Graspop Metal Meeting 2025

Iron Maiden is zoinzo tot 23 h 00. Dus als Powerwolf er na enkel nog komt, gaat het max door dan tot 01 h 10? Dat vind ik dan weer relatief vroeg voor Graspop
Dat is toch altijd zo als Iron Maiden speelt?
Nee heb ze daar nog nooit van weten afwijken denk ik, maar Hellfest ook niet en die doen het nu opeens met Dream Theater. Ik wil maar zeggen, ik ben voorbereid op surprises.

Ik heb btw even gecheckt in 2022 en toen speelde Iron Maiden 21 h 00 tot 23 h 00 maar zat er ipv de gebruikelijke 10 minuten opeens een kwartier tussen south en north. Volbeat speelde dan van 23 h15 tot 00 h 45. Dus misschien eerder toch gewoon dat slot dit jaar voor Powerwolf
Denk inderdaad dit jaar gewoon hetzelfde als in 2022. Dus Powerwolf na maiden nog een headline set van 90 minuten

Dit is natuurlijk ook de reden dat er minder bands op de donderdag spelen als op andere dagen:
  • 1 band minder omdat Maiden persee om 21 uur moet beginnen (wat ik een beetje bijzonder vind, maar goed)
  • 1 band minder omdat ze een set van 2 uur krijgen ipv de normale 80-90 minuten
UIteindelijk kan je hierdoor op een Maiden dag even veel bands kwijt als op een GNR dag. GNR speelt een uur langer, maar omdat ze geen gekke eisen hebben rond hun start tijd, kom je dan alsnog op evenveel mainstage bands uit als op een dag dat Maiden speelt.
Ben toch benieuwd hoe ze dat gaan doen. Op Hellfest speelt Dream Theater nog 75 minuten na de headliner
Als zich dat vertaald naar Graspop zou dat iets zijn als

21 h 00 - 23 h 00: Iron Maiden (south)
23 h 10 - 00 h 40: powerwolf (north)
00 h 50 - 02 h 05: Dream Theater (south)

Maar dat lijkt me zo laat voor Graspop om te eindigen? Normaal is dat rond 01 h 45 dat het hoofdprogramma ten einde komt geloof ik ongeveer
Dit is wel iets dat Hellfest altijd al deed ieder jaar.
Op basis van het verleden lijkt het me duidelijk dat Graspop geen vergunning heeft om op open air podia door te gaan tot later dan 01:30

Die hebben mij goed liggen gehad aan dat kraam. Ik vroeg daar onwetend achter een kebab zonder groenten zoals ik altijd doe. Dat ze toen eens 2x naar elkaar keken had misschien wel iets moeten duidelijk maken maar pas bij het eten drong het binnen dat het plantaardige kebab was. Had wat beter kunnen nadenken maar ze hadden dat gerust even mogen melden ipv gewoon te verkopen. halverwege toch maar beslist om ergens echt vlees te gaan zoeken,

laten we het eens over het eten hebben bij GMM.

Welke standje/eten is eigenlijk jouw favoriet op het festival? Of is qua prijs/kwaliteit/kwantiteit de beste deal?
Of gaan we gewoon 5 dagen lang friet eten, kan ook gewoon!
sowieso de pizza, lekker en niet duurder als pizza bestellen thuis.

• Haha
Waarderingen: DaanV
Nee heb ze daar nog nooit van weten afwijken denk ik, maar Hellfest ook niet en die doen het nu opeens met Dream Theater. Ik wil maar zeggen, ik ben voorbereid op surprises.

Ik heb btw even gecheckt in 2022 en toen speelde Iron Maiden 21 h 00 tot 23 h 00 maar zat er ipv de gebruikelijke 10 minuten opeens een kwartier tussen south en north. Volbeat speelde dan van 23 h 15 tot 00 h 45. Dus misschien eerder toch gewoon dat slot dit jaar voor Powerwolf
Als ze DT af zouden laten sluiten kom je overdag en vroeg in de avond bands tekort, tenzij je de main een stuk later opent (zeg 14:00). Er staan maar 10 bands op donderdag tegenover 11 vorig jaar. Ervan uitgaande dat Iron Maiden 2 uur ipv 1,5 speelt hou je nog minstens een half uur over vergeleken met vorig jaar, toen zowel Alice Cooper als Tool 1,5 uur kregen. Maar dus wel een band meer vorig jaar. Dit maakt het minder aannemelijk dat DT (of welke andere band dan ook na Powerwolf) gaat afsluiten. Denk dat we nog wel verrassingen gaan krijgen in de volgorde, maar niet per se op de donderdag.

Vraag me wel af hoe ze dat donderdag gaan doen op de main stages met 'maar' 10 bands. Zouden ze niet gewoon wat later gaan beginnen? Ander scenario zou zijn dat Epica en Dream Theater elk 1:15 uur krijgen. Volgende week weten we het, echt heel benieuwd!

• Leuk
Waarderingen: DaanV, won666 en Loek123
Dat is toch altijd zo als Iron Maiden speelt?

Denk inderdaad dit jaar gewoon hetzelfde als in 2022. Dus Powerwolf na maiden nog een headline set van 90 minuten

Dit is natuurlijk ook de reden dat er minder bands op de donderdag spelen als op andere dagen:
  • 1 band minder omdat Maiden persee om 21 uur moet beginnen (wat ik een beetje bijzonder vind, maar goed)
  • 1 band minder omdat ze een set van 2 uur krijgen ipv de normale 80-90 minuten
UIteindelijk kan je hierdoor op een Maiden dag even veel bands kwijt als op een GNR dag. GNR speelt een uur langer, maar omdat ze geen gekke eisen hebben rond hun start tijd, kom je dan alsnog op evenveel mainstage bands uit als op een dag dat Maiden speelt.

Dit is wel iets dat Hellfest altijd al deed ieder jaar.
Op basis van het verleden lijkt het me duidelijk dat Graspop geen vergunning heeft om op open air podia door te gaan tot later dan 01:30
Wat een gezever,....

Als ze eerder klaar zijn ga je lekker de bar in en check je een Cover setje. ( als je perse een half uurtje later naar bed wil )

Maar iedereen weet dat Iron Maiden voor 0:00 klaar wil zijn en veilig in het bedje wil zijn.

(elke beetje Maiden fan weet nml:)

2 minutes to midnight
The hands that threaten doom
2 minutes to midnight
To kill the unborn in the womb

en

When the light begins to change
I sometimes feel a little strange
A little anxious when it's dark
Fear of the dark, fear of the dark
I have a constant fear that something's always near
Fear of the dark, fear of the dark
I have a phobia that someone's always there

Beetje respect voor de angsten van deze heren alsjeblieft

Vraag me wel af hoe ze dat donderdag gaan doen op de main stages met 'maar' 10 bands. Zouden ze niet gewoon wat later gaan beginnen? Ander scenario zou zijn dat Epica en Dream Theater elk 1:15 uur krijgen. Volgende week weten we het, echt heel benieuwd!
Hier ben ik ook erg benieuwd naar inderdaad, dit is ook waar de verschillende clashfinders het meest in verschillen. Iedereen vult die donderdag net wat anders in. Ik denk zelf dat de mainstages net wat later starten, rond 12:30 ofso. Dan sluit alles wel netjes aan met normale speeltijden.

• Leuk
Waarderingen: mvl1980
In 2023 begon die dag ook iets later dan de andere dagen dacht ik. Denk dat ze dat op donderdagen sowieso wel doen omdat er dan gewoon de meeste mensen nog een ticket moeten inwisselen voor een bandje.

Natuurlijk kan dat op woensdag ook al wel, maar vrijdag t/m zondag zal je toch minder combiticket-inwisselaars hebben dan op de donderdag. Misschien dat ze daar een beetje rekening mee houden (en zo toch weer een band aan geld besparen)

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en El_Leipo
In 2023 begon die dag ook iets later dan de andere dagen dacht ik. Denk dat ze dat op donderdagen sowieso wel doen omdat er dan gewoon de meeste mensen nog een ticket moeten inwisselen voor een bandje.

Natuurlijk kan dat op woensdag ook al wel, maar vrijdag t/m zondag zal je toch minder combiticket-inwisselaars hebben dan op de donderdag. Misschien dat ze daar een beetje rekening mee houden (en zo toch weer een band aan geld besparen)
Vorig jaar begonnen ze op donderdag gewoon om 12:00 net als op de andere dagen.
Denk dus niet dat ze dit doen omdat het op donderdag is, maar gewoon ivm de settijd van maiden.
Laatste keer dat Maiden speelde begonnen de mainstages pas om 13:30, maar dit jaar staat er 1 band extra dus verwacht ik een uurtje eerder.
Als je rond 12:30 begint is het ook niet mogelijk om nog een extra band er bij te zetten natuurlijk aangezien ze niet voor 12 uur beginnen.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Ik hoop stiekem nog steeds dat ze toch morgen de timetable al geven en dat die "volgende week" enkel was voor moest er iets mislopen :)

Toen stonden er net als nu ook 10 bands op de main, met het verschil dat GnR toen een schofterige 3 uur pakte. Ze begonnen toen om 12:30 op de main. In 2022 stonden er op de Iron Maiden donderdag 9 bands en startten ze om 13:30. Dus alles opgeteld is het zeer aannemelijk dat ze wat later starten, pak het midden van 2022 en 2023 en je komt om 13:00 uit. :cool:

Toen stonden er net als nu ook 10 bands op de main, met het verschil dat GnR toen een schofterige 3 uur pakte. Ze begonnen toen om 12:30 op de main. In 2022 stonden er op de Iron Maiden donderdag 9 bands en startten ze om 13:30. Dus alles opgeteld is het zeer aannemelijk dat ze wat later starten, pak het midden van 2022 en 2023 en je komt om 13:00 uit. :cool:
Als dit wil zeggen dat ik zowel Deafheaven en Psychonaut kan zijn vind ik het helemaal prima

Dan denk ik dat Dream Theater gewoon wat meer tijd krijgt. Ik zet mijn geld op 12:30

• Leuk
Waarderingen: mvl1980 en Loek123
Als je kijkt naar 2022, gezien dezelfde speeltijd van maiden, met 1 band extra erbij kom je toch al snel rond 12:30 uit?
In een half uurtje extra krijg je geen extra band aangezien graspop 40 minuten speeltijd als minimum heeft en je nog 10 minuten er tussen hebt.
Dan denk ik dat Dream Theater gewoon wat meer tijd krijgt. Ik zet mijn geld op 12:30
Ik ook :)

We gaan het inderdaad snel zien, dus ik ben benieuwd
Als dit wil zeggen dat ik zowel Deafheaven en Psychonaut kan zijn vind ik het helemaal prima
Ben bang dat de mainstages daar niet veel invloed op hebben, aangezien de tenten altijd wel om 12 starten

Zou gek zijn toch als DT afsluit? Het is toch altijd een headliner die afsluit, DT is nergens als headliner aangekondigd. Wijkt GMM hier weleens van af, door een niet-headliner af te laten sluiten? Powerwolf zal normaal gesproken de dag afsluiten op North lijkt me.

Ik ben vrij zeker dat King Diamond ooit al eens na de headliner gespeeld heeft in een marquee (8 of 9 jaar geleden of zo), maar het is heel uitzonderlijk dat ze zoiets doen. Zeker omdat het - zoals anderen zeggen - niet zo goed uitkomt, timetable gewijs.

EDIT: even gekeken, dat was in 2013. King Diamond en Testament speelden nog na de headliner... maar dat was Iron Maiden en die spelen altijd om 21:00, dus kijk

Ik ben vrij zeker dat King Diamond ooit al eens na de headliner gespeeld heeft in een marquee (8 of 9 jaar geleden of zo), maar het is heel uitzonderlijk dat ze zoiets doen. Zeker omdat het - zoals anderen zeggen - niet zo goed uitkomt, timetable gewijs.

EDIT: even gekeken, dat was in 2013. King Diamond en Testament speelden nog na de headliner... maar dat was Iron Maiden en die spelen altijd om 21:00, dus kijk
idd in 2013 vreselijke clash was dat toen,
in 2007 speelde op vrijdag na de headline set van aerosmith ook nog blind guardian en therion? in de beide marquees tot 2u ongeveer.

• Leuk
Waarderingen: dogsoldierspoon

Het ging om de afsluiter van de main stages, neem ik aan, niet de marquee.
De laatste jaren, sinds de invoering van het '2 headliner systeem', is dat inderdaad steevast een van de headliners (South/North) geweest.

Daarvoor (pre-corona) kwam het nog wel eens voor dat een dag werd afgesloten door een andere dan de 2 grootste/hoogste namen van de dag.
In chronologische volgorde, afsluiter als laatste (tussen haakjes positie op de poster per dag):
  • 2018: Avenged Sevenfold (2e) - Iron Maiden (headliner) - Parkway Drive (3e)
  • 2018: Judas Priest (2e) - Ozzy Osbourne (headliner) - A Perfect Circle (3e)
  • 2017: Evanescence (2e) - Rob Zombie (4e) - Scorpions (headliner) - Sabaton (3e)
  • 2016: Megadeth (2e) - Amon Amarth (4e) - Black Sabbath (headliner) - King Diamond (3e)
  • 2015: Slash (2e) - In Flames (3e) - KISS (headliner) - Marilyn Manson (4e)
  • 2014: Rob Zombie (2e) - Black Sabbath (headliner) - Diablo Radio (surprise)

• Leuk
Waarderingen: saurus

Users who are viewing this thread