Graspop Metal Meeting 2024

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.254
3.820
IX & Prometheus beter dan In the Nightside Eclipse en Anthems to the Welkin at Dusk?
Of bedoel je dat je Emperor de beste black metal band vindt?
Zondag belooft een zinderende afsluiter te worden. Hopen dat het slotstuk van Emperor niet overlapt met het begin van Machine Head, maar ik vrees er wel voor.
Jep, IX & Prometheus zijn mijn favoriete Emperor albums. De rest vind ik echt minder, terwijl ik ttv Nightside groot fan van ze was. 25 jaar geleden ging ik helemaal los op Marduk en Immortal. Klinkt nu toch wat te eentonig, al kan ik nog genieten van bepaalde Immortal albums.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.528
Jep, IX & Prometheus zijn mijn favoriete Emperor albums. De rest vind ik echt minder, terwijl ik ttv Nightside groot fan van ze was. 25 jaar geleden ging ik helemaal los op Marduk en Immortal. Klinkt nu toch wat te eentonig, al kan ik nog genieten van bepaalde Immortal albums.
Leuk om eens een ander geluid te horen dan de gedoodverfde klassiekers op plek 1 en 2 te zetten. Ik vind IX ook heel erg goed, maar Prometheus vind ik daarentegen een stuk minder. Prometheus is eigenlijk Ihsahn zijn eerste soloplaat, en ik vind sommige van zijn latere, officiële soloalbums dat album al overtreffen. Ik zou het erg leuk vinden om nummers als 'Decrystallizing Reason', 'An Elegy of Icaros', 'Of Blindness And Subsequent Seers' en 'The Warriors of Modern Death' eens live te horen, maar het zal waarschijnlijk enkel 'Curse You All Men' zijn dat de setlist haalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Mark's Kal

saurus

Dagopener
4 feb 2019
531
620
Geen idee. Staat mij in elk geval niets van bij.

Als ze inderdaad op MS staan, dan hebben ze op basis van de poster minstens acht acts na hun en staan ze op z'n laatst dus al rond 14:30 te spelen. Ik vind dat echt absurd vroeg voor een band als Guardian. Maar goed, het zou theoretisch inderdaad kunnen.

Ik zit me wel echt suf te fantaseren over de podiumverdeling op de zaterdag. Lijkt mij een soort van logisch dat Kamelot en Blind Guardian (power metal) wel een soort pakketje zijn. Evenals Abbath, Kampfar, Rotting Christ en Batushka (black metal). Dus Kamelot en Guardian die samen het avondprogramma in de Dome verzorgen, lijkt me geen raar idee. Alleen lijkt Abbath me dan weer niet groot genoeg als Marquee afsluiter. Vind sowieso dat Abbath wel erg hoog op het affiche staat. Maar zet je daar dan een Mr Bungle boven? Dat matcht dan wel weer eventueel met Flotsam and Jetsam. Of het black metal viertal eventueel dan in de Dome en Kamelot en Guardian naar de Marquee? Het klopt allemaal net niet, dus zeer benieuwd hoe Graspop het gaat invullen.

Een gok die ik sowieso wel durf te maken is dat Brutus de Jupiler Stage gaat headlinen. De corebands hoog op het affiche lijken naar MS te gaan, met BMTH als headliner. Dus daar moet een ander dat podium gaan dragen. En van de namen die op de bovenste rij onder de logobands staan, lijkt Brutus me de meest geschikte kandidaat voor die positie.
Abbath heeft bij zijn laatste passage de marquee ook geheadlined.
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
De situatie die geschetst wordt waarin blind guard guardian en kamelot als laatste in de metaldome spelen is voor mij echt een horror scenario

Ben benieuwd wat de organisatie van die zaterdag zal maken. Voorlopig lijkt het er voor mij op dat ik het overdag vrij rustig ga hebben terwijl ik de hele avond op 2 plekken tegelijk moet zijn

Als ik egoïstisch ben hoop ik vooral op blind guardian op de mainstage zodat ik ze niet moet missen, maar voor de overige fans is een late night show in de metal dome waarschijnlijk sfeervoller inderdaad
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.619
7.336
De situatie die geschetst wordt waarin blind guard guardian en kamelot als laatste in de metaldome spelen is voor mij echt een horror scenario

Ben benieuwd wat de organisatie van die zaterdag zal maken. Voorlopig lijkt het er voor mij op dat ik het overdag vrij rustig ga hebben terwijl ik de hele avond op 2 plekken tegelijk moet zijn

Als ik egoïstisch ben hoop ik vooral op blind guardian op de mainstage zodat ik ze niet moet missen, maar voor de overige fans is een late night show in de metal dome waarschijnlijk sfeervoller inderdaad

In het ergste geval koop je voor iets van 38€ een ticket voor de 013 eind mei
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
In het ergste geval koop je voor iets van 38€ een ticket voor de 013 eind mei
Ik heb niet zo'n interesse om ze nog een keer in een zaalshow te zien, dat gaat die show in Sittard toch niet overtreffen. Lijkt me vooral tof om ze een keer op een festival te zien.

Jammer dat ze in België gewoon niet genoeg bekendheid hebben bij het grote publiek, iets als dit moet toch fantastisch zijn geweest. In het donker met de hele festivalweide hun nummers mee zingen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.619
7.336
Ik heb niet zo'n interesse om ze nog een keer in een zaalshow te zien, dat gaat die show in Sittard toch niet overtreffen. Lijkt me vooral tof om ze een keer op een festival te zien.

Jammer dat ze in België gewoon niet genoeg bekendheid hebben bij het grote publiek, iets als dit moet toch fantastisch zijn geweest. In het donker met de hele festivalweide hun nummers mee zingen.

Dan gewoon A7x skippen 😜
 
  • Wow
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Nightrage

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
126
186
Ik heb niet zo'n interesse om ze nog een keer in een zaalshow te zien, dat gaat die show in Sittard toch niet overtreffen. Lijkt me vooral tof om ze een keer op een festival te zien.

Jammer dat ze in België gewoon niet genoeg bekendheid hebben bij het grote publiek, iets als dit moet toch fantastisch zijn geweest. In het donker met de hele festivalweide hun nummers mee zingen.
Voor mij is het gans anders, ik ga naar een festival als Graspop voor de beleving, op 4 dagen zie ik amper 10 bandoptredens volledig. Voor de muziek ga ik naar een goeie zaal. Ben grote fan van Mastodon, fantastiche optredens gezien in de 013 & AB maar op Graspop (in de namiddag:mad:) altijd een ontgoocheling. Das hetzelfde voor Blind Guardian, die zulllen nooit in het donker spelen op het hoofdpodium maar 's namiddags in de blakende zon.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.253
Ik heb niet zo'n interesse om ze nog een keer in een zaalshow te zien, dat gaat die show in Sittard toch niet overtreffen. Lijkt me vooral tof om ze een keer op een festival te zien.

Jammer dat ze in België gewoon niet genoeg bekendheid hebben bij het grote publiek, iets als dit moet toch fantastisch zijn geweest. In het donker met de hele festivalweide hun nummers mee zingen.
Ik heb hen nog meegemaakt toen ze de Marquee 1 af mochten sluiten na headliner Aerosmith. Die bekendheid hebben ze hier dus zeker wel gehad.
Mooie tijden! Als de setlist weer vol met oude klassiekers zit en ik dit keer (in tegenstelling tot op alcatraz) wel vooraan tussen de fans ga staan, wordt dat sowieso weer een fantastische beleving.
 

moensk

Playlistbediener
20 feb 2024
25
19
Jullie top 3 is allemaal goed en wel, maar van welke bands hadden jullie nog nooit gehoord, waarvan jullie tijdens het inluisteren fan geworden zijn? Ik ga enkel zaterdag dus dit zijn de mijne (dat zijn er nu toevallig ook gewoon 3 :p):


Mammoth WVH: Doet me enorm hard denken aan de Foo Fighters, in de best mogelijke zin: klinkt gelikt en easy on the ears, maar slaat toch soms met verstomming (die solo op 'Take a Bow'!). Plus, Wolfgang ziet er oprecht een erg sympathieke kerel uit.

DeathbyRomy: Wat. Een. Wervelwind. Wordt (niet onterecht) de vrouwelijke Marilyn Manson genoemd, alleen beslaat haar stemregister alles tussen verleidelijke engel en schreeuwende demoon. 'Hate Party', 'Hellhound' en 'I Kill Everything' lijken mij regelrechte anthems voor de ongeduldige f**k-it-all-generatie, ondersteund door synths die door je schedel zagen en toch uitermate meezingbaar zijn. Benieuwd naar haar show!

Frog Leap: Covers van de meest uiteenlopende songs ('Ghostbusters'? 'Pokemon'?? 'Africa'???). Dat lijkt me gewoon een dik feestje te worden!



Dan kom ik zaterdag op 11 bands/artiesten die ik wil zien, hopelijk zonder te veel overlap xD
 
Laatst bewerkt:

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
Jullie top 3 is allemaal goed en wel, maar van welke bands hadden jullie nog nooit gehoord, waarvan jullie tijdens het inluisteren fan geworden zijn? Ik ga enkel zaterdag dus dit zijn de mijne (dat zijn er nu toevallig ook gewoon 3 :p):


Mammoth WVH: Doet me enorm hard denken aan de Foo Fighters, in de best mogelijke zin: klinkt gelikt en easy on the ears, maar slaat toch soms met verstomming (die solo op 'Take a Bow'!). Plus, Wolfgang ziet er oprecht een erg sympathieke kerel uit.

DeathbyRomy: Wat. Een. Wervelwind. Wordt (niet onterecht) de vrouwelijke Marilyn Manson genoemd, alleen beslaat haar stemregister alles tussen verleidelijke engel en schreeuwende demoon. 'Hate Party', 'Hellhound' en 'I Kill Everything' lijken mij regelrechte anthems voor de ongeduldige f**k-it-all-generatie, ondersteund door synths die door je schedel zagen en toch uitermate meezingbaar zijn. Benieuwd naar haar show!

Frog Leap: Covers van de meest uiteenlopende songs ('Ghostbusters'? 'Pokemon'?? 'Africa'???). Dat lijkt me gewoon een dik feestje te worden!



Dan kom ik zaterdag op 11 bands/artiesten die ik wil zien, hopelijk zonder te veel overlap xD
Ik heb vooral veel bands waar ik eindelijk eens goed in kon duiken vanwege de aankondiging op Graspop. Oa Avantasia, Karnivool en Kamelot. Ook gelijk allemaal must sees.

Er zijn wel twee bands waar ik gewoon nog nooit van gehoord had die ik echt graag wil zien en dat zijn Night Verses en Khemmis. Twee nobele onbekenden die volledig in mijn straatje liggen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
Voor mij is het gans anders, ik ga naar een festival als Graspop voor de beleving, op 4 dagen zie ik amper 10 bandoptredens volledig. Voor de muziek ga ik naar een goeie zaal. Ben grote fan van Mastodon, fantastiche optredens gezien in de 013 & AB maar op Graspop (in de namiddag:mad:) altijd een ontgoocheling. Das hetzelfde voor Blind Guardian, die zulllen nooit in het donker spelen op het hoofdpodium maar 's namiddags in de blakende zon.
Is inderdaad een hele andere beleving, ik zie toch wel rond de 10 optredens per dag ipv per weekend en festivaloptredens doen voor mij over het algemeen niet onder aan zaaloptredens.
Jullie top 3 is allemaal goed en wel, maar van welke bands hadden jullie nog nooit gehoord, waarvan jullie tijdens het inluisteren fan geworden zijn? Ik ga enkel zaterdag dus dit zijn de mijne (dat zijn er nu toevallig ook gewoon 3 :p):
Bands die ik eerst nauwelijks kende en ik nu echt naar uitkijk (allemaal zelfs op het must see lijstje beland) zijn onder andere Pendulum, Erra, POD, Bleed from within, Borknagar, NeO, Alien Weaponry
 

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
260
403
Jullie top 3 is allemaal goed en wel, maar van welke bands hadden jullie nog nooit gehoord, waarvan jullie tijdens het inluisteren fan geworden zijn? Ik ga enkel zaterdag dus dit zijn de mijne (dat zijn er nu toevallig ook gewoon 3 :p):


Mammoth WVH: Doet me enorm hard denken aan de Foo Fighters, in de best mogelijke zin: klinkt gelikt en easy on the ears, maar slaat toch soms met verstomming (die solo op 'Take a Bow'!). Plus, Wolfgang ziet er oprecht een erg sympathieke kerel uit.

DeathbyRomy: Wat. Een. Wervelwind. Wordt (niet onterecht) de vrouwelijke Marilyn Manson genoemd, alleen beslaat haar stemregister alles tussen verleidelijke engel en schreeuwende demoon. 'Hate Party', 'Hellhound' en 'I Kill Everything' lijken mij regelrechte anthems voor de ongeduldige f**k-it-all-generatie, ondersteund door synths die door je schedel zagen en toch uitermate meezingbaar zijn. Benieuwd naar haar show!

Frog Leap: Covers van de meest uiteenlopende songs ('Ghostbusters'? 'Pokemon'?? 'Africa'???). Dat lijkt me gewoon een dik feestje te worden!



Dan kom ik zaterdag op 11 bands/artiesten die ik wil zien, hopelijk zonder te veel overlap xD
Voor mij:
-pendulum
-Tool
-BMTH
-Burry tomorrow
-Solence
(heb er wel meer, maar dit zijn wel echt de belangrijkste voor mij)
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Jullie top 3 is allemaal goed en wel, maar van welke bands hadden jullie nog nooit gehoord, waarvan jullie tijdens het inluisteren fan geworden zijn? Ik ga enkel zaterdag dus dit zijn de mijne (dat zijn er nu toevallig ook gewoon 3 :p):
Voor mij zijn dat:

1. Karnivool
2. Ne Obliviscaris
3. Brutus
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.379
Moet zeggen dat de nieuwe singles van while she sleeps hem niet helemaal doen voor mij, zoals veel metalcore bands zijn ze een andere weg in geslagen maar voor mij is het hem toch niet.

Nummers als To the flowers, Self hell en Leave me alone zijn niet mijn ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.528
Ik ben redelijk in de kaart gespeeld dit jaar. Bijna alles wat ik wil zien, ken ik al goed. Zoals Jos al zegt geeft dat de ruimte om meer de diepgang op te zoeken in de discografie, wat erg fijn is.

Op nummer 1 staat in ieder geval Khemmis. Wel ooit van gehoord (stonden vorig jaar naast Agalloch op een poster) en een nummer geluisterd, maar het pakt mij nu veel meer dan toen. Sinds de aankondiging erg veel naar geluisterd.
2e plek: Brutus, soortgelijk verhaal als bij Khemmis. Had de eerste twee albums op de voet gevolgd vanwege de hype, maar het pakte mij nooit. Had hun laatste album toch maar geluisterd en die pakt mij dan weer wel. Live beelden zijn ook heel overtuigend, heeft potentie om tot de favoriete optredens te behoren.
3e plek: Blind Guardian, ik ben geen power metal-adept, maar heb wel altijd een zwak gehad voor deze band. Nu ik meer in de discografie ben gedoken kijk ik er ook erg naar uit. Zelfs een kaartje voor de show in 013 gekocht.
Honorable mention: Avantasia, ik had er nog nooit van gehoord. Op papier totaal niet mijn ding, maar er zitten toch een aantal goede nummers (The Scarecrow!) bij waardoor ik nieuwsgierig ben geworden. Vrijdag is wel nogal druk voor mij, dus ik ben bang voor een clash die dag.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken