Korn
Nine Inch Nails

Zondag
Seven Hours After Violet
Angelus Apatrida
Fit For An Autopsy
Paleface Swiss
Heaven Shall Burn
Sacred Reich
In Flames
Alcest
Thrice
Till Lindemann

Geweldig om hier al die lijstjes door te nemen met heel verschillende keuzes en te zien waar anderen tegen aan lopen qua clashes.
Waarbij ik met sommigen 80-95% van mijn dagplanning deel, heb ik met anderen nauwelijks 1 band per dag overlap.

Heel benieuwd naar Koekdoos zijn analyse en of er bands zouden overblijven waar niemand van het forum voor kiest.

• On fire
  • Leuk
Waarderingen: Simoni en Jamel
Geweldig om hier al die lijstjes door te nemen met heel verschillende keuzes en te zien waar anderen tegen aan lopen qua clashes.
Waarbij ik met sommigen 80-95% van mijn dagplanning deel, heb ik met anderen nauwelijks 1 band per dag overlap.

Heel benieuwd naar Koekdoos zijn analyse en of er bands zouden overblijven waar niemand van het forum voor kiest.

Op de eerste drie dagen zijn er volgens mij nog maar 1 a 2 per dag zonder momenteel. Op donderdag alleen Carcass nog zonder, maar de meerderheid kiest daar ook voor Maiden natuurlijk

Volgens mij is er op zaterdag of zondag vroeg op de dag een clash waar maar 2 van de 20 een band willen zien, de rest laat dat moment leeg.

• Leuk
Waarderingen: Simoni

Users who are viewing this thread