Graspop Metal Meeting 2024

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.113
Alle bands die je noemt zijn al veel besproken hier
Bad Omens, Electric Callboy, Amorfis, Alestorm - allemaal kanshebbers idd
Amon Amarth en Opeth - uitgesloten want staan op Alcatraz
Dit is wel een goed voorbeeld van de redenen waarom het nieuwe topic is aangemaakt.
Door het hoge tempo van posten hier is het voor velen haast onbegonnen werk om alles terug te lezen, en zo worden veel voorstellen, speculaties, discussies e.d. meermaals herhaald.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Metalcore (en -core genres in het algemeen) zijn nu eenmaal veruit de populairste subgenres van dit moment. Daar kan je niet onderuit, zelf al vind je het niets.

Het is logisch dat het populairste genre het vaakst aanwezig is. Dat er van de andere subgenres een stuk of 8 zijn en dan 5 meer van het populairste, prima. Maar rond de 25 vind ik nogal zwaar overdreven.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Ik heb mijn tijd even genomen om deze topic eens goed te lezen. Ik stel vast, dat wat ik al eerder heb aangehaald, stilaan realiteit begint te worden. Door alle festivals steeds maar groter te maken, zie je jaarlijks alsmaar dezelfde bands op festivals staan. Maar goed, zolang alle festivals blijven uitverkopen, hebben de organisaties gelijk. Maar als muziekliefhebber, vindt ik het geen goede evolutie. Ik wil naar een festival gaan, maar ik zie graag wat afwisseling. En ik ga in de eerste plaats niet voor de sfeer, of om er bij te zijn, maar om mijn smaak te mogen zien/horen. Dat een festival muzikaal in de breedte moet organiseren, is heel goed. Maar afwisseling is ook nodig. En vooral, meer nieuwe of jonge bands een paats durven geven. Nu nwordt er veeleer voor zekerheid gekozen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Ik heb mijn tijd even genomen om deze topic eens goed te lezen. Ik stel vast, dat wat ik al eerder heb aangehaald, stilaan realiteit begint te worden. Door alle festivals steeds maar groter te maken, zie je jaarlijks alsmaar dezelfde bands op festivals staan. Maar goed, zolang alle festivals blijven uitverkopen, hebben de organisaties gelijk. Maar als muziekliefhebber, vindt ik het geen goede evolutie. Ik wil naar een festival gaan, maar ik zie graag wat afwisseling. En ik ga in de eerste plaats niet voor de sfeer, of om er bij te zijn, maar om mijn smaak te mogen zien/horen. Dat een festival muzikaal in de breedte moet organiseren, is heel goed. Maar afwisseling is ook nodig. En vooral, meer nieuwe of jonge bands een paats durven geven. Nu nwordt er veeleer voor zekerheid gekozen.
Er zit inderdaad altijd veel herhaling in de bovenkant ja, maar in de tot nu toe aangekondigde namen valt het dan wel weer mee.

Tool staat er voor het eerst
FFDP voor het eerst als headliner
BMTH heeft er 10 jaar niet gestaan, en is voor het eerst headliner
Avenged Sevenfold heeft er 6 jaar niet gestaan

Dus 4 van de 5 namen zijn toch redelijk verfrissend

Uiteraard heb je zeker een punt en zijn er veel headliners die om het jaar terug komen zoals judas priest, maar op dit moment lijkt het nog mee te vallen voor volgend jaar
 

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Hoezo dan?
Kleiner dan Machine Head, Gojira?
In Nederland spelen ze inderdaad vaak kleinere zalen dan Machine Head en Gojira meestal doen.

Daarnaast is Machine Head eigenlijk niet een festival headliner voor een groot festival als Graspop, het was met name de exclusiviteit van het optreden dat hen dit jaar headliner maakte.

Megadeth als kleine headliner boeken naast een hele grote headliner als Tool of Aerosmith is niet compleet ondenkbaar, maar ik acht de kans wel erg klein. Ik zie eerder Deep Purple of Alice Cooper zo'n plek vullen
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Wat zijn bands die nog niet aangekondigd zijn (of voor enkele festivals) waarvan je hoopt dat ze naar Graspop komen?
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Het is logisch dat het populairste genre het vaakst aanwezig is. Dat er van de andere subgenres een stuk of 8 zijn en dan 5 meer van het populairste, prima. Maar rond de 25 vind ik nogal zwaar overdreven.
18 van de 130? Namen dat valt toch reuze mee voor het populairste genre op dit moment? Ik zie ook liever meer Death en Black metal maar ja dat is nu eenmaal minder populair. En van de 8 headliners 1 metalcore act. Ik denk dat het de komende jaren iig niet veel minder word.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.392
2.906
Night Ranger en Winger. Eén van beide is voor mij voldoende om een dagticket te halen of een upgrade naar combi, afhankelijk van de andere dagen.
Winger met nummers van het laatste Album zou ik zeker even gaan zien. Zou een fijne boeking zijn🤞
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Ik heb opeens zo'n raar voorgevoel dat één van de huidig aangekondigde headliners hun tour gaat cancellen en dat ze Metallica als back-up optrommelen.
Stel u dat voor Metallica als noodoplossing :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ik weet het dromen zijn bedrog
 

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Limp Bizkit, Lynyrd Skynyrd, Alestorm (only Tuska I think).

btw AC/DC ofc
Limp Bizkit zou wel in de buurt zijn als het gerucht over Pinkpop waar is. Wel benieuwd op welke plek hij zal spelen. In de late middag / begin avond?
Alestorm ook ivm Tuska. Lijkt me een logische boeking. Ik ben benieuwd of ze worden doorgeschoven naar een na laatste band op de South of North Stage en zich nog wat verder door kunnen ontwikkelen.
Lynyrd Skynyrd vind ik niet heel logisch gezien de al geplande concerten.

AC/DC zou geweldig zijn, maar als Graspop ze als headliner heeft geboekt had ik de headline shows wel al verwacht dat ze zouden zijn aangekondigd
En minder temperende berichten over de headliners
Ze zijn wel in de buurt als het bericht klopt dat ze in Munchen in juni 2024 spelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Night Ranger en Winger. Eén van beide is voor mij voldoende om een dagticket te halen of een upgrade naar combi, afhankelijk van de andere dagen.
Ik ben niet heel bekend met beide bands. Tips? Beiden zijn nog niet aangekondigd voor een show in Europa, toch?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.443
Ik ben niet heel bekend met beide bands. Tips? Beiden zijn nog niet aangekondigd voor een show in Europa, toch?

Ga er helaas vanuit dat ze er ook niet zullen staan, maar een man mag dromen! Winger staat wel ongeveer jaarlijks in London ergens.

Voor Winger kan je beginnen met de singles van het nieuwe album van dit jaar (Proud Desperado en Tears of Blood), die klinken geweldig.

Voor de rest zou ik van beide bands gewoon de greatest hits aan zetten, maar verwacht een beetje de standaard 80s glam metal/rock.
Van Winger bijvoorbeeld Miles Away, Madalaine en Can't Get Enough
Van Night Ranger ken je misschien Sister Christian (volgens mij kennen 9 van de 10 mensen dit nummer áls ze iets kennen van Night Ranger), maar zou verder vooral When You Close Your Eyes, Don't Tell Me You Love Me en Four In The Morning aanzetten. Night Ranger heeft ook een goed live concert op youtube staan: 35 years and a night in Chicago
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.392
2.906
Limp Bizkit zou wel in de buurt zijn als het gerucht over Pinkpop waar is. Wel benieuwd op welke plek hij zal spelen. In de late middag / begin avond?
Alestorm ook ivm Tuska. Lijkt me een logische boeking. Ik ben benieuwd of ze worden doorgeschoven naar een na laatste band op de South of North Stage en zich nog wat verder door kunnen ontwikkelen.
Lynyrd Skynyrd vind ik niet heel logisch gezien de al geplande concerten.

AC/DC zou geweldig zijn, maar als Graspop ze als headliner heeft geboekt had ik de headline shows wel al verwacht dat ze zouden zijn aangekondigd
En minder temperende berichten over de headliners
Ze zijn wel in de buurt als het bericht klopt dat ze in Munchen in juni 2024 spelen.
Zoals al eerder gemeld. Limp Bizkit en Alestorm allebei late middag begin avond. Hoger niet. Hoger moet je ook niet willen. Gewoon feestje bouwen en doorrrrr.....
Daarna de echte subs en pre-headliners

Maar het verbaast mij vooral dat mensen zich allemaal zo bezig houden met plaatsing op de timetable. Wil je een band zien dan ga ze kijken. Smiddags of savonds.
Zo niet; zoek een alternatief in de tenten/Jupiler of biertje op de camping. Moeilijker is het niet🤦
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken