Graspop Metal Meeting 2025

Copenhell had andere jaren toch veel sterkere lineups, die nog enigszins konden concurreren met de Graspop/Hellfest etc van deze wereld?
Dit is echt van totaal andere orde als vorige jaren voor mijn gevoel, maar misschien ligt het aan mij.
En dan heb ik het overigens vooral over de grootte van de namen, niet over de kwaliteit van de bands of over smaak of iets dergelijks
Volgens mij zouden de bovenste 8 namen prima op 1 dag kunnen staan op Graspop, eventueel zelfs nog met de 4 headliners van de tweede stage erbij.
Dit jaar is Copenhell idd wel wat aan de zwakke kant, maar toch ietswat vergelijkbaar met 2024 imo (TOOL als dikke naam, A7X, machine head als gmm headliners en dan Limp bizkit als kleinere headliner)

in 2023 had copenhell wel een heel sterke linup met Def leppard, Motley crue en parkway drive op een dag, Dan gojira, Pantera, Electric callboy, Dan Slipknot en architects, en de zondag GnR en Ghost op een dag
Deze editie kan inderdaad wel heel goed concureren met graspop!

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Ik zou er toch niet te veel vanuit gaan dat de northstage headliner een verband heeft qua genre met de rest van het programma op diezelfde stage.
Soms gebeurt het wel eens dat er een verband is, maar vaker is dit ver te zoeken.
Bij Powerwolf en NIN zie je dat er wel geprobeerd is om een mainstage programma binnen hetzelfde genre neer te zetten, maar bij bijvoorbeeld Korn, Slipknot, Iron Maiden, Till Lindemann, Judas Priest is dit verband er totaal niet. Lijkt me dus eerder een uitzondering dan een vaste regel.

Bij Korn kunnen we het nog niet echt zeggen met maar 3 van de 6 bekend, maar Judas Priest vind ik dan wel weer gewoon een mainstage binnen eenzelfde hoek (en Hardy dan). Maar zelfs bij Slipknot en Iron Maiden vind ik de sub er dan wel weer bij passen.

Voor 2024 vind ik er ook wel duidelijke verbanden in terug te zien, de stages van Scorpions, de hele zaterdag, Judas Priest en Alice Cooper bijvoorbeeld. Sommige genres kan ik het niet goed over zeggen, maar de twee dagen in 2023 dat ik ben geweest, kloppen ook gewoon. Gevoelsmatig klopt het in ieder geval elke dag/editie dat ik er ben geweest wel.

Nieuw bij Download: Kids In Glass Houses - Opeth - Palaye Royale - Rise Against - Shinedown - Awolnation - Bastardane - Cattle Decapitation - Crossfaith - Dirty Honey - Elliot Minor - Hatebreed - Mothica - Municipal Waste - Myles Kennedy - NeckBreakker - Power Trip - President - Smash Into Pieces - Twin Atlantic - Unpeople - Zetra

Screenshot 2025-02-18 at 17.07.04.jpg

Shinedown! Als die hun tour doortrekken of wat vakantie tussen door nemen in Europa zou dat misschien een missende zaterdag sub kunnen zijn, denk ik!

• Leuk
Waarderingen: robbebeer
Nieuw bij Download: Kids In Glass Houses - Opeth - Palaye Royale - Rise Against - Shinedown - Awolnation - Bastardane - Cattle Decapitation - Crossfaith - Dirty Honey - Elliot Minor - Hatebreed - Mothica - Municipal Waste - Myles Kennedy - NeckBreakker - Power Trip - President - Smash Into Pieces - Twin Atlantic - Unpeople - Zetra

Bekijk bijlage 12958
Powertrip maar naar GMM. Kan nog wel wat lekkere thrash bij🤗

• Leuk
Waarderingen: drinkeriam en sven.cr

Pfoeh, voor mij valt deze drop heel erg tegen, met het oog op ontbrekende namen voor Graspop. Opeth, Cattle Decap en Myles staan al op Graspop. En verder? Unpeople is post-hardcore en klonk van wat ik net even snel hoorde wel erg tof. En Zetra is ook iets wat wel interessant zou kunnen zijn, maar moet ik me dan verder in verdiepen. Maar goed, dat zijn typisch twee Britse bands onderaan het Download affiche, die niet de oversteek naar het Europese vasteland maken.

Shinedown in 2022 voor het laatst op Graspop, toen direct voor de subs op de mainstage.

Shinedown / Bullet For My Valentine / Rise Against; 2 van de 3 op zaterdag
Billy Idol of Disturbed headliner op vrijdag? Of toch de derde naam van het rijtje hierboven?

Die twee singles van hun nieuwe album vind ik niet per se bij Graspop passen, maar we gaan 't zien. Heb eigenlijk het idee dat die over hun top zijn.

Palaye Royale zou wel een mooie vervanger zijn voor Flogging Molly als Jupiler headliner (of gewoon als mainstage naam vroeg). Geloof niet dat ze echt groter zijn geworden sinds vorige keer of dat ze echt goede muziek hebben uitgebracht maar ze hebben wel goedgevulde zaaltjes.

edit: ze hebben ook eigenlijk geen reden om naar een goede vervanger te zoeken aangezien donderdag toch uitverkocht is

Laatst bewerkt:
Die twee singles van hun nieuwe album vind ik niet per se bij Graspop passen, maar we gaan 't zien. Heb eigenlijk het idee dat die over hun top zijn.
Shinedown bedoel je? Waarom zoude die niet op graspop passen?? Ze hebben er al 2/3 keer gestaan en maken gewoon goede hardrock. Er staan nu ook diverse bands al op het affiche die in mijn ogen toch een stuk minder op graspop passen. Maar ze staan er toch😂😂. Dus laat shinedown maar doorkomen hoor. Die zijn echt niet over hun top heen hoor 😄

Palaye Royale zou wel een mooie vervanger zijn voor Flogging Molly als Jupiler headliner (of gewoon als mainstage naam vroeg). Geloof niet dat ze echt groter zijn geworden sinds vorige keer of dat ze echt goede muziek hebben uitgebracht maar ze hebben wel goedgevulde zaaltjes.

edit: ze hebben ook eigenlijk geen reden om naar een goede vervanger te zoeken aangezien donderdag toch uitverkocht is
Wordt gewoon inderdaad wat doorschuiven denk ik. Zou mooi zijn als ze een Belgische band laten openen om het slot van Flogging Molly op te vullen. En voor de rest hier en daar misschien een band 10 minuten langer geven en het slot is opgevuld. Goedkoop en effectief

Shinedown op die zaterdag erbij graag. Het liefst als eerste spelende sub (de Korn stage vermoed ik?)
Billy Idol gaat niet. Staat al op vrijdag op Copenhell

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Wordt gewoon inderdaad wat doorschuiven denk ik. Zou mooi zijn als ze een Belgische band laten openen om het slot van Flogging Molly op te vullen. En voor de rest hier en daar misschien een band 10 minuten langer geven en het slot is opgevuld. Goedkoop en effectief

Billy Idol gaat niet. Staat al op vrijdag op Copenhell

Dan maar Billy Idol én Shinedown op de zaterdag.

Shinedown is tot half mei in Amerika en na download weer terug in Amerika.

Dus ze hebben mogelijkheden alleen eind mei tot begin juli hier in Europa. Kan dus zeker maar ben benieuwd hoe zwaar de concurrentie is want het zijn vooral de juni festivals die hierom strijden

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Shinedown is tot half mei in Amerika en na download weer terug in Amerika.

Dus ze hebben mogelijkheden alleen eind mei tot begin juli hier in Europa. Kan dus zeker maar ben benieuwd hoe zwaar de concurrentie is want het zijn vooral de juni festivals die hierom strijden

Denk niet dat de concurrentie per se zwaar is dan toch. Hellfest en Rock am Ring zijn al vol bijvoorbeeld. Copenhell en Graspop missen dan nog een grote naam. Maar dus Hellfest in dat weekend al niet meer. Kan geen ander festival bedenken in dat weekend waar ze nog zouden kunnen staan. Wie weet heeft Firenze Rocks in het weekend van Download nog ruimte, maar moet prima allemaal in te passen zijn!

Users who are viewing this thread