Graspop Metal Meeting 2025

- Op vrijdag tussen Jerry Cantrell en Blood Incantation. Ik vind Falling in Reverse en Nova Twins beiden een verschrikking en wil die het liefst helemaal ontlopen. Kan iemand me overtuigen of Eagles of Death Metal of Me First and the Gimme Gimmes de moeite waard is? En zo ja, waar kan ik dan het beste beginnen met inluisteren?
Eagles of Death Metal sowieso. Ik denk alleen dat dat misschien wel te rustig voor je is... Maar absoluut de moeite waard, al is het maar voor de afwisseling. Waar te beginnen? Keine Ahnung, zo erg ben ik er ook niet in thuis.
- Op zaterdag heb ik tussen Dodheimsgard en Unto Others/Sylosis helemaal niets staan. Iemand met een toffe tip voor vermaak tussen 13u en 15u?
Da's ook een vraag over feestje vs. kwaliteit. Skindred is best grappig en niet al te serieus, een Dirty Honey staat live als een huis. Geen poespas, gewoon goede rock.
- En op zondag is het helemaal vrij karig. Daar heb ik tussen Creeper/Angelus en Savatage enkel Fit For an Autopsy als must. En ligt het verder tussen 14u en 19:20 nog helemaal open. Zie ik iets over het hoofd?
Ik vind dat jij Krokus te makkelijk aan de kant schuift, maar kan me niet voorstellen dat je die niet al hebt gezien en dat je dat fijne muziek vind om naar te luisteren. Voor de rest, hartstikke eens met dat het een magere dag is.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Eagles of Death Metal sowieso. Ik denk alleen dat dat misschien wel te rustig voor je is... Maar absoluut de moeite waard, al is het maar voor de afwisseling. Waar te beginnen? Keine Ahnung, zo erg ben ik er ook niet in thuis.

Rustig heb ik op zich niets op tegen. Neigde zelf ook al naar hen, dus binnenkort maar eens een duik nemen in hun catalogus.

Da's ook een vraag over feestje vs. kwaliteit. Skindred is best grappig en niet al te serieus, een Dirty Honey staat live als een huis. Geen poespas, gewoon goede rock.

Skindred heb ik echt helemaal niets mee, dus dat wordt Dirty Honey checken. Dank u!

Ik vind dat jij Krokus te makkelijk aan de kant schuift, maar kan me niet voorstellen dat je die niet al hebt gezien en dat je dat fijne muziek vind om naar te luisteren. Voor de rest, hartstikke eens met dat het een magere dag is.

Je bent niet de eerste die over Krokus begint, dus die ga ik zeer waarschijnlijk wel meepakken ja. Lijkt me een prima band om op het gemak vanaf de tribune te bekijken. Ik weet alleen echt niet zo goed wat ik ervan kan verwachten. Ik heb gelezen dat ze begonnen zijn als progrock band en daar word ik natuurlijk wel blij van. Maar dat ze daarna meer richting de hair metal zijn gaan bewegen. En daar word ik een stuk minder blij van.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Hier nog mijn spoorboekje voor alle dagen, al ben ik er alleen op de zaterdag.
Dikgedrukt de must sees. Onderstreept de clashes die het waarschijnlijk zou gaan worden. Al hangt de definitieve keuze ook af van het moment.

Donderdag
Landmarks
Beast in Black vs Charlotte Wessel
Motionless in white vs Soen
Alestorm
Dreamtheater vs Paradise Lost
epica
iron maiden vs hatebreed
Lagwaggon

Vrijdag
Villagers of Ionna City
Myles kennedy
Knocked loose
Jerry Cantrell vs Nova Twins
Me first & the gimme gimmes
Dethklok
Opeth vs Jinjer
Slipknot

Zaterdag
Kittie
Eisbrecher
Poppy vs Vandenberg
Primordial vs Soulfly
Lorna shore
Brutus
Spiritbox vs the Hu
Korn vs Amenra vs airbourne

Zondag
Ugly kid Joe vs Seven hours of violet
Fit for an autopsy
Heaven Shall burn
Currents
Katatonia
Till Lindemann

• Leuk
Waarderingen: Elisa Day en Loek123
Ja dit. Ik vind dit met vijf podia en zoveel verschillende bands echt heel slordig geprogrammeerd, om het voorzichtig uit te drukken. Clashes heb je elk jaar wel, maar om nou zóveel bands die uit hetzelfde genre komen tegelijk te zetten, dat begrijp ik gewoon niet. Tuurlijk zal het altijd een puzzel zijn, maar ik kan me (om een voorbeeld te geven) echt niet voorstellen dat het onmogelijk was om iets te schuiven met Psychonaut, Deafheaven, The Raven Age en Signs of the Swarm, zodat de twee post-metalbands niet clashen. En zou je echt niet Lorna Shore met Soulfly of met Brutus hebben kunnen wisselen, om die clash met Cattle Decap te voorkomen? Of Cattle Decap met Primordial.

Goed, dat gezegd hebbende: ik ben verder niet ontevreden met de clashfinder! Zitten een aantal dingen in die voor mij super uitpakken:

- Charlotte Wessels die niet clasht met Landmvrks, maar met Beast in Black. Kan ik toch met @Loek123 mee naar zijn favoriete band en dan tijdens dat verschrikkelijke Beast in Black genieten van een top set van Charlotte in de Dome. Ideaal!
- Dream Theater wat bijna een half uur doorgaat na Julie Christmas. Zo kan ik mooi nog een stuk van die DT set meepakken. En mocht Julie toch tegenvallen (verwacht ik niet, maar je weet nooit) dan heb ik een prima uitwijkmogelijkheid.
- Hetzelfde geldt voor Windhand en Unprocessed, waarbij ik dus nog een minuut of 20 van die laatste mee kan pakken.
- Behemoth als afsluiter op vrijdag!!! Dit is zo gaaf. Kan ik gewoon m'n geliefde Opeth in z'n geheel zien en dan een nachtset van Behemoth als toetje. Geweldig!
- Brutus een set van een uur en slechts een kleine overlap met Imminence. Kan ik Brutus in z'n geheel zien en toch ook een flink gedeelte van Imminence. Daarvan ga ik in december een set met strijkorkest zien, dus nu een halve set op Graspop is helemaal prima.
- Een klein half uur tussen Amenra en NiN. Dan kan ik even bijkomen van die hoogmis in de Marquee en nog even resetten voor NiN. Top.
- Savatage - Triptykon - Alcest - Thrice kan gaan zorgen voor een geweldig slotstuk van het weekend. Wel wat afhankelijk van setlists bij met name Triptykon en Thrice. En ook wel erg zonde van Katatonia.

Ik zit nog wel met wat gaten in mijn schema. Wie heeft de gouden tip voor deze uurtjes:

- Op vrijdag tussen Jerry Cantrell en Blood Incantation. Ik vind Falling in Reverse en Nova Twins beiden een verschrikking en wil die het liefst helemaal ontlopen. Kan iemand me overtuigen of Eagles of Death Metal of Me First and the Gimme Gimmes de moeite waard is? En zo ja, waar kan ik dan het beste beginnen met inluisteren?
- Op zaterdag heb ik tussen Dodheimsgard en Unto Others/Sylosis helemaal niets staan. Iemand met een toffe tip voor vermaak tussen 13u en 15u?
- En op zondag is het helemaal vrij karig. Daar heb ik tussen Creeper/Angelus en Savatage enkel Fit For an Autopsy als must. En ligt het verder tussen 14u en 19:20 nog helemaal open. Zie ik iets over het hoofd?
Als je punk leuk vind, dan me first & the gimme gimmes. Als punk niet je ding is, dan heeft het ook geen zin om je in te luisteren. Ik vind zelf the eagles of death metal wat zaadloos spelen, dus zal daar niet snel voor kiezen.

• Leuk
Mijn spoorboekje, inmiddels al overlopen met m'n festivalgezelschap en enkele lastige keuzes gemaakt. Natuurlijk kan dit altijd 'op het moment zelf' nog wijzigen.
Ik hou altijd in het achterhoofd dat ik vanwege het werk op donderdag pas rond 15u00 kan aansluiten (als ik net als vorig jaar weer examens van mijn eigen vak binnenkrijg op donderdag) & dat we, wegens de lange shuttlerit vanuit Devils Lake de eerste bands van de dag meestal niet kunnen zien. Mijn spoorboekje houdt hier echter géén rekening mee.

Vetgedrukt = nog nooit eerder gezien. Bij deze:

Donderdag
- Psychonaut
- Signs of the Swarm
- Landmvrks
- Motionless In White
- Alestorm
- Dream Theater
- Orbit Culture
- Deeltje Perturbator
- Iron Maiden
- Powerwolf

Vrijdag
- Dead Poet Society
- Peyton Parrish
- Knocked Loose
- Northlane

- The Ghost Inside
- Polaris
- Falling In Reverse
- Blood Incantation

- Slipknot (Had graag Dethklok gezien wegens de uniekheid, maar Slipknot is voor mij zo'n band waar ik altijd heenga.)
- Behemoth

Zaterdag
- Dodheimsgard

- Whitechapel
- Eisbrecher
- Poppy
- Soulfly
- Lorna Shore
- Brutus
- Bullet For My Valentine (Liever volledig Brutus & BFMV meepikken dan enkel Imminence. Jammer van Imminence, natuurlijk, maar toch.)
- The Hu
- Korn (Normaal voor mij altijd Amenra, maar het gezelschap wil héél graag naar Korn & ik heb Amenra dit jaar al 2x live gezien.)
- Nine Inch Nails

Zondag
-
Crossfaith
- Seven Hours After Violet
- Creeper
- SiM
- Fit For An Autopsy
- Paleface Swiss
- Savatage

- In Flames
- Alcest

En daarna dus weer naar huis, want op maandag heb ik om 09u00 wellicht m'n eerste deliberaties.

Denk dat dit hem ongeveer gaat worden voor mij. Ster = nog nooit eerder gezien. Dikgedrukt is must see.

Donderdag.
Psychonaut
Fleshwater*
Landmvrks*
Charlotte Wessels
MiW/Soen
Paradise Lost
Julie Christmas*
Dream Theater/Orbit Culture*
Epica
Iron Maiden

Vrijdag.

Spectral Wound
Villagers of Ioannina City*
Windhand*

Unprocessed*
Green Lung
Jerry Cantrell*
EODM*
Blood Incantation
Opeth
Behemoth

Zaterdag.
Dodheimsgard*
Dirty Honey*
Sylosis*/Unto Others
Vandenberg
Primordial*
Lorna Shore
Brutus

Imminence
The Hu*
Spiritbox/Apocalyptica
Amenra
Nine Inch Nails*

Zondag.
SHAV*
Angelus Apatrida*/Creeper*
Fit For an Autopsy*
Krokus*
Beyond the Black
Savatage*
Triptykon
Alcest
Thrice*

Ben al met al zeer tevreden over de timetable. Toch wel een paar verrassingen ten opzichte van de hier vaak genoemde verwachtingen, die voor mij prettig uitpakken. Fantastisch dat de onvermijdelijk geachte clash tussen Opeth en Behemoth toch te vermijden bleek en dat Blood Incantation niet meer clasht met Falling in Reverse, Eagles of Death Metal en Me First & The Gimme Gimmies. BI was een must see voor mij, de andere voor mijn vrienden, dus iedereen blij. Behalve de erg pijnlijke botsing tussen Deafheaven en Psychonaut op donderdag alleen een beetje overlapping bij Paradise Lost / Dream Theater / Orbit Culture. Op vrijdag geen drama, zaterdag alleen Unto Others / Sylosis en Lorna Shore / Cattle Decapitation> Op zondag zijn Power Trip / Fit For An Autopsy en Judas Priest / Alcest wel jammer, zeker omdat die dag al matig gevuld was. De dag dat de timetable bekend wordt gemaakt was vaak een wat triestige dag, omdat de rode pen dan tevoorschijn gehaald kan worden. Doordat de podiumindeling al eerder bekend was valt het dit jaar gelukkig allemaal mee met het darlings killen.

Spreadsheet is opgesteld. Nu nog alles erin verwerken, vorig jaar kwamen we tot 69 spoorboekjes, benieuwd hoeveel we er dit jaar hebben! Tool en BMTH waren destijds (logischerwijs als headliner) de meest bezochte acts.

Maar eerst mijn eigen spoorboekje voor de donderdag:

Warkings
Beast in Black / Charlotte Wessels
Motionless in White / Alien Ant Farm
Alestorm
Dream Theater
Epica
Iron Maiden
Powerwolf

- Ergens voor Beast in Black zal ik nog wel even door de metal market lopen.
- Misschien een meeting ergens op de dag?
- En daarnaast natuurlijk nog hopen op wat mooie signing sessions (hoe dan ook Alestorm platen mee, die signeren toch wel, ookal wordt vooraf gecommuniceerd van niet...).

Voor mij is Beast in Black een must see, maar voor @InsaniTiny wint Charlotte Wessels die clash alsnog, dus misschien ga ik alsnog wel mee naar de metaldome, vooralsnog kijken we beiden daar even los van elkaar een optreden.

Motionless in White wint wel van Alien Ant Farm, maar die Smooth Criminal cover kan ik er misschien nog wel infietsen met goede timing.

Spreadsheet is opgesteld. Nu nog alles erin verwerken, vorig jaar kwamen we tot 69 spoorboekjes, benieuwd hoeveel we er dit jaar hebben! Tool en BMTH waren destijds (logischerwijs als headliner) de meest bezochte acts.

Maar eerst mijn eigen spoorboekje voor de donderdag:

Warkings
Beast in Black / Charlotte Wessels
Motionless in White / Alien Ant Farm
Alestorm
Dream Theater
Epica
Iron Maiden
Powerwolf

- Ergens voor Beast in Black zal ik nog wel even door de metal market lopen.
- Misschien een meeting ergens op de dag?

Afgaande op jouw spoorboekje en de mijne, zouden wij rond 13:30 die meeting moeten plannen. De rest verdelen onze must sees zich mooi over de dag en zie ik niet echt gezamenlijke momenten van rust. Maar goed, die meeting hoeft vanzelfsprekend niet alleen van ons af te hangen.

Voor mij is Beast in Black een must see, maar voor @InsaniTiny wint Charlotte Wessels die clash alsnog, dus misschien ga ik alsnog wel mee naar de metaldome, vooralsnog kijken we beiden daar even los van elkaar een optreden.

@InsaniTiny is in elk geval hartstikke welkom bij ons bij Charlotte. Lopen we daarna weer richting MS voor Motionless in White.

Donderdag
Deafheaven
Death Angel
Soen
Paradise Lost
Dream Theater (stukje)
Perturbator
Carcass
Iron Maiden

Vrijdag
WINDHAND
Knocked Loose (stukje)
Green Lung
Orange Goblin
Jerry Cantrell
Nova Twins
Blood Incantation
Slipknot (stukje)
Opeth
Behemoth

Zaterdag
Lorna Shore*
Brutus
Spiritbox*
Korn
NIN

Zondag
Speed*
Savatage
Triptykon
Alcest
King Diamond

Dik gedrukt is must-see, sterretje is eerste keer. De rest is leuk om mee te pakken. Op zondag had ik ook In Flames en Katatonia willen meepakken, maar ja... clashes.
Onvoldoende must-sees om een ticket te kopen. NIN zie ik in Köln, Korn op Pinkpop, Deafheaven binnenkort in Liège, Blood Incantation volgende week in Köln, Opeth op DMF.

• Leuk
Waarderingen: won666
- En daarnaast natuurlijk nog hopen op wat mooie signing sessions (hoe dan ook Alestorm platen mee, die signeren toch wel, ookal wordt vooraf gecommuniceerd van niet...).
Toch jammer dat The Thunderfist Chronicles dan de dag ná hun optreden uitkomt, anders had die plaat gelijk gesigneerd kunnen worden!

Afgaande op jouw spoorboekje en de mijne, zouden wij rond 13:30 die meeting moeten plannen. De rest verdelen onze must sees zich mooi over de dag en zie ik niet echt gezamenlijke momenten van rust. Maar goed, die meeting hoeft vanzelfsprekend niet alleen van ons af te hangen.

Ik verwacht toch dat de hoofdmeeting op de zaterdag zal zijn voor alle NIN-dagjes mensen a la Tool vorig jaar, maakt het op de donderdag toch makkelijker om gewoon lekker vroeg op de dag ook eentje te plannen!

• Leuk

Users who are viewing this thread