Graspop Metal Meeting 2025

Alien Ant Farm vind ik nog steeds een van de leukste boekingen voor aankomende editie. Een gekkige paradijsvogel die je anders nooit zou zien.

Maar daarnaast bedacht ik me: ik denk dat dit gasten gewoon de grootste mainstream hit hebben met Smooth Criminal van alle aanwezige bands. En dan bedoel ik hoe hoog het nummer kwam ten tijden van de release. Ik vermoed dat een nummer zoals Freak on a Leash van Korn niet hoger kwam.

Heeft ook een eigen tabje op wikipedia:

Nummer 1 hit in Amerika, waar Freak on a Leash 6 als hoogste positie had. Wel op de alternatieve lijst.
Maar ook in Nederland en België stond Alien Ant Farm op 4 en 3!

• On fire
Waarderingen: Joslittel
Heeft ook een eigen tabje op wikipedia:

Nummer 1 hit in Amerika, waar Freak on a Leash 6 als hoogste positie had. Wel op de alternatieve lijst.
Maar ook in Nederland en België stond Alien Ant Farm op 4 en 3!
Ah nice! Dan wordt de grootste hit op heel Graspop dus waarschijnlijk om 14 uur gespeeld op de Jupiler Stage (gokje)

Ah nice! Dan wordt de grootste hit op heel Graspop dus waarschijnlijk om 14 uur gespeeld op de Jupiler Stage (gokje)
Ik vind het toch ook iets triestigs hebben dat een slap aftreksel van een pop hit meer succes heeft gehad dan (bijvoorbeeld) alles wat een iconische band als Iron Maiden uitgebracht heeft. Maar goed, het laat maar weer eens zien dat populariteit niet gelijk staat aan kwaliteit...

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Nightrage
Ik vind het toch ook iets triestigs hebben dat een slap aftreksel van een pop hit meer succes heeft gehad dan (bijvoorbeeld) alles wat een iconische band als Iron Maiden uitgebracht heeft. Maar goed, het laat maar weer eens zien dat populariteit niet gelijk staat aan kwaliteit...
Zegt denk ik meer over de algehele muzieksmaak in bijvoorbeeld Nederland.
Zolang de Susan en Freek's van deze wereld concert na concert uitverkopen net als de toppers bewijst dat toch wel dat ons geliefde genre nog steeds een niche is. En als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat wel fijn. Het geeft ons als fans toch een eigen identiteit. In de tijd van The Black Album vond in één keer de hele wereld hardrock en metal zogenaamd leuk. Zonder te willen gatekeepen vond ik het wat kleinere doelgroepje waartoe wij bij behoorden altijd wel fijn.

Maarja, hoe populair is een band die (als we Jos zijn gok even nemen) speelt om 14.00 op de Jupiler Stage ten opzichte van een band die als headliner gaat spelen?

Zegt denk ik meer over de algehele muzieksmaak in bijvoorbeeld Nederland.
Zolang de Susan en Freek's van deze wereld concert na concert uitverkopen net als de toppers bewijst dat toch wel dat ons geliefde genre nog steeds een niche is. En als ik heel eerlijk ben dan vind ik dat wel fijn. Het geeft ons als fans toch een eigen identiteit. In de tijd van The Black Album vond in één keer de hele wereld hardrock en metal zogenaamd leuk. Zonder te willen gatekeepen vond ik het wat kleinere doelgroepje waartoe wij bij behoorden altijd wel fijn.
Daar zit ook zeker wat in, metal hoeft van mij de hitlijsten ook niet aan te voeren. Mijn reactie kwam wellicht vooral voort uit het feit dat ik die cover nog eens ging luisteren en achterbleef met een gevoel van "is dit het nou?" terwijl er zoveel mooiers op de line up staat. Maar dat blijft een kwestie van smaak.
Maarja, hoe populair is een band die (als we Jos zijn gok even nemen) speelt om 14.00 op de Jupiler Stage ten opzichte van een band die als headliner gaat spelen?
Niet de band als geheel natuurlijk, maar op de prestaties van individuele nummers bekeken. Al is Alien Ant Farm inderdaad wel het schoolvoorbeeld van een one hit wonder, terwijl Maiden als geheel veel meer succes heeft, ook zeker waar.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Om eerlijk te zijn ken ik verder ook helemaal niets van Alien Ant Farm. Ook nooit in verdiept. Clipje stond nog wel op mijn netvlies trouwens🤭

Om eerlijk te zijn ken ik verder ook helemaal niets van Alien Ant Farm. Ook nooit in verdiept. Clipje stond nog wel op mijn netvlies trouwens🤭
Dat dacht ik ook steeds tot ik gisteren het clipje van Movies voorbij zag komen. Die kende ik dan weer wel! Voor de MTV hangers uit die periode kan ik 'm aanbevelen voor een stukje goed verstopte nostalgie.

• Leuk
Waarderingen: bunsofsteel
In de Dream Theater bio op de Graspop site staat: 'Hun hits én hun nieuwe album ‘Parasomnia’ vormen het perfecte recept voor een uurtje ‘heaven on stage’. Zouden die echt maar een uurtje krijgen?
Dat is dan echt net genoeg tijd voor anderhalf nummer...wel veel zin in Dream Theater trouwens. Ze waren een beetje uit mijn beeld gedreven maar het nieuwe werk klinkt heel degelijk.

Oh, en nog vergeten te melden: Insomnium heeft geen zelfbevestiging gedaan vorige week. Of ik heb het gemist, want het bier smaakte goed 😅

• Haha
Waarderingen: Elisa Day
Oh, en nog vergeten te melden: Insomnium heeft geen zelfbevestiging gedaan vorige week. Of ik heb het gemist, want het bier smaakte goed 😅
Kan misschien ook zijn omdat je in Utrecht bent geweest, right?
Als er dan een bevestiging was, was het voor een NL show/festival.
In Nederland komen geen tot bijna geen bevestigingen voor Belgische festivals. Alleen als een artiest niet weet dat het 2 verschillende landen zijn, wat toch wel eens gebeurd

Kan misschien ook zijn omdat je in Utrecht bent geweest, right?
Als er dan een bevestiging was, was het voor een NL show/festival.
In Nederland komen geen tot bijna geen bevestigingen voor Belgische festivals. Alleen als een artiest niet weet dat het 2 verschillende landen zijn, wat toch wel eens gebeurd
ik herinner me nog levendig de 'good afternoon hellfest' die Korpiklaani opperde tijdens hun show op graspop 2013

ik herinner me nog levendig de 'good afternoon hellfest' die Korpiklaani opperde tijdens hun show op graspop 2013
Die hadden waarschijnlijk al het een en ander op rond die tijd :ROFLMAO:
Kan altijd erger. Pinkpop 2015 werd Pharrel Williams gepromoveerd tot headliner na het annuleren van Foo Fighters.
"Hello Amsterdam!"

En dat als headliner :ROFLMAO:

Users who are viewing this thread