Graspop Metal Meeting 2024

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.375
2.866
Het is heel lastig om een Clashfinder samen te stellen voor zo'n groot festival als GMM.
Teveel factoren en variabelen om er veel zinnigs over te kunnen zeggen helaas (geeft toch vaak scheve, onbetrouwbare verwachtingen, zowel in optimistische als pessimistische zin).
Ik waardeer zeker alle pogingen van iedereen, en heb ook wel al wat in zitten vullen, maar zelf ga ik me er toch maar niet aan wagen (wel voor o.a. Alcatraz gedaan, maar daar is dan ook al een hele tijd een tijdschema van bekend).

Wel heb ik eens geprobeerd om tot een podiumindeling te komen, wat al moeilijk zat is.
Gebaseerd op eerdergenoemde cijfers en de volgorde van namen op de poster, kwam ik tot deze indeling:

DONDERDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
ToolPolyphia††† (Crosses)Underoath
Alice CooperMax & Iggor CavaleraAll Them WitchesComeback Kid
MegadethAmarantheTexturesCounterparts
HeartKvelertakSolenceSilverstein
Kerry KingAsinhellHealthDying Wish
BabymetalShadow Of IntentCaseyHanabie.
DoroNe ObliviscarisNight VersesErra
Bury TomorrowAlien Weaponry
Bleed From Within
Brothers Of Metal
Dominum
VRIJDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
Five Finger Death PunchPendulumGraveyardP.O.D.
Judas PriestFear FactoryFu ManchuFit For A King
TurnstileNileThursdayDeez Nuts
Electric CallboyVltimasKadavarThe Acacia Strain
AvantasiaDying FetusHigh On FireDrug Church
Bruce DickinsonBorknagarThe Vintage CaravanGel
BiohazardBrand Of SacrificeKhemmisUntil I Wake
EisbrecherSvartsot
Tarja
Brian Downey's Alive And Dangerous
Lansdowne
Dynazty
ZATERDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
Bring Me The HorizonMr. BungleKamelotBrutus
Avenged SevenfoldAbbathBlind GuardianEmpire State Bastard
Limp BizkitI Am MorbidGlenn HughesFlotsam and Jetsam
ArchitectsKampfarFrog LeapPest Control
While She SleepsRotting ChristPainDeathbyRomy
Ice Nine KillsBatushkaVolaSpoil Engine
Mammoth WVHPestilenceIron AlliesDefects
Steel PantherSuffocation
Wolfmother
Uriah Heep
Fleddy Melculy
Red
ZONDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
ScorpionsThy Art Is MurderIgorrrOf Mice & Men
Machine HeadSlaughter To PrevailKarnivoolAtreyu
Deep PurpleDark FuneralMonumentsJohn Coffey
Corey TaylorThe Black Dahlia MurderVukoviCrystal Lake
Body Count Feat. Ice-TEreb AltorWargasmMalevolence
EmperorIhsahnSkyndMake Them Suffer
Rival SonsCrownshiftFuture PalaceBetter Lovers
ExtremeSanguisugabogg
Black Stone Cherry
The Last Internationale
Zulu
Ik weet dat het geen clashfinder is, maar Mr. Bungle tegenover BMTH zou me wel heel goed uitkomen🤗
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en saurus

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Ik weet dat het geen clashfinder is, maar Mr. Bungle tegenover BMTH zou me wel heel goed uitkomen🤗
Ik heb gehoord dat iedereen geboren voor 1980, wiens naam met een R, G, P, T of K begint, die boven de rivieren in Nederland woont en die ooit eens op een eerdere Graspop zijn bril is verloren verplicht bij BMTH moet gaan kijken. Anders mag die groep mensen zaterdag niet meer het terrein op. Weet niet meer precies of jij in die categorie valt?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.009
Ik weet dat het geen clashfinder is, maar Mr. Bungle tegenover BMTH zou me wel heel goed uitkomen🤗
Haha, dat geloof ik graag, maar daar valt dus helaas geen peil op te trekken..
Zo had je vorig jaar deze Marquee headliners:
  • donderdag: Cradle Of Filth van half 11 tot half 12, clash met ~1/10 deel van het optreden van GnR, dus niet representatief
  • vrijdag: Meshuggah van 12 tot 1, clash met South headliner (Machine Head)
  • zaterdag: Testament van 11 tot 12, clash met North headliner (Parkway Drive)
  • zondag: Kreator van 11 tot 12, clash met laatste deel North headliner (Mötley Crüe) en eerste deel South headliner (Def Leppard)
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Piebe71

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.375
2.866
Ik heb gehoord dat iedereen geboren voor 1980, wiens naam met een R, G, P, T of K begint, die boven de rivieren in Nederland woont en die ooit eens op een eerdere Graspop zijn bril is verloren verplicht bij BMTH moet gaan kijken. Anders mag die groep mensen zaterdag niet meer het terrein op. Weet niet meer precies of jij in die categorie valt?
Beetje jammer dit @Jamel 🤗🤗.
BMTH ga ik echt niet trekken😱 Zelfs zonder bril niet🤣
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Bring Me The Horizon Ty GIF by BRIT Awards
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
476
516
En......CAVALERA.
Told ya. MIC DROP!!!
Ik had CAVALERA, KAMELOT, BLIND GUARDIAN, ABBATH een stuk hoger verwacht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Alma

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Poeh, als ik die setlist van Max & Igor zie... kan een vette show worden met zoveel Chaos A.D. songs. Benieuwd of Max nog vocaal genoeg kan brengen.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.482
2.961
Dan maar weer een lijstje, op basis van mijn eigen clashfinder. De eerste dag start al meteen met een vreselijke clash. Ook op de zaterdag zou ik er eentje hebben die kut is. Ik vind het nieuwe album van A7X echt heel tof (ik vermoed dat velen dit niet met mij eens zijn, vooral de fans van het eerste uur niet), dus misschien moet ik Brutus maar op 1 van die andere 32 festivals gaan checken waar ze staan dit jaar.

Donderdag:
Alien Weaponry / Night Verses - Textures - Ne Obliviscaris - Babymetal - Kerry King / Crosses - Max & Iggor Cavalera - Tool

Vrijdag:
Brian Downey - Tarja - Borknagar - Bruce Dickinson - Avantasia - Turnstile - Judas Priest

Zaterdag:
Vola - Wolfmother - Rotting Christ - Kampfar - Uriah Heep - Blind Guardian - Avenged Sevenfold / Brutus - Bring Me The Horizon

Zondag:
Ihsahn - Ereb Altor - Karnivool - Deep Purple - Scorpions - Machine Head
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Metalhead Liam

Gouden Tip
25 nov 2022
260
402
Poeh, als ik die setlist van Max & Igor zie... kan een vette show worden met zoveel Chaos A.D. songs. Benieuwd of Max nog vocaal genoeg kan brengen.
Vond Max in de 013 wel erg leuk klinken! Maar heb hem nooit in zijn oudere dagen gehoord, maar voor zijn leeftijd klinkt hij nog prima. Zeker 1tje waar ik heen zal gaan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.252
3.817
Vond Max in de 013 wel erg leuk klinken! Maar heb hem nooit in zijn oudere dagen gehoord, maar voor zijn leeftijd klinkt hij nog prima. Zeker 1tje waar ik heen zal gaan!

Dit was mijn eerste keer Sepultura. Met mijn pa en een goede vriend naar voren (net 12 jaar oud) en zwaar onder de indruk. Shirt met op de voorkant de hoes van Chaos A.D. en op de achterkant Chaos at Werchter 1994 ligt hier nog tussen de 'museumstukken'. Mooi was die tijd.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.616
7.334
Dan maar weer een lijstje, op basis van mijn eigen clashfinder. De eerste dag start al meteen met een vreselijke clash. Ook op de zaterdag zou ik er eentje hebben die kut is. Ik vind het nieuwe album van A7X echt heel tof (ik vermoed dat velen dit niet met mij eens zijn, vooral de fans van het eerste uur niet), dus misschien moet ik Brutus maar op 1 van die andere 32 festivals gaan checken waar ze staan dit jaar.

Donderdag:
Alien Weaponry / Night Verses - Textures - Ne Obliviscaris - Babymetal - Kerry King / Crosses - Max & Iggor Cavalera - Tool

Vrijdag:
Brian Downey - Tarja - Borknagar - Bruce Dickinson - Avantasia - Turnstile - Judas Priest

Zaterdag:
Vola - Wolfmother - Rotting Christ - Kampfar - Uriah Heep - Blind Guardian - Avenged Sevenfold / Brutus - Bring Me The Horizon

Zondag:
Ihsahn - Ereb Altor - Karnivool - Deep Purple - Scorpions - Machine Head

In deze zou ik Crosses verkiezen boven Kerry King, want volgend jaar kan je toch Slayer zien! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.609
5.009
Mijn clashfinder
Kleine correctie (ook voor @Rockbeer ):
Het is Dominum, niet Dominium.
Dat is nl. een heel andere band, kwam ik vanmiddag achter toen ik 'Dominum band' googlede, en ik een naam tegen kwam die
hier nog wel eens de gemoederen doet oplopen... 😝

1710541970182.png

Overigens zou ik een power metal bandje als Dominum ook niet in de Marquee verwachten (idem voor @theblackmadness ), maar als opener op main of vroeg in de Metal Dome (zoals @charlottekos en @Rockbeer hebben gedaan).
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Neem je een vlucht van 12 uur, kom je aan, heeft graspop ineens de lineup compleet gemaakt. Die zag ik niet aan komen. Er zit niets tussen deze nieuwe namen dat ik wil zien dus dat scheelt. Ik zal in ieder geval weer een vol programma hebben dus ik maak me geen zorgen. Uiteraard de bands die ik niet ken van deze drop later nog wel even inluisteren.

Nu maar hopen dat het tijdschema niet te lang op zich laat wachten!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.616
7.334
Even dan maar de Judas Priest setlist onder de loep nemen. Een overzicht van alle gespeelde nummers over de eerste 3 shows van deze tour.

Alle dikgedrukte nummers zijn niet gespeeld bij het vorige optreden op Graspop (2022)
Alle schuingedrukte nummers van deze dikgedrukte nummers zijn ook niet in 2018 gespeeld.
En als ze dan ook nog onderstreept zijn, zijn ze ook niet in 2015 gespeeld.

12 nummers hebben tot nu toe alle drie de sets gehaald:
  1. Breaking the Law
  2. Hell Bent For Leather
  3. Invincible Shield
  4. Living After Midnight
  5. Love Bites
  6. Painkiller
  7. Panic Attack
  8. Rapid Fire
  9. Saints in Hell
  10. The Green Manalishi
  11. Turbo Lover
  12. You've Got Another Thing Comin'

En dan zijn er nog 11 nummers die bij 1 of 2 van de 3 concerten zijn gespeeld:
  1. Electric Eye
  2. Lightning Strike
  3. Metal Gods
  4. Trial By Fire
  5. Victim of Changes
  6. Beyond the Realms of Death
  7. Crown of Horns
  8. Screaming for Vengeance
  9. Sinner
  10. Sword of Damocles
  11. You Don't Have To Be Old To Be Wise

Conclusie:
Uiteraard de standaard classics die voorbij komen en een aantal nummers van het nieuwe album, maar daarnaast ook genoeg kans op verschillende nummers die op de afgelopen drie keren Graspop (2015, 2018 en 2022) niet of bijna niet zijn gespeeld. Ik tel 13 nummers die niet in 2022 zijn gespeeld, waarvan er 11 ook niet in 2018 zijn gespeeld en er nog 10 overblijven die ook niet in 2015 zijn gespeeld. Waarvan er 4 natuurlijk van het nieuwste album in geen van de voorgaande edities gespeeld konden worden.

En na nog wat dieper onderzoek zijn van de oude nummers er ook nog een viertal die nog nooit op Graspop zijn gespeeld:
  1. Love Bites
  2. Saints in Hell
  3. Screaming for Vengeance
  4. You Don't Have To Be Old To Be Wise
Dus toch nog een best gevarieerde setlist :)
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
59
96
En......CAVALERA.
Told ya. MIC DROP!!!
Ik had CAVALERA, KAMELOT, BLIND GUARDIAN, ABBATH een stuk hoger verwacht.
Behalve Abbath (veredeld soloproject) snap ik dat wel.
In principe is het niet Cavalera, maar Max en Iggor Cavalera. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Verder gun ik je Mic drop hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken