Graspop Metal Meeting 2025

Als je het zo bekijkt, dan is geen enkele herhaling per se vervelend. Ik zie zelf toch wel het liefst een standaard cyclus van jaar x op Graspop spelen, jaar x+1 en x+2 daar niet spelen en dan jaar x+3 weer op Graspop. Ik begrijp dat dit met 8 te vullen headliners lastig is en dat je dan soms ook om het jaar iemand moet boeken.

Een headliner die letterlijk back-to-back speelt, vind ik in geen geval te rechtvaardigen. Dan gooi je gewoon een unieke kans voor een andere band om te headlinen weg. Al moet ik toegeven dat ik op dit moment ook niet echt een alternatief weet voor op de zondag. In Flames zou dan nog de meest geschikte kandidaat zijn.

Je hebt daar wel gelijk in, zeker natuurlijk bij een Judas Priest en Electric Callboy op Graspop, omdat ze daar afgelopen editie ook al stonden. Daarin een headliner back to back is inderdaad niet goed, en ook van gewoon herhaling zoals een Mammoth WVH is mijn argument niet echt geldig. Maar daarnaast dat Electric Callboy elk jaar te zien is geweest in verschillende zalen, maar ook op Pukkelpop en Alcatraz, daar heeft de gemiddelde Graspop-bezoeker niet per se iets mee te maken.

Als je zo'n band door de jaren heen al op drie festivals hebt gezien en een zaalshow, en daarnaast ook tickets hebt om ze nog eens te gaan zien op nóg een festival én zaalshow, dan ben je dusdanig fan dat van een overkill geen sprake meer is. En als je ze maar één of misschien twee keer hebt meegepakt, dan valt het meteen al weer mee. Het punt dat ze op herhaling komen, blijft staan, maar je kan het een band niet kwalijk nemen dat ze actief zijn en een festival niet dat ze ook op andere plekken dan het festival spelen.

Persoonlijk voorbeeldje: Beast in Black
gezien eind 2022 (Ziggo), begin 2023 (Patronaat) en ook Graspop 2023. Deze komende editie ga ik ze gewoon wéér zien, want ik ben gewoon groot fan. En dan heb ik ze niet gezien op Alcatraz 2024 (was hier de dag erop wel aanwezig), begin 2024 (013) en Rock Circus eind 2023.

Als je dan even alleen de Belgische shows erbij pakt, dan is Graspop 2025 ook al de 6e Belgische show sinds eind 2022 in dus 2,5 jaar tijd. Mag men dat overkill vinden, tuurlijk, en zeker in het geval van Beast in Black kan ik dat ook goed begrijpen, want dat is echt de ultieme hit or miss band hier. Maar voor mij is dat als echte fan gewoon nooit een overkill. En als niet fan ga je echt niet naar elke zaalshow en zal je ze vast ook niet op elk ander festival (waar je dan maar net moet zijn) zien.

Edit: nogmaals, letterlijk op herhaling op hetzelfde festival ben ik het gewoon eens dat dat niet goed is!

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer
Het valt overigens ook wel op dat zelfs met deze poster met podiumindeling, en op de donderdag waar geen namen meer bij komen, er al totaal andere clashfinders ontstaan met hele andere clashes, ik vraag me af hoe dit komt? Ik gok vooral doordat de mainstage op die dag minder bands heeft, en de een dit opvult met meer speeltijd voor iedereen terwijl de ander de mainstage een uur later laat beginnen?

Ik zie bijvoorbeeld dat in 2023 op de donderdag de mainstages ook begonnen om 12:30 in plaats van 12:00, misschien dat ze dit opnieuw doen? Wat verwachten jullie dat ze doen met die donderdag mainstage?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over de 2 onderstaande clashfinders:

Het valt overigens ook wel op dat zelfs met deze poster met podiumindeling, en op de donderdag waar geen namen meer bij komen, er al totaal andere clashfinders ontstaan met hele andere clashes, ik vraag me af hoe dit komt? Ik gok vooral doordat de mainstage op die dag minder bands heeft, en de een dit opvult met meer speeltijd voor iedereen terwijl de ander de mainstage een uur later laat beginnen?

Ik zie bijvoorbeeld dat in 2023 op de donderdag de mainstages ook begonnen om 12:30 in plaats van 12:00, misschien dat ze dit opnieuw doen? Wat verwachten jullie dat ze doen met die donderdag mainstage?

Ik heb het dan bijvoorbeeld over de 2 onderstaande clashfinders:
Denk dat de mains ook iets later starten op donderdag omdat het inkomdag is. De tenten starten die dag op(helaas Psychonaut ook)

De 1e link die klopt niet in mijn ogen. De tenten starten echt eerder. Dan de mains.
2e link klopt een heel stuk meer (had die zelf ook aangemerkt al als beter)

indeling op
dagen, podia en volgens volgorde van spelen

hoe veel overzichtelijker moet het worden?:LOL:
Zelf vind ik het gewoon logischer om de dagen horizontaal en onder elkaar te hebben, met de grootste bands bovenaan de dag. Nu staat Spiritbox bijvoorbeeld boven KoRn. Ook prima, ik heb geen aandoening waardoor ik geen bal van deze poster snap, maar ik vond de indeling van voorgaande jaren beter

Zelf vind ik het gewoon logischer om de dagen horizontaal en onder elkaar te hebben, met de grootste bands bovenaan de dag. Nu staat Spiritbox bijvoorbeeld boven KoRn. Ook prima, ik heb geen aandoening waardoor ik geen bal van deze poster snap, maar ik vond de indeling van voorgaande jaren beter
Maar de indeling van voorgaande jaren gaf veel minder informatie. De leesvolgorde is wellicht even wennen, maar je hebt hier veel meer aan, omdat je nu precies weet op welk podium alle bands gaan spelen, en in welke volgorde. Zelfs van de nog onbekende namen weten we al precies de podia en soms zelfs exacte posities, dat is toch objectief een enorme verbetering?

Denk dat de mains ook iets later starten op donderdag omdat het inkomdag is. De tenten starten die dag op(helaas Psychonaut ook)

De 1e link die klopt niet in mijn ogen. De tenten starten echt eerder. Dan de mains.
2e link klopt een heel stuk meer (had die zelf ook aangemerkt al als beter)
yes hetzelfde als in 2023 dus, dat is ook mijn verwachting inderdaad.

1738322846455.jpeg
Tja zeg het maar, is het duidelijker?
Wie de grootste is op de dag --> jah
Wie de grootste is per podium en dus gaan clashen --> nee

Voorbeeld van donderdag: iedere grote naam op main maar poliphia in de marquee.

Maar de indeling van voorgaande jaren gaf veel minder informatie. De leesvolgorde is wellicht even wennen, maar je hebt hier veel meer aan.

Eens, op basis van deze poster meteen gaan puzzelen op die zaterdag wie waar en wanneer vermoedelijk gaat clashen en ook uit zitten rekenen met welke mainstage naam Charlotte Wessels op de donderdag vermoedelijk gaat clashen

Ik zat in een snelle edit nog een toelichting op mijn statement te typen, maar jullie waren nog sneller met reageren en minstens even snel van begrip haha, mooi :)

Bekijk bijlage 12664
Tja zeg het maar, is het duidelijker?
Wie de grootste is op de dag --> jah
Wie de grootste is per podium en dus gaan clashen --> nee

Dit is qua grote namen wel wat duidelijker, maar ook met de huidige nieuwe poster heb je natuurlijk gewoon logobands en geen logobands.
De podia staan ook ongeveer op volgorde van groot naar klein, al kan je discussieren of de Marquee of Jupiler nu de derde is qua formaat...

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Maar ik zou dit liever op een shirtje hebben
Dat snap ik wel ja, visueel aantrekkelijker voor dat doel. Zouden ze voor de shirts de oude layout houden? Waarschijnlijk teveel gedoe om dan weer alle onderlinge volgordes tussen bands van verschillende podia te bepalen, en goedkeuring op te krijgen. We weten inmiddels dat dat toch al een struikelblok is.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo en Projunk
Dat snap ik wel ja, visueel aantrekkelijker voor dat doel. Zouden ze voor de shirts de oude layout houden? Waarschijnlijk teveel gedoe om dan weer alle onderlinge volgordes tussen bands van verschillende podia te bepalen, en goedkeuring op te krijgen. We weten inmiddels dat dat toch al een struikelblok is.
We hebben nog geen ervaring met de nieuwe poster en het nieuwe shirt. Dus wie weten houden ze daar gewoon het oude aan.
Detail informatie over wat waar wanneer is niet nuttig op een shirt
Kans lijkt me inderdaad heel klein dat ze een extra poster gaan maken voor de shirtjes door de reden die @Dr. Hannibal ook aanhaalt.
Waarschijnlijk is dat onderhandel proces zelfs de reden dat ze zijn overgestapt op dit poster format, omdat het gemakkelijker is om goedkeuring te krijgen van de bands over hun positie op de poster. Dat proces gaan ze echt niet twee keer doen voor een shirtje.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Als Landmvrks de bands was die op de poster south en op de website north stage stond, dan is dat bij deze opgelost, op de website nu ook southstage.

Als ik heel weekend zou (kunnen) gaan (voorlopig enkel zaterdag), zou ik zeker de volgende bands willen zien:

Donderdag

Deafheaven (!)
Psychonaut (!)
Carcass
Orbit Culture

Dream Theater
Iron Maiden
Landmvrks
Julie Christmas
Soen (interessant maar ken ik nog niet (goed))

Vrijdag

Blood Incantation (!)
Opeth (!)
Jinjer (!)
Spectral Wound
Knocked Loose
Polaris

Northlane
Slipknot
The Ghost Inside

Zaterdag

Amenra (!)
Lorna Shore (!)
Cattle Decapitation (!)
Primordial (!)
Spiritbox (!)
Nine Inch Nails
Imminence
Dodsheimgard

Sylosis
Whitechapel
Korn

Zondag

Alcest (!)
Currents (!)
Triptykon (!)
Katatonia

Till Lindeman
Savatage
King Diamond
Fit for an Autopsy

• Leuk
Waarderingen: won666
Hier ook blij met de drop, nog een aantal leuke toevoegingen. Donderdag en vrijdag zijn stacked voor mij, zaterdag ook veel te zien. Zondag is het lichtst dus ik hoop op goed weer en een zwaar biertje.

Ik luister voornamelijk grunge, stoner, doom, sludge, prog, heb een zwak voor nu metal maar kan mij ook kostelijk amuseren met metalcore/hardcore. Ik probeer elke editie een goede balans te vinden en de 'betere' metalcore mee te pikken. Ik vind metalcore live al snel plat klinken.

Op dit moment heb ik in dat genre volgende aangestipt:
  • LANDMVRKS
  • Motionless in White
  • Stick to your guns
  • The Raven Age
  • Knocked Loose
  • Polaris
  • Imminence
  • Spiritbox
  • Currents
Bovenstaande uiteraard onder voorbehoud van clashes met andere bands die ik nog liever wil zien.

Welke hiervan raden jullie zeker aan live rekening houdend met mijn voorkeuren qua genre? Welke kan ik gerust skippen volgens jullie?
Stick to your guns, Imminence en Currents zeker meepakken! Hebben alle drie een eigen geluid en zijn live heel sterk.

Van bovengenoemde bands vind ik Polaris dan weer de minste. Spelen m.i. de meest generieke metalcore, missen een eigen geluid. Kwestie van smaak natuurlijk, maar altijd als Polaris langskomt op Spotify ben ik mijn aandacht kwijt, heb nooit "hé, wat een leuk nummer!" bij ze. Ook live in het voorprogramma van PwD gezien, ook daar was het achtergrondmuziek, pakte me totaal niet.

Users who are viewing this thread