Graspop Metal Meeting 2024

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.038
2.670
Zou Metallica zelf niet ooit eens op Graspop willen spelen? Het hoort toch bij de 5 grootste metalfestivals van Europa (en mogelijk dan ook ineens in de wereld) en ze hebben er nog nooit gespeeld.

Kan me niet inbeelden dat die dermate wereldvreemd zijn dat ze er nog nooit van hebben gehoord. Meeste bands lijken het ook wel een fijn festival te vinden qua enthousiasme en omvang van het gemiddeld publiek, dus ook vermoedelijk binnen het wereldje wel iets wat bands elkaar aanraden.
Als Metallica dat zou willen, dan was het al lang gebeurd.
 
  • Thinking
Waarderingen: Dr. Hannibal

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Metallica heeft letterlijk bevestigd dat er geen tourdates meer bijkomen. Dus daarom denk ik dat we sowieso de discussie over Metallica kunnen stoppen aangezien de grotere namen meestal al een jaar vastliggen. Zelfs om een festival uit de nood te helpen, zie ik ze dit niet doen. De gaten in hun agenda is bewust gedaan omdat vooral James meer rust wil en meer bij zijn familie wil zien.

Ik denk dat ze in 2025 pas naar Werchter komen en dan in 2026 misschien Graspop. Als ze pukkelpop doen, dan MOETEN ze ooit is Graspop doen ook hé.

@wenteldave putted me back down earth,now you're putting me six feet under
All hope is gone :cry:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jerre93

saurus

Dagopener
4 feb 2019
539
639
Zou Metallica zelf niet ooit eens op Graspop willen spelen? Het hoort toch bij de 5 grootste metalfestivals van Europa (en mogelijk dan ook ineens in de wereld) en ze hebben er nog nooit gespeeld.

Kan me niet inbeelden dat die dermate wereldvreemd zijn dat ze er nog nooit van hebben gehoord. Meeste bands lijken het ook wel een fijn festival te vinden qua enthousiasme en omvang van het gemiddeld publiek, dus ook vermoedelijk binnen het wereldje wel iets wat bands elkaar aanraden.
Herman schuurmans en de mannen van metallica zijn vrienden. En metallica speelt enorm graag in werchter dus dit is wat ze tegenhoudt om voor graspop te kiezen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Toch hebben ze daar al meerdere keren gestaan en nog nooit op Graspop.
klopt... maar ik zei ook niet dat ze er nooit stonden, je vroeg 'is er ook nog een kans dat Metallica voor Pinkpop gaat' en mijn antwoord 'lijkt me geen kans' 😉
 

La Hormiga 93

Gouden Tip
30 jun 2022
420
520
Herman schuurmans en de mannen van metallica zijn vrienden. En metallica speelt enorm graag in werchter dus dit is wat ze tegenhoudt om voor graspop te kiezen.

Heb het heel anders gehoord,Schuurmans kan Livenation niet overtuigen om Metallica op GMM te plannen,terwijl Schuurmans dat zelf heel graag wilt.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
254
519
Evanescence heeft dit jaar een paar festivals gedaan in Europa en gaan hierna nog naar Japan, Australië, en de Amerika’s. Ik verwacht dat ze dat volgend jaar niet weer zullen doen.

Al zou ik het van harte aanmoedigen (ben toch nog altijd een klein beetje verliefd op Amy Lee…) ❤️🔥
Een man mag toch hopen… en ook ik heb een zwak voor Amy Lee 🔥
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
254
519
Wat ik me dan afvraag: als Werchter, Pinkpop en sinds enkele jaren Graspop gewoon allemaal uitverkopen (50/55k mensen per dag), wat is dan de meerwaarde voor de Metallica’s en SOAD’s van deze wereld om naar ‘mainstream’ festivals te gaan als ze ook naar een metal festival met meer dedicated publiek kunnen gaan? Is een Werchter commercieel interessanter voor ze (krijgen ze er meer geld voor)? GMM kan toch inmiddels wedijveren met de mainstream festivals qua grootte. Zie je het voor je dat Pantera na pak hem beet Ellie Goulding zou staan? Die fans van Ellie Goulding krijgen een hartverzakking als ze de taferelen zien die wij hebben gezien! Het publiek van zoveel uiteenlopende acts mixt toch totaal niet?
 

Imag

Playlistbediener
26 mei 2023
30
72
klopt... maar ik zei ook niet dat ze er nooit stonden, je vroeg 'is er ook nog een kans dat Metallica voor Pinkpop gaat' en mijn antwoord 'lijkt me geen kans' 😉
Ik ben wel benieuwd naar je redenatie, want die ontbreekt. Mijn redenatie is dat Metallica vaker kiest voor festivals waar ze eerder hebben gestaan. Vandaar dat ik Pinkpop noem omdat dat in hetzelfde weekend is. Maar goed hierboven is ook al aangegeven dat Metallica geen extra data's gaat toevoegen voor volgend jaar, dus moeten we de hoop maar weer een paar jaar opschuiven😁
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.344
5.891
Wat ik me dan afvraag: als Werchter, Pinkpop en sinds enkele jaren Graspop gewoon allemaal uitverkopen (50/55k mensen per dag), wat is dan de meerwaarde voor de Metallica’s en SOAD’s van deze wereld om naar ‘mainstream’ festivals te gaan als ze ook naar een metal festival met meer dedicated publiek kunnen gaan? Is een Werchter commercieel interessanter voor ze (krijgen ze er meer geld voor)? GMM kan toch inmiddels wedijveren met de mainstream festivals qua grootte. Zie je het voor je dat Pantera na pak hem beet Ellie Goulding zou staan? Die fans van Ellie Goulding krijgen een hartverzakking als ze de taferelen zien die wij hebben gezien! Het publiek van zoveel uiteenlopende acts mixt toch totaal niet?
Ik denk dat die acts vooral hopen dat ze op mainstream festivals meer zieltjes te kunnen winnen? Op de metal festivals is iedereen toch al fan... En Werchter zit sowieso nog weer 30k boven de aantallen van Graspop, dus zijn toch sowieso meer mensen in totaal. Dat soort dingen spelen wel mee verwacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias en mvl1980

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.401
6.674
Wat ik me dan afvraag: als Werchter, Pinkpop en sinds enkele jaren Graspop gewoon allemaal uitverkopen (50/55k mensen per dag), wat is dan de meerwaarde voor de Metallica’s en SOAD’s van deze wereld om naar ‘mainstream’ festivals te gaan als ze ook naar een metal festival met meer dedicated publiek kunnen gaan? Is een Werchter commercieel interessanter voor ze (krijgen ze er meer geld voor)? GMM kan toch inmiddels wedijveren met de mainstream festivals qua grootte. Zie je het voor je dat Pantera na pak hem beet Ellie Goulding zou staan? Die fans van Ellie Goulding krijgen een hartverzakking als ze de taferelen zien die wij hebben gezien! Het publiek van zoveel uiteenlopende acts mixt toch totaal niet?
In het geval van Metallica is het gewoon de band die ze hebben met (de organisatie van) Rock Werchter. Die zijn zelfs bevriend met die lui en vertrouwen hun blindelings. Ze hebben nogal een productie, natuurlijk. Dus die spelen gewoon liefst op safe bij de mensen die ze het meest vertrouwen, als ze de keuze hebben. Helaas (of gelukkig?) voor ons.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias en mvl1980

Chronicbias

Randprogramma
1 dec 2022
146
201
Zien jullie electric callboy al headlinen? Ik vind het een vette band hoor begrijp me niet verkeerd, maar als je t combineert met een andere sterke band spelen ze dus van 2230-0000 zoiets? Ik vind ze daar nog bij lange na niet passen.

Verder lees ik veel dat SOAD/RATM meer Pinkpop/RW is, kan iemand dat eens uitleggen? Past wat mij betreft meer dan prima op Graspop!
Ja! Ik zou ze proberen te boeken als derde headliner volgend jaar. Ze hebben begin dit jaar 2x 013 uitverkocht (2x3.000 man). Headlinen Alcatraz. Dat wordt de volgende keer dat ze na The Rock Circus in Nederland staan een AFAS band, hoewel dat podium in Den Bosch al een capaciteit vergelijkbaar heeft van de Afas alleen dat gaan ze ook gewoon voor elkaar krijgen met een eigen show. Als je Electric Callboy een hoge plek geeft hebben ze ook wat te winnen en blijven ze hopelijk bij Graspop ipv naar Rock Werchter te gaan.

Niet alleen qua populariteit een goede, maar ook omdat het je een andere invalshoek geeft en qua (sub-)headliners in de toekomst.
Ik weet dat het niet populair is in sommige conservatievere metal kringen maar er zit een hoop toekomstmuziek in core bands als Spiritbox en Lorna Shore. Daar zitten de laatste jaren de hypes en de jongeren! Als je nu alvast die weg wat open zet word de overgang in de toekomst straks minder groot.
Misschien een plek of 2/3 eerder op de main stage.
De plek van Alter Bridge / Disturbed / Pantera / Hollywood Vampires, lijkt me prima voor een shot energie!
Een na laatste op de South / North Stage.
Behalve Pantera is EC denk ik voorbij al die acts.

Men denkt vaak dat Electric Callboy pas rond corona populair is geworden, maar ze waren in Duitsland al populair en buiten Duitsland speelde ze ook behoorlijk. Ze speelden al op Graspop in 2018. Lijst met optredens in de omgeving van Nederland via festivalinfo: https://www.festivalinfo.nl/artist/all_old_gigs/64288/Electric-Callboy/

Ik snap je punt dat andere bands ook niet zo snel stijgen. Maar EC is sneller gestegen naar meer bekendheid en bovendien kunnen zij op veel meer plekken terecht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
209
109
Ik geloof toch nog op shows van Metallica op Belgische bodem. Er was een interview met Kirk door Stubru waarin er werd gezegd dat ze snel gingen langskomen...
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Jerre93

Playlistbediener
2 feb 2016
48
16
Ik geloof toch nog op shows van Metallica op Belgische bodem. Er was een interview met Kirk door Stubru waarin er werd gezegd dat ze snel gingen langskomen...
Klopt idd, dat wss voor de show in Amsterdam. De vraag is alleen wat is snel… kan men gewoon niet voorstellen dat ze voor Werchter/Pinkpop/Graspop een uitzondering zouden maken op 1 show te spelen. Want dat ze er geen 2 zouden spelen dat lijkt me toch helemaal onmogelijk? Of dit lag natuurlijk al vorig jaar vast maar mocht nog niet aangekondigd worden. Maar het blijft bij wishful thinking vrees ik. Zelfs Werchter zou toch geen 2 dagen dezelfde act op de mail stage zetten?
 

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
209
109
Rock Werchter en een Boutique? Er staan in hun tour in de periode graspop/ werchter 3 weken geen optredens gepland...
 
Laatst bewerkt:

Jerre93

Playlistbediener
2 feb 2016
48
16
Rock Werchter en een Boutique? Er staan in hun tour in de periode graspop/ werchter 3 weken geen optredens gepland...
Zit dan ook sowieso een week, 2 weken tussen wat volgens mij niet kan. Als ze 2 optredens zouden doen is het volgens mij wel in hetzelfde weekend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken