Graspop Metal Meeting 2024

MasterJub

Randprogramma
12 okt 2022
208
455
Haha wat en verhalen weer allemaal mannen en vrouwen.

Ik denk met BmtH op vrijdag&zondag op Hurricane/Southside dat de donderdag op GMM het meest logisch is.

De bassist van SOAD heeft een nieuw project gelanceerd, dus of er dan getourd wordt met SOAD, geen idee.

En hier een hele gekke: Muse staat volgende maand op een metal festival in Mexico.
Wie weet bevalt dat en gaan ze metalsets spelen? Van mij dan welkom op GMM!
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.678
7.439
Dat je research moet doen, bevestigt juist dat ze een one hit wonder zijn

Of je kent er gewoon niet genoeg van. Zijn genoeg artiesten waar ik ook niet verder kom dan 1 nummer, maar betekent niet dat ze een one hit wonder zijn.
Carrie en Rock The Night hebben beiden hoog gestaan in zowel de Nederlandse als Belgische hitlijsten.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Zijn we nou serieus Europe als headliner aan het noemen? Poeh, de keuze is nog beperkter dan ik al dacht.

Scorpions mag van mij echt thuis blijven, wat een slaap festijn was dat zeg. Ik begrijp dat de classics ook moeten komen, maar GMM onderscheid zich wel steeds meer als een bejaardenfeestje. Al helemaal als je nu ziet hoe Alcatraz zich neer zet. Fris, nieuw en wat meer pit.

Worden mensen hier ook niet moe van steeds dezelfde headliners? Ook echt al 20 jaar amper verandering. In 2004 was het namelijk ook Priest en Alice Cooper. Ben dat echt wel beu aan het worden en mag van mij echt veranderen.

Graspop lijkt steeds meer gezichtloos te worden. Te populair voor meer 'underground' en jonge bands, groot genoeg voor best grote namen, te klein voor echte knallers binnen te halen (zoals Hellfest wel regelmatig lijkt te lukken). Ben jaren van de partij maar als je het vergelijkt met andere Europese festivals is het steeds meer een natte krant ervaring. Misschien zouden ze iets aan overall experience kunnen doen? Dan hoeven ze niet een lineup te maken die zo veel mogelijk dagjes mensen naar zich toe trekt en mensen gewoon komen komen omdat het festival anzich gewoon bekend staat als leuk (o.a Wacken, Metaldays of Hellfest).
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Graspop lijkt steeds meer gezichtloos te worden. Te populair voor meer 'underground' en jonge bands, groot genoeg voor best grote namen, te klein voor echte knallers binnen te halen (zoals Hellfest wel regelmatig lijkt te lukken). Ben jaren van de partij maar als je het vergelijkt met andere Europese festivals is het steeds meer een natte krant ervaring. Misschien zouden ze iets aan overall experience kunnen doen? Dan hoeven ze niet een lineup te maken die zo veel mogelijk dagjes mensen naar zich toe trekt en mensen gewoon komen komen omdat het festival anzich gewoon bekend staat als leuk (o.a Wacken, Metaldays of Hellfest).
Metaldays heeft de naam van een corrupt festival.
Wacken heeft de headliners niet, ofja minder
Hellfest zit vol met fransen 🤪
Ieder festival heeft zijn positieve en negatieve punten. Festivals blijven een commercieel gebeuren en natuurlijk programmeren ze bands die tickets verkopen.
Vind persoonlijk nu de lineups van de genoemde festivals beter.
Metaldays trekt publiek omdat het een 'vakantie' is. Vroeger aan een meertje, kleiner publiek, gezelligheid.
Wacken verkoopt omdat het wacken is, zelfde reden bijna waarom metalica blijft verkopen eigenlijk.
En hellfest heeft gewoon een goeie internationale naam, daarbij het enige grote festival in een vrij groot land.
Zoals ik zei, elk festival heeft zijn positieve en negatieve punten + het blijft een commercieel gebeuren.

Voor de beleving zou ik Alcatraz aanraden.
Als ik nog wat mening mag delen, klagen dat Graspop te weinig beleving heeft is zoals naar Rock Werchter gaan en klagen dat ze niet hetzelfe podium hebben zoals Tomorrowland. Ze hebben allemaal hun charme.
(Zeker niets tegen je mening nog even melden ;))
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.678
7.439
Zijn we nou serieus Europe als headliner aan het noemen? Poeh, de keuze is nog beperkter dan ik al dacht.

Scorpions mag van mij echt thuis blijven, wat een slaap festijn was dat zeg. Ik begrijp dat de classics ook moeten komen, maar GMM onderscheid zich wel steeds meer als een bejaardenfeestje. Al helemaal als je nu ziet hoe Alcatraz zich neer zet. Fris, nieuw en wat meer pit.

Worden mensen hier ook niet moe van steeds dezelfde headliners? Ook echt al 20 jaar amper verandering. In 2004 was het namelijk ook Priest en Alice Cooper. Ben dat echt wel beu aan het worden en mag van mij echt veranderen.

Graspop lijkt steeds meer gezichtloos te worden. Te populair voor meer 'underground' en jonge bands, groot genoeg voor best grote namen, te klein voor echte knallers binnen te halen (zoals Hellfest wel regelmatig lijkt te lukken). Ben jaren van de partij maar als je het vergelijkt met andere Europese festivals is het steeds meer een natte krant ervaring. Misschien zouden ze iets aan overall experience kunnen doen? Dan hoeven ze niet een lineup te maken die zo veel mogelijk dagjes mensen naar zich toe trekt en mensen gewoon komen komen omdat het festival anzich gewoon bekend staat als leuk (o.a Wacken, Metaldays of Hellfest).

Is dat niet ook gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur van muziek?
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Metaldays heeft de naam van een corrupt festival.
Wacken heeft de headliners niet, ofja minder
Hellfest zit vol met fransen 🤪
Ieder festival heeft zijn positieve en negatieve punten. Festivals blijven een commercieel gebeuren en natuurlijk programmeren ze bands die tickets verkopen.
Vind persoonlijk nu de lineups van de genoemde festivals beter.
Metaldays trekt publiek omdat het een 'vakantie' is. Vroeger aan een meertje, kleiner publiek, gezelligheid.
Wacken verkoopt omdat het wacken is, zelfde reden bijna waarom metalica blijft verkopen eigenlijk.
En hellfest heeft gewoon een goeie internationale naam, daarbij het enige grote festival in een vrij groot land.
Zoals ik zei, elk festival heeft zijn positieve en negatieve punten + het blijft een commercieel gebeuren.

Voor de beleving zou ik Alcatraz aanraden.
Als ik nog wat mening mag delen, klagen dat Graspop te weinig beleving heeft is zoals naar Rock Werchter gaan en klagen dat ze niet hetzelfe podium hebben zoals Tomorrowland. Ze hebben allemaal hun charme.
(Zeker niets tegen je mening nog even melden ;))
Wacken heeft een net ander soort headliner. Dit jaar stond daar toch ook gewoon Iron Maiden, maar dan ook bijvoorbeeld Doro (die niet verder zou komen dan 18:00 op GMM). Volgend jaar hebben die dan ook Scorpions, maar in Duitsland is dat toch een wat andere naam dan in België naar mijn mening.

Dat elk festival z'n charme heeft ben ik het zeker mee eens. Maar ik hoor om mij heen toch wel vaker mensen klagen dat Graspop qua beleving wel echt een natte krant is. Naast dat er 0 aankleding is of andere activiteiten (ja een reuzenrad, whoohoo) is het eten en heel duur en ontzettend kut. Waar ik bij andere festivals toch zeer goed (en relatief gezond) m'n ontbijtjes, lunch en avondeten kan scoren is het op GMM voornamelijk frieten en pizza. En nou is dat niet perse erg, maar wel als de headliners hetzelfde zijn als in 2004. En al helemaal voor de premium prijs die je toch mag betalen voor de kaartjes.

Het weer is vrijwel altijd goed. De indeling van het terrein is handig ingedeeld. En het festival zelf is relatief dichtbij voor mij. Maar dan houden de echt positieve punten toch wel redelijk op, en dat vind ik wel jammer want het kan zo veel meer zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Worden mensen hier ook niet moe van steeds dezelfde headliners? Ook echt al 20 jaar amper verandering. In 2004 was het namelijk ook Priest en Alice Cooper. Ben dat echt wel beu aan het worden en mag van mij echt veranderen.
Als je hier meer mee leest weet je dat er wekelijks mensen klagen over de hoge hoeveelheid van herhaling in de bovenkant van het affiche, dus nee je bent hierin niet de enige.
Graspop lijkt steeds meer gezichtloos te worden. Te populair voor meer 'underground' en jonge bands, groot genoeg voor best grote namen, te klein voor echte knallers binnen te halen (zoals Hellfest wel regelmatig lijkt te lukken).
je slaat hier de plank volledig mis. Dat Hellfest een paar grote namen heeft kunnen binnen halen die niet op Graspop stonden heeft vooral te maken met het festival landschap van Frankrijk en België. Zolang bands als Metallica liever op Werchter willen spelen dan op Graspop gaan die klappers er niet komen. Heeft helemaal niets te maken met geld of hoe groot het festival is.
Wacken heeft een net ander soort headliner. Dit jaar stond daar toch ook gewoon Iron Maiden, maar dan ook bijvoorbeeld Doro (die niet verder zou komen dan 18:00 op GMM).
Dit zegt ook wel genoeg over wacken dat de jaren gewoon ontzettend zwakke line ups neer zet de laatste jaren
vroeger was dit een legendarish fesitval, qua randprogramma en aankleding is het dat misschien nog steeds, maar voor de line ups kan je beter niet naar wacken gaan
 
Laatst bewerkt:

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Wacken heeft een net ander soort headliner. Dit jaar stond daar toch ook gewoon Iron Maiden, maar dan ook bijvoorbeeld Doro (die niet verder zou komen dan 18:00 op GMM). Volgend jaar hebben die dan ook Scorpions, maar in Duitsland is dat toch een wat andere naam dan in België naar mijn mening.

Dat elk festival z'n charme heeft ben ik het zeker mee eens. Maar ik hoor om mij heen toch wel vaker mensen klagen dat Graspop qua beleving wel echt een natte krant is. Naast dat er 0 aankleding is of andere activiteiten (ja een reuzenrad, whoohoo) is het eten en heel duur en ontzettend kut. Waar ik bij andere festivals toch zeer goed (en relatief gezond) m'n ontbijtjes, lunch en avondeten kan scoren is het op GMM voornamelijk frieten en pizza. En nou is dat niet perse erg, maar wel als de headliners hetzelfde zijn als in 2004. En al helemaal voor de premium prijs die je toch mag betalen voor de kaartjes.

Het weer is vrijwel altijd goed. De indeling van het terrein is handig ingedeeld. En het festival zelf is relatief dichtbij voor mij. Maar dan houden de echt positieve punten toch wel redelijk op, en dat vind ik wel jammer want het kan zo veel meer zijn.
Begrijp ik. Graspop is live nation, die staan niet zo bekend op belevingsfestivals te organiseren. Goeie line-ups en thats about it.
Zelf doe ik graspop voor de lineup, de grote namen, en dan alcatraz voor alle andere redenen.
Moeten ook wel afweging maken, wat heb je het liefst wat decoratie of een extra band zoals Sleep Token. Als ze extra decoratie zouden toevoegen zouden mogelijk 'kleinere' bands die al wat meer vragen geschrapt worden. Mogelijks...
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Is dat niet ook gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur van muziek?
Ik denk van niet. Er is alleen echt geen hond die de nummers Cherokee of Open Your Heart gaat staan mee zingen hoor. Europe werkt rond een bepaald tijdstip voor 1 nummer specifiek en de andere 2 doen het onder de kenners nog wel redelijk. Maar een headliner moet wel een bepaalde naam of status hebben met een dikke show. Dat heeft Europe echt totaal niet.
je slaat hier de plank volledig mis. Dat Hellfest een paar grote namen heeft kunnen binnen halen die niet op Graspop stonden heeft vooral te maken met het festival landschap van Frankrijk en België. Zolang bands als Metallica liever op Werchter willen spelen dan op Graspop gaan die klappers er niet komen. Heeft helemaal niets te maken met geld of hoe groot het festival is.

Dit zegt ook wel genoeg over wacken dat de jaren gewoon ontzettend zwakke line ups neer zet de laatste jaren
vroeger was dit een legendarish fesitval, qua randprogramma en aankleding is het dat misschien nog steeds, maar voor de line ups kan je beter niet naar wacken gaan
Zelfs Metallica kiest niet specifiek welk festival ze willen staan hoor. Op Graspop zou het publiek net zo groot zijn en uit hun dak gaan als op Werchter, Pinkpop of Hellfest. Is gewoon een boeker/geld kwestie waar GMM nooit uit lijkt te komen (en dat komt gewoon door Live Nation).

Ontzettend zwak zou ik de lineup van Wacken ook niet noemen. Er staat altijd wel iets wat je verder nergens gaat zien en het heeft dan misschien niet 6 grote ''headliners'' die elke dag apart zouden uitverkopen (wat ook niet hoeft omdat ze alleen maar weekend kaarten verkopen). Maar laten we eerlijk zijn, veel namen die ook dit jaar op GMM stonden, staan er vanwege de naam en niet omdat ze nou heel goed zijn live... Oftwewel; puur voor kaartverkoop. Dan kan er op een poster wel ''legends'' als GnR en Motley Crue staan, maar dan heb ik toch liever iemand die nog fatsoenlijk kan zingen (oftewel Doro).
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Ik denk van niet. Er is alleen echt geen hond die de nummers Cherokee of Open Your Heart gaat staan mee zingen hoor. Europe werkt rond een bepaald tijdstip voor 1 nummer specifiek en de andere 2 doen het onder de kenners nog wel redelijk. Maar een headliner moet wel een bepaalde naam of status hebben met een dikke show. Dat heeft Europe echt totaal niet.

Zelfs Metallica kiest niet specifiek welk festival ze willen staan hoor. Op Graspop zou het publiek net zo groot zijn en uit hun dak gaan als op Werchter, Pinkpop of Hellfest. Is gewoon een boeker/geld kwestie waar GMM nooit uit lijkt te komen (en dat komt gewoon door Live Nation).

Ontzettend zwak zou ik de lineup van Wacken ook niet noemen. Er staat altijd wel iets wat je verder nergens gaat zien en het heeft dan misschien niet 6 grote ''headliners'' die elke dag apart zouden uitverkopen (wat ook niet hoeft omdat ze alleen maar weekend kaarten verkopen). Maar laten we eerlijk zijn, veel namen die ook dit jaar op GMM stonden, staan er vanwege de naam en niet omdat ze nou heel goed zijn live... Oftwewel; puur voor kaartverkoop. Dan kan er op een poster wel ''legends'' als GnR en Motley Crue staan, maar dan heb ik toch liever iemand die nog fatsoenlijk kan zingen (oftewel Doro).
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je naar Graspop gaat? Lijkt erop dat je andere festivals beter vindt?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.678
7.439
Ik denk van niet. Er is alleen echt geen hond die de nummers Cherokee of Open Your Heart gaat staan mee zingen hoor. Europe werkt rond een bepaald tijdstip voor 1 nummer specifiek en de andere 2 doen het onder de kenners nog wel redelijk. Maar een headliner moet wel een bepaalde naam of status hebben met een dikke show. Dat heeft Europe echt totaal niet.

Oh, ik doelde meer op de herhaling van headliners en dat underground bands geen ruimte krijgen. Dat is vooral een probleem als je niet van de populaire namen bent, maar dan is Graspop nooit geschikt geweest?
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Zelfs Metallica kiest niet specifiek welk festival ze willen staan hoor. Op Graspop zou het publiek net zo groot zijn en uit hun dak gaan als op Werchter, Pinkpop of Hellfest. Is gewoon een boeker/geld kwestie waar GMM nooit uit lijkt te komen (en dat komt gewoon door Live Nation).
Het is door mensen met inside informatie bevestigd dat Metallica als band de voorkeur geeft aan Werchter. Dus de band kiest letterlijk op welk festival ze willen staan. Heeft niets met geld te maken.
Ontzettend zwak zou ik de lineup van Wacken ook niet noemen. Er staat altijd wel iets wat je verder nergens gaat zien en het heeft dan misschien niet 6 grote ''headliners'' die elke dag apart zouden uitverkopen (wat ook niet hoeft omdat ze alleen maar weekend kaarten verkopen). Maar laten we eerlijk zijn, veel namen die ook dit jaar op GMM stonden, staan er vanwege de naam en niet omdat ze nou heel goed zijn live... Oftwewel; puur voor kaartverkoop. Dan kan er op een poster wel ''legends'' als GnR en Motley Crue staan, maar dan heb ik toch liever iemand die nog fatsoenlijk kan zingen (oftewel Doro).
Tja dit lijkt me meer aan persoonlijke smaak te maken hebben, ik vond de headliners van Graspop dit jaar de beste die ze in jaren hebben gehad
Wacken heeft inderdaad meer vrijheid om kleinere headliners/bands neer te zetten omdat het ieder jaar toch wel uitverkoopt. Ik heb echter het idee dat dit vooral negatieve gevolgen heeft voor de line up, dat ze niet veel geld moeten uitegeven aan een mooie line up omdat ze weten dat het al uitverkoopt.
en natuurlijk is Doro in haar eigen land groter, zoals Gojira en Within Temptation in Belgie weer wat groter zijn dan in Duitsland bijvoorbeeld (al zijn het dan geen Belgische artiesten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
121
166
Maarja, Duitse headliner op een Duits festival? Zullen we dan maar weer terug naar Channel Zero als headliner voor een Belgisch festival?
Ze hebbem binnenkort een jubileum...dus ik zou niet verbaast zijn als ze CZ ooit weer zouden vragen voor een hoge spot.
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
46
55
Ik vind zelf dat Graspop altijd een vrij breed aanbod heeft. Hoewel het misschien niet in staat is om alle bands te strikken, lukt het ze toch vaak om grote namen te strikken. En hoewel het dan vaak om de oudere namen gaat, heb ik wel het idee dat ze hun best doen om ook jongere bands meer de spotlight te geven.

Wat ik verder vooral goed aan Graspop vind is dat ze in de breedte vaak veel goede bands hebben. Vaak als ik naar Graspop kom, doe ik dat niet alleen voor de headliner, maar juist omdat er vaak meerdere interessante bands op 1 weekend staan.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.199
7.450
Ze hebbem binnenkort een jubileum...dus ik zou niet verbaast zijn als ze CZ ooit weer zouden vragen voor een hoge spot.
Ik denk niet dat die ooit nog een hoge spot gaan in nemen op Graspop, op Alcatraz stonden die vrij laag op de line up nog onder Epica en Cradle of Filth
Een middag mainstage spot of 's avonds in de tent misschien?
 

Virp

Playlistbediener
21 nov 2014
46
55
En er is niks mis mee om kritieken te hebben en die te uitten. Veel van ons zouden inderdaad graag dingen anders zien. De een wil misschien grotere namen, de ander kleinere en exclusievere bands, of meer verjonging of de inzet op meer sfeer ipv line-up. Uiteindelijk is het aan Graspop om al die verschillende geluiden te wikken en te wegen, en te combineren van bestaande relaties, situaties en budgetten om zodoende een zo goed mogelijk festival neer te zetten dat zo veel mogelijk mensen aanspreekt.

En hoewel dan niet alles voor iedereen perfect is, heeft toch iedereen het hopelijk erg naar zijn zin!
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
267
541
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom je naar Graspop gaat? Lijkt erop dat je andere festivals beter vindt?
Vrijwel altijd goed weer en het is voor mij in de buurt.

Ik vind alleen dat er vaak gedaan wordt alsof we niets beters mogen verwachten van GMM. Ik ga al bijna 20 jaar en er is echt niets veranderd in die tijd. Sterker nog, de headliners zijn nog vaak hetzelfde alleen zijn de botsauto's, masseuses en de strippers weg. Oh en je mag 3x meer betalen.

De prijs is uiteraard bij alles zo, maar als je dan kijkt naar bijvoorbeeld een Rock Werchter en de headliners die daar staan. RHCP, Muse, Arctic Monkeys, Stromae, allemaal namen waarvan ik ook weet dat dat gewoon stadion acts zijn. En dan zou GMM de echte stadion acts niet kunnen betalen? Slipknot was dan de enige. GnR moest naar een kleiner veld, Motley Crue was 30 jaar geleden al overtijd en Machine Head is wel eindelijk de grotere zalen aan het doen, maar niet de headliner van de dag. Het is grappig dat Metallica, Rammstein, SOAD en ACDC altijd genoemd worden hier en dat daar dan lacherig over gedaan wordt, maar eigenlijk mag je dat ook onderhand wel verwachten. Dat zijn de echte stadion acts. Al is er 1 zo'n knaller en is de rest iets kleiner. Maar het lijken nu vaak een beetje de afdankertjes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Gebruikers die dit onderwerp bekijken