Graspop Metal Meeting 2025

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.116
8.236
Ok let me take my guess/wishlist as well (after this years great festival we decided to be there next year as well)

Day 1: Slayer - Gojira

Day 2: Iron Maiden - Volbeat

Day 3: Slipknot - Within Temptation

Day 4: Aerosmith - Lamb Of God

Qua grootte van namen nog wel de meest realistische tot nu toe denk ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: Elmoneth

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.487
8.149
ik wil ook nog wel even een realistische voorspelling proberen, ipv alleen een wishlist

Mogelijk uitschieters met zeer kleine kans: Metallica en SOAD
Mogelijke South stage headliners: Aerosmith, Slipknot, Iron Maiden, Sabaton, Volbeat
Mogelijke north stage headliners: Volbeat, Gojira, Ghost, Parkway Drive ,The Prodigy, Lamb of God, Slayer, Powerwolf, Pantera en wellicht zelfs Alestorm
Side note voor de north stage headliners: schuigedrukte bands kunnen ook prima als sub weggezet worden, en de eerste vier vetgedrukte in het rijtje kunnen ook best als south stage head op een zwakkere dag (zie de vrijdag vorige 2 edities)

Met het risico dat een volbeat of ghost op Werchter wordt weggezet. al zie ik dat minder snel gebeuren in het geval dat BMTH en Metallica zouden touren hebben ze daar al 2 grote metal namen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Jimmeh07

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
87
99
Ik zie dat je ze duidelijk in noord en zuid headlines splitst.
Waarbij normaal is dat zuid afsluit.
Maar is het ook normaal dat noord de laatste dag afsluit of was dit stom toeval met Machinehead. (Viel me dit jaar pas op dat het afwijkend was)
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.781
4.881
Ik zie dat je ze duidelijk in noord en zuid headlines splitst.
Waarbij normaal is dat zuid afsluit.
Maar is het ook normaal dat noord de laatste dag afsluit of was dit stom toeval met Machinehead. (Viel me dit jaar pas op dat het afwijkend was)
South is meestal de grootste naam vd 2. Wie afsluit varieert
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.487
8.149
Ik zie dat je ze duidelijk in noord en zuid headlines splitst.
Waarbij normaal is dat zuid afsluit.
Maar is het ook normaal dat noord de laatste dag afsluit of was dit stom toeval met Machinehead. (Viel me dit jaar pas op dat het afwijkend was)
south of noord zegt niets over wie er afsluit van de 2, alleen wordt de grotere band altijd op south gezet. dat is ook de kant waar het vip deck zit
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
87
99
south of noord zegt niets over wie er afsluit van de 2, alleen wordt de grotere band altijd op south gezet. dat is ook de kant waar het vip deck zit
Moeten we daarbij concluderen dat Scorpions dus groter is als machinehead?

Nog even terug gezocht
2023 sloot south altijd af.
2022 south en north allebei 2

Dagen dat noord afsloot
Iron Maiden (zuid) - sabaton (noord)
Judas Priest (zuid) - korn (noord)
 
Laatst bewerkt:

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.278
1.351
Volgens mij is dat gewoon volgens hoe het uitkomt. Want bv rolstoelpodium stond dit jaar aan de north kant en VIP bij South. Waarmee ik denk dat Graspop nog maar eens aan boekers en agenten wil benadrukken dat beide gelijkwaardig zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: dvdh666

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.116
8.236
Moeten we daarbij concluderen dat Scorpions dus groter is als machinehead?

Nog even terug gezocht
2023 sloot south altijd af.
2022 south en north allebei 2

Dagen dat noord afsloot
Iron Maiden (zuid) - sabaton (noord)
Judas Priest (zuid) - korn (noord)

Scorpions speelt de Ziggodome, dus ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Iniquitous

Playlistbediener
22 jun 2024
10
28
Los van welke bands de grootste naam of aanhang hebben, stoort het mij persoonlijk wel dat Metal festivals in het algemeen weinig durven inzetten op wat populair is op het moment. Het lijkt erop of je een staat van dienst van 20+ jaar moet hebben (wat inmiddels ook geldt voor Bring Me The Horizon bv) alvorens je (potentieel) headliner mag genoemd worden of een dag (mee) mag afsluiten. Als ik de berichten hier las in aanloop naar deze editie Graspop, dan leek het me niet dat er in de praktijk iemand zat te wachten op Scorpions... Het blijkt ook uit de top 5 die hier op het forum geselecteerd werd, waarvan 3 bands geen headliner waren: Ice Nine Kills, Pendulum, Electric Callboy en daarna kort gevolgd door nog 2 underdogs Ne Obliviscaris en Brutus. Waarom moeten we steeds wachten tot het merendeel van deze bands hun top alweer voorbij zijn alvorens ze de kans gegund wordt?
 

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
172
Los van welke bands de grootste naam of aanhang hebben, stoort het mij persoonlijk wel dat Metal festivals in het algemeen weinig durven inzetten op wat populair is op het moment. Het lijkt erop of je een staat van dienst van 20+ jaar moet hebben (wat inmiddels ook geldt voor Bring Me The Horizon bv) alvorens je (potentieel) headliner mag genoemd worden of een dag (mee) mag afsluiten. Als ik de berichten hier las in aanloop naar deze editie Graspop, dan leek het me niet dat er in de praktijk iemand zat te wachten op Scorpions... Het blijkt ook uit de top 5 die hier op het forum geselecteerd werd, waarvan 3 bands geen headliner waren: Ice Nine Kills, Pendulum, Electric Callboy en daarna kort gevolgd door nog 2 underdogs Ne Obliviscaris en Brutus. Waarom moeten we steeds wachten tot het merendeel van deze bands hun top alweer voorbij zijn alvorens ze de kans gegund wordt?
Denk dat het er vooral mee heeft te maken dat deze bands geen dag/combitickets in hun eentje verschuiven. In de undercard staan vaak de beste optredens en de grootste verassingen, maar die verkopen nie genoeg tickets.
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
419
Het blijkt ook uit de top 5 die hier op het forum geselecteerd werd, waarvan 3 bands geen headliner waren: Ice Nine Kills, Pendulum, Electric Callboy en daarna kort gevolgd door nog 2 underdogs Ne Obliviscaris en Brutus. Waarom moeten we steeds wachten tot het merendeel van deze bands hun top alweer voorbij zijn alvorens ze de kans gegund wordt?
Omdat we maar een heel klein deel vertegenwoordigen dat naar Dessel afzakt :)
Grote namen halen nu eenmaal grote aantallen bezoekers, en die willen ze voor een deel bij bands als scorpions halen.
 

Iniquitous

Playlistbediener
22 jun 2024
10
28
Denk dat het er vooral mee heeft te maken dat deze bands geen dag/combitickets in hun eentje verschuiven. In de undercard staan vaak de beste optredens en de grootste verassingen, maar die verkopen nie genoeg tickets.

Omdat we maar een heel klein deel vertegenwoordigen dat naar Dessel afzakt :)
Grote namen halen nu eenmaal grote aantallen bezoekers, en die willen ze voor een deel bij bands als scorpions halen.

Ik ken het argument, maar ben het daar niet mee eens. Ze mogen gerust een plek op de affiche, als hun naam zo groot is dan komen de fans toch wel af lijkt me? Het gaat me meer om wie het feestje die dag mag afsluiten. Al is het 50% van de headliner spots die gegund worden aan jong(er) talent? Pop/Mainstream festivals doen dat in mijn ogen gewoon beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
419
Goh ja, voor mij part zetten ze gewoon Tool in de Marquee en pendulum op de main. Denk alleen niet dat een band als Tool daar mee akkoord zou gaan.
 

Halveliter

Playlistbediener
13 mrt 2024
30
24
Ik meende eens gelezen te hebben dat Slipknot en Sabaton zelf ‘eisen’ op de South te staan terwijl Kiss North verkoos boven south.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
331
685
Denk dat het er vooral mee heeft te maken dat deze bands geen dag/combitickets in hun eentje verschuiven. In de undercard staan vaak de beste optredens en de grootste verassingen, maar die verkopen nie genoeg tickets.
Helaas is dit wel de realiteit. Als je het ook vergelijkt met een losse ticket voor alleen de headliner, of een hele dag van alles en nog wat, dan zou ik de keuze ook snel maken. Echter vind ik dat een festival gewoon een weekend ding hoort te zijn en ik zou ook nooit maar 1 dag kunnen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvdh666

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
172
Ik ken het argument, maar ben het daar niet mee eens. Ze mogen gerust een plek op de affiche, als hun naam zo groot is dan komen de fans toch wel af lijkt me? Het gaat me meer om wie het feestje die dag mag afsluiten. Al is het 50% van de headliner spots die gegund worden aan jong(er) talent? Pop/Mainstream festivals doen dat in mijn ogen gewoon beter.
pop festivals en pop als een genre zijn natuurlijk ook wel meer gefocust op het moment en wat op dat moment populair is.
 

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
172
even off topic, maar ik zou graag knocked loose volgend jaar naar graspop komen. Hardcore is niet helemaal mijn genre, maar kan hun muziek en zeker hun laatste plaat erg goed hebben en de live shows zien er altijd geweldig uit. Alleen wel benieuwd waar die ondertussen staan headliner jupiler, of misschien zelfs marquee of zouden ze een plek van een turnstile zelfs al aankunnen wie weet.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
331
685
Ik ken het argument, maar ben het daar niet mee eens. Ze mogen gerust een plek op de affiche, als hun naam zo groot is dan komen de fans toch wel af lijkt me? Het gaat me meer om wie het feestje die dag mag afsluiten. Al is het 50% van de headliner spots die gegund worden aan jong(er) talent? Pop/Mainstream festivals doen dat in mijn ogen gewoon beter.
Als ik blik naar Pinkpop staat daar Calvin Harris en Ed Sheeran. Ed met een debuut album uit 2011 en Calvin uit 2007. Dat is toch in de lijn van BMTH en 5FDP?

Maar wat vooral een belangrijk verschil is, is dat pop acts niet een lange adem hebben. Het is muziek ''voor het moment'' en voor andere mensen. Compleet andere markt en visie. Deze 2 namen zijn voor Pinkpop publiek ook ''echt al oud joh''... En ik hoor liever niet bij mensen die 2 jaar iets interessant vinden en er dan weer klaar mee zijn. Maar de shift naar meer jonge bands begint langzaam wel te komen. Alleen gaan de oudjes gewoon veeeeeeeeel te lang door.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken