Als je het zo bekijkt, dan is geen enkele herhaling per se vervelend. Ik zie zelf toch wel het liefst een standaard cyclus van jaar x op Graspop spelen, jaar x+1 en x+2 daar niet spelen en dan jaar x+3 weer op Graspop. Ik begrijp dat dit met 8 te vullen headliners lastig is en dat je dan soms ook om het jaar iemand moet boeken.
Een headliner die letterlijk back-to-back speelt, vind ik in geen geval te rechtvaardigen. Dan gooi je gewoon een unieke kans voor een andere band om te headlinen weg. Al moet ik toegeven dat ik op dit moment ook niet echt een alternatief weet voor op de zondag. In Flames zou dan nog de meest geschikte kandidaat zijn.
Je hebt daar wel gelijk in, zeker natuurlijk bij een Judas Priest en Electric Callboy op Graspop, omdat ze daar afgelopen editie ook al stonden. Daarin een headliner back to back is inderdaad niet goed, en ook van gewoon herhaling zoals een Mammoth WVH is mijn argument niet echt geldig. Maar daarnaast dat Electric Callboy elk jaar te zien is geweest in verschillende zalen, maar ook op Pukkelpop en Alcatraz, daar heeft de gemiddelde Graspop-bezoeker niet per se iets mee te maken.
Als je zo'n band door de jaren heen al op drie festivals hebt gezien en een zaalshow, en daarnaast ook tickets hebt om ze nog eens te gaan zien op nóg een festival én zaalshow, dan ben je dusdanig fan dat van een overkill geen sprake meer is. En als je ze maar één of misschien twee keer hebt meegepakt, dan valt het meteen al weer mee. Het punt dat ze op herhaling komen, blijft staan, maar je kan het een band niet kwalijk nemen dat ze actief zijn en een festival niet dat ze ook op andere plekken dan het festival spelen.
Persoonlijk voorbeeldje: Beast in Black
gezien eind 2022 (Ziggo), begin 2023 (Patronaat) en ook Graspop 2023. Deze komende editie ga ik ze gewoon wéér zien, want ik ben gewoon groot fan. En dan heb ik ze niet gezien op Alcatraz 2024 (was hier de dag erop wel aanwezig), begin 2024 (013) en Rock Circus eind 2023.
Als je dan even alleen de Belgische shows erbij pakt, dan is Graspop 2025 ook al de 6e Belgische show sinds eind 2022 in dus 2,5 jaar tijd. Mag men dat overkill vinden, tuurlijk, en zeker in het geval van Beast in Black kan ik dat ook goed begrijpen, want dat is echt de ultieme hit or miss band hier. Maar voor mij is dat als echte fan gewoon nooit een overkill. En als niet fan ga je echt niet naar elke zaalshow en zal je ze vast ook niet op elk ander festival (waar je dan maar net moet zijn) zien.
Edit: nogmaals, letterlijk op herhaling op hetzelfde festival ben ik het gewoon eens dat dat niet goed is!